AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Jeg er mor til et barn som begynte på stor avd nå i høst. Det stortrivdes på liten avd, er sosialt og veltilpasset. Vi regnet med overgangen til stor avd ville gå greit, da de hadde vært mye på besøk der for i å gjøre overgangen lettere. Vi opplevde derimot at barnet gråt og ikke ville i barnehagen, og ble mer klengete og krevende på oss foreldre. Vi merker at barnet knapt blir møtt ved levering. Når vi gir beskjed om at det er sykt (via sms) får vi ikke noe tilbakemelding, og når barnet er tilbake på avdelingen kan vi bli møtt med: åja, har det vært sykt? Som om de ikke har merket at barnet var hjemme et par dager. Ved henting får vi ikke noe informasjon med mindre vi etterspør. Da er det som regel " det har hatt en fin dag" men de kan ofte ikke svare noe mer utfyllende enn det, i forbindelse med matsituasjon (barnet er småspist og bruker lang tid, og er ofte skrubbsulten når det kommer hjem) eller hvordan det ellers har gått. Barnet mitt har flere ganger vært alene oppe i skogen bak barnehagen ved hentetid, uten tilsyn. Jeg leverte litt senere i dag etter at barnet har vært hjemme på grunn av forkjølelse, og de to ansatte som er i garderoben og hjelper med av- og påkledning løfter knapt blikket. Den ene ansatte begynner plutselig å kjefte på et barn som ligger på gulvet og drar det opp etter armene. Et annet barn sitter og gråter men blir ignorert av de ansatte. Et tredje barn kommer inn gråtende, men får beskjed om å gå ut igjen. Det var ingen andre ansatte tilstede. Pedagogisk leder ser jeg sjelden. Jeg hadde god tid i dag og kledde av barnet mitt selv, i tillegg til at jeg trøstet det gråtende barnet på gulvet. Jeg vet at de to ansatte er assistenter og dermed ikke har en pedagogisk utdannelse. Samtidig var (er) det helt fantastiske ansatte på småbarnsavdelingen, så forskjellen er stor. Og jeg er klar over at det forventes mer selvstendighet av barna på stor avdeling, men de skal jo likevel bli ivaretatt..? Nå kjenner jeg på at jeg burde gå videre med dette, men vil ikke at barnet mitt skal bli "straffet" hvis jeg "sladrer", hvis dere skjønner. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 4bf47...d3b 2 8
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #2 Skrevet 15. september 2022 Byttet barnehage. Vi har selv kjørt daglig nesten 4 mil ekstra for at barnet skulle gå i en barnehage vi var godt fornøyd med. Hadde det vært en ansatt eller et par ting som man ønsket å ta opp, så ville jeg absolutt prøvd å få det løst. Men dette ser jo ut til å gjelde holdninger til en hel avdeling, så styrer i barnehagen har jo en kjempe jobb med å snu holdningene, og det er jo ikke gjort i en håndvending. Så tenker det vil ta tid å snu og koste mye krefter, og det hadde jeg ikke orket å stå i. Om du tar kampen ville jeg forsøkt å fått med meg flere av foreldrene. Anonymkode: efdc9...e4a 19
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 Høres ikke greit ut i det hele tatt. Mulig du jan melde fra til noen høyere oppe i systemet? Ville definitivt sagt fra, for alle barnas skyld. Det er ikke sånn det skal være. Og det er overhodet ikke sånn i barnehagen vår. Anonymkode: b45d0...015 7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 Jeg hadde ikke vært i tvil. Hadde byttet barnehage tvert. Og i den forbindelse gitt tydelig beskjed til leder og kommune om hvordan jeg opplevde barnehagen. Anonymkode: 2ff39...4bc 13
Bålkaffe Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 Dette her høres jo ut som om storavdelingen rett og slett er underbemannet. Hvor mange barn er det på storavdelingen på to ansatte? Og to som ikke har pedagogisk utdannelse i tillegg? 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #6 Skrevet 15. september 2022 Er det kommunal barnehage? Da kan du jo si i fra til oppvekstsjefen i kommunen. Og så ville jeg byttet barnehage. Viktig å stole på de som skal passe på det kjæreste du har hver dag! Anonymkode: dc46d...311 10
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #7 Skrevet 15. september 2022 Ta en seriøs prat med pedagogisk leder, og fører ikke det frem snakker du med styrer Anonymkode: e645e...b79 7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #8 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg er mor til et barn som begynte på stor avd nå i høst. Det stortrivdes på liten avd, er sosialt og veltilpasset. Vi regnet med overgangen til stor avd ville gå greit, da de hadde vært mye på besøk der for i å gjøre overgangen lettere. Vi opplevde derimot at barnet gråt og ikke ville i barnehagen, og ble mer klengete og krevende på oss foreldre. Vi merker at barnet knapt blir møtt ved levering. Når vi gir beskjed om at det er sykt (via sms) får vi ikke noe tilbakemelding, og når barnet er tilbake på avdelingen kan vi bli møtt med: åja, har det vært sykt? Som om de ikke har merket at barnet var hjemme et par dager. Ved henting får vi ikke noe informasjon med mindre vi etterspør. Da er det som regel " det har hatt en fin dag" men de kan ofte ikke svare noe mer utfyllende enn det, i forbindelse med matsituasjon (barnet er småspist og bruker lang tid, og er ofte skrubbsulten når det kommer hjem) eller hvordan det ellers har gått. Barnet mitt har flere ganger vært alene oppe i skogen bak barnehagen ved hentetid, uten tilsyn. Jeg leverte litt senere i dag etter at barnet har vært hjemme på grunn av forkjølelse, og de to ansatte som er i garderoben og hjelper med av- og påkledning løfter knapt blikket. Den ene ansatte begynner plutselig å kjefte på et barn som ligger på gulvet og drar det opp etter armene. Et annet barn sitter og gråter men blir ignorert av de ansatte. Et tredje barn kommer inn gråtende, men får beskjed om å gå ut igjen. Det var ingen andre ansatte tilstede. Pedagogisk leder ser jeg sjelden. Jeg hadde god tid i dag og kledde av barnet mitt selv, i tillegg til at jeg trøstet det gråtende barnet på gulvet. Jeg vet at de to ansatte er assistenter og dermed ikke har en pedagogisk utdannelse. Samtidig var (er) det helt fantastiske ansatte på småbarnsavdelingen, så forskjellen er stor. Og jeg er klar over at det forventes mer selvstendighet av barna på stor avdeling, men de skal jo likevel bli ivaretatt..? Nå kjenner jeg på at jeg burde gå videre med dette, men vil ikke at barnet mitt skal bli "straffet" hvis jeg "sladrer", hvis dere skjønner. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 4bf47...d3b Får vondt når jeg hører dette. Stakkars barn Ikke greitt i det hele tatt, si fra til styrer😡 Er bhglærer selv, aldri om jeg hadde behandlet barn eller foreldre sånn. Anonymkode: 674f6...3bb 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Skrevet 15. september 2022 Send inn klage til styrer. Helt uakseptabelt. Når det ikke frem bytter du bhg. Anonymkode: a636f...11d 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 Altså du kan selvsagt ta opp dt i forhold til eget barn , men du har jo bare sett de sndre litt og vet jo ikke hvorfor det gråt eller ikke ble trøstet. Anonymkode: 4b107...6f7 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 Takk for svar. Sitter her og prøver å jobbe men hodet er et helt annet sted. Jeg tror det er noe over tjue barn på avdelingen, og med fire ansatte. Den ene er ped-leder som vi aldri ser...det er stort sett disse to assistentene vi møter ved henting og levering. En gang i mellom en veldig hyggelig vikar, som tar seg tid til å snakke med oss. Jeg har vært inne og lest på foreldreutvalget.no og ser at når det gjelder "klage" på ansatte skal man kontakte styrer. Bør jeg sende henne en mail? Ringe? SMS? Hvor direkte skal jeg være? Jeg ønsker ikke å være vanskelig, men helt ærlig synes jeg ikke disse to assistentene burde jobbet i barnehage. Samtidig kunne det vært greit å snakke med de andre foreldrene og høre om de også har reagert...men det er kanskje ikke rett fremgangsmåte. Tror ikke det er noe FAU enda, blir kanskje opprettet på foreldremøte etterhvert... trådstarter. Anonymkode: 4bf47...d3b 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Altså du kan selvsagt ta opp dt i forhold til eget barn , men du har jo bare sett de sndre litt og vet jo ikke hvorfor det gråt eller ikke ble trøstet. Anonymkode: 4b107...6f7 Barn som gråter bør jo trøstes uansett, ikke sant? Barnet satt på gulvet og gråt og ropte på mammaen sin. De to assistentene var rett i nærheten og valgte å ignorere barnet. Barnet som kom inn gråtende ble sendt ut igjen, hørte assistenten rope til barnet at det skulle være ute. Vet ikke hva barnet gråt for nei. Barnet som lå på gulvet gråt ikke, men å bli kjeftet på og dratt opp etter armene er ikke ok. Trådstarter Anonymkode: 4bf47...d3b 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #13 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Er det kommunal barnehage? Da kan du jo si i fra til oppvekstsjefen i kommunen. Og så ville jeg byttet barnehage. Viktig å stole på de som skal passe på det kjæreste du har hver dag! Anonymkode: dc46d...311 Ja det er kommunal barnehage. Anonymkode: 4bf47...d3b
Gjest Sprite Skrevet 15. september 2022 #14 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar. Sitter her og prøver å jobbe men hodet er et helt annet sted. Jeg tror det er noe over tjue barn på avdelingen, og med fire ansatte. Den ene er ped-leder som vi aldri ser...det er stort sett disse to assistentene vi møter ved henting og levering. En gang i mellom en veldig hyggelig vikar, som tar seg tid til å snakke med oss. Jeg har vært inne og lest på foreldreutvalget.no og ser at når det gjelder "klage" på ansatte skal man kontakte styrer. Bør jeg sende henne en mail? Ringe? SMS? Hvor direkte skal jeg være? Jeg ønsker ikke å være vanskelig, men helt ærlig synes jeg ikke disse to assistentene burde jobbet i barnehage. Samtidig kunne det vært greit å snakke med de andre foreldrene og høre om de også har reagert...men det er kanskje ikke rett fremgangsmåte. Tror ikke det er noe FAU enda, blir kanskje opprettet på foreldremøte etterhvert... trådstarter. Anonymkode: 4bf47...d3b Du ber om et møte med styrer og forteller dette. Dette er ikke normalt.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #15 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg hadde ikke vært i tvil. Hadde byttet barnehage tvert. Og i den forbindelse gitt tydelig beskjed til leder og kommune om hvordan jeg opplevde barnehagen. Anonymkode: 2ff39...4bc Det er ikke bare å bytte barnehage. Den ligger i gangavstand til jobben min og er sånn sett veldig praktisk. Og hvor lett er det å få ny plass midt i barnehageåret? Men om jeg hadde flyttet barnet mitt hadde ikke det endret situasjonen på avdelingen...tenker det er bedre å få i gang en dialog med barnehagen for å få til endring...ts Anonymkode: 4bf47...d3b 5 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #16 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn som gråter bør jo trøstes uansett, ikke sant? Barnet satt på gulvet og gråt og ropte på mammaen sin. De to assistentene var rett i nærheten og valgte å ignorere barnet. Barnet som kom inn gråtende ble sendt ut igjen, hørte assistenten rope til barnet at det skulle være ute. Vet ikke hva barnet gråt for nei. Barnet som lå på gulvet gråt ikke, men å bli kjeftet på og dratt opp etter armene er ikke ok. Trådstarter Anonymkode: 4bf47...d3b Du vet ikke årsaken Til de gråt eller om de har avtaler med foreldre, så nei det er ikke så svart /hvitt Anonymkode: 4b107...6f7 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #17 Skrevet 15. september 2022 Ta det til styrer, men også til FAU. De kan følge opp på vegne av foreldregruppa. Men helt ærlig hadde jeg byttet barnehage. Slike holdninger er vanskelig og tidkrevende å endre og barnehageårene går så fort. Anonymkode: c4a9b...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #18 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du vet ikke årsaken Til de gråt eller om de har avtaler med foreldre, så nei det er ikke så svart /hvitt Anonymkode: 4b107...6f7 Hvilken avtale skulle det være som gjorde at det er greit barn gråter uten trøst. En god barnehage ville aldri inngått en slik avtale. Har hatt barn først i en barnehage og vi trodde det var vanlig å bli møtt på en måte som de hadde kultur for der. Så byttet vi pga. flytting og der såg de barna på en helt annen måte. Barnet blomstret. Det er lett å godta for mye fordi en ikke vet hvordan det kan være. Anonymkode: c4a9b...8a6 5 1
n_97 Skrevet 15. september 2022 #19 Skrevet 15. september 2022 Jeg synes du skulle skrive det du skriver her i en skriftlig klage til barnehagen. 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #20 Skrevet 15. september 2022 Vi hadde barnet vårt i en tilsvarende barnehage hvor jeg så slike ting daglig. Jeg tok det opp med styrer og det ble ikke bedre. Faktisk fikk jeg kjeft fordi å dra opp situasjoner med andre barn var å "bryte taushetsplikten". Jeg skulle vist ikke se på de andre barna når jeg leverte. Vi byttet barnehage fordi her skjønte vi at vi kommer ingen vei, og gud for en forskjell. Jeg besøkte flere før jeg følgte mageføelsen og det var natt og dag i forhold til den andre barnehagen. Det er ekstremt stor forskjell på barnehager. Det er faktisk verdt å kjøre 20 minutt for å komme til en bedre barnehage. Anonymkode: 965a1...916 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå