Gå til innhold

Isotretinoin, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er voksen og startet i dag med 20mg Isotretinoin for både kviser og rosacea. Har ingens store betente kviser, men betent/øm hud og masse småkviser.

Når så du effekt? Og ble det verre før det ble bedre? 
Kjenner jeg gleder meg så mye til huden blir fin igjen:-)

Anonymkode: dc296...b0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde dårlig hud i 15 år. Forsøkte ALT. Har brukt enorme summer hudpleier. Kunne sikkert spart til leilighet.  Så fikk jeg Isiotretnoin a hudlege. Det funket som bare det. Først mye verre i et par ukers tid. Så begynte det sakte men sikkert å forsvinne. Men alt tørket ut. Hadde sinnsykt tørre lepper og ble veldig tørr i øynene. Måtte bruke øyedråper for å "smøre". Fikk også veldig tørre hender.  Jeg gikk på ganske høy dose i nesten 6 mnd. Må også bruke gode produkter som gir fukt og ikke tørker ut. De har en serie fra La Roche Posay på apoteket som kan brukes av personer som har gjennom gått kosmetiske operasjoner, har ekstremt sensitiv hud. osv. Det bør du bruke for nå blir du så sensitiv. Dette går over etter endt kur. Dette var over fem år siden. Resultatet var porselenshud. Jeg får kanskje en kvise i året nå og den er som regel mikroskopisk og forsvinner fort.  Alle sier at jeg har veldig fin hud og lurer på hvilke produkter jeg bruker. Jeg er 43 nå. Så gled deg til ny hud! Hold ut gjennom bivirkningene. Det er så verdt det. Jeg fikk et nytt liv. 

Anonymkode: 02275...00a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde dårlig hud i 15 år. Forsøkte ALT. Har brukt enorme summer hudpleier. Kunne sikkert spart til leilighet.  Så fikk jeg Isiotretnoin a hudlege. Det funket som bare det. Først mye verre i et par ukers tid. Så begynte det sakte men sikkert å forsvinne. Men alt tørket ut. Hadde sinnsykt tørre lepper og ble veldig tørr i øynene. Måtte bruke øyedråper for å "smøre". Fikk også veldig tørre hender.  Jeg gikk på ganske høy dose i nesten 6 mnd. Må også bruke gode produkter som gir fukt og ikke tørker ut. De har en serie fra La Roche Posay på apoteket som kan brukes av personer som har gjennom gått kosmetiske operasjoner, har ekstremt sensitiv hud. osv. Det bør du bruke for nå blir du så sensitiv. Dette går over etter endt kur. Dette var over fem år siden. Resultatet var porselenshud. Jeg får kanskje en kvise i året nå og den er som regel mikroskopisk og forsvinner fort.  Alle sier at jeg har veldig fin hud og lurer på hvilke produkter jeg bruker. Jeg er 43 nå. Så gled deg til ny hud! Hold ut gjennom bivirkningene. Det er så verdt det. Jeg fikk et nytt liv. 

Anonymkode: 02275...00a

Takk for svar, og så godt å høre! Og takk for tips.

Jeg er faktisk 43 selv, så gleder meg meg veldig til fin hud igjen☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, og så godt å høre! Og takk for tips.

Jeg er faktisk 43 selv, så gleder meg meg veldig til fin hud igjen☺️

Ts her igjen. Jeg skal ikke gå på høy dose, kun 20mg om dagen. Håper det holder…men hudlegen sa at i mitt tilfelle så burde det det. Så må jo nesten bare stole på henne.

Skrevet

Det eneste som funker!

Anonymkode: c3bd7...5a2

Skrevet

jeg ble ferdig på kuren sist mandag på 20mg i 6 mnd. hadde ikke kviser de siste 3 mnd i det hele tatt, opplevde bare kjempe tørre lepper og litt tørre øyne, men ellers helt fint. jeg har også psoriasis, så det blusset opp under kuren pga tørrhet. litt over en uke av nå og leppene er endelig ikke tørre, fantastisk følelse

Skrevet

Jeg går på det nå. Har slitt med akne siden tenårene og jeg er nå 40 år. I perioder har huden vært litt bedre, men de siste årene og spesielt året før jeg begynte på isotretinoin så forverret huden. Jeg hadde ikke veldig store og mange kviser, men konstant dårlig hud, ekstremt fet hud, mye hudormer og kviser.

Var utrolig utrolig lei av å ha det sånn og har prøvd omtrent alt før jeg begynte på isotretinoin. Jeg var veldig skeptisk før jeg begynte siden jeg hadde hørt om alle bivirkningene, men har egentlig bare hatt de vanlige bivirkningene. Jeg går ikke på så høy dose og hudlegen sa at jeg må gå på det i ca ett år (jeg er veldig høy og veier litt på grunn av det).

Jeg ble mye verre i begynnelsen. Det var helt merkelig å se alle hudormene som nesten så ut som de var på vei ut av huden. Så ikke ut, men det ga seg og jeg har ikke hatt kviser i ansiktet på en stund. Får litt på ryggen enda, men hudlegen sa at det tok lenger tid på kviser på ryggen.

Ellers har jeg litt tørrere hud og får lett eksem på hendene. Måtte få en krem for det hos hudlegen for vanlige kremer og hydrokortison hjalp ikke. Jeg har også litt tørrere øyne.

Jeg er litt uenig i at produktene fra La roche posay er så gode, men de har produkter som er utviklet spesikt for kjemiske behandlinger og uttørkende behandlinger. Synes ikke at de gjorde noe for meg. Jeg måtte bytte ut mye av hudpleien jeg brukte og også mye av hårproduktene jeg brukte. Måtte finne produkter som tilfører fuktighet og synes håndkrem og en god lip balm til leppene er det mest viktige. Fukt og milde produkter har jeg hatt fokus på.

Ellers virker det lovende, men jeg tør ikke helt å tro på at kvisene holder seg borte før jeg har sluttet på kuren. At man får noen kviser nå og da er helt ok, men ønsker meg ikke tilbake til den forferdelige huden og det fete håret. Veldig rart å kunne bruke sminke og at de holder seg på hele dagen. Pandaøyne får jeg heller ikke lenger.

Anonymkode: d1e0f...5bf

Skrevet

Kjør på! Gikk selv på 20mg og ble kvitt Rosacea på denne måten.. kommer til å forandre livet ditt.

Anonymkode: 6f5b7...ecd

Skrevet

Takk for svar alle sammen:-) Nå gleder jeg meg enda mer til kuren, men håper huden ikke blir helt krise den første mnd.

Skrevet

Gikk selv på kuren i nesten 1 år. Måtte ta noen pauser underveis pga bivirkninger, men for min del verdt det! Vært kvisefri i 2 år nå og syns det er fantastisk å ikke være plaget med bylleacne på haka. Litt lei meg for at jeg ikke oppsøkte hudlege for 15 år siden. Har kanskje hatt 2-3 minikviser, men de var minner som var mer overfladisk. 

Anonymkode: f8512...ac5

Skrevet

Jeg brukte det i 20-årene, etter å ha vært plaget av acne siden jeg var 13. Det hjalp veldig. Jeg er nesten 40 nå, og huden har vært fin siden kuren. 

Anonymkode: a1c65...82d

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan går det så langt, ts? :) 

Anonymkode: 4c543...af8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...