Cob Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 jeg forstår ikke nav sitt vedtak, noen her som har vært borti det samme? Forrige mnd fikk jeg ikke lønn pga sommerferie og barn som ikke hadde barnehagen. Deretter tilvenningsuke hvor jeg måtte være med begge de minste og i kabalen måtte jeg bare ta fri fra jobb. Ble derfor uten lønn en mnd, så måtte låne av venner. Nå denne mnd ventet jeg sykepenger, som ved en feil ikke vil bli betalt ut før neste mnd. De pengene jeg hadde lånt fikk jeg bare lånt den ene mnd, måtte betale tilbake siden h*n virkelig trengte pengene tilbake. Dermed betalte jeg ut det jeg fikk i mnd nr 2. Søker nav om stønad og får avslag siden jeg hadde penger på konto tidligere den mnd som da regnes som inntekt. De kunne ikke ta hensyn til om dette var privat gjeld. Ble bedt om å kreve de tilbake fra den jeg lånte av... For meg høres dette veldig rart ut, er det bare meg? Noen som har erfaring? Veilederen sa bare det at jeg skulle søkt forrige mnd, det skjønner jeg jo, men visste ikke da at det skulle bli kluss med sykepengene mnd etter og vil jo helst ikke søke nav om ikke det er ytterst nødvendig. Har tidligere blitt bedt om å spørre andre om å låne penger før jeg søkte, så trodde dette gjaldt nå også ....alle synspunkter tas gjerne imot 😊
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #2 Skrevet 15. september 2022 NAV dekker ikke gjeld, så det er logisk ut fra deres lovverk. Om du ikke har midler overhodet nå så er nødhjelp neste steg. Anonymkode: 8fbbb...1ec 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 Du må virkelig ta tak i livet ditt og ta deg sammen. Du har barn å ta vare på. Anonymkode: 8d8cd...017 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 Du forklarer litt kronglete. Om du ikke fikk sykepenger første måneden så fikk du vell dobbelt opp andre måned? Eller har du unnlatt å søke en måned? Hva slags stønad har du søkt på? NAV dekker ikke gjelder, og du får ikke dobbelt opp med utbetaling. Altså sykepenger og sosialhjelp for eksempel. Anonymkode: 990b3...dee 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 Det er riktig det ja. Men hvorgor i all verddn tar du fri en hel måned for innkjøring i barnehage når du ikke har penger? Og ferie? Ikke nav sin feil at du ikke har penger nå. Anonymkode: 83778...90d 5
Cob Skrevet 15. september 2022 Forfatter #6 Skrevet 15. september 2022 Okay, takk, for meg ga det litt mening siden dette var penger som skulle holde mnd før dette med sykepenger. Ja, er skikkelig dårlig på å formulere meg, beklager det. Mye som skjedde på en gang, så litt rotete for meg også. Usj, så da er vel nødpenger til strøm og mat denne mnd da..? Forsøkte oppsøke steder de deler ut mat, men der er alle tomme. Så er lite hjelp der også, ikke kan jeg låne av noen heller. Hva andre alternativer finnes det? Prøver ikke lure til meg noe heller ved dobbel betaling, jeg kan gjerne tilbakebetale det jeg får ekstra neste mnd 😂 men det var bare dette med denne mnd her...usj
Cob Skrevet 15. september 2022 Forfatter #7 Skrevet 15. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er riktig det ja. Men hvorgor i all verddn tar du fri en hel måned for innkjøring i barnehage når du ikke har penger? Og ferie? Ikke nav sin feil at du ikke har penger nå. Anonymkode: 83778...90d Måtte jo ta ut ferie da, en mnd... Barnehagen var stengt 3 uker, så ingen til å passe de da. Så innkjøring for de to minste uken etter, altså 4 uker ferie. Hadde jeg hatt et valg skulle jeg jo gjerne jobbet istedet? Hva tenker du jeg kunne gjort annerledes? Endret 15. september 2022 av Cob
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #8 Skrevet 15. september 2022 Cob skrev (3 minutter siden): Okay, takk, for meg ga det litt mening siden dette var penger som skulle holde mnd før dette med sykepenger. Ja, er skikkelig dårlig på å formulere meg, beklager det. Mye som skjedde på en gang, så litt rotete for meg også. Usj, så da er vel nødpenger til strøm og mat denne mnd da..? Forsøkte oppsøke steder de deler ut mat, men der er alle tomme. Så er lite hjelp der også, ikke kan jeg låne av noen heller. Hva andre alternativer finnes det? Prøver ikke lure til meg noe heller ved dobbel betaling, jeg kan gjerne tilbakebetale det jeg får ekstra neste mnd 😂 men det var bare dette med denne mnd her...usj Forbrukslån..... Utsette regninger en måned. Spare opp en liten buffer til dette scenarioet? Mange muligheter. Anonymkode: 990b3...dee
Cob Skrevet 15. september 2022 Forfatter #9 Skrevet 15. september 2022 Jaaa, forbrukslån kan jeg glemme, har studielån stående.. spare kan jeg ikke, har ikke nok til det .. Utsette regninger går ikke egentlig, da har jeg ikke råd til å betale dem de neste mnd og går i minus fremover. .. samboer har ikke forsørgelsesrett ovenfor meg og jeg kan jo ikke lene meg på ham slik sett.. men da stoler jeg på at det er rett som dere sier, skjønner det gjør jeg ikke, men jeg er nok bare litt for dum 😂
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 Cob skrev (26 minutter siden): jeg forstår ikke nav sitt vedtak, noen her som har vært borti det samme? Forrige mnd fikk jeg ikke lønn pga sommerferie og barn som ikke hadde barnehagen. Deretter tilvenningsuke hvor jeg måtte være med begge de minste og i kabalen måtte jeg bare ta fri fra jobb. Ble derfor uten lønn en mnd, så måtte låne av venner. Nå denne mnd ventet jeg sykepenger, som ved en feil ikke vil bli betalt ut før neste mnd. De pengene jeg hadde lånt fikk jeg bare lånt den ene mnd, måtte betale tilbake siden h*n virkelig trengte pengene tilbake. Dermed betalte jeg ut det jeg fikk i mnd nr 2. Søker nav om stønad og får avslag siden jeg hadde penger på konto tidligere den mnd som da regnes som inntekt. De kunne ikke ta hensyn til om dette var privat gjeld. Ble bedt om å kreve de tilbake fra den jeg lånte av... For meg høres dette veldig rart ut, er det bare meg? Noen som har erfaring? Veilederen sa bare det at jeg skulle søkt forrige mnd, det skjønner jeg jo, men visste ikke da at det skulle bli kluss med sykepengene mnd etter og vil jo helst ikke søke nav om ikke det er ytterst nødvendig. Har tidligere blitt bedt om å spørre andre om å låne penger før jeg søkte, så trodde dette gjaldt nå også ....alle synspunkter tas gjerne imot 😊 Det er så enkelt som de andre sier her, NAV betaler ikke gjeld. Det du ikke spesifiserer her er jo om du søker om nødhjelp eller supplerende livsopphold? Nødhjelp har du rett på uansett hva du har brukt pengene til, dette er kun penger til mat. Men om du har søkt om supplerende livsopphold forstår jeg at du fikk avslag. For det er ikke slik den blir brukt, det er derfor man må bevise at man ikke har hatt penger over tid, og at dette har blitt brukt fornuftig. Det du burde ha søkt om er et midlertidig lån, til du har kommet ajour igjen med husleie, heller ikke tar de i betrakting privat gjeld, men nødvendigheter som strøm osb. Anonymkode: bb683...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 Han samboeren din er jo virkelig en god kjæreste og omsorgsperson for barna, hæ? Du burde flytte. Anonymkode: d8aaf...9bc 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 NAV betaler nok ikke ut penger for å dekke ulønnet ferie, uansett hva grunnen er. Skal man ha ulønnet ferie, må man enten ha spart opp midler, eller ta et lån så man har noe å klare seg på. Anonymkode: a8952...c91 1
Cob Skrevet 15. september 2022 Forfatter #13 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han samboeren din er jo virkelig en god kjæreste og omsorgsperson for barna, hæ? Du burde flytte. Anonymkode: d8aaf...9bc Da løser nok alt seg 😊 Nei, men ifølge Nav så regnes ikke samboer som omsorgsperson, derfor nevnte jeg det, han skal ikke måtte betale for meg...
Cob Skrevet 15. september 2022 Forfatter #14 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): NAV betaler nok ikke ut penger for å dekke ulønnet ferie, uansett hva grunnen er. Skal man ha ulønnet ferie, må man enten ha spart opp midler, eller ta et lån så man har noe å klare seg på. Anonymkode: a8952...c91 Okay, jobbet ikke i fjor siden jeg måtta være med barna, så smarte meg hadde ikke noe feriepenger. Men heldigvis har jeg jo det neste år, bare litt ny i alle disse reglene og økonomi, takk for info 😊
Loboto Skrevet 15. september 2022 #15 Skrevet 15. september 2022 (endret) Cob skrev (2 minutter siden): Okay, jobbet ikke i fjor siden jeg måtta være med barna, så smarte meg hadde ikke noe feriepenger. Men heldigvis har jeg jo det neste år, bare litt ny i alle disse reglene og økonomi, takk for info 😊 Feriepenger opparbeides gjennom hele året, så om du har jobbet etter sommeren i fjor frem til denne sommeren har du fått Feriepenger? Eller har du akkurat startet i jobb ? Endret 15. september 2022 av Loboto 1
Cob Skrevet 15. september 2022 Forfatter #16 Skrevet 15. september 2022 Daaaa, kjører jeg på med nødløsningen nødpenger istedet, så får jeg ta denne erfaringen med meg videre 😄 takk for alle gode råd og forklaringer ❤️ 1
Cob Skrevet 15. september 2022 Forfatter #17 Skrevet 15. september 2022 Loboto skrev (1 minutt siden): Feriepenger opparbeides gjennom hele året, så om du har jobbet etter sommeren i fjor frem til denne sommeren har du fått Feriepenger? Eller har du akkurat startet i jobb ? Ja, måtte ha ulønnet permisjon siden barna ikke hadde barnehage. Startet jobb på nyåret, tenkte jo ikke så langt som til sommerferien og barnehagestengt jeg da, men alt må vel læres en gang 😂
Blått Skrevet 15. september 2022 #18 Skrevet 15. september 2022 23 minutter siden, Cob said: Jaaa, forbrukslån kan jeg glemme, har studielån stående.. spare kan jeg ikke, har ikke nok til det .. Utsette regninger går ikke egentlig, da har jeg ikke råd til å betale dem de neste mnd og går i minus fremover. .. samboer har ikke forsørgelsesrett ovenfor meg og jeg kan jo ikke lene meg på ham slik sett.. men da stoler jeg på at det er rett som dere sier, skjønner det gjør jeg ikke, men jeg er nok bare litt for dum 😂 Hvis han er en god samboer så burde du kunne lene deg på han i dårlige tider. Man sier jo i gode og dårlige dager. Du flyr rundt og leter etter mat på utdelinger. Tjener han virkelig så lite at han lar deg gjøre det? Eller er han bare en utrolig kjip mann? 6
Cob Skrevet 15. september 2022 Forfatter #19 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du må virkelig ta tak i livet ditt og ta deg sammen. Du har barn å ta vare på. Anonymkode: 8d8cd...017 Jaaa, det jeg forsøker på da, men etter koronaen sliter jeg.. post covid er virkelig ikke å anbefale:( 1
Cob Skrevet 15. september 2022 Forfatter #20 Skrevet 15. september 2022 Blått skrev (Akkurat nå): Hvis han er en god samboer så burde du kunne lene deg på han i dårlige tider. Man sier jo i gode og dårlige dager. Du flyr rundt og leter etter mat på utdelinger. Tjener han virkelig så lite at han lar deg gjøre det? Eller er han bare en utrolig kjip mann? Neida, han hjelper meg han, men han har nå alle utgifter på seg og skal jo strengt talt ikke måtte gjøre det. Man skal vel egentlig dele 50/50 på utgifter når man er sammen..ifølge Nav sine sider har han heller ikke ansvar for min økonomi og skal ikke betale for meg. Så når jeg har ansvaret for matpengene, forøker jeg ta det ansvaret selv om det betyr et par ydmykende turer etter mat. Det har jeg vel bare godt av slik som jeg har surra det til 🙄 Men er jo bare akkurat nå, forhåpentligvis får jeg rettet det opp ila neste mnd 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå