Gå til innhold

Ha med venner til barna hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt startet i 1.klasse nå. Jeg spør ofte om det er noen hun vil ha med hjem, men det er det ikke. Hvor vanlig/uvanlig er det å ha med noen hjem? Det er forøvrig ingen som har spurt henne heller. Er ikke hjemme før 16.30 når jeg henter på sfo. Er det for sent å ha med noen hjem da? 

Anonymkode: fe69f...491

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss så er hun enten med noen hjem eller har med en hjem en gang i uken. Men ser at det blir mindre og mindre av det nå fordi vennene pleier å ringe på døra istedenfor etter middag.

Anonymkode: ce4e7...bda

Skrevet

1 klassing her også. Vi har hatt med venner hjem eller han har vært med andre hjem totalt ca 12-15 ganger det siste året. Ingenting etter at skolen startet, for da har det gått ganske i ett med fritidsaktiviteter, lekser osv. 

Vet ikke hva som er vanlig, men tenker at dette varierer veldig og er ikke bekymret for at det er for lite her hvertfall😊

Anonymkode: 8b830...4ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

1 klassing her også. Vi har hatt med venner hjem eller han har vært med andre hjem totalt ca 12-15 ganger det siste året. Ingenting etter at skolen startet, for da har det gått ganske i ett med fritidsaktiviteter, lekser osv. 

Vet ikke hva som er vanlig, men tenker at dette varierer veldig og er ikke bekymret for at det er for lite her hvertfall😊

Mener du det siste året i barnehagen? 🙂 

Skrevet

Barn er veldig ulike. Noen liker å invitere seg hjem til andre, noen liker å invitere noen hjem, noen har nok med seg selv om egen familie og noen tør verken invitere seg selv bort eller andre hjem.      

Mine er at typen som aldri har tørt å invitere seg bort, men klarer å invitere med noen hjem og det har vedvart fra 1. klasse og opp på ungdomsskolen. Det er bare ikke naturlig for dem.    

Det kommer også mye an på hvor nærme skolen man bor og hvor nærme klassekamerater. Vi har ingen klassekamerater i det nærmeste nabolaget så ungene kunne ikke løpe ut og inn hos naboer, men har sykkelvei til skolen så det er egentlig greit å komme seg hit. Mange av vennene kom med taxi/buss til skolen.   Har man mye barn nærme så kan man forvente mye mer besøk.

I perioder var det mye barn her hjemme, etter covid mer sjelden, det førte til at alle sitter inne og prater med hverandre i stedet...

Anonymkode: c2e37...78c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mener du det siste året i barnehagen? 🙂 

Ja😊 Nå har det jo vært spesielle tider, så har vært mindre hjemmebesøk enn hav det ville vært uten korona.

Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Barnet mitt startet i 1.klasse nå. Jeg spør ofte om det er noen hun vil ha med hjem, men det er det ikke. Hvor vanlig/uvanlig er det å ha med noen hjem? Det er forøvrig ingen som har spurt henne heller. Er ikke hjemme før 16.30 når jeg henter på sfo. Er det for sent å ha med noen hjem da? 

Det er sikkert forskjellig hva folk tenker om 16:30 er for sent. Personlig syns jeg det er for sent, både å ta med barn hjem og at mine barn skal ha en så lang dag før videre besøk. Vi pleier å ha med venner hjem de dagene vi er ferdig litt tidligere. Da er de ikke så slitne + jeg selv har mer overskudd også 🙈

Skrevet

Datteren min var helt ny i området da hun startet i 1. så jeg spurte henne ofte om hvem hun hadde lekt med den dagen for så å finne foreldrene sin kontaktinfo og avtale direkte med dem. Spurte da om onsdag osv passet. 

min opplevelse er at barna ofte ønsker besøk eller å bli med andre, men glemmer å spørre foreldrene sine..

Anonymkode: 8f337...dc5

Skrevet
Hottentått skrev (2 timer siden):

Det er sikkert forskjellig hva folk tenker om 16:30 er for sent. Personlig syns jeg det er for sent, både å ta med barn hjem og at mine barn skal ha en så lang dag før videre besøk. Vi pleier å ha med venner hjem de dagene vi er ferdig litt tidligere. Da er de ikke så slitne + jeg selv har mer overskudd også 🙈

Det er dette jeg også er redd alle tenker. Jeg har ingen dager jeg slutter tidlig, er samme hver dag.. 

Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er dette jeg også er redd alle tenker. Jeg har ingen dager jeg slutter tidlig, er samme hver dag.. 

Da ville jeg bare spørt foreldrene. Er jo overhode ikke sikkert alle tenker sånn☺️ 

Skrevet

Min 2.klassing har stort sett med noen hjem eller er med noen hjem 3-4 dager i uken. De andre dagene har hun aktiviteter. Vi har vært veldig på tilbudssiden siden 1.klasse. Jo mer vi har bedt med hjem, jo mer blir hun invitert bort. Nå er hun faktisk i den privilegerte situasjonen at hun ofte må si nei når hun blir bedt bort, fordi hun allerede er invitert til andre den dagen. 

Vil si at ca halvpartene av gangene er det planlagt på forhånd, og de andre blir det bare sånn fordi de spør på aks ved henting😊 Henter henne rundt kl 1615 hver dag😊

Anonymkode: b937e...98e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å sende ei melding til aktuelle foreldre og høre om de vil komme en tur etter middag istedet? Det har vi gjort, og har aldri fått nei til det. Enten kjører de barna til oss og henter dem etter ei stund eller de blir her sammen med barna hvis det typisk er første besøk. 

Anonymkode: 63dd7...496

Skrevet

Kan du ikke ta kontakt med foreldrene og invitere på lørdag/søndag i stedet da? ☺️

Her begynte barnet å ha med seg venner hjem fra 3-4-års alderen. Vi bodde rett ved barnehagen da, og jeg hadde hjemmekontor og kunne hente tidlig

Anonymkode: adebc...b84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...