Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kamerat jeg har kjent i mange år. Han har hatt kone og unger i lang tid, men forholdet begynner å skrante. Og han har det med å være i siste liten til ting. De siste årene, når han spør om å finne på noe, så er det som regel akkurat i siste liten, det er vel heller unntaksvis at det avtales noe på forhånd. Kan til tider være utfordrende å forholde seg til.

I fjor en gang, under siste nedstengning, så var jeg våken etter midnatt. Da tok han plutselig kontakt på fb og spurte om han kunne kræsje på sofaen, var visst noe trøbbel med forholdet. Spurte ikke så mye, egentlig, og da gikk det greit. Selv om jeg syntes det var lovlig seint å be om å få kræsje, og jeg var helt uforberedt på det. Visste ikke at han var i byen før han nærmest sto på dørmatta.

I kveld synes jeg det gikk litt over stokk og stein. Sånn godt etter kl 2200 sa han at han vurderte å ta en tur ut, og om jeg ville bli med, eller om jeg orket besøk. Jeg sa at jeg skulle på jobb dagen etter og at jeg nok ikke var i form til det i kveld, og ikke hadde ryddet hjemme her, at han burde sagt fra litt før. Da sa han at han forsto det, og at vi tok det igjen. Jeg svarte så at vi tar det igjen. Hintet litt om helgen, hørte hva han skulle da, for da var jeg ledig. Han visste ikke helt.

Så, plutselig, etter kl 2300 spør han plutselig om det er greit at han kræsjer på sofaen. Da gjentok jeg det jeg sa i sted med at jeg var sliten, ikke ryddet her og at jeg skal på jobb dagen etter, at han burde sagt fra før. Da lurer jeg litt på om han i det hele tatt tok hensyn til det jeg sa tidligere. Og nå sa han ingenting om noe problemer eller trøbbel som sist, bare at det var dyrt å sove på hotell. Han har også familie her i byen, og han pleier å overnatte der når han er i byen.

Hva tenker dere om dette? Man prøver jo å stille opp for venner når de trenger det, men nå synes i hvert fall jeg det gikk for vidt, særlig når han spør om å kræsje ETTER at jeg sa at jeg ikke orket å dra ut på byen eller ha besøk i kveld etter en lang dag, og alt for kort varsel.

Anonymkode: 6faef...27a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde hjulpet en venn i nød jeg da. Men det er nå meg. Hva koster det seg å la han komme seg inn og legge seg på sofaen? 

Anonymkode: 0226a...207

• Liker 3
Skrevet

Her synes jeg både du og han oppfører seg dumt.

Han burde ikke spørre og du burde ikke svare nei.

Anonymkode: d4423...b4c

Skrevet

Kanskje hun hadde våkna til rydda hus/leilighet ? :) 

Skrevet

Du hadde allerede sagt at du ikke var i form og at du har jobb i morgen. Da er det spesielt av ham å ta kontakt sent på kvelden for overnatting. 

Anonymkode: 44cdf...048

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde hjulpet en venn i nød jeg da. Men det er nå meg. Hva koster det seg å la han komme seg inn og legge seg på sofaen? 

Du leste over at han nettopp har fått kræsje hos meg før når han faktisk har vært "i nød", som du skriver? Men at det nå ikke virket like prekært. Og det koster faktisk en del mentalt, når det kommer som lyn fra klar himmel, ingenting er klart, jeg er sliten selv, det er sent og skal på jobb i morgen. Visste ikke at han var i byen engang før han plutselig spurte såpass sent.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her synes jeg både du og han oppfører seg dumt.

Han burde ikke spørre og du burde ikke svare nei.

Anonymkode: d4423...b4c

Men nå spurte han da, og det etter at jeg hadde sagt at jeg var for sliten for å bli med ut eller besøk. Og det hadde allerede begynt å bli sent da han spurte om å dra ut. Hvis man ikke skal svare nei hvis man ikke er i form når man får et sånt spørsmål, hva skal man liksom svare da?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg stiller opp for mine nærmeste, men de kjenner meg heldigvis godt nok til at de ikke spør om å kræsje etter et viss tidspunkt på kvelden. Tilfeller som HI må varsles i god tid. Dessuten er han voksen og å stikke av fra kone og barn på den måten er uansvarlig. Da kan han ligge på sofaen hjemme hos seg. 

Anonymkode: c2007...242

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du leste over at han nettopp har fått kræsje hos meg før når han faktisk har vært "i nød", som du skriver? Men at det nå ikke virket like prekært. Og det koster faktisk en del mentalt, når det kommer som lyn fra klar himmel, ingenting er klart, jeg er sliten selv, det er sent og skal på jobb i morgen. Visste ikke at han var i byen engang før han plutselig spurte såpass sent.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenker du at om det skjer noe uforutsett så kan ingen spørre deg om hjelp? Hva er set du liksom trenger å ha klart? Tenker at han spør og får et svar, og det må han forholde seg til, men hadde ikke sagt nei om det var min venn. 

• Liker 1
Skrevet

Nei jeg hadde avvist han 

Anonymkode: 48db4...404

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenker du at om det skjer noe uforutsett så kan ingen spørre deg om hjelp? Hva er set du liksom trenger å ha klart? Tenker at han spør og får et svar, og det må han forholde seg til, men hadde ikke sagt nei om det var min venn. 

Skrev jo helt øverst at han har fått ja før, når det har vært krise. Men denne gangen fikk ikke jeg noe inntrykk av at det var noen krise. I hvert fall sa han ingenting om det til meg, at det var noen krise.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skrev jo helt øverst at han har fått ja før, når det har vært krise. Men denne gangen fikk ikke jeg noe inntrykk av at det var noen krise. I hvert fall sa han ingenting om det til meg, at det var noen krise.

Men han spør vel ikke om det for moro skyld? Hvis han faktisk ikke trenger hjelp? Når man først trenger sånn hjelp, er det sjelden man vet om det flere dager på forhånd.

Så er det jo mulig at han ikke vil overnatte hos familien, for da kommer det så mange spørsmål osv.

Men jeg skjønner jo at du blir litt irritert, får håpe det ikke kommer til å skje så ofte.

Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Men han spør vel ikke om det for moro skyld? Hvis han faktisk ikke trenger hjelp? Når man først trenger sånn hjelp, er det sjelden man vet om det flere dager på forhånd.

Så er det jo mulig at han ikke vil overnatte hos familien, for da kommer det så mange spørsmål osv.

Men jeg skjønner jo at du blir litt irritert, får håpe det ikke kommer til å skje så ofte.

Det var jo ikke noe krise, han ville ut på byen og ikke dra hjem:

Anonymkode: 31199...4d0

• Liker 4
Skrevet
ti10 skrev (1 time siden):

Men er det hans ansvar? 
Han har ett hjem, kone og barn. Han får holde seg der til han får bestemt seg for hva han skal gjøre. Ikke rømme hjemmefra som en sur tenåring. 

Anonymkode: e8500...5a4

Skrevet

Om noen hadde kontaktet meg etter 10 på kvelden, måtte de ha ventet til dagen etter med å få svar, for da sover jeg.

Om noen hadde ringt og vekket meg, fordi de hadde vært på byen og heller ville kræsjet hos meg, enn å a) dra hjem, b) sove hos familie, c) leie seg inn på hotell, så hadde jeg faktisk blitt rimelig grinete. Om noen ringer og vekker meg bør det helst være krise, altså.

Anonymkode: cd32c...eb4

• Liker 2
Skrevet

Spurte han om å gå på byen eller komme på besøk fordi han ikke hadde noe sted å være? 

Anonymkode: 972c0...f74

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var jo ikke noe krise, han ville ut på byen og ikke dra hjem:

Anonymkode: 31199...4d0

Men kanskje han spurte om TS skulle ut på byen for å bli med hjem etterpå? Altså for å slippe å spørre direkte i edru tilstand? At han egentlig bare trengte å sove hos TS, men at å gå ut på byen var et påskudd for å få det til? Det er i hvert fall det jeg ville ha trodd ut fra situasjonen TS beskriver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men er det hans ansvar? 
Han har ett hjem, kone og barn. Han får holde seg der til han får bestemt seg for hva han skal gjøre. Ikke rømme hjemmefra som en sur tenåring. 

Nei, selvsagt ikke, men så er det dette med å stille opp for folk av og til. Neste gang kan det være en selv som trenger hjelp, og det får man neppe hvis man ikke har avvist vennene sine før.

Men det er klart, hvis det blir en vane, bør jo denne kameraten finne en annen løsning.

Skrevet

Jeg hadde sagt ja og så hadde jeg heller tatt en alvorsprat om hva som skjer der hjemme og viktigheten i å stå i problemene der de er.

• Liker 1
Skrevet
ti10 skrev (6 minutter siden):

Nei, selvsagt ikke, men så er det dette med å stille opp for folk av og til. Neste gang kan det være en selv som trenger hjelp, og det får man neppe hvis man ikke har avvist vennene sine før.

Men det er klart, hvis det blir en vane, bør jo denne kameraten finne en annen løsning.

Han har stilt opp før men denne gangen passet det ikke. Og det ga han beskjed om, enda så sender han melding kl 23 og gjentar spørsmålet. 
Og det er sikkert ikke siste gangen. Gir du lillefingeren så tar han hele armen. 
Han har ett hjem og kan være der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...