Gå til innhold

Nyoperert og ensom 12 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min fantastiske flotte, sporte, sosiale, og aktive gutt er så ensom for tiden. Har har tidligere levd og ånder for fotball, men pga kneskade har han måtte pauset dette i vel 5 uker og det blir kanskje lengre. 

I tillegg har han nå operert blindtarmen, er sykemeldt fra skolen ut uken, og nå ligger han bare i senga og ser på nettbrett! 

Han har hatt null kontakt med venner, verken fotballkompiser eller klassekamerater. Han fikk i går god bedring hilsen fra klassen, og jeg så han ble glad. 

Jeg skjønner han har vondt, og vi må bare vente til han blir bedre. Jeg prøver å oppmuntre han og være positiv. 

Samtidig synes jeg jo så synd i han! Savner den tida han var frisk, aktiv, og sosial! 

Jeg får han ikke ut av rommet omtrent, og når jeg gjør det snakker han ingenting, og svarer kun nei eller vet ikke. 

Hva annet kan jeg gjøre? Prøver å friste m god mat. Spille spill. Se film. Men han vil ingenting. Føles ut som en helt annen gutt, og håper for alt i verden at jeg får tilbake min glade gutt igjen snart! 

Noen erfaringer? Tips? Råd? 

Anonymkode: b7abd...6bf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å invitere noen av kompisene fra fotballlaget eller klassen til å se film eller game på rommet hans?

Spise pizza eller Taco?

Anonymkode: bf8f8...689

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med å invitere noen av kompisene fra fotballlaget eller klassen til å se film eller game på rommet hans?

Spise pizza eller Taco?

God ide. Jeg er bare redd for han skal si vet ikke om jeg spør om det.. 

Har foreslått å bare kjøre tur, se på broren sin trening, dra å spise sushi, men alt er vet ikke.. 😕

Å hn virker irritert når jeg spør om noe som helst, og det er ikke vanlig.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har foreslått å bare kjøre tur, se på broren sin trening, dra å spise sushi, men alt er vet ikke.. 😕

Slutt å spør. Du vet han trenger å komme seg ut  så da sier du bare at i dag har du bestemt at dere skal kjøre en tur og spise sushi/ gå på kino osv og så gjennomfører dere.

Anonymkode: 8b6ed...e70

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan det være at han har  vondt og blir liggende i senga på grunn av det? Jeg hadde veldig vondt da jeg fjerna blindtarmen og ble både deppa, mutt og sur og ville ingenting. Gi han litt tid så blir han sakte men sikkert seg selv igjen🤞🤞god bedring til gutten din!❤

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Spør du om han er i form til å gjøre det, først? Og om han kjenner seg veldig sliten, eller har veldig vondt? Du kan komme inn med god mat, som han kan spise på rommet da. For å trøste litt.

Anonymkode: eef3b...71c

• Liker 1
Skrevet

Har en 15-åring og fortsatt så «hjelper» et par av oss mødre til for å få guttene til å planlegge ting sammen i helgene. skal sies st de bor en mil fra hverandre på dårlig vei så de kan ikke bare sykle til hverandre. Synes ikke det er rart om du som mor organiserer litt - som vet hva slags form sønnen er i.  

Ellers hadde jeg anbefalt (hadde det ikke vært for blindtarmen) å sende gutten på treninger og kamper og bare se på for å være en del av fellesskapet. 15-åringen vår har to langtidsskadede på laget og de er med på mange kamper og mange treninger og sitter på benken med laget.

Anonymkode: 41ef1...2ae

Skrevet

Hvorfor går han ikke på kampene? Og en og annen trening?

Anonymkode: 0a1fa...c0e

Skrevet

Du har jo feil fokus her - på at det er vondt og trist for deg å se at barnet ikke har det bra. At han må bli med på ting for å gjøre det lettere for deg å stå i.

Dette må du faktisk tåle.

Snakk med barnet ditt, og møt ham der han er. Høres for meg ut som om han er smertepåvirka etter operasjon?

Da hjelper du ingenting med å forsøke å presse ham inn i aktiviteter han faktisk ikke orker nå. Tvert imot kan det være du selv som skaper avstanden mellom dere, fordi du ikke hører hvordan han har det eller tar hensyn til hva han orker.

Smerter gjør en ofte mutt, kort og vill-ikke. En blir fort trøtt for det er fryktelig slitsomt for kroppen.

La nå gutten hvile og slappe av på rommet med iPad.

Han vil naturlig bli mer aktiv igjen etterhvert som han blir bedre.

Anonymkode: 407cd...3ba

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor går han ikke på kampene? Og en og annen trening?

Anonymkode: 0a1fa...c0e

Han har operert blindtarmen!

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min fantastiske flotte, sporte, sosiale, og aktive gutt er så ensom for tiden. Har har tidligere levd og ånder for fotball, men pga kneskade har han måtte pauset dette i vel 5 uker og det blir kanskje lengre. 

I tillegg har han nå operert blindtarmen, er sykemeldt fra skolen ut uken, og nå ligger han bare i senga og ser på nettbrett! 

Han har hatt null kontakt med venner, verken fotballkompiser eller klassekamerater. Han fikk i går god bedring hilsen fra klassen, og jeg så han ble glad. 

Jeg skjønner han har vondt, og vi må bare vente til han blir bedre. Jeg prøver å oppmuntre han og være positiv. 

Samtidig synes jeg jo så synd i han! Savner den tida han var frisk, aktiv, og sosial! 

Jeg får han ikke ut av rommet omtrent, og når jeg gjør det snakker han ingenting, og svarer kun nei eller vet ikke. 

Hva annet kan jeg gjøre? Prøver å friste m god mat. Spille spill. Se film. Men han vil ingenting. Føles ut som en helt annen gutt, og håper for alt i verden at jeg får tilbake min glade gutt igjen snart! 

Noen erfaringer? Tips? Råd? 

Har han noen gode venner som han kan FaceTime fra senga? :) 

Anonymkode: 13d8a...2be

Skrevet

Han har det kjipt, og merker at du ikke tåler at han har det kjipt. Dere snakker ikke om følelser virker det som, så han har kanskje ikke så mange verktøy for å sette ord på det når livet nå ble vanskelig. 

Livet har fartsdumper, og de blir gjerne større enn dette også. Det er fint å erfare for dere at også dette går over, jeg lover. Og i mens, så kan du jo spørre han hvordan han har det inni seg - at du skjønner godt hvis det er rart for han å plutselig bare bli liggende. 

Anonymkode: 3f39c...2e2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 6.21):

Du har jo feil fokus her - på at det er vondt og trist for deg å se at barnet ikke har det bra. At han må bli med på ting for å gjøre det lettere for deg å stå i.

Dette må du faktisk tåle.

Snakk med barnet ditt, og møt ham der han er. Høres for meg ut som om han er smertepåvirka etter operasjon?

Da hjelper du ingenting med å forsøke å presse ham inn i aktiviteter han faktisk ikke orker nå. Tvert imot kan det være du selv som skaper avstanden mellom dere, fordi du ikke hører hvordan han har det eller tar hensyn til hva han orker.

Smerter gjør en ofte mutt, kort og vill-ikke. En blir fort trøtt for det er fryktelig slitsomt for kroppen.

La nå gutten hvile og slappe av på rommet med iPad.

Han vil naturlig bli mer aktiv igjen etterhvert som han blir bedre.

Anonymkode: 407cd...3ba

Av alle svar her så synes jeg dette var det mest strenge, men også det absolutt beste! Tusen takk! ❤️ Du har helt rett! 

Jeg har aldri selv hatt vondt så har nok ikke forstått hvordan han opplever det.. 

Nå går det heldigvis litt bedre. Var ut med han å spiste sushi igår. Og kvelden før spilte vi kort sammen med lillebroren. Var koselig, men merker han ennå har vondt etter operasjonen, så forstår at han heller vil være hjemme da istedenfor å være ute med venner.. 

Han ganer litt med venner, så det er jo fremgang. Idag vil han også prøve seg på pokemonjakt ute. Jeg har sagt at jeg kan kjøre han rundt in han vil det, men han vil prøve å gå selv ❤️ 

Når det gjelder at han kan delta på trening, så har han gjort dette før operasjonen, så planen er å fortsette med dette når han bli i form til det. 

Tusen takk for alle svar her inne! Det går fremover sakte men sikkert, bare håper det går raskere enn sakte. 😊

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...