Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2002 #1 Skrevet 12. mars 2002 Har vært til flere samtaler på sykehuset for å få keisersnitt da jeg har fødselsangst.Fikk innvilget keisersnitt på en betingelse; at jeg steriliserte meg samtidig. Kan legen virkelig gjøre det slik? Jeg vet ikke om jeg vil sterilisere meg engang.
Zafir Skrevet 12. mars 2002 #2 Skrevet 12. mars 2002 HÆÆÆÆÆÆ! Er det mulig!!? Det hørtes utrolig snålt ut....dette kan ikke stemme. Vel, jeg kan jo ikke si det for sikkert men dette har jeg aldri hørt før. Hvorfor i all verden må du sterilisere deg? Det må jo være en faglig forklaring på dette! Ikke vet jeg, men kanskje noen andre vet mere/har erfaringer? Klem fra12
Gjest petra Skrevet 12. mars 2002 #3 Skrevet 12. mars 2002 Det hørtes helt sykt ut.......hvilken grunn ga han for at du måtte sterilisere deg???
Silfen Skrevet 12. mars 2002 #4 Skrevet 12. mars 2002 Du skriver jo ikke noe om grunne til at kom med et så drastisk tiltak. Uten bakgrunn går det heller ikke an å bedømme hvorfor. Når jeg tenker på ekstreme tilfeller så kan jeg forstå legen, for at en lege vil si noe sånn uten videre går rett og slett ikke an!
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2002 #5 Skrevet 12. mars 2002 å hjelpe meg. jeg nekter å tro at dette er lov! aldri hørt om noe lignende. fødselsangst er en helt legitim grunn til keisersnitt, og det er ikke mulig at legen kan kreve at du steriliserer deg. høres ut som en nazist!
Gjest sexysadie Skrevet 12. mars 2002 #6 Skrevet 12. mars 2002 d DER ER TOTALT ULOVLIG!IKKE GÅ M PÅ D!SNAKK M SJEFEN HANS OG FORTELL OM DEN SAMTALEN.
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2002 #7 Skrevet 12. mars 2002 Grunnen til at legen ga meg ultimatumet med sterilisering er at jeg fortalte at dersom jeg noen gang skulle bli gravid igjen kom jeg til å ta abort(selv om jeg er imot abort).Dette svangerskapet har vært helt forferdelig pga.fødselsangst. Barnet er ikke planlag og jeg er heller ingen slurve når det gjelder prevensjon. Men selv om jeg nå ikke ønsker flere barn er det litt drastisk, jeg føler at jeg blir "truet" til sterilisering. Det er vel noe vi skal velge selv og være helt sikker på.
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2002 #8 Skrevet 12. mars 2002 Må også si at jeg er en helt normal kvinne, gift og har to barn fra før. Vi lever et helt vanlig liv, og har ikke problemer med politi, barnevern, alkohol, helse osv. Jeg er bare så utrolig redd for å føde(har hatt to traumatiske fødsler)
Zafir Skrevet 12. mars 2002 #9 Skrevet 12. mars 2002 Hei igjen Jeg syns det er rett og slett galt av legen å stille et slikt ultimatium....Du er jo i en pressa situasjon nå som du gravid, og ungen må jo ut på et eller annet vis uansett! Syns han *utnytter* situasjonen din, iom at kanskje du ikke føler at du ikke har noe valg. Iom at du har hatt 2 traumatiske fødsler fra før av, så er jeg rimelig sikker på at du kan få keisersnitt uten slike former for ultimatium. Men som sagt, jeg er ikke godt nok kjent med fødselsangst/keisersnitt men det er det nok andre her som er. Huff, syns synd på deg akkurat nå. Men du, ikke la deg presse av denne legen før du har sjekket ut denne saken grundig. Håper du finner ut av det på en måte som gjør DEG fornøyd. Ønsker deg lykke til Klem fra12
Gjest sexysadie Skrevet 12. mars 2002 #10 Skrevet 12. mars 2002 Blir nesten bare nødt til å hive meg på Zafirs innlegg her! håper d ordner seg!
Atilla Skrevet 13. mars 2002 #11 Skrevet 13. mars 2002 Ikke steriliser deg, du kommer til å angre deg etter å ha fått barnet. Helt sikkert! Synes det er like rart at du har sagt til legen din at du kommer til å ta abort dersom du skulle bli gravid igjen, som at legen din har sagt at dersom du skal ta keisersnitt må du sterilisere deg samtidig. Det er vel litt umodent sagt av dere begge? Har tatt keisersnitt. Det er IKKE uten komplikasjoner. Du blir operert, og det tar lang tid før du kommer deg etter fødselen (1-3 måneder). Tiden etter keisersnittet er tung - forbundet med smerter og i de fleste tilfeller komplikasjoner. Dersom jeg fikk velge, hadde jeg ALDRI tatt keisersnitt igjen. Fødselssmerte er annerledes smerte.
Maggie74 Skrevet 13. mars 2002 #12 Skrevet 13. mars 2002 For å være helt ærlig tror jeg legen ønsker at du steriliserer deg for din egen del. Er det virkelig så forferdelig å sterilisere seg når du ikke vil ha flere barn og du lider når du er gravid? Er det virkelig så forferdelig at han sier slik når du selv sier at du kommer til å ta abort hvis du blir gravid igjen. Vi som sitter her vet jo kun din side, men jeg vet at hadde jeg vært lege ville jeg foreslått akkurat det samme, kanskje til og med stillt ultimatumet for din egen helses skyld. Det er det han tenker på. Maggie!
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2002 #13 Skrevet 13. mars 2002 Mulig at legen tenker på mitt eget beste.Men det er nå fem uker til termin. Jeg om mannen min sitter og diskuterer hva vi tror vi ønsker dersom barnet dør. Det er jo det vi må forholde oss til. Hadde vi visst at barnet var friskt og ville leve opp, hadde ikke sterilisering vært noe problem. Men vi må tenke på hva vi ønsker dersom det går galt.Blir jeg sterilisert har vi ikke noe valg senere. Det er ikke noe særlig å tenke på slike ting når et barn er i magen min. Det var kanskje dumt sagt at jeg kom til å ta abort neste gang, det vet jeg jo egentlig ikke nå. Men hormonene raser i kroppen og jeg følte meg veldig presset av legen. Sterilisering har aldri vært diskutert med legen, og det er jo et valg for livet.
Maggie74 Skrevet 13. mars 2002 #14 Skrevet 13. mars 2002 Skjønner at du har masse tanker rundt det, men du må jo vurdere selv. Klarer du et svangerskap til? Er fødselsangsten så pass 'liten' at hvis det barnet du bærer nå ikke vokser opp, så klarer du å bli gravid og gå gjennom alt en gang til? Kanskje adopsjon senere ville vært et bedre alternativ? Som sagt.. masse spørsmål, men hvis du i det hele tatt kunne tenke deg flere barn, så er jo sterilisering uaktuelt, men du må huske at det er et begrenset antall keisersnitt som er anbefalt for kvinnens egen helse, så det er begrenset hvor mange ganger de tar keisersnitt pga. fødselsangst. Maggie! - som er glad for at jeg ikke er i samme situasjon, da jeg skal sterilisere meg etter at jeg har fått to barn til -
Gjest Monica2 Skrevet 13. mars 2002 #15 Skrevet 13. mars 2002 Jeg tror heller det var et tilbud fra legen, om feil formulert fra hans side. Det er for og la deg slippe og opereres igjen. Sånn tolker jeg det
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2002 #16 Skrevet 23. mars 2002 Vil bare si ikke ta keisersnitt.Jeg har fått mine tre barn på den måten,pga at mitt bekken er for trangt.Det er en helt forferdelig tid etterpå.Å gud som jeg misunte de andre mødrene som var oppe å gikk,kunne ligge som de ville osv.Og nå etterpå så er jeg operert flere ganger pga sammenvoksninger i underlivet.Som kom etter keisersnitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå