Gå til innhold

Egenmelding på grunn av psykisk helse. Er det ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tipper egentlig at mange tar ut egenmelding/sykemelding fordi de er utkjørt, utbrente og deprimerte. Ofte skjuler man det bak fysisk sykdom, for det er mindre tabu. For hvor ofte er man egentlig fysisk syk? Selv har jeg ikke hatt feber på fem år, ingen influensa eller omgangssyke på lang tid.

Jeg tar nesten alltid ut egenmelding av psykiske årsaker. Jeg har gått på jobb med både intens hodepine, vond rygg så jeg nesten ikke kunne gå, og andre ting.

Hvis man hadde vært ærlig om det ville man blitt sett på som svak og med dårlig arbeidsmoral.

Hvis man kan snakke så åpent om psykisk helse i 2022, hvorfor er dette fortsatt et tabu?

Anonymkode: 7613a...8e2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er ufør pga psykisk helse, så.. Been there, done that !

Anonymkode: 51144...8df

• Hjerte 1
Skrevet

Føler ikke at det er tabu.

Jeg opplyser aldri til arbeidsgiver hva sykdommen er. Jeg sier at jeg er syk, ferdig med det.

Anonymkode: 12586...2c0

• Liker 7
Skrevet

Jeg har større terskel for å ta egenmelding av psykiske årsaker. Det er dumt. Men ofte er det kanskje ting på hjemmebane som gjør at jeg er psykisk utkjørt og da hjelper det ikke å være hjemme  😕

Anonymkode: f357e...008

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kanskje fordi ved en del (Merk ikke alle!) psykiske plager, så er det å være på jobb positivt. Vanskelig, tøft, sitter langt inne - men likevel bra for deg. Egentlig. Og det vet «alle»…sjefen også. En har gjerne ikke lyst til å gå veldig i detalj og forklare hvorfor det faktisk er nødvendig, og da blir en fort sett på som at en tar en unnskyldning? 

Anonymkode: 246cb...2db

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kanskje fordi ved en del (Merk ikke alle!) psykiske plager, så er det å være på jobb positivt. Vanskelig, tøft, sitter langt inne - men likevel bra for deg. Egentlig. Og det vet «alle»…sjefen også. En har gjerne ikke lyst til å gå veldig i detalj og forklare hvorfor det faktisk er nødvendig, og da blir en fort sett på som at en tar en unnskyldning? 

Hva om man opplever vold/trusler på jobben? Er jobben bra for deg da?

Skrevet

Jeg har ikke noe behov for og fortelle om grunnen til sykdom og gjør det sjelden, men sist sa jeg ifra til både leder og teamet at jeg var fryktelig sliten, nedstemt og måtte ha en pause for jeg satt og gråt mellom hvert møte. Og grunnen til at jeg sa det, er fordi jeg er leder - og føler man skal være transparent og åpen, så ansatte føler at mental helse tas på alvor.  

Anonymkode: 95b77...350

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Jobber i IA-bedrift, her har vi 24 dager pr år. 

Jeg tar ut 2 dager pr mnd, så jeg får langhelg. Må ha dette for å overleve jobben.

Tar som regel ut mandag og tirsdagen. Da får jeg 4 dager fri.

Anonymkode: 2212f...3b2

Skrevet

Selvfølgelig er det ok. Det står ingenting om fysisk sykdom. På samme måte som at "sykemelding" ikke er reservert fysisk sykdom. 

Jeg har heller ikke oppfatning av at det er tabu, tvert imot synes jeg det er mye åpenhet rundt det. 

Anonymkode: 6fa3b...ca7

Skrevet

Hvor ofte er man egentlig syk? Vel, du har tydeligvis ikke barn på barneskolen eller i barnehage.. 

Du trenger ikke opplyse om noe annet enn at du er syk.

Anonymkode: 9314a...ddb

Skrevet

Det er jo ingen på jobb som har krav på å vite hvorfor man bruker egenmelding, med mindre det er forhold på arbeidsplassen som gjør at man er borte. 

Sykemelding er det samme. På den delen som sendes arbeidsgiver kommer ikke årsaken til fravær frem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jobber i IA-bedrift, her har vi 24 dager pr år. 

Jeg tar ut 2 dager pr mnd, så jeg får langhelg. Må ha dette for å overleve jobben.

Tar som regel ut mandag og tirsdagen. Da får jeg 4 dager fri.

Driver du med dette hver måned uten at noen reagerer?

Anonymkode: ac164...5a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor ofte er man egentlig syk? Vel, du har tydeligvis ikke barn på barneskolen eller i barnehage.. 

Nja, jeg har to barn i barnehage, og hittil i år har jeg brukt nøyaktig null egenmeldingsdager, og fire sykt-barn-dager. Mannen har brukt to sykt-barn-dager, og en egenmeldingsdag som ikke kom av sykdom, men av at han ødela ryggen da han prøvde være kul på rutsjebanen.. Ikke alle med småbarn er syke hele tiden. 

Anonymkode: 6fa3b...ca7

Skrevet

Jeg gjør det, med god samvittighet. Er sjeldent fysisk syk, men strever litt på det mentale plan. Noen dager er ille. Kan ikke skjønne hvorfor det ikke skulle være greit.

Jeg har krav på mine egenmeldingsdager uansett. Ikke min "feil" at andre har dårligere immunforsvar, er dårlige med håndhygiene, har valgt å få barn osv. Jobben taper heller ikke mer penger på at jeg er syk et par pga psyken enn at jeg er syk pga influensa.

Anonymkode: b7d5a...a3a

• Hjerte 1
Skrevet

Nesten alle egenmeldingene mine er tatt ut på grunn av psykiske årsaker. Jeg tar ikke lett på egenmeldinger men bruker dem i krisetilfeller. Mange ganger har jeg greid å unngå sykmeldinger fordi jeg hentet meg inn med egenmelding. Sliter med søvnproblemer og når jeg begynner å sove mindre og mindre og tilslutt to tre timer og så ingenting  og såvidt kan slepe meg til jobb da vet jeg hvor veien går og da kan det å få sovet ut noen dager være gull verdt. Tenker at det i lengden er verdt det at jeg er i jobb fremfor å bli ifør.

• Hjerte 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva om man opplever vold/trusler på jobben? Er jobben bra for deg da?

Hva tror du selv? 🤔 Om du leste mitt innlegg som noe a la «kom deg på jobb for det har du godt av uansett» så les en gang til 😊

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tipper egentlig at mange tar ut egenmelding/sykemelding fordi de er utkjørt, utbrente og deprimerte. Ofte skjuler man det bak fysisk sykdom, for det er mindre tabu. For hvor ofte er man egentlig fysisk syk? Selv har jeg ikke hatt feber på fem år, ingen influensa eller omgangssyke på lang tid.

Jeg tar nesten alltid ut egenmelding av psykiske årsaker. Jeg har gått på jobb med både intens hodepine, vond rygg så jeg nesten ikke kunne gå, og andre ting.

Hvis man hadde vært ærlig om det ville man blitt sett på som svak og med dårlig arbeidsmoral.

Hvis man kan snakke så åpent om psykisk helse i 2022, hvorfor er dette fortsatt et tabu?

Nå er det nesten in å være psykisk syk,helst burde vel alle hatt noen diagnoser. Før i tida så ble de kalt enten late eller arbeidsskye, idag finnes ikke slik....nå sliter de psykisk isteden 🙂

Anonymkode: 3a35f...323

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Driver du med dette hver måned uten at noen reagerer?

Ja, er jo lov. Må ha den for å fungere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i alle dager skulle jeg ha det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det nesten in å være psykisk syk,helst burde vel alle hatt noen diagnoser. Før i tida så ble de kalt enten late eller arbeidsskye, idag finnes ikke slik....nå sliter de psykisk isteden 🙂

Anonymkode: 3a35f...323

Det er heldigvis mye mer fokus på mental helse, og at vi alle har det, både opp- og nedturer. Man trenger ikke «slite psykisk», være «psykisk syk» eller ha en «diagnose» for å ha opplevd et traume, en tung situasjon, et brudd, stress, sorg osv. 

Anonymkode: 95b77...350

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...