Gå til innhold

Kollegaene mine kan se hva jeg tjener

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

jeg jobber i et av Norges største selskaper. Og da jeg begynte fikk jeg sjokk da jeg oppdaget at jeg kan se hva kollegane mine tjener og de kan se min lønn. Hva tenker dere om dette, er det egentlig lov? 

Anonymkode: 7d71e...a3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva du jobber med?? Jeg kan også se mine kollegers lønn, men det er fordi jeg jobber med budsjettering. Jeg har ikke lov til å sjekke unødig. 

Anonymkode: ff2ce...49d

• Liker 1
Skrevet

Ja, jobber i staten så det er offentlig informasjon. 

Anonymkode: 454f3...f8c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kommer an på hva du jobber med?? Jeg kan også se mine kollegers lønn, men det er fordi jeg jobber med budsjettering. Jeg har ikke lov til å sjekke unødig. 

Anonymkode: ff2ce...49d

Jeg jobber med lønn, men det har jeg også gjort i andre selskaper. Men da har sjef/overordnet tatt lønnen til oss i lønnsavdelingen slik at vi ikke skal se hverandres lønn. Her kan regnskap, HR og lønn se hverandres lønn. Mulig det er normalt, men det har jeg ikke vært vant til før. Og en heads up i et intervju hadde jo vært fint 😀👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jobber i staten så det er offentlig informasjon. 

Dette er privat

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er privat

Nei. Lønnen til alle offentlige ansatt er offentlig.

Anonymkode: f2624...646

• Liker 9
Skrevet

Åpen lønnspolitikk er positivt, det jevner ut forskjeller og forebygger diskriminering.

Anonymkode: e1e80...d60

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er privat

Nei, for ansatte i det offentlige er også lønnen tilgjengelig for de som måtte ønske via innsyn - trenger heller ikke unntas fra offentlighet i dokumenter etc. 

For alle uansett om man er ansatt privat eller offentlig, er det slik at andre kan sjekke skattelistene. 

Hvorfor mener du lønn er privat? 

• Liker 4
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden):

I offentlig sektor er lønna offentlig informasjon. 

https://www.juristforbundet.no/nyheter/2018/lonnsopplysninger--hva-kan-man-fa-innsyn-i/

Dessuten er jo skattelistene søkbare (selv om det som står der er alt man tjener og ikke den spesifikke lønna, men det er jo ofte sammenfallende).

Skattelistene viser alminnelig inntekt dvs. alle inntekter minus alle fradrag. Så aldri sammenfallende med lønn.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, for ansatte i det offentlige er også lønnen tilgjengelig for de som måtte ønske via innsyn - trenger heller ikke unntas fra offentlighet i dokumenter etc. 

For alle uansett om man er ansatt privat eller offentlig, er det slik at andre kan sjekke skattelistene. 

Hvorfor mener du lønn er privat? 

Tolket det som at TS mente at hun/Han jobber i privat sektor.

Anonymkode: 37901...8eb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei. Lønnen til alle offentlige ansatt er offentlig.

Anonymkode: f2624...646

Beklager, dårlig formulert. Jeg jobber i det private. Jeg vet at det er offentlig i staten 😊

Skrevet

Er det ikke bare positivt at det er åpent hva andre tjener da?

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (Akkurat nå):

Skattelistene viser alminnelig inntekt dvs. alle inntekter minus alle fradrag. Så aldri sammenfallende med lønn.

Men mange har jo kun lønna som inntekt, så det er ikke så veldig langt unna.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Åpen lønnspolitikk er positivt, det jevner ut forskjeller og forebygger diskriminering.

Anonymkode: e1e80...d60

Nja. Kan si meg enig i mye av det. Men jeg synes også at hva jeg tjener er privat og om noen vil vite det, ref skattelister så ser jeg hvem som vil se det. At dette ikke bare ligger åpent. Dette er dog min mening, forstår kjempegodt at ikke alle er enig i dette😊

Skrevet
2 minutter siden, Anonym Brukar0 said:

Tja de fleste har vel de samme type fradragene da... så sånn ca vet man jo. 

Skrevet
Rosa Sitron skrev (1 minutt siden):

Er det ikke bare positivt at det er åpent hva andre tjener da?

Både og. Når jeg tjener langt mer enn noen som har jobbet der lenger enn jeg har vært født - vi gjør samme jobb. Kan den personen få et dårlige inntrykk av meg..?

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei.

jeg jobber i et av Norges største selskaper. Og da jeg begynte fikk jeg sjokk da jeg oppdaget at jeg kan se hva kollegane mine tjener og de kan se min lønn. Hva tenker dere om dette, er det egentlig lov? 

men hvorfor mener  du egentlig at dette er noe "negativt" da??    

dersom bedriften hadde diskriminert folk som jobbet der (for eksempel gitt deg langt mindre lønn, enn andre med samme utdannelse og arbeidsbakgrunn) så ville du vel likt å få vite om dette? ellers kunne du vel risikert å gå i mangfoldige år uten å oppdage noe som helst, samtidig som du egentlig hadde blitt temmelig kraftig under-betalt hele veien. 

Anonymkode: 02446...d99

Skrevet

Jeg synes egentlig det bare er fint med åpenhet rundt lønn, hvis flere hadde følgt det hadde nok lønns forskjellen mellom kvinner og menn vært mindre.

Anonymkode: 7689b...ae8

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Både og. Når jeg tjener langt mer enn noen som har jobbet der lenger enn jeg har vært født - vi gjør samme jobb. Kan den personen få et dårlige inntrykk av meg..?

Nei, heller at både vedkomne og ledelsen bør jobbe for å få opp lønna

Anonymkode: 37901...8eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...