AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Skulle invitere et vennepar over, men de ville ikke ha spleiselag, de sier at de ofte står for maten, og siden vi ikke ville det nå så ville de ikke komme. Hvem er smålig her? Det er snakk om alkohol, diverse matretter, kake og dessert. Har ikke råd til å betale for alt dette. Er dette mine venner når de oppfører seg slikt? dette gjør meg trist. Ville invitere disse i helgen, men nå vet jeg ikke.. Anonymkode: 9a09e...12a
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 15. september 2022 Man inviterer ikke venner om man ikke har råd til å spandere på dem. Anonymkode: 6cc92...9a3 102 15
Populært innlegg Sirah Skrevet 15. september 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 15. september 2022 Om jeg forstår deg riktig her: De har tidligere invitert dere, og da betalt for alt. Denne gangen føler de at det er deres tur? Det kan jeg jo egentlig godt forstå dersom de bruker å spandere absolutt alt på dere. Men du trenger jo ikke å gjøre det så himla avansert og dyrt? Kan du ikke lage noe rimelig mat og ha en rimelig dessert? Trenger vel ikke kake i tillegg? Kjøp en flaske vin til maten og så kan de eventuelt ta med seg mer selv? 45 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skulle invitere et vennepar over, men de ville ikke ha spleiselag, de sier at de ofte står for maten, og siden vi ikke ville det nå så ville de ikke komme. Hvem er smålig her? Det er snakk om alkohol, diverse matretter, kake og dessert. Har ikke råd til å betale for alt dette. Er dette mine venner når de oppfører seg slikt? dette gjør meg trist. Ville invitere disse i helgen, men nå vet jeg ikke.. Anonymkode: 9a09e...12a Du må legge deg på ett nivå du har råd til. Mye rimelige og gode løsninger. Anonymkode: 9f4df...648 11 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 15. september 2022 Dere pleier ikke å spleise når dere er invitert til dem, men du vil at de skal spleise om de skal til dere? Anonymkode: 72c58...166 62 1 10
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #6 Skrevet 15. september 2022 Er det noen voksne som ber venner betale for egen mat? Høres helt rart ut. Man inviterer til mat og drikke, og så får man gjerne en vinflaske i gave av gjestene. Den kan man jo velge å åpne under besøket, hvis man vil. Anonymkode: 1705e...399 15
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #7 Skrevet 15. september 2022 Og ps, du trenger ikke kake, og i alle fall ikke både kake og dessert. Rikelig med god mat og vin trenger du derimot. Det har du nok råd til hvis du har spist og drukket gratis hos dine venner flere ganger. Anonymkode: 1705e...399 11
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #8 Skrevet 15. september 2022 Trenger mer info! Pleier dere å spleise med dem når dere er hos dem å spiser? Anonymkode: 16765...35f 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Skrevet 15. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er det noen voksne som ber venner betale for egen mat? Høres helt rart ut. Man inviterer til mat og drikke, og så får man gjerne en vinflaske i gave av gjestene. Den kan man jo velge å åpne under besøket, hvis man vil. Anonymkode: 1705e...399 Ikke alle voksne har masse penger. Tar heller et spleiselag enn å ekskludere folk fordi de er fattige. Anonymkode: 84338...1a5 2 1
Tone83 Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 Hvis de betalte siste så blir det jo et spleiselag om dere betaler denne gangen. begrens dere til mat, vin og la kaken være dessert ( eventuelt hver sitt glass sjokolademousse som et billigere alternativ) 21 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 Om folk invitere meg på middag, så forventer jeg at dem har kjøpt alt og har alt klart. Om jeg ville spandere eller spleise så hadde jeg spurt. Høres ut som du utnytter dems situasjon siden dem klager på dette Anonymkode: e5d18...3ef 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke alle voksne har masse penger. Tar heller et spleiselag enn å ekskludere folk fordi de er fattige. Anonymkode: 84338...1a5 Hvorfor inviterer man da? og legger opp til en sånn meny? Anonymkode: 4bf02...10b 15
Trolltunge Skrevet 15. september 2022 #13 Skrevet 15. september 2022 Man lager selvfølgelig et selskap man selv har råd til. Veldig feil å invitere til spleiselag hos dere, dersom de betaler når det er hos dem. Spleiselag kun ok dersom dette er avtalen jevnt over, eller avtalt angående noe spesielt, som en helgetur. 13
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #14 Skrevet 15. september 2022 Inviterer man annenhver gang så er det et spleiselag, og du må stå for utgiftene når det blir din tur. Har aldri vært borti voksne som gir hverandre penger for mat, men det hender det er invitasjoner der man tar med egen drikke. Det er helt ok tenker jeg siden det er forskjellige preferanser når det kommer til alkohol. Så får den som vil hive innpå konjakk og whiskey til 1200 kr kvelden gjøre det. Anonymkode: abc03...83c 13
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #15 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Skulle invitere et vennepar over, men de ville ikke ha spleiselag, de sier at de ofte står for maten, og siden vi ikke ville det nå så ville de ikke komme. Hvem er smålig her? Det er snakk om alkohol, diverse matretter, kake og dessert. Har ikke råd til å betale for alt dette. Er dette mine venner når de oppfører seg slikt? dette gjør meg trist. Ville invitere disse i helgen, men nå vet jeg ikke.. Anonymkode: 9a09e...12a Hvis det stemmer at de betaler når dere er der,så skal dere seff betale nå Anonymkode: ad582...6c8 7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #16 Skrevet 15. september 2022 Jeg har minstepensjon. Når jeg inviterer folk på middag lager jeg mye tradisjonsmat, det er rimelig. Lapskaus, fårikål, linsegryte o.l. Behøver ikke være luksusmat så lenge det smaker godt. Jeg inviterer oftere på en ukedag for da vil ikke folk ha så mye alkohol. Anonymkode: e6d70...ab7 26 6
Aragon Skrevet 15. september 2022 #17 Skrevet 15. september 2022 Trolltunge skrev (1 minutt siden): Man lager selvfølgelig et selskap man selv har råd til. Veldig feil å invitere til spleiselag hos dere, dersom de betaler når det er hos dem. Spleiselag kun ok dersom dette er avtalen jevnt over, eller avtalt angående noe spesielt, som en helgetur. Signerer denne 👍🏻👍🏻 Har du ikke råd en mnd , får dere ta det mnd etter når dere har mulighet . Jeg skjønner egentlig at de ble litt snurt . Synes også at det er bedre at de like godt sier ifra om hvorfor de ikke vil komme, istede for å dikte opp en dårlig unnskyldning . 16
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #18 Skrevet 15. september 2022 2 minutter siden, Aragon said: Signerer denne 👍🏻👍🏻 Har du ikke råd en mnd , får dere ta det mnd etter når dere har mulighet . Jeg skjønner egentlig at de ble litt snurt . Synes også at det er bedre at de like godt sier ifra om hvorfor de ikke vil komme, istede for å dikte opp en dårlig unnskyldning . Enig! Anonymkode: 9e7c1...704 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #19 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke alle voksne har masse penger. Tar heller et spleiselag enn å ekskludere folk fordi de er fattige. Anonymkode: 84338...1a5 Nei. Man inviterer til noe man har råd til. Man inviterer ikke til middag og sier så «forresten, vi har bestemt at det skal være kake, så dere må kjøpe». Da er det jo overtydelig at du har lyst på kake og vil at de skal betale for å dekke det behovet. Som gjest forventer ingen kake. Har du råd til et måltid som koster 30 kr per person? Lag det. Ikke forvent at andre sponser maten din. Anonymkode: 20290...e91 17
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #20 Skrevet 15. september 2022 Hvis dere har veldig lyst til å invitere og ha en fin kveld i lag, så gjør det etter evne. Går an å invitere på et glass vin/ øl og snacks også. Poenget er vel å møtes. Kleint at penger skal være en sak å diskutere før en kan møtes. Må være en grunn for at de gir beskjed om at spleis ikke er aktuelt. Høres ikke ut som et hjertelig vennskap. Anonymkode: 66392...e02 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå