Gå til innhold

Organisering som student, pensum, notater etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny på høyere utdanning, og studerer historie. Jeg er litt (veldig) overveldet over å holde styr på alt, og synes det er vanskelig å finne ut av hva som funker og ikke funker også. 

Jeg bruker OneNote, der har jeg egen notisbok for hvert emne, og lager en oversikt over alle forelesningene, med foreleser, tema, link til forelesningsnotater, pensum og/eller link til pensum hvis det er online eller i PDF, og ev link til notater fra pensum. 

Men det er uvant for meg at pensum er litt her og litt der, og kanskje bare 2-3 sider i et kap., også et helt osv. osv. Så jeg føler det blir uoversiktlig, og er redd for å gå glipp av noe. 

I todoist har jeg prøvd å legge inn alt som er pensum, og da med sidetall/kap. Slik at hvis det står på fremdriftsplan at vi skal ha lest kap. 4 i bok X til den og den forelesningen, legger jeg det i todoist som forfallsdato den dagen det er forelesning. 

Men som sagt, redd for at noe skal glippe, eller at det skal bli så uoversiktlig at jeg ikke finner ting når jeg trenger det. Har egentlig lyst til å gå fra OneNote til Notion, men bare tanken på å bygge opp et nytt system der gjør at jeg dropper DET. 

Jeg leser like godt på skjerm som papir, så tenker at det å ha notater digitalt er bare en fordel. 

Men er det noe smart system jeg ikke vet om/ikke har tenkt på? Forelesninger etc. kommer automatisk opp i google kalender, ettersom jeg har linket canvas. 

Og innser at "jeg liker ikke fargen i OneNote" eller "liker ingen av bakgrunnene i OneNote" er strengt tatt ikke grunn til å bytte.. 

Jeg nerder kanskje litt over dette, men er visst bare litt sånn jeg er... 

Anonymkode: a9c96...841

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ny på høyere utdanning, og studerer historie. Jeg er litt (veldig) overveldet over å holde styr på alt, og synes det er vanskelig å finne ut av hva som funker og ikke funker også. 

Jeg bruker OneNote, der har jeg egen notisbok for hvert emne, og lager en oversikt over alle forelesningene, med foreleser, tema, link til forelesningsnotater, pensum og/eller link til pensum hvis det er online eller i PDF, og ev link til notater fra pensum. 

Men det er uvant for meg at pensum er litt her og litt der, og kanskje bare 2-3 sider i et kap., også et helt osv. osv. Så jeg føler det blir uoversiktlig, og er redd for å gå glipp av noe. 

I todoist har jeg prøvd å legge inn alt som er pensum, og da med sidetall/kap. Slik at hvis det står på fremdriftsplan at vi skal ha lest kap. 4 i bok X til den og den forelesningen, legger jeg det i todoist som forfallsdato den dagen det er forelesning. 

Men som sagt, redd for at noe skal glippe, eller at det skal bli så uoversiktlig at jeg ikke finner ting når jeg trenger det. Har egentlig lyst til å gå fra OneNote til Notion, men bare tanken på å bygge opp et nytt system der gjør at jeg dropper DET. 

Jeg leser like godt på skjerm som papir, så tenker at det å ha notater digitalt er bare en fordel. 

Men er det noe smart system jeg ikke vet om/ikke har tenkt på? Forelesninger etc. kommer automatisk opp i google kalender, ettersom jeg har linket canvas. 

Og innser at "jeg liker ikke fargen i OneNote" eller "liker ingen av bakgrunnene i OneNote" er strengt tatt ikke grunn til å bytte.. 

Jeg nerder kanskje litt over dette, men er visst bare litt sånn jeg er... 

Følg opp det som blir undervist. Når du leser på egenhånd så må du rette deg mot det som har blitt snakket om under forelesningen, alt annet er bortkastet tid/interesse. 

Studerte historie selv og jeg gikk i den fella hvor jeg prøvde å lese "alt" som var pensum relatert men som foreleseren la ikke vekt på. 

Anonymkode: c81ae...5ce

Skrevet

Master student her. Velkommen skal du være. 

Dette er en evne de som utdanner seg på høyre utdanning utvikler etter hvert, "Struktur" er viktig i arbeidslivet.

Jeg gikk selv over på notion og det var mye lettere, litt mere funksjoner der, men det ble litt kaos for jeg gjorde det midt i semestret, best om du gjør det nå, men ta deres intro visninger først.  

Men når det gjelder studieteknikken så må du bare finne det som funker for deg. Under studietiden har jeg sjeldent brukt de notatene jeg tok fra forelesninger. Føler at jeg fikk mer ut av forelesningen når jeg følget med og kun noterte det aller viktigste. Det som hjalp meg mest er å faktisk sette meg inn i emne beskrivelsen (kunnskaper) de lager eksamen basert på det. Du trenger ikke lære alt i et 10-30 stp emne. 

Det finnes også ulike måter å analysere forsknings artikler på, du trenger ikke lese artikler med 200 + sider. 

Anonymkode: c4559...b2f

Skrevet

Ja, tenkte det er sikkert lurt å gå over til Notion feks når vi starter på neste emne nå om noen uker. Men samtidig så tanken på å bygge hele systemet på nytt, sukk. Og føler jo at det er mest at det "ser penere ut" som gjør at jeg liker Notion liksom. Og vet ikke om DET er noe som bør telle. 

Og mye vi har drevet med i innføringsemnet er ting som jeg uansett kommer til å måtte referere tilbake til senere. Så jeg vet ikke, om det er så konstruktivt å bruke masse tid på å bygge et nytt system. 

Men føler at OneNote begynner å bli litt "utdatert"? 

Skrevet

Jeg bruker Notion. 
Lager en oversikt over alle emner og alle forelesninger der. Bruker en template som er laget for meg på forhånd og tilpasser det til litt studie. Begynte å sette det opp så snart timeplan var på plass.

Går igjennom hva som skal snakkes om på forelesning på forhånd og tar notater. Bruker mye toggles slik at det blitt lett og oversiktlig. 
Under forelesning tar jeg ekstra notater på samme side om det trengs. 3 dager etter forelesning går jeg gjennom en gang til, gjør oppgaver om det er noen og begynner å forberede meg til neste forelesning. 

Jobber 80% ved siden av 100% studie så jeg må være veldig organisert. Har lagt inn tid til revidering og studier i kalenderen. Så seg jeg at jeg er opptatt. Leser også alltid litt på sengen før jeg legger meg. 
Mitt største problem er forelesere som ikke legger ting ut tidlig nok eller ingenting før etterpå. Det er så forskjellig fra ett emne til et annet. Er spesielt en foreleser i ett emne som gjør så mye rart. Han ødelegger hele systemet mitt. Heldigvis er det det letteste emnet. Han bare liker å gjøre det veldig komplisert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...