Gå til innhold

Jeg klarer ikke kombinasjonen jobb og familieliv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror nøkkelen ligger i det du skriver her:  

Sitat

Problemet er at jeg er veldig «på» hele tiden, føler at jeg MÅ få unna noe forefallende og være tilgjengelig for og påkoblet barna hele tiden.

Hvis du hele tiden er på og passer på andres behov så er det ikke rart du blir sliten. Jeg tror nøkkelen ligger i å lage pusterom for deg selv hvor du kan koble hodet av. Kan du eks bruke tiden barna er på fritidsaktiviteter til å gjøre noe for deg? Du må jo ikke være tilstede mens barna trener (eller hva de nå gjør) - lever og gå en tur, finn en cafe og les en bok eller gjør noe bare for deg. 

Jeg slet med litt samme følelsen som du har da barna våre var mindre (nå er de blitt tenåringer og problemstillingene er litt annerledes ;) ) - jeg fant meg en aktivitet som jeg meldte meg på hvor jeg har "meg-tid" og som gir meg både fysisk aktivitet og hvor det kreves at jeg er fullstendig tilstede i den aktiviteten slik at jeg MÅ skru av alt annet. Jeg har fortsatt med det og de to timene jeg har i uka hvor jeg må være fullstendig tilstede i noe annet (i tillegg til at jeg får trent) er helt nødvendig for meg for å fungere i hverdagen. 

Uansett så er det viktig å ta kroppens signaler på alvor og en helsesjekk kan være lurt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som mener at livet med «store» barn på 6 og 9 er så mye enklere enn med små barn tar grundig feil. Regner med at dere selv har små barn i alderen 0- 5, og tror skolealderen er en lek i forhold? Dere vil bli skuffet, når barnet begynner på skolen er det mye mer som kreves av foreldre, oppfølging av lekser, fritidsaktiviteter, klassevenner, bursdager og foreldremøter. Det er mye mer krevende enn å hente/ bringe i bhg. Vil si at tiden på små- trinnet er den tøffeste tiden for barn/ foreldre. Så TS, forstår godt du er utslitt ❤️ Ta vare på deg selv, og gå for en sykemelding i første omgang og forsøk å forhandle deg til en hjemmekontor løsning to dager i uken når du er tilbake i arbeid.

Anonymkode: c8e82...446

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dere som mener at livet med «store» barn på 6 og 9 er så mye enklere enn med små barn tar grundig feil. Regner med at dere selv har små barn i alderen 0- 5, og tror skolealderen er en lek i forhold? Dere vil bli skuffet, når barnet begynner på skolen er det mye mer som kreves av foreldre, oppfølging av lekser, fritidsaktiviteter, klassevenner, bursdager og foreldremøter. Det er mye mer krevende enn å hente/ bringe i bhg. Vil si at tiden på små- trinnet er den tøffeste tiden for barn/ foreldre. Så TS, forstår godt du er utslitt ❤️ Ta vare på deg selv, og gå for en sykemelding i første omgang og forsøk å forhandle deg til en hjemmekontor løsning to dager i uken når du er tilbake i arbeid.

Helt uenig. Din fasit er ikke alle andres fasit. Jeg tar lekser og foreldremøter any day over nattevåk og gærne 2-åringer. 

Anonymkode: 16cd1...cfd

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 13.51):

Nå er jeg virkelig fortvilet her, jeg klarer bare ikke å få kombinasjonen jobb og familieliv til å fungere. Jeg ender alltid opp utslitt, og nå er det verre enn noen gang, jeg har bare ikke hodet over vann lenger. 

Har hatt det slik egentlig helt siden vi fikk barn nummer to, også går det litt bedre innimellom, men ender alltid opp igjen med å føle meg på grensen til utbrent. Hjalp godt med hjemmekontor en periode for eksempel, men nå vil ikke sjefen tilby dette til noen av oss lenger, alle skal være på kontoret. Jobber 8-16 mandag til fredag, det fungerer bare ikke! 

Nå er jeg daglig svimmel og glemsk, kvalm, sliter med hukommelse og konsentrasjon, i tillegg til å føle meg utslitt. Gråter lett og blir fort irritert. 

Strekker ikke til verken på jobb eller hjemme, konstant dårlig samvittighet. Null egenpleie selvsagt, all tid går med til jobb og barn/familie/hus. Det går ikke rundt, tiden strekker ikke til. 

Har mann som tar sin del, barna er 6 og 9 år. Ikke mulighet for å gjøre noen store endringer som å flytte eller redusere stilling osv. Ikke økonomi til vaskehjelp. Vi har helt gjennomsnittlige inntekter, og lever på ingen måte over evne, men vi kan ikke jobbe mindre enn vi gjør, som er full jobb på begge to. 

Alt er bare slit og kaos, og nå begynner det virkelig å tære på helsen min. 

Noen som har vært der selv, og som kan gi noen råd? Hva i alle dager kan man gjøre for å få det litt bedre?? 🤷‍♀️

TS 

Anonymkode: 3b101...da7

Sjekk PEM , Canada kriteriene(googel) kan være du har me faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 13.53):

Hva er det som ikke fungerer? Barna er vel så store at de klarer mer selv, både å ordne seg om morgenen, lage seg frokost og kveldsmat (i hvert fall eldste). De er vel også mer sosial med andre barn på ettermiddagen og i helger. Eldste kan vel også begynne å hjelpe til hjemme med enkle oppgaver mot lommepenger?

Anonymkode: d35ff...c40

Helsa tydligvis 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 17.02):

Føler meg deg TS. Likestillingen tenkte ikke på dette nei. Er ikke bare bare for alle kvinner å jobbe 100% og ha familie/barn.

Anonymkode: be2b9...696

Men hvordan klarer menn 100% jobb og barn? Hvorfor er det bare kvinner som ikke klarer dette? Har dere ikke likestilling hjemme også?

Anonymkode: 3c0c5...85a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hvordan klarer menn 100% jobb og barn? Hvorfor er det bare kvinner som ikke klarer dette? Har dere ikke likestilling hjemme også?

Det er nok fordi kvinner tar det tredje skiftet.

Mannen min gjør en kjempejobb hjemme med både barna og huset, men han klarer ikke holde orden på riktig klær til barna (altså å kjøpe inn rett og få med seg rett str i bhg) og han klarer ikke organisere større oppgaver. F.eks kan verandaen være full av pappesker etter innkjøp, men det blir aldri fjernet før jeg maser om det. Rydde i kjøleskapet må alltid jeg gjøre eller be om osv. Ting flyter fint om mannen styrer alt 1 uke, men etter 1 uke så fylles det opp med slike ekstraoppdrag som mannen ikke "ser" som jeg må planlegge en løsning for. I tillegg så kan vi bare glemme å feire bursdager osv hvis jeg ikke planlegger. Når barnet vårt fylte 5 år sa han kvelden før "kanskje vi skal bestille en kake og gå på lekebutikken i morgen tidlig?". Da viste han ikke jeg hadde planlagt i forhold til ønskene til 5 årigene, mens at han løsning var å kjøpe en kake og gå på lekebutikken uten plan på selve bursdagen. Det ville jo skuffet 5 åringen. Og slik kan vi fortsette...

Denne planleggingen er veldig utmattende. Og ja, vi kan senke standarden... men da ville ikke barna har passende klær, alt vært hasteinnkjøpt, aldri ryddig i skuffer og skap, boder og veranda full av rot, kun kjøpt middag på sparket med kostnaden det har, ingen familiesammenkomster osv.

Anonymkode: 6a9a2...f5c

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er nok fordi kvinner tar det tredje skiftet.

Mannen min gjør en kjempejobb hjemme med både barna og huset, men han klarer ikke holde orden på riktig klær til barna (altså å kjøpe inn rett og få med seg rett str i bhg) og han klarer ikke organisere større oppgaver. F.eks kan verandaen være full av pappesker etter innkjøp, men det blir aldri fjernet før jeg maser om det. Rydde i kjøleskapet må alltid jeg gjøre eller be om osv. Ting flyter fint om mannen styrer alt 1 uke, men etter 1 uke så fylles det opp med slike ekstraoppdrag som mannen ikke "ser" som jeg må planlegge en løsning for. I tillegg så kan vi bare glemme å feire bursdager osv hvis jeg ikke planlegger. Når barnet vårt fylte 5 år sa han kvelden før "kanskje vi skal bestille en kake og gå på lekebutikken i morgen tidlig?". Da viste han ikke jeg hadde planlagt i forhold til ønskene til 5 årigene, mens at han løsning var å kjøpe en kake og gå på lekebutikken uten plan på selve bursdagen. Det ville jo skuffet 5 åringen. Og slik kan vi fortsette...

Denne planleggingen er veldig utmattende. Og ja, vi kan senke standarden... men da ville ikke barna har passende klær, alt vært hasteinnkjøpt, aldri ryddig i skuffer og skap, boder og veranda full av rot, kun kjøpt middag på sparket med kostnaden det har, ingen familiesammenkomster osv.

Anonymkode: 6a9a2...f5c

Dette!

Anonymkode: a872e...09f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vis meg den mann som ser på klokken mot slutten av arbeidsdagen og får dårlig samvittighet for sen henting i barnehagen. Som blir stresset av at ungene ikke har klær etter været. Som tenker på neste sesong og handler inn på salg eller på finn. Som handler bursdagspresanger på forhånd. Og så videre og så videre...

Mannen min er en fin og tilstedeværende pappa. Men han kan fint servere grandiosa tre dager på rad, han sender dem i barnehagen uten solkrem når det er sol, og i polyesterklær når det er minusgrader. Han kan ha dem i barnehage hele dagen for å få unnagjort jobb, selv om det innebærer overtid fire dager i uken. De har det jo fint i barnehagen, de liker grandiosa, og de fikk velge klær selv og er fornøyde med det. 

Så vil noen mene at jeg må senke standarden, men jeg vil jo ikke det. Jeg ønsker at barna mine skal spise grønnsaker til middag og ha på solkrem i 25 grader og sol. Er det virkelig for mye å forlange? Så den likestillingen kan ta seg en bolle, helt likt blir det ikke uansett.

Anonymkode: 20249...d64

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fritidsaktiviteter, barnehagevenner, bursdager og foreldremøter er det da virkelig i barnehagealder også. Jeg har to barn på alder med TS sine og ett mindre barnehagebarn. Ingen tvil om hvem det er mest slitsomt med, de to største til sammen kan ikke måle seg med den minste som trenger oppmerksomhet hele tiden 😅 

Anonymkode: 73a07...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vis meg den mann som ser på klokken mot slutten av arbeidsdagen og får dårlig samvittighet for sen henting i barnehagen. Som blir stresset av at ungene ikke har klær etter været. Som tenker på neste sesong og handler inn på salg eller på finn. Som handler bursdagspresanger på forhånd. Og så videre og så videre...

Mannen min er en fin og tilstedeværende pappa. Men han kan fint servere grandiosa tre dager på rad, han sender dem i barnehagen uten solkrem når det er sol, og i polyesterklær når det er minusgrader. Han kan ha dem i barnehage hele dagen for å få unnagjort jobb, selv om det innebærer overtid fire dager i uken. De har det jo fint i barnehagen, de liker grandiosa, og de fikk velge klær selv og er fornøyde med det. 

Så vil noen mene at jeg må senke standarden, men jeg vil jo ikke det. Jeg ønsker at barna mine skal spise grønnsaker til middag og ha på solkrem i 25 grader og sol. Er det virkelig for mye å forlange? Så den likestillingen kan ta seg en bolle, helt likt blir det ikke uansett.

Anonymkode: 20249...d64

Delvis enig eller uenig. Min mann er mer nøye på rette klær og solkrem enn meg, mens jeg er mer opptatt av rett kosthold. 

Tenker god kommunikasjon er viktig i forhold til hva man forventer. 

Anonymkode: 9e3a6...fc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her 

Takker for alle svar. Går ikke så mye bedre her foreløpig, virker som jeg har fått en vedvarende knekk 🙁 Kommer bare akkurat igjennom dagen, og orker ikke noe mer enn jeg absolutt må. Nå ligger jeg her med smerter og influensa følelse i hele kroppen. Kjempe trøtt, selv om jeg sov 9 timer tredje natten på rad. 

Foreløpig «plan» er å holde ut denne uken, og gjennomføre en del ting jeg bare MÅ på jobb. Neste uke må jeg ta noen egenmeldingsdager hvis formen ikle er bedre 🙁 Føler meg virkelig utmattet og elendig. Skal også bestille legetime for helsesjekk. 

Har delegert enda mer til mannen, som å smøre matpakker og følge barna til fritidsaktiviter denne uka. Prøver å hvile litt, men merker ingen effekt foreløpig. Like sliten hver dag når jeg står opp. 

Kjenner at jeg i tillegg blir deppa av å ha det slik, vil jo bare fungere i hverdagen og ha det bra. 

TS 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enig

Anonymkode: d40d6...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fritidsaktiviteter, barnehagevenner, bursdager og foreldremøter er det da virkelig i barnehagealder også. Jeg har to barn på alder med TS sine og ett mindre barnehagebarn. Ingen tvil om hvem det er mest slitsomt med, de to største til sammen kan ikke måle seg med den minste som trenger oppmerksomhet hele tiden 😅 

Ja. Min ettåring har to fotballtreninger i uka, og kamp annenhver lørdag. Og det er stadig vekk bursdager han skal i.    

Anonymkode: 59cae...e8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Min ettåring har to fotballtreninger i uka, og kamp annenhver lørdag. Og det er stadig vekk bursdager han skal i.    

En ettåring som går på fotballtrening og fotballkamp. Den var ny. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du gidder å lese innlegget jeg siterte så stod det barn fra 0 til 5 år. Jeg kjenner mange 4/5-åringer som går på to aktiviteter i uka, og foreldremøte er det da fra de er ett år. Bursdager begynner gjerne når de er 4 år, og helt vanlig at fireåringer har med venner hjem fra barnehagen. 

mo1234 skrev (8 timer siden):

En ettåring som går på fotballtrening og fotballkamp. Den var ny. 

Tror brukeren prøvde å være ironisk, fikk det ikke helt til :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS her 

Takker for alle svar. Går ikke så mye bedre her foreløpig, virker som jeg har fått en vedvarende knekk 🙁 Kommer bare akkurat igjennom dagen, og orker ikke noe mer enn jeg absolutt må. Nå ligger jeg her med smerter og influensa følelse i hele kroppen. Kjempe trøtt, selv om jeg sov 9 timer tredje natten på rad. 

Foreløpig «plan» er å holde ut denne uken, og gjennomføre en del ting jeg bare MÅ på jobb. Neste uke må jeg ta noen egenmeldingsdager hvis formen ikle er bedre 🙁 Føler meg virkelig utmattet og elendig. Skal også bestille legetime for helsesjekk. 

Har delegert enda mer til mannen, som å smøre matpakker og følge barna til fritidsaktiviter denne uka. Prøver å hvile litt, men merker ingen effekt foreløpig. Like sliten hver dag når jeg står opp. 

Kjenner at jeg i tillegg blir deppa av å ha det slik, vil jo bare fungere i hverdagen og ha det bra. 

TS 

Det tar tid å hente seg inn igjen, men du har begynt å gjøre en endring. Det er kjempebra! Ta noen egenmeldingsdager om du kjenner at du trenger det, men gi det også litt tid og ikke forvent resultater med en gang. Forhåpentligvis vil du merke en bedring i løpet av noen uker 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hahaha, bare vent til tenåra!

You ain’t seen nothing yet…. 

Anonymkode: f2baa...831

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips du har fått alt og noen til:

1) få mer søvn ved å korte ned på morgenrutinene! Hvorfor er sminke eget punkt? Kanskje du sminker deg for mye? Tannpussen tar lenger tid enn sminke for min del…

2) Dropp tv/scrolling på sofaen, ut og gå en rask kveldstur i stedet, opp med pulsen og frisk luft!

3) Med mindre du har en helt spesiell mann: vær mannen din. Speil det han gjør et par dager! Sitter han i sofaen og ser tv? Er han lenge på badet? Leser han aviser på nett? Gjør han husarbeid? Gjør han noe med barna? Gjør det samme! Sjekk det ut: slapper han mer av, får han mer egentid, tar han halve ansvaret? 

Anonymkode: f2baa...831

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaneel skrev (20 timer siden):

Sjekk PEM , Canada kriteriene(googel) kan være du har me faktisk..

Det er vel større sjans for at ts er utbrent? Me er uansett en utelukkelsesdiagnose. Selv om jeg tilfredsstiller alle symptomene på ME også PEM og har vært syk i to år så ønsker fortsatt legene å vente og se om jeg blir bedre før de utreder for ME diagnose. Sikkert fordi utbrenthet har veldig like trekk.

Anonymkode: 6d1c5...a0f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...