AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Del Skrevet 15. september 2022 Nå er jeg virkelig fortvilet her, jeg klarer bare ikke å få kombinasjonen jobb og familieliv til å fungere. Jeg ender alltid opp utslitt, og nå er det verre enn noen gang, jeg har bare ikke hodet over vann lenger. Har hatt det slik egentlig helt siden vi fikk barn nummer to, også går det litt bedre innimellom, men ender alltid opp igjen med å føle meg på grensen til utbrent. Hjalp godt med hjemmekontor en periode for eksempel, men nå vil ikke sjefen tilby dette til noen av oss lenger, alle skal være på kontoret. Jobber 8-16 mandag til fredag, det fungerer bare ikke! Nå er jeg daglig svimmel og glemsk, kvalm, sliter med hukommelse og konsentrasjon, i tillegg til å føle meg utslitt. Gråter lett og blir fort irritert. Strekker ikke til verken på jobb eller hjemme, konstant dårlig samvittighet. Null egenpleie selvsagt, all tid går med til jobb og barn/familie/hus. Det går ikke rundt, tiden strekker ikke til. Har mann som tar sin del, barna er 6 og 9 år. Ikke mulighet for å gjøre noen store endringer som å flytte eller redusere stilling osv. Ikke økonomi til vaskehjelp. Vi har helt gjennomsnittlige inntekter, og lever på ingen måte over evne, men vi kan ikke jobbe mindre enn vi gjør, som er full jobb på begge to. Alt er bare slit og kaos, og nå begynner det virkelig å tære på helsen min. Noen som har vært der selv, og som kan gi noen råd? Hva i alle dager kan man gjøre for å få det litt bedre?? 🤷♀️ TS Anonymkode: 3b101...da7 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #2 Del Skrevet 15. september 2022 Hva er det som ikke fungerer? Barna er vel så store at de klarer mer selv, både å ordne seg om morgenen, lage seg frokost og kveldsmat (i hvert fall eldste). De er vel også mer sosial med andre barn på ettermiddagen og i helger. Eldste kan vel også begynne å hjelpe til hjemme med enkle oppgaver mot lommepenger? Anonymkode: d35ff...c40 24 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #3 Del Skrevet 15. september 2022 Har dere familie eller venner som kan stille opp? Anonymkode: 00f3b...140 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #4 Del Skrevet 15. september 2022 Hva slags jobb har du? Jeg hadde tidligere en jobb med en del ansvar. Byttet til noe som ikke var så krevende. Måtte gå litt ned i lønn og en del i status, men helt klart verdt det ❤️ Anonymkode: 37d1d...f73 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #5 Del Skrevet 15. september 2022 Bytte jobb? Du har forøvrig min fulle sympati. Dette er en av grunnene til at jeg er skeptisk til å få barn. Å jobbe 100% i en stressende jobb og så prøve å ha et familieliv på enden av dagen. Hardt. Jeg ville heller bodd mindre, trangere og billigere. Eller hatt en fleksibel jobb eller gått ned i stillingsprosent. Er superbevisst på dette. livet er for kort til å leve i evig stress. Anonymkode: c75f8...621 11 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #6 Del Skrevet 15. september 2022 Vi har barn på samme alder og det er jo slitsomt i perioder. Men jeg tar meg tid til egentid i hverdagen. F.eks hente kl 16, lage og spise middag til 17.30. Deretter går jeg en tur eller trener 45-60 min. Lage kveldsmat og rydder litt. Ungene er i seng til ca 21. Rydder litt til, leser bok og legger meg ca 22.30. Dette er ca 2-3 dager i uken, de andre dagene har ungene aktiviteter. Anonymkode: 991e9...3c5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #7 Del Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har dere familie eller venner som kan stille opp? Anonymkode: 00f3b...140 Problemet er jo at disse ofte er like opptatte som en selv. Er ikke alle som har foreldre som står klar til å hjelpe heller. TS: Dette er ikke en holdbar situasjon i lengden. Du risikerer å bli utbrent og hva har sjefen å vinne på det. Jeg hadde ikke gitt opp kampene om hjemmekontor så lett. Jeg ville først fått en legeerklæring på at noen dager i uken med hjemmekontor er sterkt anbefalt. Om sjefen fortsatt nekter ville jeg sett meg om etter en annen jobb. Dette kommer til å bli veien å gå for meg dersom sjefen nekter meg hjemmekontor når jeg kommer tilbake etter endt mammaperm. Jobber i åpent kontorlandskap med masse mas og kakling. Koronaperioden med 100% hjemmekontor var helt fantastisk og for første gang fikk jeg hodet over vannet mtp hverdagslogistikk og tidsklemma. Om min sjef nekter å gå med på hjemmekontor noen ganger i uken er jeg priviligert nok til å kunne gå ned i stilling. Men vurderer da også å bytte jobb. Anonymkode: b3a3c...8c1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #8 Del Skrevet 15. september 2022 Hvordan ser en vanlig uke hos dere ut? Har barna mange fritidsaktiviteter? Har dere et hus dere ikke klarer å vedlikeholde og/eller holde rent? Ukeshandler dere? Hvor mye oppfølging trenger barna ifht skole og det sosiale? Hvordan er helsa til alle i familien? Jobber mannen mye overtid? Er han utslitt? Om ikke, tar du en større andel av ting hjemme enn du kanskje tror? Mange ting som spiller inn her, og som du kanskje ikke har tenkt over men som kan være lurt å ha en viss idé om før man gir råd. Anonymkode: 73a07...f5a 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Del Skrevet 15. september 2022 Har dere rutiner på ting? Vi organiserer hverdagen slik etter middag, på en dag uten aktivitet for eldste barnet. - ene rydder av bordet,tar oppvasken og setter i oppvaskmaskinen. Tar maks 10 minutter. Den andre ser til barna, hjelper til med lekser. - Om kvelden: støvsuger 1.etasje (stue/kjøkken, gang og bad). Tar 5 minutter. - Rydder kjapt: 5 minutter. - Legger frem klær til neste dag,lager 2 stk nistepakker: 15 minutter. Ofte kan vi dele oss i to, ene lager niste, andre støvsuger og rydder. Selv om vi gjør dette hver dag, så blir det fort rotete igjen. Det er dog ikke skittent og støvete. Vasker hver 14.dag. Setter på vaskemaskin når det er nok oppfylt til en maskin. Da hoper det seg aldri opp. Men ja, er mye å gjøre, men hjelper å ta litt hver dag 😁 Ukeshandler, dvs handler inn alt for en uke om gangen. Sparer oss mange turer på butikken, må kanskje en ekstratur innom hver uke,feks fylle på med frukt etc. Anonymkode: a872e...09f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #10 Del Skrevet 15. september 2022 Ikke jeg heller, derfor fikk jeg ikke barn. Utrolig glad for det når jeg ser hvordan kollegaer sliter. Anonymkode: be3c2...175 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 15. september 2022 #11 Del Skrevet 15. september 2022 (endret) Alle med energiutfordringer bør testes for cøliaki. Det er en autoimmun sykdom med mange snodige symptomer. Ikke uvanlig å være svimmel og kvalm, men det er også vanlige symptomer ved generell overbelastning. For cøliaki fins det selvtest på apotek. Men det kan være greit å ta en legetime uansett, få snakket litt, sjekket alle blodprøver, hormonstatus, stoffskifte osv. Jeg har vært der 🌼 Endret 15. september 2022 av klarinetta 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Del Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nå er jeg virkelig fortvilet her, jeg klarer bare ikke å få kombinasjonen jobb og familieliv til å fungere. Jeg ender alltid opp utslitt, og nå er det verre enn noen gang, jeg har bare ikke hodet over vann lenger. Har hatt det slik egentlig helt siden vi fikk barn nummer to, også går det litt bedre innimellom, men ender alltid opp igjen med å føle meg på grensen til utbrent. Hjalp godt med hjemmekontor en periode for eksempel, men nå vil ikke sjefen tilby dette til noen av oss lenger, alle skal være på kontoret. Jobber 8-16 mandag til fredag, det fungerer bare ikke! Nå er jeg daglig svimmel og glemsk, kvalm, sliter med hukommelse og konsentrasjon, i tillegg til å føle meg utslitt. Gråter lett og blir fort irritert. Strekker ikke til verken på jobb eller hjemme, konstant dårlig samvittighet. Null egenpleie selvsagt, all tid går med til jobb og barn/familie/hus. Det går ikke rundt, tiden strekker ikke til. Har mann som tar sin del, barna er 6 og 9 år. Ikke mulighet for å gjøre noen store endringer som å flytte eller redusere stilling osv. Ikke økonomi til vaskehjelp. Vi har helt gjennomsnittlige inntekter, og lever på ingen måte over evne, men vi kan ikke jobbe mindre enn vi gjør, som er full jobb på begge to. Alt er bare slit og kaos, og nå begynner det virkelig å tære på helsen min. Noen som har vært der selv, og som kan gi noen råd? Hva i alle dager kan man gjøre for å få det litt bedre?? 🤷♀️ TS Anonymkode: 3b101...da7 Ta noen småpauser gjennom arbeidsdagen. Det du beskriver er muligens stress? Kanskje barna kan hjelpe til hjemme med småting. Bestille mat og få hjemsendt feks Oda. Ta dere en skogstur innimellom og litt mindfullness Anonymkode: a958f...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #13 Del Skrevet 15. september 2022 Kanskje noen i familien eller venner kan ta med/hente barna fra skolen? Anonymkode: a958f...8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #14 Del Skrevet 15. september 2022 Kanskje du bør ta noen blodprøver og sjekke D-vit, jern osv..? Anonymkode: ae509...415 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #15 Del Skrevet 15. september 2022 Men du har jo store barn? Hva er det som suger så mye energi på ettermiddagen og kvelden? Anonymkode: 16cd1...cfd 23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #16 Del Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje du bør ta noen blodprøver og sjekke D-vit, jern osv..? Anonymkode: ae509...415 For et svar....herregud. Anonymkode: be3c2...175 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #17 Del Skrevet 15. september 2022 Det er mange ting du kan gjøre, men det forutsetter at du er villig til å endre ting. Altfor mange MÅ ditt og datt, og sitter fast i rutiner og troen på at man ikke kan endre på ting. Du må først av alt finne energityvene. Hva tapper deg for energi? Kan du fjerne noen av dem? Deretter må du identifisere hva som gir deg energi og gjør deg glad. Dette må du finne tid til. Hver dag. En psykolog sa en gang til meg at «du må ha noe hver dag som gjør deg glad». Når barna er så store burde det være mulig at en forelder er sammen med dem, mens den andre kan finne tid til egne «lommer». Så får nesten huset flyte litt. Anonymkode: 393c3...1bb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #18 Del Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): For et svar....herregud. Anonymkode: be3c2...175 Synes det var et fornuftig svar, det TS beskriver er jo en helt vanlig hverdag når man har jobb og barn. Vel kan man bli sliten, men med barn uten utfordringer, mann som tar sin del og 8-16-jobb er det jo rart å bli SÅ utmattet som TS beskriver om man ellers er frisk? Anonymkode: d6b55...33c 47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #19 Del Skrevet 15. september 2022 Det er ALLTID muligheter til å leve enklere og ha mer tid med familien. Kanskje må dere flytte og legge om livsstilen helt, men det er et valg dere kan ta. Anonymkode: 4ae76...0b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #20 Del Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er jo at disse ofte er like opptatte som en selv. Er ikke alle som har foreldre som står klar til å hjelpe heller. TS: Dette er ikke en holdbar situasjon i lengden. Du risikerer å bli utbrent og hva har sjefen å vinne på det. Jeg hadde ikke gitt opp kampene om hjemmekontor så lett. Jeg ville først fått en legeerklæring på at noen dager i uken med hjemmekontor er sterkt anbefalt. Om sjefen fortsatt nekter ville jeg sett meg om etter en annen jobb. Dette kommer til å bli veien å gå for meg dersom sjefen nekter meg hjemmekontor når jeg kommer tilbake etter endt mammaperm. Jobber i åpent kontorlandskap med masse mas og kakling. Koronaperioden med 100% hjemmekontor var helt fantastisk og for første gang fikk jeg hodet over vannet mtp hverdagslogistikk og tidsklemma. Om min sjef nekter å gå med på hjemmekontor noen ganger i uken er jeg priviligert nok til å kunne gå ned i stilling. Men vurderer da også å bytte jobb. Anonymkode: b3a3c...8c1 Nei, var ikke det jeg mente heller. Spurte bare et spm😊 Har ingen hjelp selv fra familie og venner, så forstår det veldig godt. Anonymkode: 00f3b...140 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå