AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 4-åringen min begynte i ny barnehage for noen uker siden. Første uken gikk kjempebra - da ville han selv at vi skulle dra de første dagene, og deretter var det bare å levere og dra. Andre uken var han litt mer interessert at vi skulle være i barnehagen med han, men levering gikk fortsatt greit. Så ble han syk, og i dag er han tilbake i barnehagen igjen. I samråd med barnehagen ble vi enige om at jeg skulle bli med litt i dag siden han da hadde vært borte fra barnehagen en stund, og han den siste uken har hatt litt vanskelige følelser i forhold til å skulle i barnehagen. Han sier at han ikke vil, og kan bli ganske lei seg om han skjønner at han må. En helt normal reaksjon å få etter en stund ettersom jeg har forstått, men nå blir jeg litt usikker på hvordan jeg går frem. Går vi tilbake til å bare levere og dra igjen, eller er vi litt med han til å begynne med? Litt delte meninger blant de ansatte angående dette virker det som. Noen mener det bare vil gjøre vondt verre, andre mener det er helt greit at jeg er der litt. Barnet mitt er også ganske introvert. Holder mest på for seg selv, eller eventuelt i små grupper. Barnehagen han går i nå er større enn den han gikk i. Både i areal, men også antall barn. Jeg er redd for at han skal bli gående alene i barnehagen, eller at han ikke skal føle seg trygg nok i forhold til at han ikke kjenner de voksne så godt. Han er en person som trenger tid på å bli varm og slippe folk innpå seg. Ellers prøver jeg selvfølgelig å holde en god dialog med barnehagen, men vil ha noen råd fra foreldre her inne som har vært i samme possisjon. Når kan jeg forvente at det går seg til? Akkurat nå er det slik at han sier x antall ganger for dag at han ikke vil i barnehagen, begynner å gråte ved levering osv. Anonymkode: 7fc5a...94f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #2 Skrevet 15. september 2022 Hei, vi strevde med det samme med 3,5 åringen vår i fjor, og det er ikke noen god følelse. Sannsynligvis stemmer det at fireåringen ikke har rukket å bli helt trygg enda, og med målbevisst jobbing for å trygge han, vil det gå seg til. Barnehagepersonalet er opptatt av å ha en god dialog med foreldrene, så jeg anbefaler deg å ta kontakt med ped.leder og ytre bekymringene deres. Sammen kan dere lage en plan. Min erfaring er at faste rutiner er viktige. Lever til faste tider, slik at barnet blir vant til dagsrytmen. Gjerne lever barnet før frokost, for da er det vanligvis få barn og rolig på avdelingene. I tillegg får barnet vært med fra begynnelsen, og blir lettere med i leken osv. Så er det fint om noen av personalet jobber litt ekstra med å få en trygg relasjonen til barnet, og at de arrangerer mindre lekegrupper osv. I begynnelsen kan det være greit å hente barnet litt tidligere, så ikke det får så lange dager. I tillegg ville jeg etterspurt litt dagsplaner, hvilke sanger som brukes osv, som dere kan snakke om hjemme. Da blir flere ting kjent pluss at barnet blir forberedt på hva som skal skje den dagen. F.eks. "I dag skal vi sykle til barnehagen, og der treffer vi Hilde som skal ta imot deg. Så får du frokost med de andre barna. I samlingsstunden skal dere synge "Lille Petter Edderkopp" også går dere ut og leker. Lunsjen spiser dere ute, også kommer mamma og henter deg. Det blir fint:)" Dere foreldre kan også bidra ved å være bevisst på å snakke med barn og voksne når dere kommer inn i garderoben. Prøv å bli kjent med andre foreldre, og lage lekeavtaler slik at barnet blir venn med barna. Når relasjonene er på plass, vil også trivselen øke. Anonymkode: 95c9e...c48 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: 4-åringen min begynte i ny barnehage for noen uker siden. Første uken gikk kjempebra - da ville han selv at vi skulle dra de første dagene, og deretter var det bare å levere og dra. Andre uken var han litt mer interessert at vi skulle være i barnehagen med han, men levering gikk fortsatt greit. Så ble han syk, og i dag er han tilbake i barnehagen igjen. I samråd med barnehagen ble vi enige om at jeg skulle bli med litt i dag siden han da hadde vært borte fra barnehagen en stund, og han den siste uken har hatt litt vanskelige følelser i forhold til å skulle i barnehagen. Han sier at han ikke vil, og kan bli ganske lei seg om han skjønner at han må. En helt normal reaksjon å få etter en stund ettersom jeg har forstått, men nå blir jeg litt usikker på hvordan jeg går frem. Går vi tilbake til å bare levere og dra igjen, eller er vi litt med han til å begynne med? Litt delte meninger blant de ansatte angående dette virker det som. Noen mener det bare vil gjøre vondt verre, andre mener det er helt greit at jeg er der litt. Barnet mitt er også ganske introvert. Holder mest på for seg selv, eller eventuelt i små grupper. Barnehagen han går i nå er større enn den han gikk i. Både i areal, men også antall barn. Jeg er redd for at han skal bli gående alene i barnehagen, eller at han ikke skal føle seg trygg nok i forhold til at han ikke kjenner de voksne så godt. Han er en person som trenger tid på å bli varm og slippe folk innpå seg. Ellers prøver jeg selvfølgelig å holde en god dialog med barnehagen, men vil ha noen råd fra foreldre her inne som har vært i samme possisjon. Når kan jeg forvente at det går seg til? Akkurat nå er det slik at han sier x antall ganger for dag at han ikke vil i barnehagen, begynner å gråte ved levering osv. Anonymkode: 7fc5a...94f Hei:) Vårt beste tips når det er litt tøft er å levere så tidlig som mulig. Litt kontra-intuitivt, jeg vet det, men forslaget kom fra barnehagen til vår eldste da han var ny der. Da får han godt med voksenkontakt og i tillegg så kommer de andre barna etterhvert og blir med ham i leken i stedetfor motsatt. At vi kom da leken allerede var i gang. For vår introverte lille kropp hjalp det veldig. I tillegg gjorde vi leveringen så rask som mulig. Det blir litt sol kjærlighetssorg. Å få trøst av eksen, eller mamma som skal dra er det eneste vi vil ha, men det funker ikke på sikt da de ikke vil ombestemme seg og bli😅 Om du skjønner? Hehe. Lykke til❤️ Anonymkode: 0749e...dd5 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #4 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 11.24): 4-åringen min begynte i ny barnehage for noen uker siden. Første uken gikk kjempebra - da ville han selv at vi skulle dra de første dagene, og deretter var det bare å levere og dra. Andre uken var han litt mer interessert at vi skulle være i barnehagen med han, men levering gikk fortsatt greit. Så ble han syk, og i dag er han tilbake i barnehagen igjen. I samråd med barnehagen ble vi enige om at jeg skulle bli med litt i dag siden han da hadde vært borte fra barnehagen en stund, og han den siste uken har hatt litt vanskelige følelser i forhold til å skulle i barnehagen. Han sier at han ikke vil, og kan bli ganske lei seg om han skjønner at han må. En helt normal reaksjon å få etter en stund ettersom jeg har forstått, men nå blir jeg litt usikker på hvordan jeg går frem. Går vi tilbake til å bare levere og dra igjen, eller er vi litt med han til å begynne med? Litt delte meninger blant de ansatte angående dette virker det som. Noen mener det bare vil gjøre vondt verre, andre mener det er helt greit at jeg er der litt. Barnet mitt er også ganske introvert. Holder mest på for seg selv, eller eventuelt i små grupper. Barnehagen han går i nå er større enn den han gikk i. Både i areal, men også antall barn. Jeg er redd for at han skal bli gående alene i barnehagen, eller at han ikke skal føle seg trygg nok i forhold til at han ikke kjenner de voksne så godt. Han er en person som trenger tid på å bli varm og slippe folk innpå seg. Ellers prøver jeg selvfølgelig å holde en god dialog med barnehagen, men vil ha noen råd fra foreldre her inne som har vært i samme possisjon. Når kan jeg forvente at det går seg til? Akkurat nå er det slik at han sier x antall ganger for dag at han ikke vil i barnehagen, begynner å gråte ved levering osv. Anonymkode: 7fc5a...94f er ikke rart det, begynner alt for sent Anonymkode: 97206...855
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå