Gå til innhold

Bor i leilighet i by. Vil bo i hus på landet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en liten leilighet. Men jeg føler aldri det som «hjem». Det er dyrt, og det føles så stagnert. 

Jeg bruker enormt mye penger på felleskostnader mens jeg ser det bare forfalle omkring her. De i styret gjør ikke vedlikehold, mosen gror overalt. Plena vokser seg høy, mus og duer og fugler er overalt. Fellesarealer gror igjen av møkk… 

Jeg drømmer om noe annet. Kjøpe et lite hus, enkelt hus… Hvor jeg kan bestemme selv, og ha det ordentlig rundt meg. Kanskje en grønnsakshage, urtebed, bærbusker, epletrær. 

Det er det som ville føltes som «hjem». Et ordentlig kjøkken man kan safte, bake og ordne på. 

Jeg ser at jeg nå bruker 13000) i mnd på lån og felleskostnader… Med et lite hus, av de jeg har sett på, vil det koste meg maks 8000kr med kommunale avgifter etc. 

Har så lyst til å følge drømmen. Her vi bor, blir man harselert med av styret. Naboer på hver side som drikker osv.

Er det realistisk? Jeg får det ikke hjemmekoselig her, uansett hvor mye jeg prøver.  

Anonymkode: 152cd...3d4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår helt klart hva du tenker, men pass på så du ikke romantiserer eneboilg på landet. Jeg har bodd i begge deler og jeg foretrekker helt klart leiligheten. Det er vanvittig mye penger som går til vedlikehold av et hus. Nå bor jeg alene, så jeg må ta alle utgiftene selv, men hadde nok heller vurdert å funnet meg en ny leilighet. Kanskje en helt ny som du kan være med å sette ditt preg på?

Du har en mye mer forutsigbar økonomi ved å bo i leilighet. 

Jeg bor nå i et 15 år gammelt hus. Her må jeg male neste år og bytte 4 vinduer. Koster en arm og en fot.

Ja, jeg kan male selv, men det kreves lift og jeg har ikke en stor vennegjeng som kan komme på dugnad. Ergo jeg må kjøpe de tjenestene. Dyrt!

Du må uansett gjøre det du føler for og som lommeboka kan tåle.

Anonymkode: 6809a...6eb

• Liker 5
Skrevet

Høres ikke hyggelig ut å bo der, så syns i alle fall du burde prøve å flytte - om det ikke blir enebolig. Dersom enebolig så må du huske på vedlikehold, strømutgifter, og boform(kan bli mer isolert, lenger til tilbud og aktiviteter, mange barnefamilier som lever regelmessige a-4 liv ) men det behøver heller ikke være sånn. Vi bor i enebolig som det har vært minimalt av vedlikehold på annet enn beising og noen ting vi måtte ordne. Ikke har vi høye strømutgifter heller gitt dagens pris. Men jeg syns det er mer stillestående livsstil. Vi bor i villastrøk og har 2’barn. Hadde nok aldri bodd her dersom vi ikke hadde hatt barna. 

jeg skjønner hva du mener , jeg bodde selv i leilighet som jeg Eide på grunerløkka. Alle naboene var leietagere , dermed brydde ingen seg om vedlikehold og oppgraderinger. Så skjønner deg!

Anonymkode: 461e2...21d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Forstår helt klart hva du tenker, men pass på så du ikke romantiserer eneboilg på landet. Jeg har bodd i begge deler og jeg foretrekker helt klart leiligheten. Det er vanvittig mye penger som går til vedlikehold av et hus. Nå bor jeg alene, så jeg må ta alle utgiftene selv, men hadde nok heller vurdert å funnet meg en ny leilighet. Kanskje en helt ny som du kan være med å sette ditt preg på?

Du har en mye mer forutsigbar økonomi ved å bo i leilighet. 

Jeg bor nå i et 15 år gammelt hus. Her må jeg male neste år og bytte 4 vinduer. Koster en arm og en fot.

Ja, jeg kan male selv, men det kreves lift og jeg har ikke en stor vennegjeng som kan komme på dugnad. Ergo jeg må kjøpe de tjenestene. Dyrt!

Du må uansett gjøre det du føler for og som lommeboka kan tåle.

Har inntrykk at det er svært lite vanlig i våre dager at vennegjenger kommer på dugnad for hverandre! 

Anonymkode: 461e2...21d

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du passer bedre i et hus på landet, så hvorfor ikke flytte? Der er det i alle fall ingen som passer på vedlikehold, rydding og stell, men det har du vel allerede reflektert over.

Anonymkode: cd858...895

• Liker 4
Skrevet

Har prøvd begge deler, enebolig på landet (leid) og leilighet i by. Det var mye mer kjøring på landet. Men, det å sluppe å forholde seg til styreledere som kjefter bare man tar opp en liten ting, slippe å betale svindyre felleskostnader og få nesten ingenting tilbake… For over 7000kr i mnd kan man få gjort ganske så mye arbeid på et hus også… til sammenligning.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har prøvd begge deler, enebolig på landet (leid) og leilighet i by. Det var mye mer kjøring på landet. Men, det å sluppe å forholde seg til styreledere som kjefter bare man tar opp en liten ting, slippe å betale svindyre felleskostnader og få nesten ingenting tilbake… For over 7000kr i mnd kan man få gjort ganske så mye arbeid på et hus også… til sammenligning.

For 7000 pr. måned får du ikke gjort mye på et hus. Det er min personlige mening og erfaring.

Felleskostnader er stort sett regnet ut fra antall kvm. Det vanlige er ca. 20-25 kr. per kvm. Så er det jo opp til hvert sameie hvor mye som skal inkluderes utenom. Du får de samme utgiftene i hus, bare enda høyere. Kan nevne strøm, vedlikehold, renovasjon etc.

Uansett hva ts velger, ønsker jeg h*n lykke til. Det viktigste er å være lykkelig og ha det greit med seg selv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For 7000 pr. måned får du ikke gjort mye på et hus. Det er min personlige mening og erfaring.

Felleskostnader er stort sett regnet ut fra antall kvm. Det vanlige er ca. 20-25 kr. per kvm. Så er det jo opp til hvert sameie hvor mye som skal inkluderes utenom. Du får de samme utgiftene i hus, bare enda høyere. Kan nevne strøm, vedlikehold, renovasjon etc.

Uansett hva ts velger, ønsker jeg h*n lykke til. Det viktigste er å være lykkelig og ha det greit med seg selv.

Jeg betaler strøm utenom felleskostnadene her.

Alt vedlikehold I leiligheten, betaler jeg selv også. Første året her, brukte jeg 100 000kr på å male, slette veggene og skifte utslitte deler på bad (armatur) etc. Det utvendige her blir forsømt fordi det skal borettslaget vedlikeholde - vedlikehold blir ikke gjort - alt forfaller og dermed vil verdien falle også. 

Man har jo mer kontroll på sitt eget hus enn i et dårlig drevet borettslag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det for 11 år siden, aldri angret på det, det er litt dyrere, men trives så mye bedre.

• Liker 3
Skrevet

I en by trenger du kanskje ikke bil. Men husk at det går endel i bilutgifter når du bor på landet. Der er det vel ofte en dårlig eller ikke eksisterende kollektivtrafikk.

• Liker 2
Skrevet
sommermor skrev (1 time siden):

I en by trenger du kanskje ikke bil. Men husk at det går endel i bilutgifter når du bor på landet. Der er det vel ofte en dårlig eller ikke eksisterende kollektivtrafikk.

Ja vet, er bare den freden og roen. Muligheten til å dyrke grønnsaker… Men mer tungt pga det ikke er bare å stikke innom butikken om man trenger egg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vil si det er en bra sum til årlig vedlikehold av et hus, om det er ganske bra i utgangspunktet, og ts får trolig et ganske bra lite hus for summen for leilighet i byen, om det er en by med høyt prisnivå. Fellesutgiftene pleier imidlertid å dekke mye man får i tillegg i enebolig. 

Jeg har nylig redusert hus- vedlikehold sparesum til 5000 kr mnd. Hadde 10000 kr i mnd frem til huset og hagen var som jeg ville, og kom langt med det, siden ingen dyre ting måtte tas. Alt fra tak til bad og kjøkken er ganske nytt, så 5000 kr mnd i vedlikehold holder for oss nå. 

Et slikt regnestykke må gjøres ulikt for hvert hus egentlig. Størrelse og tilstand på ulikt er jo veldig avgjørende. 

Anonymkode: 9189b...514

Skrevet
sommermor skrev (8 timer siden):

Her går det en del buss til en rekke større steder, er uføretrygdet og får halv pris. Men likevel. I går måtte jeg ta inn på hotell fordi jeg ikke rakk alt...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja vet, er bare den freden og roen. Muligheten til å dyrke grønnsaker… Men mer tungt pga det ikke er bare å stikke innom butikken om man trenger egg. 

Får egg osv. fire hundre meter unna i butikken, men til en dyrere pris. 

Drømmen forstår jeg, men jeg angrer litt. Det er mye ansvar og man står ganske alene selv om man har venner. De har også hus og ting de må gjøre på sommerhalvåret, og terskelen for å spørre sitter langt inne. I alle fall hos meg. 

Har hybel i byen, men nå ser det ut som jeg må si den opp hvis strømprisene stadig er høye. Huset er helårsbolig, men er likevel en fritidsbolig og drømmen var ikke å være her hele året. Søknad om å gjøre den til helårsbolig koster 8K, og det er ikke sikkert jeg vil gjøre det hvis jeg skal selge senere. Nå er det kjøpers marked, og noen strømstøtte får jeg ikke. Å bo på jenterommet hos min mor i perioder er en mulighet, men frister ikke. Så tenk deg godt om. Er du handy og kan fikse det meste selv kan det gå bra. 

Anonymkode: 81267...35a

• Liker 1
Skrevet

Årlig vedlikehold

Uansett standard, dersom du eier en enebolig, bør du avsette et årlig beløp til vedlikehold, for eksempel fra kr 25.000 til 50.000 pr år alt etter størrelse

• Liker 1
Skrevet

det er jo enkelt?

1. selg leiligheten

2. kjøp (lite) hus

3. Flytt

Anonymkode: 347df...8ab

• Nyttig 1
Skrevet

Forstår deg godt. Jeg har bodd i oslo, å ALDRI mer. Nå bor jeg 3 timer unna i en bygd, vi har et eget hus med stor hage og drivhus 💚 ja det er mer kjøring her, vi bor i tillegg i utkanten av bygda så vi må kjøre 25 min for å komme oss til «sentrum» (har en nærbutikk 200 meter unna) men jeg elsker stillheten. Vi har en pus som lever et godt liv i skog, barn som kan løpe rundt hvor de vil i grunn. Det er ikke fryktelig mye som må gjøres her hvor man må være så voldsomt handy. Maling, plenklipp og sånne ting. Ellers er det jo ikke akkurat ofte man må gjøre store ting som å bytte vinduer feks. 

Anonymkode: 343a3...8d0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg bor i en liten leilighet. Men jeg føler aldri det som «hjem». Det er dyrt, og det føles så stagnert. 

Jeg bruker enormt mye penger på felleskostnader mens jeg ser det bare forfalle omkring her. De i styret gjør ikke vedlikehold, mosen gror overalt. Plena vokser seg høy, mus og duer og fugler er overalt. Fellesarealer gror igjen av møkk… 

Jeg drømmer om noe annet. Kjøpe et lite hus, enkelt hus… Hvor jeg kan bestemme selv, og ha det ordentlig rundt meg. Kanskje en grønnsakshage, urtebed, bærbusker, epletrær. 

Det er det som ville føltes som «hjem». Et ordentlig kjøkken man kan safte, bake og ordne på. 

Jeg ser at jeg nå bruker 13000) i mnd på lån og felleskostnader… Med et lite hus, av de jeg har sett på, vil det koste meg maks 8000kr med kommunale avgifter etc. 

Har så lyst til å følge drømmen. Her vi bor, blir man harselert med av styret. Naboer på hver side som drikker osv.

Er det realistisk? Jeg får det ikke hjemmekoselig her, uansett hvor mye jeg prøver.  

Forstår ikke helt hva du spør om. Om det er realistisk å flytte ut på landet? Det er vel strengt tatt bare å selge leiligheten i byen og kjøpe seg noe landlig, det? En jobb kommer også godt med, hvis du ikke allerede har en du kan ta med deg på laptopen.

Om synet ditt på å bo på landet er realistisk? Virker som at mange fra byen har et romantisk forhold til å bo på landet, fordi dere har tilbrakt et par uker i en pittoresk liten bygd langt inne i en fjord. Får litt følelsen av at det er det samme med deg, så jeg vil prøve å balansere synet ditt litt, selv om det selvfølgelig kommer an på om du definerer «landet» som Røldal eller Jessheim, da:

- Det er langt til alt, både sykehus, restauranter, vinmonopolet, butikker osv

- Det er lite kulturelt som skjer

- Det er generelt lite «utvalg»

- Det er få mennesker der, og ikke alltid så enkelt å bli kjent med noen

- Det er lite jobber hvis du ikke skaper din egen arbeidsplass eller jobber online

- Prisnivået på boliger er mange steder det samme som i byen (minus Oslo)

- Det er innmari mye arbeid med vedlikehold av en enebolig og hage

Anonymkode: d5f66...dcc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Må du flytte så langt bort? Vi flyttet fra Trondheim til Melhus, en på jobb flyttet til Stjørdal. Finnes en mellomting :)

Anonymkode: 7076b...ddd

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er jo bare å klargjøre leiligheten din for salg, ta i ett tak med å rydde, klippe gress og fli uteområdet så det gjør ett greit førsteinntrykk. 

Du må jo da belage deg på at mesteparten av de 5000kr du sparer deg i felleskostnader går til div vedlikehold på en enebolig, men da styrer du det i hvertfall selv og kan planlegge endringer etter hvor mye du har spart opp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår ikke helt hva du spør om. Om det er realistisk å flytte ut på landet? Det er vel strengt tatt bare å selge leiligheten i byen og kjøpe seg noe landlig, det? En jobb kommer også godt med, hvis du ikke allerede har en du kan ta med deg på laptopen.

Om synet ditt på å bo på landet er realistisk? Virker som at mange fra byen har et romantisk forhold til å bo på landet, fordi dere har tilbrakt et par uker i en pittoresk liten bygd langt inne i en fjord. Får litt følelsen av at det er det samme med deg, så jeg vil prøve å balansere synet ditt litt, selv om det selvfølgelig kommer an på om du definerer «landet» som Røldal eller Jessheim, da:

- Det er langt til alt, både sykehus, restauranter, vinmonopolet, butikker osv

- Det er lite kulturelt som skjer

- Det er generelt lite «utvalg»

- Det er få mennesker der, og ikke alltid så enkelt å bli kjent med noen

- Det er lite jobber hvis du ikke skaper din egen arbeidsplass eller jobber online

- Prisnivået på boliger er mange steder det samme som i byen (minus Oslo)

- Det er innmari mye arbeid med vedlikehold av en enebolig og hage

Anonymkode: d5f66...dcc

Bodde ett år i et hus i en knøttliten veldig avsides bygd, hvor nærmeste butikk var en halvtimes kjøring unna, så vet litt hvordan det er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...