Gå til innhold

Dere som har induksjonstopp fra Ikea... har dere opplevd riper?

Ayesh

Anbefalte innlegg

Hei
Kjøpte induksjons topp som heter Smaklig fra Ikea. Har bare hatt den i noen uker og jeg har begynt å legge merke til at det har kommet riper på den. Det er vel ikke normalt??

Hvordan skal man vedlikeholde den? Hvilken middel og utstyr skal man bruke når man skal rengjøre den daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har induksjonstopp fra Ikea. Ingen riper enda. Har hatt den i et halvt år.

Må faktisk innrømme at jeg er imponert over kvaliteten. Tidligere har jeg alltid hatt Siemens topp, men denne gangen valgte jeg alt av hvitevarer fra Ikea. Tipp topp alt sammen :)

Anonymkode: 17800...b8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palma skrev (5 minutter siden):

Hatt vår i 3 år. Ikke en ripe

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har induksjonstopp fra Ikea. Ingen riper enda. Har hatt den i et halvt år.

Må faktisk innrømme at jeg er imponert over kvaliteten. Tidligere har jeg alltid hatt Siemens topp, men denne gangen valgte jeg alt av hvitevarer fra Ikea. Tipp topp alt sammen :)

😀Godt å høre !

Hva bruker dere av vaskemiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ha vært veldig uforsiktig hvis du har ripet opp plata allerede.

Anonymkode: 1af9b...779

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayesh skrev (28 minutter siden):

😀Godt å høre !

Hva bruker dere av vaskemiddel?

Ved fettflekker, bruker jeg zalo spray og microfiberklut. For å få den shiny etterpå, bruker jeg Ajax vindusspray 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ja. Drittkvalitet. Kommer aldri mer til å kjøpe hvitevarer fra Ikea.

Anonymkode: 3488f...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved fettflekker, bruker jeg zalo spray og microfiberklut. For å få den shiny etterpå, bruker jeg Ajax vindusspray 🤭

Haha det visste jeg ikke

Anonymkode: 11296...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, ingen riper. 

Anonymkode: d5694...be1

Hvilken induksjonstopp er det snakk om her? Og Hvordan rengjør du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vi har er vel omtrent 10 år, husker ikke hva den heter og designet er endret siden den gangen. Ingen riper. Jeg bruker bare å tørke over den med fuktig klut, og en gang i blant bruker jeg spesial rengjøringsmiddel for induksjonstopp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thildamor skrev (1 time siden):

Den vi har er vel omtrent 10 år, husker ikke hva den heter og designet er endret siden den gangen. Ingen riper. Jeg bruker bare å tørke over den med fuktig klut, og en gang i blant bruker jeg spesial rengjøringsmiddel for induksjonstopp.

Fuktig klut vil si at du bruker kun vann? Holder det med det? Hvordan tar du vekk hvis det er mat rester som er oljete? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayesh skrev (3 minutter siden):

Fuktig klut vil si at du bruker kun vann? Holder det med det? Hvordan tar du vekk hvis det er mat rester som er oljete? 

Vann og litt oppvaskmiddel, så avslutter jeg med å tørke over med tørr klut. Det glemte jeg visst i mitt forrige innlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thildamor skrev (1 minutt siden):

Vann og litt oppvaskmiddel, så avslutter jeg med å tørke over med tørr klut. Det glemte jeg visst i mitt forrige innlegg.

Ok takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Frityrstekte noe istad. Og har rengjort platetppen med glasspray og vann. Brukt klut og tørkepapir. Og den ser slik ut. Hvorfor blir den ikke ordentlig ren som ny? Man ser forskjell på hvilken av de er mest brukt

20220915_153341.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayesh skrev (5 minutter siden):

Ts her

Frityrstekte noe istad. Og har rengjort platetppen med glasspray og vann. Brukt klut og tørkepapir. Og den ser slik ut. Hvorfor blir den ikke ordentlig ren som ny? Man ser forskjell på hvilken av de er mest brukt

20220915_153341.jpg

Når det kommer sånne merker, da bruker jeg spesial rengjøringsmiddelet. Du kan bruke f.eks denne https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-til-hvitevarer/tilbehor-til-ovn-og-komfyr/electrolux-vitro-care-rengjoringsmiddel-til-platetopp-9029799609/27952

Har du skrape til toppen? Den er også effektiv om noe har satt seg fast.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Thildamor skrev (6 timer siden):

Når det kommer sånne merker, da bruker jeg spesial rengjøringsmiddelet. Du kan bruke f.eks denne https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-til-hvitevarer/tilbehor-til-ovn-og-komfyr/electrolux-vitro-care-rengjoringsmiddel-til-platetopp-9029799609/27952

Har du skrape til toppen? Den er også effektiv om noe har satt seg fast.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Ayesh said:

Ts her

20220915_153341.jpg

Det der ser mer ut som avsett av aluminiumsgryte.
Mange gryter/panner som har aluminiumsbelegg under bunnen (ja, det finnes også på induksjonsgryter/panner) kan legge fra seg et tyyyyynt belegg med aluminium, spesielt hvis du bruker temperaturer over middels.
Jeg har det samme problemet på den gamle keramiske komfyren min med én gryte og én stekepanne. Spesielt hvis jeg beveger mye på gryta/panna under koking/steking.
Feks når jeg brukte gryta til å poppe popcorn en gang, så var det klint sånn belegg ut over hele den største plata. Det går an å få det bort, men du må bruke vindusskrape eller fancy vaskemiddel for å få det bort.
Jeg har også prøvd den der natronsalt/sitron/zalo-metoden, det hjelper også noe, men det er generelt noe drit å få bort.

Ellers bruker jeg vindusskrape for ekstra fastbrente ting de gangene det skjer, og sånn myk skrubbesvamp med zalo når det bare er litt brent, som feks hvis ris- eller pastavann har kokt over, eller jeg har grist med saus. Skyller svampen godt etterpå og går over med den mykeste siden et par ganger for å få vekk all såpa, og tørker av med tørkerull til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minya skrev (2 timer siden):

Det der ser mer ut som avsett av aluminiumsgryte.
Mange gryter/panner som har aluminiumsbelegg under bunnen (ja, det finnes også på induksjonsgryter/panner) kan legge fra seg et tyyyyynt belegg med aluminium, spesielt hvis du bruker temperaturer over middels.
Jeg har det samme problemet på den gamle keramiske komfyren min med én gryte og én stekepanne. Spesielt hvis jeg beveger mye på gryta/panna under koking/steking.
Feks når jeg brukte gryta til å poppe popcorn en gang, så var det klint sånn belegg ut over hele den største plata. Det går an å få det bort, men du må bruke vindusskrape eller fancy vaskemiddel for å få det bort.
Jeg har også prøvd den der natronsalt/sitron/zalo-metoden, det hjelper også noe, men det er generelt noe drit å få bort.

Ellers bruker jeg vindusskrape for ekstra fastbrente ting de gangene det skjer, og sånn myk skrubbesvamp med zalo når det bare er litt brent, som feks hvis ris- eller pastavann har kokt over, eller jeg har grist med saus. Skyller svampen godt etterpå og går over med den mykeste siden et par ganger for å få vekk all såpa, og tørker av med tørkerull til slutt.

Takk for svaret kan hende det stemmer gryte/pannene mine har alminiumsbelegg under. Jeg har 10-12 år gamle gryter også som jeg fortsatt bruker. Hvordan finner man ut hvilken av de som har alminiumsbelegg og hvilken ikke har?? Slik at jeg slutter å bruke de

Hvilken vaskemiddel er fancy og fancy isskrape? Har du bilde eller link?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...