Gå til innhold

Er sykepleier et lavstatusyrke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er et fornuftig og nyttig yrke som gir grei lønn, god pensjonsordning og null risiko for å miste jobben pga. nedbemanning, etter en forholdsvis kort utdannelse. :) 

Anonymkode: ff848...7ce

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, det vil jeg si.

Anonymkode: b195a...43e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det finnes mange sykepleiere med flere spesialiseringer/tilleggsutdanninger. Kjenner selv et par som har dette + lang erfaring. Disse vil jeg påstå er mer kompetent enn flere medium kvalitative leger. Nei, så denne blir for enkel du..

• Liker 2
Skrevet

Lavstatus? Nei.

Høystatus? Nei.

Anser sykepleieryrket som et trygt og stabilt yrke, på lik linje som lærere, vernepleiere og andre i samfunnskritiske yrker.

Anonymkode: 132c5...19a

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, sykepleier er verken lavstatus eller høystatus.  

• Liker 2
Skrevet

Nei absolutt ikke! Det ligger nok middels i status, men det finnes ikke noe viktigere, mer stressende yrke.

Anonymkode: cff2d...2eb

• Liker 1
Skrevet

Nei det er ikke lavstatus. Men de roper jo og skriker som om de blir behandlet som det og det fortjener de ikke! 😄 

Anonymkode: 81d2d...403

• Liker 2
Skrevet

Det er vel ikke akkurat kremen av norsk ungdom som blir sykepleiere. Men det er fortsatt mer status enn taxisjåfør, renholdspersonell, kassapersonale, med en lang liste med mere.

Anonymkode: b45e6...5e7

• Liker 3
Skrevet

Helt vanlig jobb, på lik linje med f.eks ingeniør, lærer.....

Anonymkode: 37af9...5e2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel ikke akkurat kremen av norsk ungdom som blir sykepleiere. Men det er fortsatt mer status enn taxisjåfør, renholdspersonell, kassapersonale, med en lang liste med mere.

Du tilhører ikke akkurat "kremen" du heller kanskje? 🙈

Anonymkode: 0ceed...f4e

• Liker 11
Skrevet
Embla Othea skrev (1 time siden):

Se tittel.

Nei. Det er et helt alminnelig yrke, med en alminnelig status.

En del sykepleiere selv virker dog til å mene at yrket deres har voldsomt høy status, og ser ut til å omtrent likestille seg selv med leger. Og når det kommer til lønn, så er de selvfølgelig berettiget minst det samme som en ingeniør «fordi begge har tre års høyere utdanning». Oh, lord. 

Anonymkode: f5aab...854

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er et fornuftig og nyttig yrke som gir grei lønn, god pensjonsordning og null risiko for å miste jobben pga. nedbemanning, etter en forholdsvis kort utdannelse. :) 

Anonymkode: ff848...7ce

Kort utdannelse? Mange sykepleiere har en master med spesialisering…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei absolutt ikke! Det ligger nok middels i status, men det finnes ikke noe viktigere, mer stressende yrke.

Anonymkode: cff2d...2eb

Det finnes plenty med like viktige og stressende yrker, det er bare at de ikke sytes om 365 dager i året.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: e5a57...900

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sier du det samme den dagen du ligger på legevakten med brannskader og to  sykepleiere gir deg morfin og legger på kompresser med saltvann og observerer puls og almenntilstand kontinuerlig for å forhindre at du må transplantere hud?

Det opplevde jeg. For all del, legen var innom og instruerte sykepleierne og var ikke helt bortreist, men det var sykepleiere som var der 90% av tiden. Hadde det ikke vært for deres innsats den kvelden, aner jeg ikke hvordan det hadde gått. Så jo, i mine øyne er det kremen av norsk ungdom som blir sykepleiere.  Jeg hadde hatt livsvarige smerter og arr og hudtransplatasjon hvis ikke sykepleierene hadde stått på fire timer i strekk for å forhindre at andre til tredje grads forbrenning utvikler seg til tredje grads forbrenning. Klarer du å se for deg et samfunn uten sykepleiere? Det gjør ikke jeg 

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Hellokitti skrev (Akkurat nå):

Kort utdannelse? Mange sykepleiere har en master med spesialisering…

Men alminnelig løp for å bli sykepleier uten spesialisering er 3 år. Det er en kort høyere utdannelse, og det er det de fleste i yrket innehar.

• Liker 2
Skrevet

Absolutt ikke. De tjener bra og har krevende jobber, men arbeidstidene er litt krøkkete.

Anonymkode: 22af1...680

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...