Gå til innhold

Jeg klarer ikke kombinasjonen jobb og familieliv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er jeg virkelig fortvilet her, jeg klarer bare ikke å få kombinasjonen jobb og familieliv til å fungere. Jeg ender alltid opp utslitt, og nå er det verre enn noen gang, jeg har bare ikke hodet over vann lenger. 

Har hatt det slik egentlig helt siden vi fikk barn nummer to, også går det litt bedre innimellom, men ender alltid opp igjen med å føle meg på grensen til utbrent. Hjalp godt med hjemmekontor en periode for eksempel, men nå vil ikke sjefen tilby dette til noen av oss lenger, alle skal være på kontoret. Jobber 8-16 mandag til fredag, det fungerer bare ikke! 

Nå er jeg daglig svimmel og glemsk, kvalm, sliter med hukommelse og konsentrasjon, i tillegg til å føle meg utslitt. Gråter lett og blir fort irritert. 

Strekker ikke til verken på jobb eller hjemme, konstant dårlig samvittighet. Null egenpleie selvsagt, all tid går med til jobb og barn/familie/hus. Det går ikke rundt, tiden strekker ikke til. 

Har mann som tar sin del, barna er 6 og 9 år. Ikke mulighet for å gjøre noen store endringer som å flytte eller redusere stilling osv. Ikke økonomi til vaskehjelp. Vi har helt gjennomsnittlige inntekter, og lever på ingen måte over evne, men vi kan ikke jobbe mindre enn vi gjør, som er full jobb på begge to. 

Alt er bare slit og kaos, og nå begynner det virkelig å tære på helsen min. 

Noen som har vært der selv, og som kan gi noen råd? Hva i alle dager kan man gjøre for å få det litt bedre?? 🤷‍♀️

TS 

Anonymkode: 3b101...da7

Jeg spør meg også om du er helt frisk. Ja, det er kaotisk og slitsomt med småbarn, hus og full jobb, men de aller fleste takler det jo bra, og særlig om man har en mann som tar sin del av ansvaret. Hadde selv en lederjobb på den tiden, og jobbet stort sett litt hver kveld etter at barna var i seng, i tillegg til full arbeidsdag. Men syntes jo jobben var givende også - det hjelper.

Støtter forslag om en tur til legen. Og kanskje en forventningsavklaring; mange tror jo småbarnlivet skal være slik det ser ut på Instragram.

Anonymkode: dedbd...b37

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (6 minutter siden):

Hva med en helsesjekk? To normalt friske voksne skal lett klare fulltidsjobb og to barn.

To normalt friske voksne klarer dette fint. Men neppe uten å bli slitne eller uten å slite med logistikken. Med mindre de benytter seg mye av besteforeldre og andre barnevakter da… Det er jo mange som gjør det — noe de glemmer litt når de skal belære oss som ikke benytter barnevakter.

Anonymkode: 59cae...e8e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

har vært der, og er der. Jeg gikk på smell etter smell, var sykemeldt i korte perioder jevnlig over flere år. For fem år siden møtte jeg veggen fullstendig. Alt av reserver var tomme. Jeg ble langtidssykemeldt, og har vært utenfor arbeidslivet på diverse stønader siden. Pr nå er jeg på AAP, med en gradert ufør som svært sannsynlig resultat

Akkurat samme som min historie. Hele arbeidslivet har vært et helvete rett og slett. Har såvidt holdt hodet over vann, med egenmelding og kortere sykmeldinger jevnt over. Tilslutt smalt det hardt. Er kronisk utmattet og på AAP. Det har ingen råd til. Dit vil ingen. Så ts, det er på tide å gjøre noen endringer, nå! Prøv å tenke gjennom hva som sliter deg ut, er det på jobb eller er det hjemme? Finnes det noe å endre på?    Forstå at dersom du blir utbrent kan du verken være nyttig på jobb eller brukenes hjemme. Så det er på tide å ta vare på deg nå.

Anonymkode: 6d1c5...a0f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må nesten bare skalere ned. Et hus med så store barn skal ikke behøve mer enn 20-30 minutter med husarbeid ukentlig. Til sammen. Så det er 15 min per voksen, mindre om barna tar sine klær, rom etc. Beøhøver deres hushold mer? Begynn å rydde. Ha færre leker, klær, gjenstander etc til huset drifter seg på 30 minutter. (Vask, klesvask, rydding, enkelt vedlikehold)

Middag kan dere lage en dag i uka, fryse ned eller kjøle av og varme opp. Sett av 1-3 timer en gang i uka. Lag 10-15 middager.  Å handle gjør en også ukentlig. 

En 9-åring kommer seg til 9 fra skole, venner, trening og annet helt selv. Så slutt å kjøre på det eldste barnet. La det yngste gå på en aktivitet. Avtal at hen sitter på med en venn som gjør det samme, så roterer dere voksne på å være der, feks annenhver uke.

Så prioriterer dere opp trening. 2-4 ganger i uka for hver av dere voksne for å øke energinivået. 

De fleste som sliter sge ut på en helt vanlig hverdag drifter ekstremt ineffektivt. Drift huset dit mer som en jobb og mindre som en hobby. Nøkkelen er å huske at absolutt all tid som går til husarbeid er bortkastet liv. Så kutt alt som kuttes kan, og så kutter du litt til.

Anonymkode: 35273...565

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler meg deg TS. Likestillingen tenkte ikke på dette nei. Er ikke bare bare for alle kvinner å jobbe 100% og ha familie/barn.

Anonymkode: be2b9...696

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

To normalt friske voksne klarer dette fint. Men neppe uten å bli slitne eller uten å slite med logistikken. Med mindre de benytter seg mye av besteforeldre og andre barnevakter da… Det er jo mange som gjør det — noe de glemmer litt når de skal belære oss som ikke benytter barnevakter.

Anonymkode: 59cae...e8e

De fleste som bruker barnevakt mye i hverdagen gjør det fordi de jobber mye. De har ikke fri mens barnevakten er hos barna. Så jo, man skal klare det fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er jeg virkelig fortvilet her, jeg klarer bare ikke å få kombinasjonen jobb og familieliv til å fungere. Jeg ender alltid opp utslitt, og nå er det verre enn noen gang, jeg har bare ikke hodet over vann lenger. 

Har hatt det slik egentlig helt siden vi fikk barn nummer to, også går det litt bedre innimellom, men ender alltid opp igjen med å føle meg på grensen til utbrent. Hjalp godt med hjemmekontor en periode for eksempel, men nå vil ikke sjefen tilby dette til noen av oss lenger, alle skal være på kontoret. Jobber 8-16 mandag til fredag, det fungerer bare ikke! 

Nå er jeg daglig svimmel og glemsk, kvalm, sliter med hukommelse og konsentrasjon, i tillegg til å føle meg utslitt. Gråter lett og blir fort irritert. 

Strekker ikke til verken på jobb eller hjemme, konstant dårlig samvittighet. Null egenpleie selvsagt, all tid går med til jobb og barn/familie/hus. Det går ikke rundt, tiden strekker ikke til. 

Har mann som tar sin del, barna er 6 og 9 år. Ikke mulighet for å gjøre noen store endringer som å flytte eller redusere stilling osv. Ikke økonomi til vaskehjelp. Vi har helt gjennomsnittlige inntekter, og lever på ingen måte over evne, men vi kan ikke jobbe mindre enn vi gjør, som er full jobb på begge to. 

Alt er bare slit og kaos, og nå begynner det virkelig å tære på helsen min. 

Noen som har vært der selv, og som kan gi noen råd? Hva i alle dager kan man gjøre for å få det litt bedre?? 🤷‍♀️

TS 

Barna MÅ ikke på fritidsaktiviteter. Og der holder i allefall med en hver. Hjelper der på logistikken? Utover fritidsaktiviteter så er det vel ikke så mye som skjer på en vanlig ettermiddag?  

støtter dette med å sjekke vitaminer og mineraler og snakke med legen om depresjon eventuelt. 

Anonymkode: 9b84e...ca0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere må nesten bare skalere ned. Et hus med så store barn skal ikke behøve mer enn 20-30 minutter med husarbeid ukentlig. Til sammen. Så det er 15 min per voksen, mindre om barna tar sine klær, rom etc. Beøhøver deres hushold mer? Begynn å rydde. Ha færre leker, klær, gjenstander etc til huset drifter seg på 30 minutter. (Vask, klesvask, rydding, enkelt vedlikehold)

Middag kan dere lage en dag i uka, fryse ned eller kjøle av og varme opp. Sett av 1-3 timer en gang i uka. Lag 10-15 middager.  Å handle gjør en også ukentlig. 

En 9-åring kommer seg til 9 fra skole, venner, trening og annet helt selv. Så slutt å kjøre på det eldste barnet. La det yngste gå på en aktivitet. Avtal at hen sitter på med en venn som gjør det samme, så roterer dere voksne på å være der, feks annenhver uke.

Så prioriterer dere opp trening. 2-4 ganger i uka for hver av dere voksne for å øke energinivået. 

De fleste som sliter sge ut på en helt vanlig hverdag drifter ekstremt ineffektivt. Drift huset dit mer som en jobb og mindre som en hobby. Nøkkelen er å huske at absolutt all tid som går til husarbeid er bortkastet liv. Så kutt alt som kuttes kan, og så kutter du litt til.

Enig. To voksne tar den mest nødvendige husvasken raskt. Ukeshandling og menyer gjør at man sparer masse tid. Så store barn kan ha alt "rot" på rommene sine. Lurt å lage doble middager innimellom, slik at en kan puttes i fryser. En 9-åring kan ha fast jobb med å rydde opp etter middag/tømme oppvaskmaskin. Enkelte vasker klær etter at de bare er brukt noen timer. Lager masse ekstra jobb. Klær som ikke lukter eller har flekker skal ikke på vask.

Anonymkode: 64542...d8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje du bør ta noen blodprøver og sjekke D-vit, jern osv..?

Anonymkode: ae509...415

Ja, og stoffskifte. Om det er dårlig, og/eller man har lave nivåer av vitaminer så kan alt føles helt jævlig ut. Man kan også få symptomer på depresjon, særlig ved lavt stoffskifte!

Men når det er sagt, full jobb og unger ER slitsomt. Det blir lettere jo eldre barna blir.

Ser flere skriver her at barna er så store at de kan ordne seg selv, men noen unger i den alderen trenger jo mye hjelp med lekser. Det var et slit med mine unger ihvertfall på den alderen…vi brukte mye mer tid på lekser enn andre, ble misunnelig på foreldre som skrøt av at ungene gjorde leksene ferdig før de selv var hjemme fra jobb, eller gjorde lekser i fred og ro mens de selv lagde middag. Mens vi måtte bruke timevis i uka på å motivere trøtte, frustrerte og umotiverte barn som er piss leie av skolearbeid etter en lang skoledag. 😅 Unger er så forskjellige. 

Endret av charlotte0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst TS ; jeg føler med deg, virkelig. Av og til innhenter hverdagen oss og alt blir et ork. Man kan ha gått lenge og strukket seg litt lenger enn man burde, og plutselig sier kroppen stopp . Og da skal man lytte til kroppen, ta en tur til legen og en prat med f.eks psykiatrisk sykepleier i kommunen. Da kan du få hjelp til å fokusere på det som er mest nødvendig og kutte ned på det som ikke er SÅ nødvendig . Det har hjulpet meg masse. 

Frisk luft og dagslys er kjempeviktig nå vi går inn i den mørke årstida, ta deg noen minutter i lunsjen og gå ut og trekk frisk luft. DET hjelper mer enn man kunne ane. 

Litt sykemelding mens man finner en lur vei videre er lurt, om man får fri en dag i uke så kan man bygge seg opp og gjøre sine ting . Være sosial, gå tur, gå på cafe, se serier, gjøre ting man har måttet forsake i hverdagen. Sånn bygger man seg opp igjen, hvertfall kommer man et par museskritt næremere et bedre liv. 

Stress skal man ta alvorlig. 

Anonymkode: 185be...cbf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette ikke treffer, men som Ram Dass sier (løst oversatt): Noen av de største hindrene vi treffer i livet er tanker. 

Tenk på en sitron, og du vil kunne kjenne lukt, smak og spyttproduksjon. Kroppen er ekstremt god på spesialeffekter, dvs man føler og kjenner det man tenker på - særlig når tankene er skremmende. Kroppen forstår ikke forskjell på bekymring og ekte trusler (en tiger som kan spise en) og setter igang full kampreaksjon selv on trusselen ikke *er her nå* som sådan. 

Så de fysiske reaksjonene er reelle NÅ. Men er truslene reelle NÅ? Og hva er en tanke egentlig?

....Filosofi som kan være viktig å gå inn i når man føler seg malt oppi et hjørne. Kanskje med en pofesjonell. 

Endret av klarinetta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan i alle dager klarer du alt husarbeid på 30min i uken? Jeg lurer sånn faktisk, for det vil jeg også klare. Selv om huset skulle være helt ryddig så ville de 30 min være oppbrukt innen støvet er tørket og badet vasket.. da mangler fremdeles gulvvask, klesvask, bretting av klær, vedlikehold osv.

Anonymkode: 07c98...0a7

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har nevnt det, og jeg tenker i mitt stille sinn at med barn på 6 og 9 år, burde du virkelig ha gode muligheter for både egentid, og at barna underholder og klarer seg mye selv. Dere er jo i tillegg to voksne som alltid kommer hjem, og kan dele på alt. 

Du må se litt på hva du har, og ikke bare på hva som er problematisk.

Full jobb står de fleste av oss i, både mor og far. Mange har partner som jobber borte flere uker av gangen, og må gjøre alt selv - meg selv inkludert.

Er du syk? Spiser du sunt, godt og variert? Sover du nok? Kobler du av arbeid når du er ferdig, og legger bort mobil/skjerm? Trener/mosjonerer du? Får du nok dagslys?

Mye kan bedres ved enkle grep. Det skal du ikke undervurdere. Fjern alle elementer som skader.

Anonymkode: e813d...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Takk for alle svar, har ikke fått lest alt enda. Kommer med mer svar senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men du har jo store barn? Hva er det som suger så mye energi på ettermiddagen og kvelden? 

Anonymkode: 16cd1...cfd

Kjøring til og fra aktiviteter,,leksehjelp +++

Anonymkode: d40d6...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nettopp, ikke alle bor i gangavstand til masse fritidstilbud, og ikke alle bor et sted hvor det er trygt å sende ungene ut i trafikken. 

Når man merker at man begynner et innlegg med "Men det er jo bare å", så bør man tenke seg om to ganger. Hvis det hadde vært "bare å", hadde nok den som ber om råd helt sikkert kommet på det selv også.. 

Anonymkode: e10c4...574

👏

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (4 timer siden):

Ikke alle, så klart (men da ville jeg heller tenkt på folk som bor langt ute på bygda enn folk som bor sentralt i Oslo), men mange. Det eldste barnet til TS er 9 år, man klarer å ta kollektivtransport alene da. Man klarer også å sykle og gå alene. 

Det er så klart travelt å ha hjemmeboende barn uansett alder, men hvis man blir utslitt av å ha to på 6 og 9 år, da gjør man noe feil, altså. Da mener jeg ikke feil som i at man er dårlige foreldre - kanskje man er litt for gode - men at man gjør mange ting man ikke trenger å gjøre. At man tar med barna på for mange aktiviteter eller generelt har for mye på programmet i hverdagen. 

En annen mulighet er jo at TS er stressa av helt andre grunner og trenger terapi. Det er vanskelig å komme med råd når det står så lite.

Nei så enkelt er det ikke altså! Noen aktiviteter krever derimot mye og man møter selvsagt opp

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så høres det ut som om du er på vei til å bli utbrent, anbefaler at du tar en tur til fastlegen og beskriver hvordan du har det.

Anonymkode: 255f7...91f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...