AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Jeg er i 30-årene og har slitt med sosial angst de siste 7-8 årene. Jeg gikk til psykolog ukentlig i 2020, og hadde lite utbytte av det. Mens jeg gikk der, var jeg i et ødeleggende forhold, og psykologen hang seg veldig opp i at angsten handlet om forholdet. Jeg gjorde det slutt og har nå vært singel i 1,5 år. Bakgrunnen for angsten kan være at jeg brukte hele 20-årene mine på å være i to ulike, kontrollerende forhold, hvor jeg ikke fikk vært med venner, lite følelse av frihet, inn og ut av jobber pga manglende utdanning og mangel på sosial kompetanse, og generelt lite sosial samvær med andre. Hovedproblemet nå er at jeg har tatt en utdannelse og vært på samme arbeidsplass i to år. Jeg trives i yrket, og synes jeg mestrer jobben min bra, men fungerer ikke helt sosialt. I løpet av arbeidsdagen har vi morgenmøte og felles lunsj, og jeg klarer ikke å delta med så mange til stede. I dette yrket er det også vanlig å jobbe på ulike avdelinger, men jeg klarer ikke tanken på å skulle forholde meg til så mange nye mennesker, når jeg ikke klarer å bli kjent med de jeg har jobbet sammen med i to år engang.. Jeg har gått på ulike antidep, uten effekt, fordi jeg har angst, og ikke depresjon. Noe form for beroligende er det eneste jeg kan tenke at fungerer. Men psyk. jeg gikk til, var veldig i mot det, "fordi det er avhengighetsskapende". Men når eksponering ikke fungerer, hva gjør man? Hvor lenge skal jeg se ut som en idiot på jobb og ikke klare å delta? Hvis jeg ikke får det til å fungere på denne jobben, så er det ikke "bare" å finne seg noe nytt. Når man har angst, begrenser det seg mtp. hva man kan jobbe med og hvor mye nytt man skal i gjennom. Råd? Og hva skal til for å få prøve ut beroligende, om det kan hjelpe meg å fungere i hverdagen? Anonymkode: 737c2...766 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #2 Skrevet 15. september 2022 Ikke helt det du spør om, men har du prøvd Zoloft? Den skal fungere på angst. Anonymkode: 2888d...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 Medikamenter er jo ikke løsning for deg, du må jobbe med angsten. https://www.angstringen.no Anonymkode: 2d106...531 1
Topsi Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 Det høres ut som du har et langvarig angstproblem, da tror jeg du skal være svært glad for at ikke legen skriver ut vival eller sobril. Det finnes antidepressiva led effekt på angst zoloft som noen mevnte, samt medisiner mot angst som ikke er vanedannende. Tror nok du må se på slike medisiner heller enn noe som kan gi deg enda større problemer 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 Hadde du tenkt til å stå på beroligende fast? Eller hvordan tenkte du at det skal hjelpe? Anonymkode: f8e72...766 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #6 Skrevet 15. september 2022 Du kan be om angstdempende du kan ha i bakhånd? Jeg får ca 20-40 Vival i året, som trygghet. Anonymkode: 8ee10...e79 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #7 Skrevet 15. september 2022 Beroligende er kun ment til midlertidig bruk. Langvarig bruk vil kreve stadig høyere doser og til slutt vil man trenge beroligende for å unngå de fryktelige følelsene man får når beroligende går ut av kroppen. Da har man plutselig et mye større problem enn å virke litt "dum i lunsjen" (antagelig bare deg som legger merke til dette uansett). Du får ikke beroligende fordi dette ikke er et problem som beroligende kan løse. Anonymkode: 46f1e...276 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #8 Skrevet 15. september 2022 Nå snakker jeg litt mot strømmen her… Men jeg kunne skrevet ditt innlegg ts, så skjønner hvor vanskelig det er. Jeg ønsker å bytte jobb nå, men er usikker pga min sosiale angst. Jeg har over flere år fått sobril av fastlegen min, 10mg per dag. Så en lav dose. De redder meg rett og slett, og jeg fungerer ok, selv om jeg langt fra er den mest sosiale selv med de. Men uten hadde jeg nok ikke klart jobbe som jeg gjør nå. (og nå kommer det sikkert svar på at «om du har gått på se fast over flere år virker de ikke mer!. Men jo, det gjør de. Og jeg tar kun høyere dose i snitt EN gang i mnd om jeg må holde presentasjon foran mange mennesker eller lignende) Snakk med legen din, og lykke til🌸 Anonymkode: 2c789...ca6 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nå snakker jeg litt mot strømmen her… Men jeg kunne skrevet ditt innlegg ts, så skjønner hvor vanskelig det er. Jeg ønsker å bytte jobb nå, men er usikker pga min sosiale angst. Jeg har over flere år fått sobril av fastlegen min, 10mg per dag. Så en lav dose. De redder meg rett og slett, og jeg fungerer ok, selv om jeg langt fra er den mest sosiale selv med de. Men uten hadde jeg nok ikke klart jobbe som jeg gjør nå. (og nå kommer det sikkert svar på at «om du har gått på se fast over flere år virker de ikke mer!. Men jo, det gjør de. Og jeg tar kun høyere dose i snitt EN gang i mnd om jeg må holde presentasjon foran mange mennesker eller lignende) Snakk med legen din, og lykke til🌸 Anonymkode: 2c789...ca6 Problemet med dette er at endel vil miste effekt (ikke alle, men mange). Spørsmålet er jo også hvilke type antidepressiva TS har forsøkt (mulig det er omtrent hele lista, men hun nevner ikke det). Anonymkode: 99202...654
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ikke helt det du spør om, men har du prøvd Zoloft? Den skal fungere på angst. Anonymkode: 2888d...a6b Aldri prøvd. Har gått på meds. som fokuserer på depresjon/søvn. Har gått på Cipralex, Cipramil og Remeron. De to første ga meg ingenting, mens Remeron ga meg søvn, men også enorm matlyst, som gjorde at jeg la på meg 10kg på 6 mnd'er og jeg måtte avslutte de. Skulle gjerne prøvd noe som fokuserer på angst, og jeg trodde det kun var beroligende.. Fordi jeg konstant føler på nervøsitet og stress. TS Anonymkode: 737c2...766
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aldri prøvd. Har gått på meds. som fokuserer på depresjon/søvn. Har gått på Cipralex, Cipramil og Remeron. De to første ga meg ingenting, mens Remeron ga meg søvn, men også enorm matlyst, som gjorde at jeg la på meg 10kg på 6 mnd'er og jeg måtte avslutte de. Skulle gjerne prøvd noe som fokuserer på angst, og jeg trodde det kun var beroligende.. Fordi jeg konstant føler på nervøsitet og stress. TS Anonymkode: 737c2...766 Jeg ville testet Zoloft da. Jeg har gått på det selv. Jeg er overspiser, men holder gjevn vekt, gikk ikke opp i vekt når jeg gikk på de. Og så er jeg en av de som tror litt på mindfullness. Ikke under et angstanfall, men synes det har en viss effekt når jeg er engstelig. Anonymkode: 2888d...a6b 1
Polyester Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 Antidepressiva funker mye bedre på angst enn på depresjon, men det vil uansett ikke funke så bra om det ikke er i kombinasjon med samtaleterapi. Beroligende angstdempende medisin er benzodiazepiner og ja det er ekstremt avhengighetsdannende. Det er et derivativ av morfin og det er veldig bra at legen din ikke tar lett på det, det er umulig for de fleste å slutte på det. Tenk på det som heroin.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #13 Skrevet 15. september 2022 I og med du var i et destruktivt forhold under behandling vil du med stor sannsynlighet ha bedre utbytte av det nå, når du ikke er i et slikt forhold. Ville helt klart startet i behandling. Medisiner tar ikke tak i problemet, kun demper symptomene. Anonymkode: 7aa02...61e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #14 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er i 30-årene og har slitt med sosial angst de siste 7-8 årene. Jeg gikk til psykolog ukentlig i 2020, og hadde lite utbytte av det. Mens jeg gikk der, var jeg i et ødeleggende forhold, og psykologen hang seg veldig opp i at angsten handlet om forholdet. Jeg gjorde det slutt og har nå vært singel i 1,5 år. Bakgrunnen for angsten kan være at jeg brukte hele 20-årene mine på å være i to ulike, kontrollerende forhold, hvor jeg ikke fikk vært med venner, lite følelse av frihet, inn og ut av jobber pga manglende utdanning og mangel på sosial kompetanse, og generelt lite sosial samvær med andre. Hovedproblemet nå er at jeg har tatt en utdannelse og vært på samme arbeidsplass i to år. Jeg trives i yrket, og synes jeg mestrer jobben min bra, men fungerer ikke helt sosialt. I løpet av arbeidsdagen har vi morgenmøte og felles lunsj, og jeg klarer ikke å delta med så mange til stede. I dette yrket er det også vanlig å jobbe på ulike avdelinger, men jeg klarer ikke tanken på å skulle forholde meg til så mange nye mennesker, når jeg ikke klarer å bli kjent med de jeg har jobbet sammen med i to år engang.. Jeg har gått på ulike antidep, uten effekt, fordi jeg har angst, og ikke depresjon. Noe form for beroligende er det eneste jeg kan tenke at fungerer. Men psyk. jeg gikk til, var veldig i mot det, "fordi det er avhengighetsskapende". Men når eksponering ikke fungerer, hva gjør man? Hvor lenge skal jeg se ut som en idiot på jobb og ikke klare å delta? Hvis jeg ikke får det til å fungere på denne jobben, så er det ikke "bare" å finne seg noe nytt. Når man har angst, begrenser det seg mtp. hva man kan jobbe med og hvor mye nytt man skal i gjennom. Råd? Og hva skal til for å få prøve ut beroligende, om det kan hjelpe meg å fungere i hverdagen? Anonymkode: 737c2...766 Bestill legetime privat. Anonymkode: 98da7...754
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #15 Skrevet 15. september 2022 Beroligende tabletter brukt fornuftig er undervurdert. Trist at det er så mange unge leger som er så negative til det. AD kan ha svært mange bivirkninger. Anonymkode: 1a634...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #16 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå snakker jeg litt mot strømmen her… Men jeg kunne skrevet ditt innlegg ts, så skjønner hvor vanskelig det er. Jeg ønsker å bytte jobb nå, men er usikker pga min sosiale angst. Jeg har over flere år fått sobril av fastlegen min, 10mg per dag. Så en lav dose. De redder meg rett og slett, og jeg fungerer ok, selv om jeg langt fra er den mest sosiale selv med de. Men uten hadde jeg nok ikke klart jobbe som jeg gjør nå. (og nå kommer det sikkert svar på at «om du har gått på se fast over flere år virker de ikke mer!. Men jo, det gjør de. Og jeg tar kun høyere dose i snitt EN gang i mnd om jeg må holde presentasjon foran mange mennesker eller lignende) Snakk med legen din, og lykke til🌸 Anonymkode: 2c789...ca6 Lav dose med sorbil går helt fint for flertallet, sobril er et svært mildt legemiddel - selv om det er benzodiazepin. Sobril er ikke så veldig muskelavslappende som de andre diazepinene, og dermed mer brukervennlig. Så de fleste kan gå på dette i flere år uten å bli avhengig. Anonymkode: 98da7...754
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #17 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Beroligende tabletter brukt fornuftig er undervurdert. Trist at det er så mange unge leger som er så negative til det. AD kan ha svært mange bivirkninger. Anonymkode: 1a634...1f0 Det er noe med det. Har hatt 2 leger som gikk av pensjon, og begge de hadde et helt annet forhold til det. Også som smertelindring, for og slappe av og å sove. De unge legene skal fikse alt med gulrøtter, gåturer og ikke kaffe etter klokken tre 😅 jeg har aldri stått på store doser, eller økt doser, men brukt innimellom hvor smerte- søvnløshet- angst blir en ond sirkel. De siste 10 årene har jeg hatt unge leger med enkle løsninger, som selvsagt har vært forsøkt i mange år og fra før de ble født, uten resultat. Fører bare til økt sykefravær og dårlige livskvalitet. Håper trenden snur. Anonymkode: aade3...fe3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå