AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Hei jeg har en jobb med turnus, og har igjen seks feriedager for i år. De ønsker jeg å dele opp, og sette i uker med få arbeidsdager - for å få en hel uke fri. eksempel, etter helg har jeg fri mandag og fredag, så den uken jobber jeg bare tre dager;tirs, ons og tors. Da er det jo perfekt å spørre om tre feriedager den uken og gjøre det samme 5 uker etterpå. Nå sier han som er stedfortreder ti meg : "Det er i utgangspunktet bare mulig å dele opp en ferieuke noe som allerede er gjort i år." men jeg kan jo ikke ta alle seks dagene sammenhengende, jobber jo stort sett mandag til fredag, og så har vi den uken da det er helgejobb... er det han sier riktig? Anonymkode: d7c10...8ba
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #2 Skrevet 15. september 2022 lørdag er allerede trukket ut fra tidligere, så det trengs ikke tas hensyn til - til info. Anonymkode: d7c10...8ba
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 Hvordan mener han at du skal få avviklet feriedagene hvis du ikke deler de opp? At du må ta ei hel uke + en dag umiddelbart før/etter på fredag eller mandag? Eller at du må ta ei hel uke, og så den siste dagen kan du ta en annen gang? Jeg er usikker på om det han sier er riktig inforhold til lov/tariff, men så er det vel slik at leder har styringsrett på ferien... Anonymkode: a98a1...c73
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan mener han at du skal få avviklet feriedagene hvis du ikke deler de opp? At du må ta ei hel uke + en dag umiddelbart før/etter på fredag eller mandag? Eller at du må ta ei hel uke, og så den siste dagen kan du ta en annen gang? Jeg er usikker på om det han sier er riktig inforhold til lov/tariff, men så er det vel slik at leder har styringsrett på ferien... Anonymkode: a98a1...c73 ja, tenker det samme, hvordan har han tenkt. Har spurt hva han mener så får forhåpentligvis et svar, men syns det var litt rart ja. vi har mer enn nok ringevikarer å ta av, så det skal sånn sett ikke være et problem med avviklingen - men kanskje det er noe annet. sannelig om jeg vet Anonymkode: d7c10...8ba
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 Det må jo uansett deles over to uker tenker jeg. Da mener han nok at du må ta ei hel uke + en dag ei annen uke. Om den dagen blir i sammenheng med den uka, eller om du kan ta den en annen gang blir jo egentlig den samme. Det må over to uker uansett. På arbeidstilsynet.no står det at: "Som arbeidstaker kan du ikke kreve å dele opp ferien i enkeltdager uten at du har avtalt det med arbeidsgiver. Dersom den vanlige arbeidstiden din er tre dager i den uken du tar ferie, har du dermed brukt én ferieuke, og ikke tre feriedager." Så kanskje greit å prøve å legge ferien til når du har full arbeidsuke hvis du ønsker å få mest mulig fri fra jobb 😊 Min er faring er at noen ledere er veldig grei og fleksibel på dette, mens noen ikke vil være grei. For arbeidsgiver tenker jeg at det vil være det samme om du tar ferie ei uke du har 5 arbeidsdager+en annen dag, eller om du tar tre dager ei uke, og tre dager ei annen uke. De må jo likevel leie inn for like mange vakter... Anonymkode: a98a1...c73 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå