Gå til innhold

Å ta opp filmer er vanskelig men ikke umulig

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Generelt det jeg brukte

- Digitnow capture card. Altså denne, kjøpte det ifra en Tysker på Ebay
Digitnow! HD Video Recorder Review

Skaff deg et faktisk bra DVD program som ikke hakker så mye. Liker VLC men de intens sloss scenene bare bufret filmen som var sykt irriterendes, eksempelvis tok jeg opp filmen Matrix 1999 filmen. Prøvde Cyberlink DVD program, som funket... men merkelig nok hakket litt med Morpheus og Smith slossingen. Så bare lagde eget opptak og prøvde med openshot for å redigere og adde den ene videoklippet. Om det hadde vært mere så hadde jeg ikke giddet å redigert

Men skal prøve "Real Player" for å se om den er bedre. Men bare et tips. Et bra DVD program som mest sannsynligvis ikke hakker i filmen. Matrix har vært sykt vanskelig å ta opptak av den grunnen som funket nå

- Koble HDMI kabel til HDMI in på Digitnow, dermed ha en HDMI ut til TVen.

- Koble en USB pen i enheten. Jeg bruker den som er i bildet som er 200 gb eller noe USB pinne. Generelt blir film klippene delt opp "Sikkert for å unngå Audiosync problemer som er litt smart. Så det du må gjøre er å bruke lettvint program for å samle den til en fil. Så siden det følgte med programmet "ArcSoft ShowBiz" så bruker jeg den til å bare spleise filene sammen og produsere som DVD MPG fil i høy kvalitet.

Uansett et tips for å ta opp film som backup. Siden det å gjøre på en Bluray spiller kan du bare glemme. HDCP og slikt.

Endret av Woah0
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Eller MP4 fil. Såg det alternative nå i programmet. Så det virker som oppløsningen går i den retningen av original filen av høy oppløsning. Var litt blind først : D

Men fant faktisk et program som jeg liker som er gratis også. Potplayer heter den

https://potplayer.daum.net/

Testet den intensive slossingen. Ikke fått hakking enda så den virker solid så langt. Så skal prøve den på neste Matrix film eller noe annet lignendes.

Endret av Woah0
Skrevet

Hvorfor gjøre det så komplisert?.

Stapp en DVD inn i pc'n og åpne VLC, rip til .mp4 eller .iso. Dette capture card tullet og lagring til USB forringer bare kvaliteten.

Anonymkode: 8337e...39b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor gjøre det så komplisert?.

Stapp en DVD inn i pc'n og åpne VLC, rip til .mp4 eller .iso. Dette capture card tullet og lagring til USB forringer bare kvaliteten.

Buffer er liksom ikke super gøy. Og dessuten hvis det blir litt korrupsjon i VLC opptaket så stopper filen. Og rip i VLC er bare litt feilaktig oftest. Føler dette er mer hvis du skulle hatt Capture card til en PC. Men noe som er lettvint. Hvis det er umulig capture card så er det nok ikke verdt det.

Digitnow derimot funker flesk så liker den. Ikke at jeg har prøvd den på 4k TV eller noe, er hovedsaklig HDMI

Skrevet
40 minutter siden, Woah0 said:

Buffer er liksom ikke super gøy. Og dessuten hvis det blir litt korrupsjon i VLC opptaket så stopper filen. Og rip i VLC er bare litt feilaktig oftest. Føler dette er mer hvis du skulle hatt Capture card til en PC. Men noe som er lettvint. Hvis det er umulig capture card så er det nok ikke verdt det.

Digitnow derimot funker flesk så liker den. Ikke at jeg har prøvd den på 4k TV eller noe, er hovedsaklig HDMI

Jeg skjønner ikke greia. Hvorfor ha en boks mellom platespiller og TV når det bare er å rippe direkte til harddisk? Og kan hakkingen din være resultat av svakt spesifisert USB? 

Og hvorfor skal det hakke? Alt av moderne avspillingsutstyr skal klare videostrøm i tilnærmet dvd-kvalitet. Det begynner å bli en stund siden hardwarestøtte for AV1, h264 og h265 i 4k ble vanlig, og da skal det ikke hakke

• Liker 3
Skrevet
Woah0 skrev (13 timer siden):

Eller MP4 fil. Såg det alternative nå i programmet. Så det virker som oppløsningen går i den retningen av original filen av høy oppløsning. Var litt blind først : D

Men fant faktisk et program som jeg liker som er gratis også. Potplayer heter den

https://potplayer.daum.net/

Testet den intensive slossingen. Ikke fått hakking enda så den virker solid så langt. Så skal prøve den på neste Matrix film eller noe annet lignendes.

Høres ut som problem med svak maskinvare, har heller ingenting å si om tv'en er 4K siden oppløsningen fra DVD er den samme som normalt er 720p. En 4K tv blåser bare opp bildet så det fyller skjermen, altså ingen skalering.

Anbefaler heller en annen type capture card som kan skrive direkte til harddisk, maskinvaren må henge med å da er det beste selvsagt SSD. Skal du ha 4K så må også capture card støtte det. 

• Nyttig 1
Skrevet
13 hours ago, Woah0 said:

Generelt det jeg brukte

- Digitnow capture card. Altså denne, kjøpte det ifra en Tysker på Ebay
Digitnow! HD Video Recorder Review

Skaff deg et faktisk bra DVD program som ikke hakker så mye. Liker VLC men de intens sloss scenene bare bufret filmen som var sykt irriterendes, eksempelvis tok jeg opp filmen Matrix 1999 filmen. Prøvde Cyberlink DVD program, som funket... men merkelig nok hakket litt med Morpheus og Smith slossingen. Så bare lagde eget opptak og prøvde med openshot for å redigere og adde den ene videoklippet. Om det hadde vært mere så hadde jeg ikke giddet å redigert

Men skal prøve "Real Player" for å se om den er bedre. Men bare et tips. Et bra DVD program som mest sannsynligvis ikke hakker i filmen. Matrix har vært sykt vanskelig å ta opptak av den grunnen som funket nå

- Koble HDMI kabel til HDMI in på Digitnow, dermed ha en HDMI ut til TVen.

- Koble en USB pen i enheten. Jeg bruker den som er i bildet som er 200 gb eller noe USB pinne. Generelt blir film klippene delt opp "Sikkert for å unngå Audiosync problemer som er litt smart. Så det du må gjøre er å bruke lettvint program for å samle den til en fil. Så siden det følgte med programmet "ArcSoft ShowBiz" så bruker jeg den til å bare spleise filene sammen og produsere som DVD MPG fil i høy kvalitet.

Uansett et tips for å ta opp film som backup. Siden det å gjøre på en Bluray spiller kan du bare glemme. HDCP og slikt.

Gir dette deg et produkt 7.1 eller noe? Kan jo for eksempel kjøpe Matrix billig på markedet siden du tydeligvis er av den snillere typen som holder deg langt unna lyssky streaming og torrentsider. Det er fullt mulig med real time analoge opptak slik du viser her. Men plassen for å oppnå Super HDR og Dolby Vision vil sannsynligvis spise opp harddisken din. Så da må den etter på komprimeres med f.eks. Handbreak.
Hos meg fungerer Matrix`slosscener ypperlig VLC. Så bufferproblemet du opplever i VLC skyldes nok interne problemer i pcen, som manglende kapasitet i minnet, skjermkortet,  codec-konflikter etc.

Anonymkode: 9f67a...339

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gir dette deg et produkt 7.1 eller noe? Kan jo for eksempel kjøpe Matrix billig på markedet siden du tydeligvis er av den snillere typen som holder deg langt unna lyssky streaming og torrentsider. Det er fullt mulig med real time analoge opptak slik du viser her. Men plassen for å oppnå Super HDR og Dolby Vision vil sannsynligvis spise opp harddisken din. Så da må den etter på komprimeres med f.eks. Handbreak.
Hos meg fungerer Matrix`slosscener ypperlig VLC. Så bufferproblemet du opplever i VLC skyldes nok interne problemer i pcen, som manglende kapasitet i minnet, skjermkortet,  codec-konflikter etc.

Er bare at Cyberlink Power DVD funket... nesten, helt til Smith mot Morpheus så hakket det bittelitt. Men resten av filmen gikk helt fint! Skal faktisk teste Potplayer i dag med Matrix 1 filmen og gi beskjed om det går. Er ikke at VLC er dårlig. Er mer hva som funker på en PC best!. Men grafikk kortet mitt er Intel Iris Xe Graphics Card. Kan såpass spille GTA 4 og slikt!

Generelt vil jeg si produktet funker fint. Men vil ikke anbefale opptak via Composite. Fordi tror den har problemer å gjenkjenne Hz. Så hvis jeg tar opp noe i 50 hz så vil den gå for fort og raskt. Så muligens best å skaffe en Composite to HDMI converter, og bare bruke HDMI in hvis du vil ta opptak på gamle enheter. Men Composite funker bra hvis du bare vil chille med den som en hubway på en måte!

Glemte å nevne at det følger med programmet "ArcSoft ShowBiz"

Som er veldig handy hvis du vil bare legge filer sammen til en fil og bare justere skjermoppløsning "antakeligvis gjør den det via hva slags monitor oppløsning du bruker. Min har 1920x1080 eller noe.

Tror grunnen at den deler opp filer i 27 eller 30 min fil etter fil. Er for å unngå Audiosync problemer som er litt smart

Endret av Woah0
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Prøvde nå faktisk "Potplayer" ga meg ikke noe problem når jeg brukte Capture Card på den. Så er ideelt for meg nå. Ingen buffring, bare ren film : D

Testet Matrix 1 filmen på den

Endret av Woah0
Skrevet

Prøver du å gjøre opptakene dine av dårligst mulig kvalitet? Å gjøre opptak av et komposittvideosignal fra en kilde som i utgangspunktet er digital gir jo absolutt ingen mening. Denne kjeden vil jo gi massivt kvalitetstap og vil selvfølgelig ikke fungere med en HD videokilde.

Hvis det bare er DVD du bruker så kan en hvilken som helst PC laget de siste 20 årene gjøre en perfekt 1:1-kopi uten capture device og uten hakking. Du gjør det bare komplisert for deg selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Jdz skrev (15 timer siden):

Prøver du å gjøre opptakene dine av dårligst mulig kvalitet? Å gjøre opptak av et komposittvideosignal fra en kilde som i utgangspunktet er digital gir jo absolutt ingen mening. Denne kjeden vil jo gi massivt kvalitetstap og vil selvfølgelig ikke fungere med en HD videokilde.

Hvis det bare er DVD du bruker så kan en hvilken som helst PC laget de siste 20 årene gjøre en perfekt 1:1-kopi uten capture device og uten hakking. Du gjør det bare komplisert for deg selv. 

Nei. Det er ifra HDMi til HDMI. Altså den kobles ifra min PC til digitnow capture card. Mens utgangen går til TVen som er HDMI.

Snakket mer om at gamle spill ikke vil fungere via composite inngangen på Digitnow pga hz problemer. Som er grunnen at en composite to HDMI converter hjelper best der på den enheten

Endret av Woah0
Skrevet
Woah0 skrev (54 minutter siden):

Nei. Det er ifra HDMi til HDMI. Altså den kobles ifra min PC til digitnow capture card. Mens utgangen går til TVen som er HDMI.

Snakket mer om at gamle spill ikke vil fungere via composite inngangen på Digitnow pga hz problemer. Som er grunnen at en composite to HDMI converter hjelper best der på den enheten

Det er uansett overkill og unødvendig å gjøre det så komplisert. Litt rart at du opplever feil "hastighet" ved opptak av komposittvideo, du mener at det går for fort ved avspilling?

Anonymkode: 16db6...e65

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er uansett overkill og unødvendig å gjøre det så komplisert. Litt rart at du opplever feil "hastighet" ved opptak av komposittvideo, du mener at det går for fort ved avspilling?

Anonymkode: 16db6...e65

Tenker litt sånn PS1 spill. Spilte Tomb Raider 1 på PS1. Og lyden gikk for raskt bare. Tror det har noe med at Digitnow er sikkert i 60hz, men kan på en måte ikke forandre til 50hz. Uansett det å bruke Composite to HDMI converter vil helt sikkert fikse det, som er grunnen at jeg bestile det. Men bestill en med solid strøm ledning til enheten, og ikke en sånn tynn ledning som kan smelte. Jeg bestile denne "

https://www.amazon.com/Converter-RuiPuo-Composite-Compatible-Blue-Ray/dp/B07M8RNRGT/ref=sr_1_3?keywords=RuiPuo+RCA+to+HDMI+Converter&qid=1663323908&sr=8-3

Skrevet

Men når du klager på at filmene dine "hakker" i direkteavspilling på pc'n? Eller tv'n, (ikke helt sikker på hva du har prøvd å forklare): Har du stilt inn skjermen til å synke oppdateringsfrekvens med filmen? Filmer er tradisjonelt spilt inn i 24 bilder i sekundet, mens en monitor ofte går på 50 eller 60Hz, eller kanskje tilogmed 75... 

Og den boksen er sperret på 30FPS, noe som virkelig kan skape krøll om du prøver å direktekonvertere en spillefilm til en ugunstig format. 

Til slutt har den bare støtte for HDMI1.4, så du mister atmos, hdr, 4k

Skrevet (endret)
newman01 skrev (6 minutter siden):

Men når du klager på at filmene dine "hakker" i direkteavspilling på pc'n? Eller tv'n, (ikke helt sikker på hva du har prøvd å forklare): Har du stilt inn skjermen til å synke oppdateringsfrekvens med filmen? Filmer er tradisjonelt spilt inn i 24 bilder i sekundet, mens en monitor ofte går på 50 eller 60Hz, eller kanskje tilogmed 75... 

Og den boksen er sperret på 30FPS, noe som virkelig kan skape krøll om du prøver å direktekonvertere en spillefilm til en ugunstig format. 

Til slutt har den bare støtte for HDMI1.4, så du mister atmos, hdr, 4k

Mente at den hakker i VLC. Noen ganger så bare hakker filmen innenfor om scener blir for intens.

Men med "Potplayer" så har jeg ikke fått slikt når jeg spilte Matrix 1 filmen i går.

Men altså glem den med 50 og 60 hz, det er bare relativt til PS1 og slikt. Når jeg mener Matrix så tar jeg opp kun via HDMI kabel til Digitnow capture card som er direkte ifra PCen min, altså full HD som funker. Og utgangen til TVen. Som er mitt høyeste på 1920x1080 i oppløsning. Eier ikke 4K TV. Dessuten er det DVD så tviler på at den trenger så stor oppløsning uansett

Så alt jeg gjør er å koble av alt chat og slikt. Ha filmen på TV monitoren, og tryk "REC" på capture card. Så blir filene tatt opp på USB pinnen. Dermed bruker jeg programmet "ArcSoft ShowBiz" som følgte Digitnow, så dermed spleise filene sammen fra filer til en,  i høyeste oppløsning som er samme som TV i setting. Dermed opprett.

Og så har man en video fil i MP4 :)

Eneste con er vel de som ikke liker en video med innebygget undertekst. Hvis de snakker engelsk eller noe. Men pitt pitt.

Endret av Woah0
Skrevet
Just now, Woah0 said:

Mente at den hakker i VLC. Noen ganger så bare hakker filmen innenfor om scener blir for intens.

Men med "Potplayer" så har jeg ikke fått slikt når jeg spilte Matrix 1 filmen i går.

Så enten har du en feil innstilling i VLC, eller så er pc'n for svak. Nå er ikke VLC hva det engang var. Nå anbefales vel MPC med k-lite codec pack, eller Potplayer. Husker fra gammelt av at man måtte konfigurere codec-pakken for å få det til å fungere skikkelig. Spesielt hardwareavspilling

• Liker 1
Skrevet

Hva i all verden er poenget med dette prosjektet? Er det ikke bedre å bare rippe direkte fra DVD/BD til harddisk, fremfor å bruke dingser som dette her? 

Anonymkode: 3f558...c96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...