Gå til innhold

Spleis forespørselmål fra ukjente på facebook

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste året har jeg fått det på innboksen fra folk jeg har på vennelisten min, son jeg kjenner så vidt. Ja Det er folk jeg har flere felles venner, men ikke sånn at vi møtes i sosialt lag. Noen av de har jeg ikke møtt før corona og noen av de ikke under corona, men vært på hils ett par ganger i år fordi vi tilfeldigvis har vært på samme sted.

Er det bare jeg som synes dette er litt rart og kanskje også litt frekt? 

Vi har ingen kontakt, og hvis jeg hadde spurt det samme tviler jeg at de hadde gjort det samme. 

Jeg synes det blir anderldes om man er venner/familie og/eller om man omgås jevnlig. Hva synes dere? Eller er jeg helt på bærtur med tankene mine? 

PS det har ikke veldedighet spleisene har handlet om. Da blir det anderledes igjen. Da det går mot et godt formål. 

Anonymkode: c3926...fd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager skriveleifs. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det siste året har jeg fått det på innboksen fra folk jeg har på vennelisten min, son jeg kjenner så vidt. Ja Det er folk jeg har flere felles venner, men ikke sånn at vi møtes i sosialt lag. Noen av de har jeg ikke møtt SIDEN før corona og noen av de ikke under corona, men vært på hils ett par ganger i år etter at det ikke har vært restriksjoner fordi vi tilfeldigvis har vært på samme sted.

Vi har ingen kontakt, og hvis jeg hadde spurt det samme tviler jeg at de hadde gjort det samme. 

Jeg synes det blir anderldes om man er venner/familie og/eller om man omgås jevnlig. Hva synes dere? Eller er jeg helt på bærtur med tankene mine? 

PS det har ikke veldedighet spleisene har handlet om. Da blir det anderledes igjen. Da det går mot et godt formål. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Redigert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det siste året har jeg fått det på innboksen fra folk jeg har på vennelisten min, son jeg kjenner så vidt. Ja Det er folk jeg har flere felles venner, men ikke sånn at vi møtes i sosialt lag. Noen av de har jeg ikke møtt før corona og INGEN av de ikke under corona, men vært på hils ett par ganger i år fordi vi tilfeldigvis har vært på samme sted.

Skrevet

Skjønner godt hva du mener, men når de først oppretter spleis, så bruker de vel nettverket for det det er verdt.

Det kommer også litt an på formålet.

Hvis f.eks. det er snakk om noen som trenger behandling i utlandet for å prøve å få et verdig liv (og det er godt dokumentert at det ikke er svindel), kan jeg godt bidra med en hundrelapp eller to, men hvis det gjelder ferie eller treningsopphold i Syden for et eller annet fotballag eller noe, føler jeg meg ikke kallet til å gi noe, det må jeg innrømme.

Skrevet (endret)

Jeg 

Endret av exictence
Skrevet
ti10 skrev (Akkurat nå):

Skjønner godt hva du mener, men når de først oppretter spleis, så bruker de vel nettverket for det det er verdt.

Det kommer også litt an på formålet.

Hvis f.eks. det er snakk om noen som trenger behandling i utlandet for å prøve å få et verdig liv (og det er godt dokumentert at det ikke er svindel), kan jeg godt bidra med en hundrelapp eller to, men hvis det gjelder ferie eller treningsopphold i Syden for et eller annet fotballag eller noe, føler jeg meg ikke kallet til å gi noe, det må jeg innrømme.

Veldedighet kan jeg fint gjøre. Men dette har vært snakk gave til kjæresten f. eks. Og da synes jeg det blir rart når vi aldri være nære ikke venner en gang og ikke sett hverandre på flere år. 

• Liker 1
Skrevet
exictence skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke hva som er frekt? Å spørre om vennespørsel?

Ok.. 

Skrevet

Veldedighet kan jeg fint gjøre. Men dette har vært snakk om gave til kjæresten f. eks. Og da synes jeg det blir rart når vi aldri være nære ikke en gang  venner og ikke sett hverandre på flere år. 

Skrevet

Veldedighet kan jeg fint gjøre. Men dette har vært snakk gave til kjæresten f. eks. Og da synes jeg det blir rart når vi aldri være nære ikke venner en gang og ikke sett hverandre på flere år. 

Da ville jeg sagt at det var i overkant frekt.

Men det virker som at folk oppretter spleis for alt mulig. For enkelt er det visst mer naturlig å opprette spleis enn å spare til noe. Jeg må innrømme at jeg synes det er rart, for det er jo den digitale varianten av å sette seg på gata med en kopp, eller ringe på døra til fremmede og be om penger. Og de hadde vel ikke gjort det, går jeg ut fra ...

Skrevet

Synes det er spesielt, for folk oppretter spleis for alt mulig rart. 
Jeg ignorerer 98% av alt av speis, ønske om donasjoner til diverse formål etc.

Jeg donerer om jeg føler noe for saken, hvis ikke lar jeg være. 

Skrevet
ti10 skrev (1 minutt siden):

Men det virker som at folk oppretter spleis for alt mulig. For enkelt er det visst mer naturlig å opprette spleis enn å spare til noe. Jeg må innrømme at jeg synes det er rart, for det er jo den digitale varianten av å sette seg på gata med en kopp, eller ringe på døra til fremmede og be om penger. Og de hadde vel ikke gjort det, går jeg ut fra ...

Ja helt enig eller ønsker seg svært dyre ting. Gaven var 25-30 tusen kr. 

Skrevet
anon01 skrev (Akkurat nå):

Synes det er spesielt, for folk oppretter spleis for alt mulig rart. 
Jeg ignorerer 98% av alt av speis, ønske om donasjoner til diverse formål etc.

Jeg donerer om jeg føler noe for saken, hvis ikke lar jeg være. 

Samme her. Og jeg reagere når jeg ikke kjenner personen noe særlig. 

Skrevet

Jeg svarer aldri på sånt. 

Anonymkode: 879cb...3b2

Skrevet
ti10 skrev (4 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg synes det er rart, for det er jo den digitale varianten av å sette seg på gata med en kopp, eller ringe på døra til fremmede og be om penger. Og de hadde vel ikke gjort det, går jeg ut fra ...

Bra å se at jeg ikke er smålig på at jeg reagere på det 😅

Skrevet

Har sett spleiser for slankeoperasjon og bryllup... og forstår vel ikke helt forventningen om at andre mennesker skal finansiere slike ting.

Anonymkode: eee61...89b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...