Gå til innhold

Jeg klarer ikke kombinasjonen jobb og familieliv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange sier at de ikke forstår hvordan du kan bli så sliten med så store barn. Men de må huske på at det kan ta mange år og bli utbrent

Anonymkode: 6d1c5...a0f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje vurdere å bytte jobb. Du skrev du har en tung jobb i psykiatrien.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jobb redusert en periode. Bedre å prioritere helsa. Men da jeg leste trodde jeg at barna var 2 og 4. Det virker rart å være så utslitt med så store barn.

Anonymkode: cbd63...e06

Jeg fraråder deltidsjobb.

Jeg var som TS, og er usikker på om det førte til hvor jeg er nå - men jeg venter altså på uføresøknad.

Fikk utfra intet kronisk ekstrem svimmelhet. Kan være tilfeldig, kan være en «varslet» hendelse. 

Uansett så hadde jeg full opptjening på alt, noe man må for å klare seg særlig i Oslo.

Men til deg TS:

1. Dette kan ha en annen forklaring: få sjekket stoffskifte osv.

2. Søk på nye jobber - en som tilbyr endel hjemmekontor. Forhandle jevnlig med nåværende arbeidsgiver om hjemmekontor. 

3. Ta en ting av ganga - men IKKE reduser stilling når du faktisk muligens er (delvis) syk. 

Anonymkode: 44dc4...57e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det skjønner jeg, men prøv heller å tenke på at du lærer barna noe verdifullt også. Nemlig å ta hensyn til egne behov. Det er bare å forklare, så skjønner de. Det er vi som er barnas forbilder. Du vil sikkert at barna skal gjøre det som gjør de godt når de blir større, lytte til egne behov. 

Anonymkode: 16cd1...cfd

Takk for godt innspill. 

TS 

Anonymkode: 3b101...da7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

TS - dra til lege. Få skikkelig utredning før du blir verre. 

Anonymkode: c4f47...1b9

Ja, jeg skal gjøre det. 

TS 

• Liker 1
Skrevet

Må du dusje om morgenen? Smør matpakkene kvelden før? 

Anonymkode: 0352c...0ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må du dusje om morgenen? Smør matpakkene kvelden før? 

Anonymkode: 0352c...0ce

Helt nødt til å dusje og stelle meg ordentlig om morgenen for å våkne skikkelig og føle meg vel. 

Matpakkene bør jeg absolutt ta kvelden i forveien. 

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

08:15-16:15: Jobb (tung jobb i psykiatrien

Jeg tenker mye av problemet ditt ligger her.

Har du mulighet til å bytte beite og heller gå tilbake til psykiatrien når ungene er store/voksne om dette er et fagfelt du brenner for?

Anonymkode: fb87d...2ab

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Takk for innspill. Jeg skal faktisk prøve på noe sånt. Problemet er at jeg er veldig «på» hele tiden, føler at jeg MÅ få unna noe forefallende og være tilgjengelig for og påkoblet barna hele tiden.

TS 

Begynn i det små. Gå en tur hver kveld for å få alenetid og frisk luft.

Anonymkode: b3a3c...8c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fraråder deltidsjobb.

Jeg var som TS, og er usikker på om det førte til hvor jeg er nå - men jeg venter altså på uføresøknad.

Fikk utfra intet kronisk ekstrem svimmelhet. Kan være tilfeldig, kan være en «varslet» hendelse. 

Uansett så hadde jeg full opptjening på alt, noe man må for å klare seg særlig i Oslo.

Men til deg TS:

1. Dette kan ha en annen forklaring: få sjekket stoffskifte osv.

2. Søk på nye jobber - en som tilbyr endel hjemmekontor. Forhandle jevnlig med nåværende arbeidsgiver om hjemmekontor. 

3. Ta en ting av ganga - men IKKE reduser stilling når du faktisk muligens er (delvis) syk. 

Anonymkode: 44dc4...57e

Enig med deg. Jeg prøvde å jobbe redusert  for å få hodet over vann og nå er jeg på AAP minstesats.

Anonymkode: 6d1c5...a0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her 

Ser at mange av dere her skriver at det er rart at jeg er så sliten, og at hverdagen fungerer fint for dere av forskjellige årsaker. Dessverre er det ikke sånn for meg. Jeg forstår at jeg ikke har det verre enn de fleste, men jeg tåler nok mindre. Hverdagen er sånn:

06.00: Står opp, dusj, sminke, smøre matpakker 

07:00: Vekke barn 

07:45: Levere yngste på SFO, kjører til jobb 

08:15-16:15: Jobb (tung jobb i psykiatrien) 

16:45-18:00 Hjemme. Mannen lager middag, jeg hjelper med lekser, rydder litt, tar unna klesvask, svarer på mail/meldinger osv fra skole etc 

18:00-20:00: Fritidsaktiviteter 2 dager i uka, 1 hver på barna. Evt besøk av/hos venner ( oftest er de her). Forberedelser til neste dag, kveldsmat, legging kl 20-20.30. 

20.30-22.00: «Egentid»/utslitt på sofaen med TV/scrolling til jeg må legge meg i 22 tiden for å orke neste dag. Evt henge opp klesvask, tømme oppvaskmaskin og lage matpakker for å slippe det neste morgen. 

Det er det at det går så fullstendig i ett som sliter meg ut, og at jeg mangler verktøy til å roe ned og håndtere stresset jeg hele tiden opplever. Det siste kan jeg prøve å gjøre noe med, kanskje snakke med en coach/terapeut. 

TS 

Hva med å la de lage matpakkene sine når dere holder på med kveldsen? Da tar du vekk litt på morgenkvisten.

Mine gjør det selv fra 4-5 års alderen.
Langt til skolen siden 6åringen må kjøres?

Hva med å bytte ut tv tiden med å lese en bok, gå en tur el?

• Liker 1
Skrevet

Bruker dere 1 time og 45 minutter om morgenen? 

Vi bruker en time fra vi står opp til vi er ute av døra. Dusjing av voksne, matpakker, sminke og frokost til barna er inni der.

Du kunne sovet mer hvis dere var mer tidseffektive om morgenen 

Anonymkode: cebeb...7f7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobb der jeg stort sett alltid er på hjemmekontor. Det sparer meg for mye stress. Trenger ikke reise til / fra jobb.

Anonymkode: 1c038...6c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan kjenne meg igjen i det du skriver, spesielt dette med at man er så "påkoblet" hjemme. Det er rett og slett vanskelig å slappe ordentlig av fordi overalt er det bare påminnelser om alt som skal og bør gjøres. Det eneste som funker for meg er å ha en fast aktivitet/hobby utenfor hjemmet. Om det så er trening, yoga, venninnekveld - hva som helst, bare det gir meg noe annet å fokusere på en stund. Da er jeg mer "klar" når jeg kommer hjem igjen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Helt nødt til å dusje og stelle meg ordentlig om morgenen for å våkne skikkelig og føle meg vel. 

Matpakkene bør jeg absolutt ta kvelden i forveien. 

TS 

Har ikke barna venner som går på samme aktivitet 2 ganger i uka? Kan ikke barna sitte på med noen andre til/fra aktivitet? Dere foreldre kunne gjort en avtale hvor de kjørte den ene gangen, dere den andre - f.eks. 

Barna kan også hjelpe til med oppgaver i hjemmet, det er bare fint og lærer de å bli selvstendige og hjelpsomme. Gi de oppgaver i hjemmet, slik at de kan få ukepenger. Da får du også avlastet litt for deg selv. 

Hvis barna ofte har besøk hjemme, kunne de ikke dratt mer til andre også? Slik at du kan få litt ro. Barna skal leke med venner, selvfølgelig - men alle trenger ikke være hos dere hele tiden. Har barna ytret ønske om overnatting? Kanskje dere kunne hatt 1 helg i måneden hvor bestemor/bestefar hadde barna? 🧐

Foruten dette så tenker jeg at det er livsviktig for deg å lytte til kroppen din, man skal ikke spøke med utmattelse. Dette kan eventuelt ende med utbrenthet og 100% uføre, så lytt til kroppen. Jeg forstår godt at du kjenner på press, forventninger og stress - men det er kanskje på tide med 20-50% sykemelding en periode nå. Føler du deg ikke bedre av det, så må du snakke videre med helsepersonell. Finnes flere tråder her inne, med foreldre som har blitt så utbrent og aldri kommet seg igjen - for det er akkurat det som skjer, at man føler seg utbrent uavhengig hvor mye man hviler pga belastning. 

Lykke til.

Anonymkode: 33fb8...fa5

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere må nesten bare skalere ned. Et hus med så store barn skal ikke behøve mer enn 20-30 minutter med husarbeid ukentlig. Til sammen. Så det er 15 min per voksen, mindre om barna tar sine klær, rom etc. Beøhøver deres hushold mer? Begynn å rydde. Ha færre leker, klær, gjenstander etc til huset drifter seg på 30 minutter. (Vask, klesvask, rydding, enkelt vedlikehold)

Middag kan dere lage en dag i uka, fryse ned eller kjøle av og varme opp. Sett av 1-3 timer en gang i uka. Lag 10-15 middager.  Å handle gjør en også ukentlig. 

En 9-åring kommer seg til 9 fra skole, venner, trening og annet helt selv. Så slutt å kjøre på det eldste barnet. La det yngste gå på en aktivitet. Avtal at hen sitter på med en venn som gjør det samme, så roterer dere voksne på å være der, feks annenhver uke.

Så prioriterer dere opp trening. 2-4 ganger i uka for hver av dere voksne for å øke energinivået. 

De fleste som sliter sge ut på en helt vanlig hverdag drifter ekstremt ineffektivt. Drift huset dit mer som en jobb og mindre som en hobby. Nøkkelen er å huske at absolutt all tid som går til husarbeid er bortkastet liv. Så kutt alt som kuttes kan, og så kutter du litt til.

Anonymkode: 35273...565

Altså, jeg er enig i at unger skal hjelpe til, og at det er lurt å se på rutinene. Men tidsangivelsene dine er nokså fjerne. Lage 15 ferdige middager på 1-3 timer til sammen? Drifte en enebolig med husarbeid på 30 minutter i uka ..? Det er absurd. Hilsen firebarnsmor med lav standard.😛

Anonymkode: 93810...09d

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har en ettåring, jobber 100% og samboer jobber til 19-20 på kvelden. Jeg er alene med omtrent alt. Er også drittsliten. Hater det. De fleste andre mødre Jeg kjenner jobber 80% eller mindre. Flere sier at hverdagen ikke går opp når de jobber fullt. Tror ikke det er noe galt med deg. Det er samfunnet det er noe galt med. Var ikke bra at de bestemte seg for at alle skal jobbe fullt og barna skal nærmest bo i barnehagen. Det ødelegger familier. De som har stelt i stand dette var selv hjemme med barn. Nå er de luksus pensjonister. Hater den generasjonen.  De har ødelagt så mye for de unge i dag. Bare stress og umenneskelige krav. Boligprisene har de også tuklet med så folk knapt har råd til et hjem lenger. Norge et bra land å bo i? Ja for de som er gamlinger stort sett. Gullpensjoner og mangemillionærer. Når de skal på gamlehjem blir de også en vanvittig økonomisk belastning som vil spise opp pensjonen til de yngre, som må jobbe til de er 75 for å innkassere samme pensjon den generasjonen har ved 62. Og nå er de på sydenturer og lever livet og sløser. Eier hytte, dyre biler og ekstraleiligheter som de leier ut til blodpris til studenter og småbarnsfamilier 

Anonymkode: 6c11a...182

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt vanlig. Hadde dødd sakte av et sånt liv. Tror ikke noe særlig på kommentarene her om at "der går så fint" for dem. Tja, mange får det til å henge sammen helt ok, men det er helt naturlig å ønske noe mer ut av livet. Og mange sliter bak fasaden og produserer stressa unger, og pådrar seg stille helseproblemer som snart kommer til overflaten. 

Vi har valgt å bo trangt, kjøre eldgammel bil etc., for at jeg skal kunne jobbe sterkt redusert. 

Skal aldri jobbe 100 % med barn!

Anonymkode: 237b2...685

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For et svar....herregud.

Anonymkode: be3c2...175

Det var overhodet ikke et dårlig svar. Personlig har jeg en kropp som tar opp veldig lite d-vitamin og jeg må konstant ha påfyll. I perioder før jeg visste dette var jeg kjempesyk av mangelen. Legen min sa at noen symptomer på kraftig vitaminmangel kan minne om symptomer på langtkommen kreft, så her er det ditt bidrag som er herregud.

Anonymkode: 68ee2...034

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har tre barn og har kjent på tidspresset..jeg gikk over til kun jobbe natt for slik redusere jaget med god suksess. Jobber mye i perioder men har også lange friperioder for slik å komme meg til hektene og ajour med alt. Kunne det vært noe for deg? Du nevnte hjemmekontor, kunne du evt fått til en avtale om de  1-2 ganger i uken omså i en periode? 

Anonymkode: cc16e...929

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...