AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Hva ligger i det begrepet? Leser av og til på forumet her at dette er sjelden vare nå til dags, en utdøende rase. At feminismen har sørget for at gutta som vokser opp i dag er veike og feminine, at det fremover vil være nesten umulig å finne en mannemann. Som støtte for det var en påstand om at man ikke kunne gi en tilfeldig fyr på gata ei motorsag og stole på at han klarte å traktere den uten å ta livet av seg. Altså at mannemenn er praktisk anlagt og kan håndtere verktøy? Eller handler det om selvberging, hogge egen ved? Eller pågangsmot, arbeidsvilje og gjennomføringsevne? Hva er din erfaring? Vokser det opp mannemenn i dag? Anonymkode: 27734...41c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #2 Skrevet 15. september 2022 Hel ved? Anonymkode: aac64...9fd 2
Embla Othea Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 Menn med stor M er etter mitt syn sterke(har ryggrad), fokuserte (fokuserer på makt, penger og suksess) og klager sjeldent. Ned Stark i Game Of Thrones er et eksempel på dette.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 Tenker at det er forskjell på en mann med stor M og en mannemann. En mann med stor M er en bra mann. Det er udelt positivt. En mannemann derimot innehar en overvekt av mannlige kjønnsrollemønstre, på godt og vondt. Så det kommer an på personen som bruker det, om de to samsvarer eller ei. Anonymkode: 3c7de...f9f 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 De færreste moderne menn trenger å sage ned trær og slik i hverdagen. Mitt inntrykk er at de som prater om slik ønsker seg tilbake til en tid hvor menn gjorde enkle, manuelle jobber. Mens moderne menn må være dyktige på data, det å spa i jorda og hamre på en planke er ikke viktig lenger. Anonymkode: 27718...1dc
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #6 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): De færreste moderne menn trenger å sage ned trær og slik i hverdagen. Mitt inntrykk er at de som prater om slik ønsker seg tilbake til en tid hvor menn gjorde enkle, manuelle jobber. Mens moderne menn må være dyktige på data, det å spa i jorda og hamre på en planke er ikke viktig lenger. Anonymkode: 27718...1dc Siden jeg er mann, så er vel mine refleksjoner bortkastet her? Jeg har ikke inntrykk av at "ekte mann" har så mye med hvilke tekniske disipliner han behersker, som hvordan han oppfører seg mot folk. Tydelighet, rettferdighet, integritet, fornuftsbaserte avgjørelser etc. Det er mannen som bygger redet, og holder det trygt og tørt. Det sagt så er det i mine øyne umandig å sette bort selv de enkleste vedlikeholdsjobber på hus og bil. Å tilkalle hjelp til data og duppedingser, er mer akseptert. Anonymkode: 651b0...97a 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #7 Skrevet 15. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: En mann med stor M er en bra mann. Det er udelt positivt. Så det kommer an på personen som bruker det, om de to samsvarer eller ei. Anonymkode: 3c7de...f9f Med andre ord er «mann med stor M» et meningsløst begrep. 1 hour ago, AnonymBruker said: De færreste moderne menn trenger å sage ned trær og slik i hverdagen. Mitt inntrykk er at de som prater om slik ønsker seg tilbake til en tid hvor menn gjorde enkle, manuelle jobber. Mens moderne menn må være dyktige på data, det å spa i jorda og hamre på en planke er ikke viktig lenger. Anonymkode: 27718...1dc Må det være enten eller? Noen (delvis) enkle, manuelle jobber er fortsatt viktige for samfunnet, selv om langt færre utfører slikt enn før. Teknologi er viktig, men langt fra alt her i verden. Anonymkode: 0be71...c39
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #8 Skrevet 15. september 2022 Hvordan helt konkret mener du at feminismen har gjort menn veike og mindre mannemenn? Fordi vi ikke vil at menn skal voldta og presse jenter i Afrika med mensen ut av skolen? Er ikke som om feminismen nekter menn å ha skjegg, hogge ved, dra på jakt, bygge muskler og ta en øl med gutta 🤷♀️ Anonymkode: 311cc...420 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan helt konkret mener du at feminismen har gjort menn veike og mindre mannemenn? Fordi vi ikke vil at menn skal voldta og presse jenter i Afrika med mensen ut av skolen? Er ikke som om feminismen nekter menn å ha skjegg, hogge ved, dra på jakt, bygge muskler og ta en øl med gutta 🤷♀️ Anonymkode: 311cc...420 Nei, jeg mener ikke det, det er sånt jeg leser her på forumet, skrev jeg jo Alt som er vanskelig for gutter og unge menn i dag er jo feminismen sin feil, skriver de. Anonymkode: 27734...41c 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hel ved? Anonymkode: aac64...9fd Hva er hel ved Anonymkode: 1a130...cf5
absinthia Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er hel ved Anonymkode: 1a130...cf5 Noen som er som det de fremstår som og er solid og pålitelig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 En mannemann er en mann som ALLTID setter ektefelle og familie først i alle mulige situasjoner. Som alltid prioriterer ektefelle, samliv og familien. Alt annet kommer etter det. Dette gjelder også for en kvinnekvinne. Anonymkode: 6a52f...e50 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #13 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Siden jeg er mann, så er vel mine refleksjoner bortkastet her? Jeg har ikke inntrykk av at "ekte mann" har så mye med hvilke tekniske disipliner han behersker, som hvordan han oppfører seg mot folk. Tydelighet, rettferdighet, integritet, fornuftsbaserte avgjørelser etc. Det er mannen som bygger redet, og holder det trygt og tørt. Det sagt så er det i mine øyne umandig å sette bort selv de enkleste vedlikeholdsjobber på hus og bil. Å tilkalle hjelp til data og duppedingser, er mer akseptert. Anonymkode: 651b0...97a Nei, hvorfor tror du det? Det er like interessant å høre hva menn mener er en ordentlig mann. Ja, det er litt inntrykket jeg også har av hva folk mener er mandig. At en mann bør kunne henge opp et bilde eller en hylle selv. Skifte dekk på egen bil++ (Det bør egentlig en kvinne klare også, da). Anonymkode: 27734...41c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #14 Skrevet 15. september 2022 En kvinnekvinne med stor K tar seg av hus og barn, og setter alltid ektefellen først Anonymkode: 27718...1dc
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #15 Skrevet 15. september 2022 Mann med stor M er kanskje utelukkende/100% på sin nærmeste familie? Altså, kompis-kretsen ser aldri noe til han. Hvis de da ikke tilfeldigvis oppdager han på et fortau der han triller på trillingene sine. Hjemme sitter han 24/7 med tåteflaskene.. Anonymkode: af4f6...923
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #16 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, jeg mener ikke det, det er sånt jeg leser her på forumet, skrev jeg jo Alt som er vanskelig for gutter og unge menn i dag er jo feminismen sin feil, skriver de. Anonymkode: 27734...41c Det er en total ansvarsfraskrivelse fra de gutta (og de er mange) som har blitt tapt bak de fleste av livets vogner... Og, det hjelper faktisk å være bittelitt praktisk, men det aller viktigste er å være smart og å ikke ta seg selv så høytidelig. Anonymkode: a87ad...173
ClausSaus Skrevet 15. september 2022 #17 Skrevet 15. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva ligger i det begrepet? Leser av og til på forumet her at dette er sjelden vare nå til dags, en utdøende rase. At feminismen har sørget for at gutta som vokser opp i dag er veike og feminine, at det fremover vil være nesten umulig å finne en mannemann. Som støtte for det var en påstand om at man ikke kunne gi en tilfeldig fyr på gata ei motorsag og stole på at han klarte å traktere den uten å ta livet av seg. Altså at mannemenn er praktisk anlagt og kan håndtere verktøy? Eller handler det om selvberging, hogge egen ved? Eller pågangsmot, arbeidsvilje og gjennomføringsevne? Hva er din erfaring? Vokser det opp mannemenn i dag? Anonymkode: 27734...41c Vel, siden det er undertegnede du henviser til… En "mann med stor M" er ikke i seg selv definert ved at du kan la ham være alene med en elektrisk høvel uten at han blir meldt savnet. Men han er en fyr som ikke er fullstendig hjelpeløs i møte med praktiske problemer. Dette er ikke spørsmål om å være snekker eller tømmerhugger eller tilsvarende stupide forenklinger. Selv er jeg ikke håndverker i det hele tatt. Men jeg kan likevel utføre relativt omfattende arbeid på hus og hjem – og utføre det korrekt. Spørsmålet handler om innstilling. En "mann med stor M" bryr seg om å kunne få til ting. Han ser at noe er alvorlig galt hvis han må ringe elektriker for å få hengt opp en lampe fra IKEA – han synes det er flaut, og han vet hvorfor: Dette skulle han faktisk klart selv. Og innstillingen gjelder også andre ting. Han innser at noe er galt hvis han ikke klarer å ta hånd om familien. Han innser at noe er galt hvis kona hans ikke stoler på at han kan løse problemer. Han innser at noe er galt hvis guttungen hans ikke på noe tidspunkt har lyst til å bli som pappa. En masse slike ting Han synes ikke det er greit å bli feit, dvask og lat, eller kle seg som et barn eller som om han bor under en bro. Han synes ikke det er greit å være unnasluntrer eller snylter, eller lyve og jukse for å oppnå ting. Han synes ikke det er greit å sutre over at ting er vanskelig eller ubehagelig istedet for å brette opp ermene og gjøre det som trengs. Og han lar ikke andre diktere hva det vil si å være mann. For det vet han faktisk bedre enn dem. Kort sagt, han har litt selvrespekt, og han lever det ut. Endret 15. september 2022 av ClausSaus
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #18 Skrevet 16. september 2022 Embla Othea skrev (På 15.9.2022 den 12.03): Ned Stark i Game Of Thrones er et eksempel på dette Hehe, ja vi må til fantasien verden for å finne eksempel på dette. Anonymkode: 8e368...363
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #19 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 19.17): En mannemann er en mann som ALLTID setter ektefelle og familie først i alle mulige situasjoner. Som alltid prioriterer ektefelle, samliv og familien. Alt annet kommer etter det. Dette gjelder også for en kvinnekvinne. Anonymkode: 6a52f...e50 Skjønner jo da hvorfor kvinnene her inne ikke treffer på en Mann med stor M. De velger helt andre kvinner, eller kvinnekvinner som du kaller det. Anonymkode: 6098a...10f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå