AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Jeg bor i rekkehus hvor nabo har fått ett delvis avslag på fasadeendring, nå er delen som ble godkjent bygget og alt greit så langt. Men i dag så er det arbeidere her som bekrefter at de skal gjennomføre resten av arbeidet - altså den delen som fikk avslag av kommunen. Har sjekket kommunen sine sider og det foreligger ikke nye dokumenter etter det delvise avslaget. Er jeg en Karen om jeg melder i fra til kommunen? Anonymkode: c4fbd...5c7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #2 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg bor i rekkehus hvor nabo har fått ett delvis avslag på fasadeendring, nå er delen som ble godkjent bygget og alt greit så langt. Men i dag så er det arbeidere her som bekrefter at de skal gjennomføre resten av arbeidet - altså den delen som fikk avslag av kommunen. Har sjekket kommunen sine sider og det foreligger ikke nye dokumenter etter det delvise avslaget. Er jeg en Karen om jeg melder i fra til kommunen? Anonymkode: c4fbd...5c7 Hei, jeg jobber i en mindre kommune. Vi har på ingen måte kapasitet til å sjekke opp om alle våre innbyggere bygger ihht til tillatelsene som er gitt. Vi er helt avhengig av at folk melder fra når de tror det skjer ulovligheter. Du er ingen Karen om du melder fra. Strengt tatt er du grei med naboen. Bedre om han blir tatt nå før han er kommet skikkelig i gang, enn om han blir tatt etterpå og må rive det han har bygd ulovlig. Anonymkode: f7ca3...fa9 12 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 Meld fra med god samvittighet. Anonymkode: 8aa1b...f99 9 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 Nei, klart ikke. Meld fra. Anonymkode: 83bb2...31c 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Bedre om han blir tatt nå før han er kommet skikkelig i gang, enn om han blir tatt etterpå og må rive det han har bygd ulovlig. Anonymkode: f7ca3...fa9 Men man må jo ikke rive om det medfører urimelige kostnader. Har varslet selv 4 ganger, men kommunen gjør ikke noe med det. Anonymkode: fa49e...22e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #6 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men man må jo ikke rive om det medfører urimelige kostnader. Har varslet selv 4 ganger, men kommunen gjør ikke noe med det. Anonymkode: fa49e...22e Pålegg om retting av det ulovlige forhold er hjemlet i pbl. § 32-3. Kostnadene ved riving eller fjerning faller i utgangspunktet utenfor rimelighetsvurderingen som kommunen skal foreta etter pbl. § 32-10. Noe annet kunne ha gitt grobunn for spekulasjoner i oppføring av ulovlige tiltak, for deretter å anføre økonomiske forhold som grunnlag for å slippe riving/opphør. Anonymkode: f7ca3...fa9 3
Gjest ti10 Skrevet 15. september 2022 #7 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men man må jo ikke rive om det medfører urimelige kostnader. Har varslet selv 4 ganger, men kommunen gjør ikke noe med det. Anonymkode: fa49e...22e Tror det kommer an på kommunen og saksbehandleren. Har sett flere tilfeller der folk har måttet rive.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #8 Skrevet 15. september 2022 Du er overhodet ikke en Karen, nei! Såklart skal du si ifra. Om du ikke sier ifra, blir de belønnet for dårlig oppførsel. For det er det det er. Anonymkode: bf6e9...9ca 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Skrevet 15. september 2022 Tenker du ikke er en karen som sier ifra, men går disse endringene utover deg og naboene? Er det verd det for å bi uvenn med naboen? Anonymkode: aa316...30f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Pålegg om retting av det ulovlige forhold er hjemlet i pbl. § 32-3. Kostnadene ved riving eller fjerning faller i utgangspunktet utenfor rimelighetsvurderingen som kommunen skal foreta etter pbl. § 32-10. Noe annet kunne ha gitt grobunn for spekulasjoner i oppføring av ulovlige tiltak, for deretter å anføre økonomiske forhold som grunnlag for å slippe riving/opphør. Anonymkode: f7ca3...fa9 Ja var det jeg håpet på...men ingen av de måtte rive tror egentlig ikke kommunen bryr seg om vanlige folk 😛 Anonymkode: fa49e...22e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 I vår kommune skal det veldig mye til før vi pålegger tiltakshaver å rive, stort sett godkjenner vi tiltak mot at de søker og ev. søker dispensasjon. Hvor det er gitt avslag på dispensasjon og de likevel utfører tiltaket, er det større grunn for å pålegge riving fordi de har handlet med viten og vilje. Andre argumenter er hvis tiltaket går ut over naboen f.eks. ved å påvirke bruken av naboeiendommen. Anonymkode: a11f7...170 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå