Gå til innhold

Hvordan spørre fastlegen om sykemelding når man har møtt veggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hel, 

Jeg har siden 16 års alderen slitt med sporadisk depresjon pga dårlig barndom og traumer. Jeg har til tider fått medisinsk behandling for dette, i tillegg til terapi (aldri i lengre perioder). Jeg er nå 29. 

De siste årene har vært ”gode“, men de siste 3 månedene har vært så ekstremt tunge. Jeg er nedstemt, utslitt, deprimert, sliter med å få sove (tankekjør) og føler meg veldig låst og ser ikke positivt på fremtiden. Nå de siste dagene på jobb ha jeg gått med en stor klump i brystet og har vært på randen til å bryte ut i gråt. Veldig ubehagelig å miste kontrollen over seg selv på den måten. I tillegg går dette utover studier da jeg er trøtt pga søvnmangel og psykisk utslitt. 

Hvordan forklarer jeg dette på en vell formulert, kort og konsist måte til fastlegen vis e-konsultasjon? Legen er fullbooket de neste to ukene for fysisk time. Jeg er alltid redd for å ta slike ting opp med legen da jeg alltid er redd for å bli avvist da dette er sykdom/problemer man ikke kan se. 

Tips tas i mot med stor takknemlighet, er helt på randen her😥

Anonymkode: b70f9...94c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber på et legekontor og booker timer for pasienter. Dersom du hadde ringt og sagt at du trenger sykemelding pga psykisk belastning og er i ferd med å møte veggen, så ville du fått time samme dag eller dagen etter. Vi har alltid timer vi kan bruke til de som ikke kan vente to uker.

Dersom du ønsker å bruke e-kons. ville jeg skrevet omtrent som du gjorde i innlegget ditt her. 

Anonymkode: 74658...f90

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber på et legekontor og booker timer for pasienter. Dersom du hadde ringt og sagt at du trenger sykemelding pga psykisk belastning og er i ferd med å møte veggen, så ville du fått time samme dag eller dagen etter. Vi har alltid timer vi kan bruke til de som ikke kan vente to uker.

Dersom du ønsker å bruke e-kons. ville jeg skrevet omtrent som du gjorde i innlegget ditt her. 

Anonymkode: 74658...f90

Tusen takk for svar 😊 Fastlegen min kjenner meg og ”historien“ min godt så ønsker jo helst å møte fysisk. Men jeg skal på jobb i morgen ettermiddag og er redd jeg ikke blir tilbudt time allerede i morgen - derfor jeg tenkte e-konsultasjon blir det beste. Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar 😊 Fastlegen min kjenner meg og ”historien“ min godt så ønsker jo helst å møte fysisk. Men jeg skal på jobb i morgen ettermiddag og er redd jeg ikke blir tilbudt time allerede i morgen - derfor jeg tenkte e-konsultasjon blir det beste. Ts

Men e-konsultasjon (for du mener vel sånn melding?), kan jo ta en stund før man får svar på? Ville prøvd å ringe legekontoret, i morgen tidlig. Håper du får hjelp raskt, i hvert fall. God bedring❤️ 

Anonymkode: 63b40...fd9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men e-konsultasjon (for du mener vel sånn melding?), kan jo ta en stund før man får svar på? Ville prøvd å ringe legekontoret, i morgen tidlig. Håper du får hjelp raskt, i hvert fall. God bedring❤️ 

Man trenger ikke gå til fastlegen sin ved slike akutte ting! Ring og forklar at det haster for det gjør det faktisk, om ikke det nytter oppsøke legevakt for akutt hjelp! Legtime bestillinger for konsultasjon er på ting som ikke haster, haster dette må det formuleres klart og tydelig, og da har de rutiner på at de kan ta slike pasienter inn omtrent på timen!

Skrevet
4 minutter siden, Antiviruset said:

Man trenger ikke gå til fastlegen sin ved slike akutte ting! Ring og forklar at det haster for det gjør det faktisk, om ikke det nytter oppsøke legevakt for akutt hjelp! Legtime bestillinger for konsultasjon er på ting som ikke haster, haster dette må det formuleres klart og tydelig, og da har de rutiner på at de kan ta slike pasienter inn omtrent på timen!

Ja, så lenge hun faktisk ringer dit, tenkte jeg. Når jeg brukte e-konsultasjon på HelseNorge, så tok det flere uker før jeg fikk noe svar. Så det anbefaler jeg ikke, hvis ikke du er sikker på at legen din svarer raskt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Min lege har svart innen et par timer hvis tema har vært alvorlig nok! 

Anonymkode: 9975e...563

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...