AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Jeg har søkt om bostøtte pga lav inntekt fremover. Bruker bsu til å betale inn månedlige avdrag i en periode fremover, vil det påvirke bostøtte i noen grad? Siden jeg ikke betaler ned på lån med min inntekt men med bsu Anonymkode: 07089...8f3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 Det er måneds inntekten din som først og fremst blir sett på. Men anbefaler at du spørr kommunen du bor i, da det er forskjellig praksis. https://www.husbanken.no/person/bostotte/inntektsgrunnlaget/ Anonymkode: 0fe54...02c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er måneds inntekten din som først og fremst blir sett på. Men anbefaler at du spørr kommunen du bor i, da det er forskjellig praksis. https://www.husbanken.no/person/bostotte/inntektsgrunnlaget/ Anonymkode: 0fe54...02c Nei, det er ikke forskjellig praksis. Det er en praksis og felles bestemmelser for hele landet. Det er heller ikke kommunene som behandler bostøttesøknadene, selv om søknaden blir sendt via kommunen. Anonymkode: d6925...e29 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har søkt om bostøtte pga lav inntekt fremover. Bruker bsu til å betale inn månedlige avdrag i en periode fremover, vil det påvirke bostøtte i noen grad? Siden jeg ikke betaler ned på lån med min inntekt men med bsu Anonymkode: 07089...8f3 Nei. Bostøtte avgjøres av inntekt. Anonymkode: ce065...b9f 1
applestories Skrevet 15. september 2022 #6 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er ikke forskjellig praksis. Det er en praksis og felles bestemmelser for hele landet. Det er heller ikke kommunene som behandler bostøttesøknadene, selv om søknaden blir sendt via kommunen. Anonymkode: d6925...e29 Hvem mener du skulle behandle dem dersom det ikke var kommunen?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #7 Skrevet 15. september 2022 applestories skrev (1 minutt siden): Hvem mener du skulle behandle dem dersom det ikke var kommunen? Det er en egen avdeling ved Husbanken sentralt. Anonymkode: d6925...e29 1 1
applestories Skrevet 15. september 2022 #8 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er en egen avdeling ved Husbanken sentralt. Anonymkode: d6925...e29 Kommer navnet på den lokale saksbehandleren i kommunen på vedtaksbrevet søkeren får?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Skrevet 15. september 2022 applestories skrev (4 minutter siden): Kommer navnet på den lokale saksbehandleren i kommunen på vedtaksbrevet søkeren får? Det er kommunen som registrerer søknader og har all kontakt med søkere. https://www.husbanken.no/person/bostotte/ Men vedtakene fattes sentralt. Forstår du nå? Anonymkode: ce065...b9f
applestories Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er kommunen som registrerer søknader og har all kontakt med søkere. https://www.husbanken.no/person/bostotte/ Men vedtakene fattes sentralt. Forstår du nå? Anonymkode: ce065...b9f Betyr det at det er kommunen som skriver vedtaksbrevene som går ut til søker?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 applestories skrev (4 minutter siden): Betyr det at det er kommunen som skriver vedtaksbrevene som går ut til søker? Nei. Vedtaksbrevene går ut fra Husbanken sentralt. Men det står kommunen som "avsender". Det står også Med vennlig hilsen Husbanken i samarbeid med ?? kommune. Anonymkode: d6925...e29
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 Hvorfor har du lav inntekt fremover? Anonymkode: ceed2...0d2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #13 Skrevet 15. september 2022 applestories skrev (11 minutter siden): Betyr det at det er kommunen som skriver vedtaksbrevene som går ut til søker? Hvorfor er du så opptatt av hvem som behandler søknader, sender vedtaksbrev o.l? Det spiller vel egentlig ingen rolle, bare du får det du har krav på. Anonymkode: d6925...e29
applestories Skrevet 15. september 2022 #14 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei. Vedtaksbrevene går ut fra Husbanken sentralt. Men det står kommunen som "avsender". Det står også Med vennlig hilsen Husbanken i samarbeid med ?? kommune. Anonymkode: d6925...e29 Da er det vel ikke kommunen som har all kontakt med søkerne, dersom brevene blir skrevet og sendt av Husbanken sentralt?
applestories Skrevet 15. september 2022 #15 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor er du så opptatt av hvem som behandler søknader, sender vedtaksbrev o.l? Det spiller vel egentlig ingen rolle, bare du får det du har krav på. Anonymkode: d6925...e29 Fordi jeg synes det er interessant hvordan slikt fungerer.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #16 Skrevet 15. september 2022 applestories skrev (4 minutter siden): Da er det vel ikke kommunen som har all kontakt med søkerne, dersom brevene blir skrevet og sendt av Husbanken sentralt? Kommunen veileder, svarer på spørsmål og formidler søknader og eventuelle klager, så kommunen har all kontakt med søkerne, men de har ikke beslutningsmyndighet. Nå foregår det meste vedr søknader digitalt, så det er ikke mye personlig kontakt kommunens bostøttekontor har med søkerne heller. Det er stort sett kun veiledning, men alt finnes godt forklart på Husbankens nettsider. Jeg jobber vanligvis med disse sakene hos Husbanken, men har permisjon nå. Anonymkode: d6925...e29
applestories Skrevet 15. september 2022 #17 Skrevet 15. september 2022 (endret) Da forstår jeg det slik at Husbanken sentralt behandler søknader og sender ut vedtaksbrev direkte til søker. Kommunen har vanligvis ikke kontakt med søker, da de fleste søker elektronisk. Endret 15. september 2022 av applestories 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå