Gå til innhold

Er det lettere å få PTSD og traumer hvis man er høy/hypersensitiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mennesker er forskjellige. Jeg lurer derfor på dette. PTSD er ikke lett å leve med, det kan jeg skrive under på. Det er likevel så ulikt mht. om man sliter med traumer eller ikke fra person til person. 

Jeg er i kategorien hypersensitiv og har PTSD. Jeg vet at flere som har opplevd dårlige ting i livet ikke plages med traumer fra deres opplevelser til en så stor grad. Jeg føler større behov for å snakke ut om ting, tårene tyter lettere ut og jeg husker mange negative opplevelser "som en film" og denne filmen spilles med alle de inbundne følelsene hver gang jeg påminnes opplevelsen.

Kan min sensitivitet være en årsak til at jeg plages mer med traumer/ får lettere traumer enn andre ? 

Anonymkode: 7be19...ce8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok en kombinasjon av medfødt sårbarhet og hvordan foreldrene dine hjalp deg å bearbeide følelser som barn. 

Anonymkode: e45dc...c6c

Skrevet

Jeg er også høysensitiv som de sier, men ikke utviklet ptsd tross overgrep, mobbing gjennom hele grunnskolen, far som har gjort det klart at han ikke ønsker, og aldri ønsket, meg, alltid vært den som har måtte ta hensyn til mine søsken og vært sist i rekken for å få mine behov dekket. Ikke fått noe hjelp til å bearbeide alt dette heller. Jeg fungerer også helt fint i hverdagen med mann og barn, jobb og alt annet et såkalt A4 liv bringer.
Men jeg er bare 1, og min erfaring er nok ikke fasiten. Broren min f.eks går til behandling for ptsd pga «kun» mobbing i barndommen, han er ikke høysensitiv og fikk dekket alle sine behov i barndommen, samt foreldre som gjorde det de kunne for å hjelpe. 

Håper du får god hjelp med ptsd og traumene dine ❤️

Anonymkode: 741d9...224

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er også høysensitiv som de sier, men ikke utviklet ptsd tross overgrep, mobbing gjennom hele grunnskolen, far som har gjort det klart at han ikke ønsker, og aldri ønsket, meg, alltid vært den som har måtte ta hensyn til mine søsken og vært sist i rekken for å få mine behov dekket. Ikke fått noe hjelp til å bearbeide alt dette heller. Jeg fungerer også helt fint i hverdagen med mann og barn, jobb og alt annet et såkalt A4 liv bringer.
Men jeg er bare 1, og min erfaring er nok ikke fasiten. Broren min f.eks går til behandling for ptsd pga «kun» mobbing i barndommen, han er ikke høysensitiv og fikk dekket alle sine behov i barndommen, samt foreldre som gjorde det de kunne for å hjelpe. 

Håper du får god hjelp med ptsd og traumene dine ❤️

Anonymkode: 741d9...224

Er du eldst i søskenflokken?

Jeg er vel høysensitiv, men ikke på en sart måte. Bare tar inn mer inntrykk og bearbeider ting på en dypere måte. Men tror ikke jeg nødvendigvis er av de mest høysensitive. Hvordan har dere funnet ut at dere er høysensitive? Jeg bare tror at jeg er det, men ser jo at jeg like gjerne kunne vært beskrevet som temperamentsfull, også. Og ja, jeg har sterk ptsd etter en oppvekst med "alt" som kan traumatisere noen. 

Anonymkode: 1e66c...e0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mennesker er forskjellige. Jeg lurer derfor på dette. PTSD er ikke lett å leve med, det kan jeg skrive under på. Det er likevel så ulikt mht. om man sliter med traumer eller ikke fra person til person. 

Jeg er i kategorien hypersensitiv og har PTSD. Jeg vet at flere som har opplevd dårlige ting i livet ikke plages med traumer fra deres opplevelser til en så stor grad. Jeg føler større behov for å snakke ut om ting, tårene tyter lettere ut og jeg husker mange negative opplevelser "som en film" og denne filmen spilles med alle de inbundne følelsene hver gang jeg påminnes opplevelsen.

Kan min sensitivitet være en årsak til at jeg plages mer med traumer/ får lettere traumer enn andre ? 

Jeg vil heller si at man blir hyper sensitiv som følge av traumeopplevelser. Og bare sånn at det ikke blir noen misforståelser så mener jeg ikke at alle som er Hypersensitiv har vært utsatt for traumer

Anonymkode: 05925...a37

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du eldst i søskenflokken?

Jeg er vel høysensitiv, men ikke på en sart måte. Bare tar inn mer inntrykk og bearbeider ting på en dypere måte. Men tror ikke jeg nødvendigvis er av de mest høysensitive. Hvordan har dere funnet ut at dere er høysensitive? Jeg bare tror at jeg er det, men ser jo at jeg like gjerne kunne vært beskrevet som temperamentsfull, også. Og ja, jeg har sterk ptsd etter en oppvekst med "alt" som kan traumatisere noen. 

Anonymkode: 1e66c...e0f

TS her, tenkte å svare på dette med hvordan jeg fant ut at jeg er høysensitiv. Jeg har ikke direkte diagnose for det, men ut fra beskrivelsen, så er jeg helt sikker jeg er det.  Som barn ble jeg helt gal av ullklær og lapper på klær, syns fortsatt det er plagsomt, men når jeg var barn føles slikt på huden som tortur. Syns blonder og strikk på sokker og klær var helt forferdelig. Jeg pleide å spise alene fordi jeg hatet spiselyder rundt bordet. Musikk og bilder av sultende barn har alltid berørt meg til tårer, jeg klarte hverken å se på nyheter eller skrekkfilm. Har alltid blitt utrolig utmattet av sosiale situasjoner, spesielt når det er mange mennesker å ta hensyn til, blir for mye input. Har veldig med å ta på overflater og kjenne teksturer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...