AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Holder på å søke på jobb som helsesekretær , kunne gjerne tenkt meg å jobbe på skrivestue, og har allerede fått tilbud om jobb gjennom bekjente. Hatt mye stress i tidligere jobber og ønsker nå en stabil og trygg kontorjobb. Uansett. Har aldri skrevet etter diktafon før. Kun prøvd det noen ganger da jeg utdannet meg, men det er 10 år siden. Hvor lang tid bruker man i gjennomsnitt på å skrive en epikrise f.eks. med null erfaring (altså hvor man ikke kan medisinsk terminologi)? Jeg kan ikke touch-metoden, og har prøvd å øve på det mye (gjennom forskjellige nettsider), men jeg klarer rett og slett ikke det. Og hvor lang tid bruker en erfaring helsesekretær/sekretær på en epikrise (1-2 sider)? Håper noen kan svare meg 😄 Anonymkode: 7bbe1...3d1
enkefru Skrevet 15. september 2022 #2 Skrevet 15. september 2022 Om du ikke kan touch eller medisinsk terminologi, vil du neppe bli vurdert for intervju. Nå skal det sies at skrivestuer er en utdøende greie… mon tro om det finnes noen igjen i det hele tatt? Dette pga talegjenkjenning
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 Hei, takk for tilbakemelding. Som jeg skriver har jeg allerede blitt tilbudt jobb gjennom bekjente. De skriver etter diktafon både på Ullevål og Rikshospitalet, sikkert alle de andre store sykehusene også, men det har jeg ikke sjekket ut. Noen som har litt erfaring og kan svare på spørsmålet mitt? 🤗 Anonymkode: 7bbe1...3d1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 Det avhenger jo av hvor godt du kan fagspråket, tastaturet du skriver på, og ikke minst hvor bra personen som dikterer snakker. Jobbet en stund på skrivestue. Hvis jeg hadde god flyt og den som dikterte snakket jevnt, litt sent og tydelig kunne jeg skrive nesten like fort som personen snakket (altså at jeg brukte omtrent like lang tid på skrivingen som lengden på opptaket). Det var jo langt fra alltid jeg klarte å være så rask, men det var målet, særlig på kortere notat av leger jeg hadde skrevet mye for før og kjente "stilen" til. Andre ganger kunne det ta veldig lang tid med mye spoling frem og tilbake for å være sikker på at det jeg skrev stemte. Når legen dikterer i halvsøvne og mumler ivei, eller dikterer til dels komplekse medisinske tekster er det krevende konsentrasjonsarbeid. Hvis du ikke kan terminologien og heller ikke touch/har lært deg å skrive fort kommer det til å gå sent! Husker ikke hvor lang tid det lengste jeg brukte var, men ble alltid skuffet over meg selv hvis det tok mer enn ca 1,5 gang opptaket sin lengde. Er listen over diktater lang og voksende kan det være en ganske stressende jobb, rett og slett fordi andre er avhengige av at du gjør jobben din for å komme videre i arbeidet. Anonymkode: fd5cc...3d2 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 Må man ikke ha utdanning og autorisasjon for å jobbe som dette? Anonymkode: d5e9f...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #6 Skrevet 15. september 2022 Helsesekretær krever autoriasjosn ja, regner med at TS har dette da. Men støtter at dette er en utdøende yrkesvei med skriving altså, jobber på et av vestlandets største sykehus og her er det kun de eldste legene som dikterer, resten skriver selv eller bruker talegjenkjenning. Det er regler for at de ikke får lov å diktere. Anonymkode: 724b7...898 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #7 Skrevet 15. september 2022 hvis du ikke kan medisinsk terminologi kan du heller ikke jobbe på en skrivestue på helsevesenet. Men som andre sier, det er mer og mer slutt på det. Vanlige sekretærjobber kan du kanskje få, men de involverer skrankearbeid og er slett ikke så chill som du ser for deg. Anonymkode: 4d354...34c 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #8 Skrevet 15. september 2022 Hei dere, takk for tilbakemeldinger. Da vet jeg hva jeg har å jobbe med. Er selvfølgelig autorisert helsesekretær. Har jobbet i skranke og på sengepost tidligere, dog mange år siden (da jeg var nyutdannet). Husker at jeg syntes at sengeposten var stressende, men trivdes veldig godt i skranken på sykehus. Nå ønsker jeg meg egentlig en kontorjobb, og tenker at det er fint å begynne på skrivestue for å bare "komme tilbake igjen " på sykehuset. Vet ikke om det finnes andre kontorjobber som kan passe meg der, men da blir jeg iallfall kjent med folk og kan knytte litt kontakter. Anonymkode: 7bbe1...3d1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Må man ikke ha utdanning og autorisasjon for å jobbe som dette? Anonymkode: d5e9f...5a8 Akkurat på skrivestuene var det hvertfall før også medisinstudenter, som da hadde jobb som medisinsk sekretær (ikke helsesekretær). Anonymkode: fd5cc...3d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå