Gå til innhold

Min historie fra NAV: – Dette er galskap satt i system!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Les mer her: https://aap-aksjonen.no/galskap-satt-i-system/

NAV er jo den største skandalen som er opprettet av staten. Drives IKKE økonomisk, handler mest om å knekjøre mennesker til de tar selvmord.

Lite utdrag: 

Jeg har selv jobbet som veileder i en attføringsbedrift, med ansvar for arbeidsrettede tiltak og avklaring. Nå seks år etter at jeg sluttet, er jeg selv svært syk og på ett avklaringstiltak i samme attføringsbedrift som jeg tidligere jobbet i. Jeg ser en stor endring i krav fra NAV til «dokumentasjon» av manglende arbeidsevne på disse årene.

Anonymkode: 4313a...a9b

• Liker 5
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og folk tror det ikke før de er der selv. 

Anonymkode: 9a7b1...5ce

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, og folk tror det ikke før de er der selv. 

Anonymkode: 9a7b1...5ce

Det er helt klart!

Nordmenn er utrolig NAIVE....tror alt er så bra her i Norge. Helt til den dagen de møter helsevesenet og NAV som syk....da kan de få SJOKK!!

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Snask dere opp om morran, så slipper dere å forholde dere til NAV.

Anonymkode: 5ba5d...c06

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i NAV-systemet og følte selv at det kun var tullinger og unnasluntrere som jobbet der. Mye av det de sa til meg viste seg å være usant. Jeg var i tillegg arbeidsløs under Korona da det var påbud om hjemmekontor. Klin umulig å få tak i veilederen min som hadde hjemmekontor og sjefen hennes fikk heller ikke tak i henne.

Ble også sendt på jobbsøkerkurs til en som ikke hadde noe problem med å innrømme at han hadde denne jobben fordi han ikke klarte å få relevant jobb til utdannelsen han hadde.

Hørt rykter om at NAV kun ansetter tullinger for å frustrere brukerne såpass mye at de legger inn ekstra innsats for å komme i jobb. Jeg tviler ikke på at det stemmer.

Anonymkode: 8a01c...f80

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er helt klart!

Nordmenn er utrolig NAIVE....tror alt er så bra her i Norge. Helt til den dagen de møter helsevesenet og NAV som syk....da kan de få SJOKK!!

Til og med folk som jobber i systemet har ikke peiling. Jeg har et familiemedlem som jobbet mange år i sosialtjenesten, vedkommende hadde mange "gode" råd om hvor lett det var å fikse opp i det ene og det andre. Visste en del om hvilke rettigheter jeg hadde, men trodde tydeligvis at det var plankekjøring å faktisk få det man har rett på. Vedkommende hadde/har også meget negativt syn på disse h*n faktisk jobbet med å hjelpe. Jeg har aldri skjønt at h*n i det hele tatt fikk jobb med å hjelpe mennesker i en sårbar situasjon for h*n innehar ikke de personlige egenskaper som trengs i et slikt yrke, heller det motsatte vil jeg si. 

Anonymkode: 4ff47...b97

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Til og med folk som jobber i systemet har ikke peiling. Jeg har et familiemedlem som jobbet mange år i sosialtjenesten, vedkommende hadde mange "gode" råd om hvor lett det var å fikse opp i det ene og det andre. Visste en del om hvilke rettigheter jeg hadde, men trodde tydeligvis at det var plankekjøring å faktisk få det man har rett på. Vedkommende hadde/har også meget negativt syn på disse h*n faktisk jobbet med å hjelpe. Jeg har aldri skjønt at h*n i det hele tatt fikk jobb med å hjelpe mennesker i en sårbar situasjon for h*n innehar ikke de personlige egenskaper som trengs i et slikt yrke, heller det motsatte vil jeg si. 

Anonymkode: 4ff47...b97

Det verste folka havner i stat og kommune! Slipper å gjøre noe...stå til ansvar for noe.

• Liker 3
Skrevet

Hvis det er så dårlig, så kan dere vel slutte på NAV?

Vi har faktisk et av verdens beste velferdssystem. Jeg vet at ingenting kommer rekende på en fjøl, dere må søke og sende inn dokumentasjon. Tror dere ikke at mange hadde utnyttet systemet hvis man ikke måtte sende inn noen som helst dokumentasjon?

Og...hvor i all verden tror dere det er så mye lettere? 

Anonymkode: 091e9...a1d

• Liker 8
Skrevet

Jeg har vært I åtte- ti tiltak, det eneste jeg har fått fra disse i de aller fleste tilfeller er erfaring i å være på mottaker enden av nedlatende behandling og kompetanse i håndtering av dette uten å bli for sarkastisk. Syns alt blir problematisert i slike tiltak, alle mulige problemer gravd opp, i tillegg til at man får opplæring i at man må ha basic hygiene og manerer...  

Jeg er en intelligent nok person som er ganske normal med noen mindre hindere, jeg vil kalle de hindere ikke utfordringer. 

De gangene jeg har klart noe med jobb er når jeg har "reddet meg selv" med hovedsaklig svært stor egeninnsats. Ikke det at jeg forventer at NAV skal fikse ting for meg, men jeg har uhelbredelig lite nettverk og endte opp med utdanning det ikke er enkelt å få jobb med og "hull" i CV på grunn av helse og barn.

Uansett, har vært i full jobb siden 2015...  skaffet med stor egeninsats og litt hjelp fra NAV etter tiår med vurderinger og ulike tiltak. Kunne ha vært fikset mye tidligere hvis jeg fikk hjelpen jeg trengte, som var så enkelt som kompetanseheving. 

Anonymkode: e30b4...673

• Liker 4
Skrevet

Gidder normalt ikke å svare på slike tråder.

Men en ting som er veldig viktig er å ta ansvar for eget liv og egen sak. Det er faktisk du selv som har ansvar for at saken din går fremover, ikke veilederen din. Veilederen din har ca 100 mennesker i porteføljen sin og kun de som roper høyest får, sånn er dessverre systemet. Dere kan gjerne klage på at offentlig ansatte ikke gjør en dritt og at man ansetter tullinger, men dere veldig godt at dette ikke er sant, det gidder jeg ikke en gang å svare bedre på. Det har vært nedskjæringer over flere år, men det blir ikke mindre folk i Navsystemet. Så da blir det flere folk pr. veileder. Mange veiledere blir utbrente og det er stor turn over pga stor saksmengde over mange år. 

Lovverket på ufør (som oftest er den folk klager mest på) er strengt. Og det skal være strengt. Det er ikke veilederen din som bestemmer dette. Hun er ikke den som bestemmer til slutt en gang. Det er rådgivende leger, fagrådgivere og besluttere som har det siste ordet i saken. Og de må også følge lovverket. 

Det er også ditt ansvar for at man får et godt samarbeid med veileder. Ikke møt Nav med piggene ute, mange gjør det. Ikke tro på alt du leser. Nav gjør faktisk mye bra og mange er fornøyde, men det gir ikke så mange klikk. 

Anonymkode: 32777...4c5

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men en ting som er veldig viktig er å ta ansvar for eget liv og egen sak. Det er faktisk du selv som har ansvar for at saken din går fremover, ikke veilederen din. Veilederen din har ca 100 mennesker i porteføljen sin og kun de som roper høyest får, sånn er dessverre systemet. Dere kan gjerne klage på at offentlig ansatte ikke gjør en dritt og at man ansetter tullinger, men dere veldig godt at dette ikke er sant, det gidder jeg ikke en gang å svare bedre på. Det har vært nedskjæringer over flere år, men det blir ikke mindre folk i Navsystemet. Så da blir det flere folk pr. veileder. Mange veiledere blir utbrente og det er stor turn over pga stor saksmengde over mange år. 

Lovverket på ufør (som oftest er den folk klager mest på) er strengt. Og det skal være strengt. Det er ikke veilederen din som bestemmer dette. Hun er ikke den som bestemmer til slutt en gang. Det er rådgivende leger, fagrådgivere og besluttere som har det siste ordet i saken. Og de må også følge lovverket. 

Det er også ditt ansvar for at man får et godt samarbeid med veileder. Ikke møt Nav med piggene ute, mange gjør det. Ikke tro på alt du leser. Nav gjør faktisk mye bra og mange er fornøyde, men det gir ikke så mange klikk. 

Sannheten er et sted midt i mellom, mange får hjelp og møter gode veiledere. Andre møtes på en helt annen måte. Mange Nav kontor har som politikk å gjøre det vanskeligst mulig for en som tar kontakt, og håper på at vedkommende gir opp og at familie ordner opp for vedkommende. Er man ressurssvak så når mange ikke frem. Denne "telt" historien som kom fram i media var jo helt absurd. Der en som manglet et bosted fikk tilbud om telt!

Mange får sjokk når de tror at NAV bare ordner opp for de når de får problemer i livet. Ofte kan det være tilfellet, i mange tilfeller så er dette litt av en "mølle" å havne inn i. Håper jeg slipper det noen gang i mitt liv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er helt klart!

Hvis du mener det hadde vært bedre uten NAV og offentlig helsevesen så får du bare slutte å oppsøke tjenestene.

Anonymkode: e1ceb...9a2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er dette for en tone ? Det er jo slike som deg som absolutt ikke må jobbe med slikt arbeid. En som er blitt syk kan ikke bare slutte "på NAV"! Dette er en rettighet som en norsk borger har, og som skal behandles profesjonelt og rettferdig. Og jo det er lov å komme med konstruktiv kritikk av en slik etat når de svikter på dette. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du mener det hadde vært bedre uten NAV og offentlig helsevesen så får du bare slutte å oppsøke tjenestene.

Anonymkode: e1ceb...9a2

Da må man jo kunne kreve å kunne slutte å betale for det også, slippe å betale skatt og tegne seg en solid forsikring i stedet. Når noen tar den tonen der så viser de en arroganse som bare NAV ansatte og politikere kan klare å hoste opp :) Og i praksis er det jo dette mange må gjøre, klare seg uten hjelp fra NAV selv om de har rett på det, fordi NAV ikke gjør jobben sin.

• Nyttig 1
Skrevet
Antiviruset skrev (19 minutter siden):

Hva er dette for en tone ? Det er jo slike som deg som absolutt ikke må jobbe med slikt arbeid. En som er blitt syk kan ikke bare slutte "på NAV"! Dette er en rettighet som en norsk borger har, og som skal behandles profesjonelt og rettferdig. Og jo det er lov å komme med konstruktiv kritikk av en slik etat når de svikter på dette. 

Det jeg har lært at er så fint er at ---karma is a bitch--- plutselig havner folk som aldri trodde de skulle det på NAV og så får de smake på egen medisin og må spise din hatt...

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg har lært at er så fint er at ---karma is a bitch--- plutselig havner folk som aldri trodde de skulle det på NAV og så får de smake på egen medisin og må spise din hatt...

Akkurat, de står frem og sier vi bor i verdens beste land med verdens beste system. Helt til de blir rammet selv og ser at det ikke fungerer slik i mange tilfeller. Har man jobb og blir støttet opp av en solid arbeidsgiver kan dette være tilfelle i noen år, så kan det gå helt galt. I andre tilfeller kan det fungere helt fint. Det avhenger veldig av hvilket NAV kontor, hvilken saksbehandler og hvilke leger man treffer på i sin vei gjennom systemet. Litt bingo om det går fint eller veldig dårlig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anonymkode: 091e9...a1d

Ja, jøss. Det er "bare å slutte". 

Vi får følge USA da. Massive klasseforskjeller. Mange fattige. Politisk radikalisering blant der, der flertallet av menn i USA gjerne nå kan kalles høyreradikale. Noe som har ført oss til slutt mot Trump og forsøk på statskupp i USA, nemlig stormingen av Kongressen.

Så er amerikanere der at flertallet mener at det brutale, kapitalistiske systemet fungerer ikke lenger for den vanlige mann og kvinne. Og 1 av 3 kunne tenkt seg å ta til våpen og styrte dagens regjering.

https://thehill.com/homenews/3572278-nearly-one-in-three-americans-say-it-may-soon-be-necessary-to-take-up-arms-against-the-government/

Hvis du googler nyheter fra tidligere denne uka, så vil du finne ut at amerikanere eier over 415.000.000 våpen. 

Mens i Norge blir det smuglet også våpen i hopetall. Hele grensa lekker som en ødelagt dam.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fri-flyt-av-smuglervarer/76441122

Da snakker vi ikke bare om narkotika og sigaretter. Det er VÅPEN, dyr, planter, falske merkevarer. 

Det er alternativet om det ikke er noe velferdsstat i Norge.

Ikke la meg en gang starte med hva politisk radikalisering har gjort for kvinnerettigheter i USA nå, siden amerikanske menn har tiltet fullstendig inn i det høyreradikale hjørnet. Føderale abortrettigheter er blitt fjernet, og svært strenge anti-abort lover innføres i stat etter stat.

Men når det er sagt, så er NAV fullstendig dysfunksjonell, og NAV gjør en rekke brutale og svært alvorlige feil. Så vidt jeg vet, er det ingen annen statlig instans i Norge som har vært med på å sende flere uskyldige mennesker i fengsel, enn det NAV har gjort. I tillegg har NAV ødelagt en betydelig andel av menneskelige liv, der folk lider i mange år på grunn av dette.

Dette samfunnet er bygd slik at NAV har utrolig mye de skulle ha sagt for ditt liv, når en først er blitt avhengig av NAV. Og da er det alltid de nederst ved bordet som får svi. De som krever foreldrepenger eller engangsstønad får som regel ikke "juling" av NAV.  

De som får brutal økonomisk og mental / psykisk juling av NAV i årevis, er altså de "nederst ved bordet" som enten er avhengig av NAV når det gjelder AAP og eventuell avklaring mot uføretrygd.  

Vi har også lest at en del folk får gjennomgå på dagpenger, men den terroren varer i "kun" 2 år. AAP derimot, og potensiell avklaring mot uføretrygd varer i mange flere år, og da er livet allerede blitt "satt fast" for disse menneskene ned i "kvikksanden" som de ikke greier å komme seg ut av. 

Anonymkode: e30e6...130

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tuller du ? NAV veileder, skal vel veilede folk og i det minste informere om at:  Vi her på NAV gjør ingenting for deg om du ikke skriker høytt, godt mulig at vi da stempler deg som vanskelig  og setter deg bakerst i køen.

Men ikke glem å informere de som ikke skriker: om at tålmodighet, høflighet og tillit til at NAV vet dine rettigheter og sørger for at du får det du har rett på, uten at du må nedverdige deg selv med å skrike høytt, resulterer i at du rekker stadig lengre bak i køen for foran deg kommer alle de som holder på å knekke av presset de lever under å være syke og i tillegg måtte kjempe for å få noe de har krav på. 

Skulle bare mangle at noe skattepenger går tilbake til de som er uheldige og blir syke, hjelpen bør komme uten en kamp. Og jeg mener faktisk at syke og arbeidsledige ikke skal ha noe ansvar for sin egen sak. NAV systemet bør endres til å bli en service tjeneste, NAV skal ha hele og fulle ansvaret for at en syk eller en arbeidsledig får alt den har krav på. Ta kontakt mrd vedkommende, hei ser du ikke har fylt ut søknad på bla, bla, bla. Det kan jeg hjelpe deg med, du har også krav på bla,bla viste du det.

Og om vedkommende ikke får det han har krav på så risikerer den NAV ansatte å miste jobben. Eutopi tankegang ja jeg vet. Men det er slik det bør være, at våre skattepenger går for å hjelpe folk på beina igjen og slutte å rive folk ned til grunne. Gjør NAV feil så må enkelte leve med den i månedsvis, enkelte ganger enda lenger ! Og ingen konsekvenser for den ansatte som gjorde feilen. 

Nei syke folk har noen ganger ikke helse til å ta ansvar for sin sak som du så arrogant skriver. De er SYKE ! De aller fleste har betalt skattepenger i flere år, skulle bare mangle at de fikk SERVICE og HJELP når de er på vei ut forbi et stup. Å få litt av sine egne penger tilbake i en ofte midlertidig økonomisk krise mens de blir friske eller får jobb.

Staten bør være der og hjelpe folk opp når de ramler midlertidig ned, og vår holdning til syke folk må endres. NAV'ere som om det å være syk er attraktivt, eller å være arbeidsledighet er super artig. Største delen av folk som trenger den hjelpen er helt vanlige folk, neste gang kan det være deg, meg, ditt barn, din mor eller far. 

Sier sitt når det ble lekket ut en video fra en NAV lege, som var utrolig sjokkerende. Det er ukultur i NAV, dere skal jobbe for oss. Det er våre skattepenger som går til lønn til NAV ansatte.

Gi inkompetente, arrogante, overlegne NAV ansatte og leger sparken og rydd opp i systemet! 

Nei jeg er heldigvis ikke NAV bruker, er og har vært i fullt arbeid i 30 år. Og gir gledelig litt av mine penger (igjennom skatt) til de svake i samfunnet.

Samfunn bør dømmes etter hvordan de behandler sine svakeste medlemmer, Norge får terningkast 2 fra meg. 

Helsekøer, mindre og mindre penger til viktige samfunnsoppgaver, kriser i skole og barnehage bare for å nevne noe. 

Men penger lekker som en sil ut av landet, nei hjelp egne borgere skikkelig først så se om det er noe til overs for andre land.

Samarbeid krever to deltakere, jevnt ansvar på BEGGE parter at det blir godt samarbeid. Men  informasjonsansvaret bør KUN ligge hos NAV da de skal kunne regelverket og formidle det til folk uten at de skulle trenge å spørre etter den informasjonen. 

Anonymkode: 5df35...15f

• Liker 3
Skrevet

.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg som skrev at jeg kun møtte tullinger og unnasluntrere da jeg var i NAV-systemet.

Synes du misforstår helt, kanskje med vilje fordi du selv er en av de jeg omtaler?

Selvsagt har man et ansvar selv. Jeg tok jo det ansvaret og kom meg i jobb og jeg tok det ansvaret da jeg dobbeltsjekket alt NAV-ansatte sa til meg slik at jeg ikke ble lurt i stry. Men det endrer jo ikke at de NAV-ansatte jeg møtte kun var tullinger og unnasluntrere.

Jeg vet selvsagt at veiledernene ikke bestemmer lovverket. Det ville jo vært helt absurd om de gjorde det. Det jeg derimot forventet var at de NAV-ansatte kjente lovverket de skulle rådgi meg om, men det gjorde de ikke. 

Ja, NAV gjør mye bra, men sjekker man brukerundersøkelsene så ser man at NAV er de som gjør det dårligst av det offentlige tilbudet. Så dette handler ikke om at skrekkhistoriene er de som gir klikk. Det handler jo i hvert fall delvis om at mange av de som jobber på NAV er de som ikke får jobb andre steder. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...