Gå til innhold

Fryktkultur blant innleide Bring-sjåfører: Tør ikke si nei til oppdrag


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nok et innblikk i verdens beste land, der samfunnet avvikles sakte men sikkert. 

"Posten får kritikk etter avsløringen om Bring-selskapenes bruk av innleide sjåfører på svært uforutsigbare vilkår. Regjeringen varsler lovendringer i høst."

https://frifagbevegelse.no/posthornet/fryktkultur-blant-innleide-bringsjaforer-tor-ikke-si-nei-til-oppdrag-6.158.901051.1.d80f83c6bb?fbclid=IwAR0iqHcjfNbbpR-ksQmKpFlHyER5ksnjm8f95r2QBOlY6MSWUw-xs4qNXD4

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hver gang jeg leser ''Regjeringen varsler lovendringer''  får jeg frysninger. Her skal bedrifter tvinges til å ansette med faste arbeidsavtaler. Sjåførene har makt over sin egen arbeidsdag - de kan takke nei for turen hvis den ikke passer dem. Det lukter regjeringens hat mot alt som har med midlertidige ansettelser eller innleide vikarer å gjøre og istedet for å ha noe jobb, kommer mange til å miste jobben helt. Akkurat slik Ap vil ha det. Alle skal bli med på NAV.

  • Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (På 15.9.2022 den 13.52):

Sjåførene har makt over sin egen arbeidsdag - de kan takke nei for turen hvis den ikke passer dem.

Ganske naivt egentlig, som om slike sjåfører har like stor sjanse for å få oppdrag fremover. Forøvrig synes jeg slike typer ansettelser er en såpass uting at ulempene med å gjøre noe med det absolutt er verdt det. 

  • Liker 5
Skrevet
On 9/15/2022 at 1:52 PM, Drizzt said:

Hver gang jeg leser ''Regjeringen varsler lovendringer''  får jeg frysninger. Her skal bedrifter tvinges til å ansette med faste arbeidsavtaler. Sjåførene har makt over sin egen arbeidsdag - de kan takke nei for turen hvis den ikke passer dem. Det lukter regjeringens hat mot alt som har med midlertidige ansettelser eller innleide vikarer å gjøre og istedet for å ha noe jobb, kommer mange til å miste jobben helt. Akkurat slik Ap vil ha det. Alle skal bli med på NAV.

Transportbransjen er vel ikke akkurat mest kjent for ryddige arbeidsforhold?

Skrevet
Velvia skrev (55 minutter siden):

Transportbransjen er vel ikke akkurat mest kjent for ryddige arbeidsforhold?

Bring er eid av staten så vidt jeg vet så burde vært ryddige forhold der og ikke sosial dumping

  • Liker 3
Skrevet
2 hours ago, GrønnNellik68 said:

Bring er eid av staten så vidt jeg vet så burde vært ryddige forhold der og ikke sosial dumping

Med utgangspunkt i artiklen i hovedinnlegget ser det mer ut som en franchise-modell hvor franchisetakerne (innleide sjåfører) indirekte betaler Bring gjennom å ta kostnaden for kjøretøy osv, men at de får lov til bruke logo og farger.

Bring representerer tilgang til et marked for sjåførene og når Bring samtidig også sitter på prisinformasjon o.l så blir det en klassisk maktrelasjon og i realiteten så er det antakelig ingen kontraktsforhandlinger i det heletatt.

Skrevet
Velvia skrev (Akkurat nå):

Med utgangspunkt i artiklen i hovedinnlegget ser det mer ut som en franchise-modell hvor franchisetakerne (innleide sjåfører) indirekte betaler Bring gjennom å ta kostnaden for kjøretøy osv, men at de får lov til bruke logo og farger.

Bring representerer tilgang til et marked for sjåførene og når Bring samtidig også sitter på prisinformasjon o.l så blir det en klassisk maktrelasjon og i realiteten så er det antakelig ingen kontraktsforhandlinger i det heletatt.

har også hørt at bring sjåfører må foliere egen bil og ha egen bil og på toppen av alt får ikke ta på seg annen transport og har ingen garantier for å få transport hos Bring. Seriøst ass...

  • Liker 1
Skrevet
Just now, GrønnNellik68 said:

har også hørt at bring sjåfører må foliere egen bil og ha egen bil og på toppen av alt får ikke ta på seg annen transport og har ingen garantier for å få transport hos Bring. Seriøst ass...

Marginene er så vidt jeg vet små i den bransjen så i konkurranse med andre skyr Bring antakelig ingen midler for å holde kosnadene nede på et minimum.

Ikke smart i det lange løp tror jeg når folk etterhvert har blitt veldig opptatt av bærekraft også når det gjelder det sosiale.

Skrevet
GrønnNellik68 skrev (19 minutter siden):

har også hørt at bring sjåfører må foliere egen bil og ha egen bil og på toppen av alt får ikke ta på seg annen transport og har ingen garantier for å få transport hos Bring. Seriøst ass...

Stemmer dette med foliering lengre? Syns jeg har sett/møtt flere u-uniformerte biler med Bring-traller langs veiene i det siste. 

Skrevet
Snipa skrev (1 time siden):

Stemmer dette med foliering lengre? Syns jeg har sett/møtt flere u-uniformerte biler med Bring-traller langs veiene i det siste. 

Nei det skal jeg ikke garantere men var nå det jeg hørte. 

Skrevet (endret)

Syntes jeg leste en skamfull artikkel om Bring og sjåfører sist i fjor? Hvor Bring trakk fra nesten 80-tusen i lønnsslippen til ansatte, og kverulerertr med at de ansatte hadde ødelagt Bring-biler/lastebiler osv.. Bring kunne ikke referere til skader eller slikt, og det viste seg jo at dette var registrerte skader som var veldig gamle. 

Så jeg har mistenkt og trodd lenge nå, at det ikke er et ålreit selskap og ha med å gjøre.. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 2
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (På 16.9.2022 den 21.27):

Aha, ser nå at vi antakelig snakker om ulike ting. Jeg har lagt merke til vogntog (fra diverse transportfirmaer) med grønne Bring-containere. Før pleide hele bilen å være grønn. 
Artikkelen viser varebiler som antakelig ikke brukes til lokal utkjøring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...