Gå til innhold

Tidlig gravid og sykmeldt. Hva sier man til familie og venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i den situasjonen nå at jeg er gravid i uke 8 og er nettopp blitt sykemeldt pga diverse plager og belastende jobb. Jeg har ikke lyst til å fortelle familie og venner om graviditeten før tidligst uke 12. 

Hva gjorde dere i samme situasjon? Synes det er vanskelig å skjule en sykemelding…

Anonymkode: 55515...6a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skyldte på ryggen. Men mamma fikk vite det i uke 8, gadd ikke å skjule det for henne.

Anonymkode: c677d...5b3

Skrevet

Si det rett ut at du er gravid...føler det p vente til uke 12 er ofte for da er man litt mer i sikkerhet...men man kan miste fra uke 8-38... Så si at du er gravid..mda slipper du å lage og vri deg unna situasjoner i 4 uker til

• Liker 4
Skrevet

Utbrent?🤷‍♀️ Eller magesår?

Anonymkode: c8f94...4ae

Skrevet

Du trenger ikke lyve. Du er ikke sykmeldt fordi du er gravid, men på grunn av div plager. 

Anonymkode: 8b35e...742

Skrevet

Hvordan vet famiien din at du ikke er på jobb? De er jo bare å ikke snappe, sende bilder osv fra at du er hjemme i arbeidstiden? Bare la vær å si noe? 

• Liker 3
Skrevet
Pølsevann skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet famiien din at du ikke er på jobb? De er jo bare å ikke snappe, sende bilder osv fra at du er hjemme i arbeidstiden? Bare la vær å si noe? 

Ja, da blir det jo å la være å si noe, men å juge hvis vi kommer inn på temaet jobb. Mamma og søster jobber i samme bransje så vi kommer ofte inn på temaet.

Skrevet

Jeg fortalte min familie i uke 5-6 pga sykemelding :)  Aldri skjønt poenget med å skulle skjule noe sånt for nærmeste familie… 

Anonymkode: 98480...5ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er i den situasjonen nå at jeg er gravid i uke 8 og er nettopp blitt sykemeldt pga diverse plager og belastende jobb. Jeg har ikke lyst til å fortelle familie og venner om graviditeten før tidligst uke 12. 

Hva gjorde dere i samme situasjon? Synes det er vanskelig å skjule en sykemelding…

Vanskelig å skjule en sykemelding for familien din? Jaha. Hvor involvert er din øvrige familie, i livet ditt - siden det er så vanskelig? Du trenger da ikke si noe til dem, lurer de hvordan dagen har vært sier du "helt vanlig, fin". Forstår ikke helt problemstillingen

Anonymkode: 65395...02b

Skrevet

Må du si noe? Hold deg hjemme. Om du røper at du har gjort noe annet i "arbeidstiden", skyld på fleksitid, avspasering, en feriedag, hjemmekontor el. 

Alternativt søvnproblemer? Si legen har gitt deg sykemelding x uker. 

Anonymkode: 6f203...9be

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, da blir det jo å la være å si noe, men å juge hvis vi kommer inn på temaet jobb. Mamma og søster jobber i samme bransje så vi kommer ofte inn på temaet.

Du kan fremdeles snakke om jobb uten å si at du ikke har vært der :)  

Anonymkode: 1676c...689

• Liker 2
Skrevet

Skyld på noe annet, som passer inn i din situasjon. Om det er hodepine, migrene, vond rygg, kne, svimmelhet, ingen som egentlig trenger å vite så mye. 

Jeg har tidligere hatt krystallsyken og skyldte på svimmelhet når jeg ble sykemeldt. Delvis sant, var ekstremt kvalm (kastet aldri opp), ble svimmel og måtte sove for å komme gjennom dagen. Hadde hjemmekontor i tillegg, så det gjorde det jo litt enklere.

Anonymkode: 394fb...7bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...