Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, førstegangsgravid her, i uke 33, og lurer litt på det rundt fødselsforberedende kurs og pusteøvelser og alt det der. I følge jordmor er det litt vanskelig å få plass, iallefall så sent, og jeg har hatt en del komplikasjoner som har gjort at jeg henger på etterskudd med det meste. 

Dumt spørsmål kanskje, men kan man ha en vellykket fødsel uten alt dette, eller revner man fra a til å, og alt annet grusomt om man ikke gjør det? Er nervøs før fødsel, og litt usikker på hva jeg bør gjøre. 

Anonymkode: 0990e...df9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger overhodet ikke noe kurs i dette. 

Jeg var på fødselsforberedende kurs, men det var helt meningsløst. All informasjonen vi fikk der, hadde jeg allerede lest. Helsenorge og sykehusene sine egne sider har all informasjonen du trenger. 

Det var ingen pusteøvelser på kurset (heldigvis... da hadde jeg gått).. 

Om du ønsker pusteøvelser, finner du ørten av dem på youtube. 

Så du klarer deg nok helt fint uten å ha gått på noe som helst kurs. Du kan lese selv, se videoer, eller rett og slett gjøre ingen av delene - du trenger ikke vite noe om fødsel om du ikke selv ønsker og føler du trenger det, jordmor og leger på sykehuset guider deg gjennom det under fødselen. 

Anonymkode: 832ce...f17

• Liker 1
Skrevet

Ingen kurs her, to fødsler som har gått fint. Kurs har ingen betydning for om du revner eller ikke.

Anonymkode: 7663d...04f

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var på fødselsforberedende kurs, men det var helt meningsløst. All informasjonen vi fikk der, hadde jeg allerede lest. Helsenorge og sykehusene sine egne sider har all informasjonen du trenger. 

Så du klarer deg nok helt fint uten å ha gått på noe som helst kurs. Du kan lese selv, se videoer, eller rett og slett gjøre ingen av delene - du trenger ikke vite noe om fødsel om du ikke selv ønsker og føler du trenger det, jordmor og leger på sykehuset guider deg gjennom det under fødselen. 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen kurs her, to fødsler som har gått fint. Kurs har ingen betydning for om du revner eller ikke.

Anonymkode: 7663d...04f

Takk for svar, begge to! Føler meg mye roligere nå 😊 ♥ Fint å høre at dette ikke er noe man må gjøre. 

Skrevet

Du MÅ ikke ha noe kurs nei :) du får veiledning når du kommer på sykehuset og skal føde. Hør på hva jordmor sier om både pressing og pusting når den tid kommer. 

Anonymkode: fef60...2ce

Skrevet

Altså, ingen garantier. Noen revner uansett hva de gjør eller ikke gjør for å forberede seg. Jeg tror det er farlig å fokusere for mye på dette, da føler man seg så mislykket hvis det går skeis. Det går mye på (u)flaks, du er ikke en dårlig fødekvinne for det om du kanskje ikke kommer igjennom opplevelsen uten skrammer.

Anonymkode: 47873...da4

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hei, førstegangsgravid her, i uke 33, og lurer litt på det rundt fødselsforberedende kurs og pusteøvelser og alt det der. I følge jordmor er det litt vanskelig å få plass, iallefall så sent, og jeg har hatt en del komplikasjoner som har gjort at jeg henger på etterskudd med det meste. 

Dumt spørsmål kanskje, men kan man ha en vellykket fødsel uten alt dette, eller revner man fra a til å, og alt annet grusomt om man ikke gjør det? Er nervøs før fødsel, og litt usikker på hva jeg bør gjøre. 

Det kurset bare tøv. Ting du raskt kan lese deg opp på. I tillegg så nevner de ikke ETT ord om keisersnitt. Og det er jo vel og bra all den tid man vet man skal ha keisersnitt og kan lese seg opp. Men noen fødsler ender i keisersnitt. Og jeg for min del var totalt uforberedt på det for det hadde ikke slått meg engang at det var den veien det kom til å gå. 

Anonymkode: 87fe2...40b

• Liker 1
Skrevet

Jeg er førstegangsfødende selv og jordmor sa det ikke var noe vits med kurs. Man kan like gjerne se videoer på youtube feks hvis man er interessert, ifølge henne! 

Anonymkode: 11fdd...3b5

Skrevet

Jeg/vi hadde stor glede av kurs, men det var først å fremst for å bøte på mine frynsete fødenerver 😄. Fødsel hadde nok gått fint uansett, men kjekt med en gjennomgang av hvordan det meste foregår, da.

Jeg øvde en del på pustetknikker i forkant, og jeg synes dette var nyttig under fødsel. Leste det meste jeg kom over om fødsel, nettopp på grunn av nevnte fødenerver. 

Anonymkode: 326fb...dd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du hadde gått? Pusteøvelser og fokus på pust er faktisk det eneste med påvist effekt sett bort fra morfin ol. 

Hvorfor tror du ambulansepersonellet ber deg puste godt når du ligger der med brudd i foten?

Mange får også panikk ved store smerter. Da er også det eneste som hjelper å puste ordentlig.  

Skrevet

Hei, 

Jeg tok ikke dette, og min første fødsel var helt normal og gikk fint. Kun et par små rifter. Generelt forbedret jeg meg veldig lite til fødsel. Men når det er sagt tror jeg at man absolutt kan få utbytte av å lære seg noen pusteteknikker.

Nå har jeg termin i desember med nr 2 og går på et yogakurs for gravide (da det er eneste trening som fungerte en periode pga bekkenplager) og der har jeg fått lært noen pusteøvelser som jeg tenker (og håper) at jeg skal utbytte av under fødsel. 

Skrevet

Sjekk evt ut positiv fødsel😊 Mye bra fra henne!

Anonymkode: e416a...092

Skrevet
Loboto skrev (15 timer siden):

Du hadde gått? Pusteøvelser og fokus på pust er faktisk det eneste med påvist effekt sett bort fra morfin ol. 

Hvorfor tror du ambulansepersonellet ber deg puste godt når du ligger der med brudd i foten?

Mange får også panikk ved store smerter. Da er også det eneste som hjelper å puste ordentlig.  

Kjære vene, jeg har ikke sagt pusting ikke er viktig ;) Jeg poengterte til og med at ts kunne se videoer på youtube. 

Men ja, jeg hadde faktisk GÅTT om det var det PÅ KURSET! Herregud så kleint å drive med putseøvelser i plenum. 

Jeg har masse erfaring med pusteøvelser fra både yoga og kampsport, og er fullstendig klar over pustingens makt. 

Du skjønner ikke forskjellen på å synes pusteøvelser i plenum med fremmede er kleint, og å synes pusteøvelser ikke er noe vits..? 

Skrevet

Kan ikke se for meg hva er kurs liksom skulle hjulpet meg med med. Det går som det går når du ligger deg uansett. Og jeg er enig med ab over; hadde ALDRI satt meg ned i en ring for å gjøre pusteøvelser sammen med andre 😂

Anonymkode: ae603...667

Skrevet

Jeg kjøpte kurset positiv fødsel og boka, det føltes nyttig ut men ærlig talt så hjalp det meg ingenting. Jeg drømte om fødsel i badekar,uten epidural hvor jeg skulle være aktiv og fokusere på pusten osv men alt gikk i glemmeboken. Jeg ble igangsatt og fikk stormrier fra helvete, kunne ikke bruke badekar fordi jeg måtte ha overvåkning på baby. Pga de syke smertene og null pause var veien til epidural kort og jordmor sa nesten rett ut at for helsen min sin del burde jeg ta epiduralen. Uansett fødselen varte lenge og endte i hastekeisersnitt, og jeg følte ikke det kurset hadde hjulpet meg i det hele tatt. Men mulig andre har godt utbytte av det kurset.

Anonymkode: c0546...857

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...