Gjest Anonym61 Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Jeg er 33 år gammel og jeg føler meg ikke helt klar for barn enda, men jeg er så stresset siden den biologiske klokka tikker og jeg ønsker å få minst 2 barn.. er så redd at det plutselig kan bli for sent Hva med dere?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #2 Skrevet 15. september 2022 Jeg er like gammel som deg og vil ikke ha ha barn nå men tenker at jeg får ta en ny vurdering på det når jeg er 40 og regner med å ha hvertfall to år igjen på meg da så stresser ikke. Ja man er mindre fruktbar da men ikke ufruktbar Anonymkode: 8bec8...660 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 Er 37 nå, tenker 42 er grensen min. Du har fortsatt tid da TS, du kan jo ha to tette? Kjenner ei som fikk sine 3 barn etter fylte 40. Det finnes nok ingen fasit her. Anonymkode: 9a4c8...76d
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 Du har jo fortsatt tid og du er ikke for gammel. Jeg synes imidlertid det virker litt rart at du vet du ønsker minst to barn og du føler deg stresset fordi det ikke er lenge til det er for sent, men samtidig ikke føler deg klar? Hva er det du venter på egentlig? Anonymkode: 6b758...e3e 9
Gjest Anonym61 Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er like gammel som deg og vil ikke ha ha barn nå men tenker at jeg får ta en ny vurdering på det når jeg er 40 og regner med å ha hvertfall to år igjen på meg da så stresser ikke. Ja man er mindre fruktbar da men ikke ufruktbar Anonymkode: 8bec8...660 Okei er du redd for at du ikke kan få barn da eller hadde det ikke gjort noe om du ikke hadde fått barn ?
Gjest Anonym61 Skrevet 15. september 2022 #6 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er 37 nå, tenker 42 er grensen min. Du har fortsatt tid da TS, du kan jo ha to tette? Kjenner ei som fikk sine 3 barn etter fylte 40. Det finnes nok ingen fasit her. Anonymkode: 9a4c8...76d Ja jeg er bare så redd for at jeg blir mindre og mindre fruktbar Oi! så gøy at hun fikk 3 barn etter fylte 40!
Gjest Anonym61 Skrevet 15. september 2022 #7 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har jo fortsatt tid og du er ikke for gammel. Jeg synes imidlertid det virker litt rart at du vet du ønsker minst to barn og du føler deg stresset fordi det ikke er lenge til det er for sent, men samtidig ikke føler deg klar? Hva er det du venter på egentlig? Anonymkode: 6b758...e3e Ja det hørtes kanskje litt rart ut ja jeg bare føler meg ikke helt klar.. men jeg VET at jeg vil ha barn om noen år .. bare så redd at det kan være for sent
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #8 Skrevet 15. september 2022 Anonym61 skrev (2 minutter siden): Ja det hørtes kanskje litt rart ut ja jeg bare føler meg ikke helt klar.. men jeg VET at jeg vil ha barn om noen år .. bare så redd at det kan være for sent Da går du å sjekker fertiliteten din og får hjelp til å finne ut hvor fruktbar du faktisk er. Da er det jo mye lettere å ta stilling til om du bør begynne nå eller kan vente en god stund til. Forøvrig passer det sjeldent helt perfekt å få barn, så vet du at du vil ha er det ikke sikkert det har så mye for seg å vente for lenge. Anonymkode: 9a4c8...76d 7 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Skrevet 15. september 2022 Jeg følte meg for gammel til å få flere etter at jeg ble 30😅 Nå er jeg i midten av 30-årene, barna begynner å bli ganske selvstendige, og jeg kan snart nyte friheten det gir meg🥰 Anonymkode: bbf33...829 13 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 Mange kvinner i 40 årene oppdager at de ikke lenger kan bære frem et barn. De blir kanskje gravide, men spontanaborterer gang på gang, fordi kroppen støter ut et ikke levedyktig eller misdannet foster. Risikoen for misdannelser og sykdom på barnet øker også dramatisk i årene etter 40. Man kan kanskje klare å bære frem barnet, men så viser det seg at det har Downs eller andre sykdommer, misdannelser og lidelser. https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 " Eggene eldes De er ikke beskyttet mot miljø og livsstil. Derfor er risikoen for kromosomfeil større når man blir eldre. - Dette medfører at eggene blir mer utsatt desto eldre du blir. Eggstokken eldes fort etter 35, og etter at du er 40 kan du ikke regne med å få barn, sier Arne Sunde." Anonymkode: f5a75...abc 9 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 Jeg er ung mor (fikk barn i midten av 20 årene), så sikkert ikke den rette til å gi svar. Bare husk at du også skal ha energi/kropp til å være i aktivitet med ungene dine når de er tenåringer. En ting er ha baby når du er 40-ish, det går jo sikkert helt fint, men selv er jeg glad for at jeg har mange "unge" år igjen nå når jeg skal være med ungene på alt av aktiviteter som skjer mens de er 10-20. Samt også å kunne følge opp barnebarn som forhåpentligvis kommer, mens jeg fortsatt er "ung". Har venninner med barneskole-barn hvor besteforeldrene er i 70-80 årene og de har ikke samme mulighet til å være delaktig i barnebarnas liv, som feks mine som er 20 år yngre. Vet jo at det er store variasjoner i fysikk og helse fra folk til folk, men sånn i snitt blir jo helsen dårligere når man blir eldre Anonymkode: f3d4e...85d 14 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 Jeg er over 40 og kunne ikke ha tenkt meg barn nå. Men jeg har to barn, det er mulig at jeg hadde tenkt annerledes hvis jeg var barnløs. Anonymkode: 75fb6...6c3 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #13 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ung mor (fikk barn i midten av 20 årene), så sikkert ikke den rette til å gi svar. Bare husk at du også skal ha energi/kropp til å være i aktivitet med ungene dine når de er tenåringer. En ting er ha baby når du er 40-ish, det går jo sikkert helt fint, men selv er jeg glad for at jeg har mange "unge" år igjen nå når jeg skal være med ungene på alt av aktiviteter som skjer mens de er 10-20. Samt også å kunne følge opp barnebarn som forhåpentligvis kommer, mens jeg fortsatt er "ung". Har venninner med barneskole-barn hvor besteforeldrene er i 70-80 årene og de har ikke samme mulighet til å være delaktig i barnebarnas liv, som feks mine som er 20 år yngre. Vet jo at det er store variasjoner i fysikk og helse fra folk til folk, men sånn i snitt blir jo helsen dårligere når man blir eldre Anonymkode: f3d4e...85d Men mange modne foreldre har bedre økonomi, de har livserfaring osv, mye å tilby et barn. Om man er 40 når man får barn så er man 60 når de blir 20. Tror ikke det går utover helsa til dem å løpe etter et barn i 40 årene, eller i 50 årene. Hvordan kan barneskole barn ha foreldre i 80 årene?? Anonymkode: 21e3a...777 7
JegMotStrømmen Skrevet 15. september 2022 #14 Skrevet 15. september 2022 Jeg fikk siste min da jeg var 31, og storkoste meg med det. Småbarnstiden var en helt annen opplevelse da jeg var 31, enn da jeg var førstegangsmor 10 år tidligere. Men, da jeg ble 35-36 så var jeg også veldig sikker på at jeg ikke ønsket flere barn, da var jeg ferdig med den epoken følte jeg. Men har venninner som har fått barn langt oppe i 40årene, og som har stortrivdes med det.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #15 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg følte meg for gammel til å få flere etter at jeg ble 30😅 Nå er jeg i midten av 30-årene, barna begynner å bli ganske selvstendige, og jeg kan snart nyte friheten det gir meg🥰 Anonymkode: bbf33...829 Hvordan tenker du at slike svar skal hjelpe TS? Du glemmer dessuten at de som får barn sent nøt friheten mens de var unge og du drev med småbarn. Alle som har barn har akkurat like mange år med hjemmeboende barn og akkurat like mye frihet, eneste forskjell er bare om friheten er mens de var unge eller mens de er eldre. Anonymkode: 6b758...e3e 19 1 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #16 Skrevet 15. september 2022 Det er veldig individuelt når man føler at det er for sent med flere barn. For noen er det å gå gravid og oppfostre barn meningen med livet og føler aldri at de blir ferdige. For andre så er det viktig å bli ferdig slik at man kan få litt egentid mens man fortsatt er relativt ung. Jeg er i den siste kategorien, fikk barn når jeg var 27 og ønsket ikke fler. Nå er barnet myndig og jeg er i midten av 40-årene. Men, jeg har jevngamle venniner med småbarn som trives med det. Så vi er alle forskjellige. Anonymkode: 9e429...ed3 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #17 Skrevet 15. september 2022 Jeg følte meg for gammel etter fylte 30 Anonymkode: c0bcc...433 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #18 Skrevet 15. september 2022 Jeg var 32 når jeg fikk førstemann og 39 når jeg fikk nr 3. Syns det har vært helt greit. Men eldre enn 40 hadde ikke vært aktuelt for min del. Anonymkode: cf743...374
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #19 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er veldig individuelt når man føler at det er for sent med flere barn. For noen er det å gå gravid og oppfostre barn meningen med livet og føler aldri at de blir ferdige. For andre så er det viktig å bli ferdig slik at man kan få litt egentid mens man fortsatt er relativt ung. Jeg er i den siste kategorien, fikk barn når jeg var 27 og ønsket ikke fler. Nå er barnet myndig og jeg er i midten av 40-årene. Men, jeg har jevngamle venniner med småbarn som trives med det. Så vi er alle forskjellige. Anonymkode: 9e429...ed3 De som får barn sent har allerede hatt egentid som ung. Mens du drev med småbarn nøt de frihet, reise og koste seg og ønsket på ingen måte småbarnslivet så tidlig. Så ja, folk er forskjellige, men det virker som de som fikk barn tidlig (tidligere enn deg) tror at de som fikk barn sent er bundet til barn lenger enn de selv var og det er jo helt feil. Anonymkode: 6b758...e3e 10 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #20 Skrevet 15. september 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Mange kvinner i 40 årene oppdager at de ikke lenger kan bære frem et barn. De blir kanskje gravide, men spontanaborterer gang på gang, fordi kroppen støter ut et ikke levedyktig eller misdannet foster. Risikoen for misdannelser og sykdom på barnet øker også dramatisk i årene etter 40. Man kan kanskje klare å bære frem barnet, men så viser det seg at det har Downs eller andre sykdommer, misdannelser og lidelser. https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 " Eggene eldes De er ikke beskyttet mot miljø og livsstil. Derfor er risikoen for kromosomfeil større når man blir eldre. - Dette medfører at eggene blir mer utsatt desto eldre du blir. Eggstokken eldes fort etter 35, og etter at du er 40 kan du ikke regne med å få barn, sier Arne Sunde." Anonymkode: f5a75...abc Er ikke sikkert du hadde blitt født om dine forfedre ikke skulle fått barn etter 40. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg følte meg for gammel etter fylte 30 Anonymkode: c0bcc...433 Så da blir du steingammal og klar for graven når du er 50? Anonymkode: 37bbc...fee 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå