Gå til innhold

Kan man gå rett til rettsak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnemor og jeg har hatt felles foreldreansvar for barnet, og nå har hun endret til bare henne siden det er under et år og barnet har fast bosted hos henne. Må jeg i mekling? Eller kan jeg kjøre sak på henne med en gang?

Anonymkode: 3d256...138

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har felles foreldreansvar kan ikke hun bare endre det uten ditt samtykke. Det går ikke, da du må signere og.

Mekling før stevning. Dere må gjennom flere samtaler med sakkyndig, dere må ha rettsmøte før hovedforhandling. 

Er dyrt og helt innfor jævlig tung påkjenning å gå gjennom og konflikten økes betraktelig. 

Anbefaller å sjekke om du har advokatforsikring, hvis ikke ville jeg fått det snarest. Har det ofte gjennom fagforbundet. Men der er det 6mnd karantene, så prosessen kan ikke ha vært begynt før karantenen er over.

Anonymkode: 84d4a...095

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis dere har felles foreldreansvar kan ikke hun bare endre det uten ditt samtykke. Det går ikke, da du må signere og.

Mekling før stevning. Dere må gjennom flere samtaler med sakkyndig, dere må ha rettsmøte før hovedforhandling. 

Er dyrt og helt innfor jævlig tung påkjenning å gå gjennom og konflikten økes betraktelig. 

Anbefaller å sjekke om du har advokatforsikring, hvis ikke ville jeg fått det snarest. Har det ofte gjennom fagforbundet. Men der er det 6mnd karantene, så prosessen kan ikke ha vært begynt før karantenen er over.

Anonymkode: 84d4a...095

Feil! Les lovverket om foreldreansvar! Hun har loven på sin side her.

TS du må først til mekling, så evt rettsmøter og rettssak 

Anonymkode: 4ca23...f6e

Skrevet

Når barnet er under et år skal det være hos mor etter loven pga amming osv

Snakk med familievernkontoret om veien videre 

Anonymkode: 0128b...c57

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Feil! Les lovverket om foreldreansvar! Hun har loven på sin side her.

TS du må først til mekling, så evt rettsmøter og rettssak 

Anonymkode: 4ca23...f6e

Det er forskjell på foreldreansvar og daglig omsorg. Og jeg tenker ts mener daglig omsorg.

Anonymkode: 5433c...016

Skrevet

Du glemmer barnet, ig hva som er viktig for barnet her og nå. Det er mor. Men du har rett på samvær. Så prøv å finne ut av hvordan dere kan legge til rette for at barnet kan bli kjent med begge. Du må kanskje finne deg i å være tilstede sammen med mor da. Du kan ikke ta fra ho barnet. 

Anonymkode: ae025...874

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du glemmer barnet, ig hva som er viktig for barnet her og nå. Det er mor. Men du har rett på samvær. Så prøv å finne ut av hvordan dere kan legge til rette for at barnet kan bli kjent med begge. Du må kanskje finne deg i å være tilstede sammen med mor da. Du kan ikke ta fra ho barnet. 

Ja, og så skulle jeg legge til: Foreldreansvar og daglig omsorg betyr ikke det samme. Er barnet født når dere var samboere? Hvis ikke har mor det daglige ansvaret, men du kan via fvk og mekling komme frem til en avtale. 

• Liker 1
Skrevet

Først meklingsattest. Dere må prøve å bli enige der. Så kontakter du advokat å legger frem alt du kan bidra med. Så må du dokumentere hennes dårlige sider. 

Så får dere en runde i rettsforbredende møte. Der legger du frem din side av saken først. Alt du mener, så forteller hun sin side av saken. Husk at timer hos advokat ofte er fra 2000,- 

Så får dere et møte med sakkyndige alene å diskutere utfordringer. Så får dere hjemmebesøk av sakkyndige for å dokumentere hjem og tilknytning. 

Så et møte til med hva de tenker om saken. Her kan det hende du får vite hva de tror kommer til å skje om dere skal til hoveddomstolen. 

Her stoppet vi og en måtte gi seg på alt. 

For meg, med fri rettshjelp kostet dette 10 000 for alt dette. 

Anonymkode: 5caad...f0b

Skrevet

Og hvordan kan du mene at du har rett på mest samvær? Hva er det beste for babyen din?

Hva gjør mor dårlig som du kan gjøre bedre? Hvor mye samvær har du nå? Hvem er baby mest tilknyttet til?

Skrevet

Skjønner ikke hva problemet er. Menn kan ikke ta vare på babyer. Vent til barnet blir eldre først.

Anonymkode: 1b24a...e75

Skrevet

Uten meklingsattest er ikke vilkårene for å ta ut stevning til stede.

Anonymkode: fe7c8...49d

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Skjønner ikke hva problemet er. Menn kan ikke ta vare på babyer. Vent til barnet blir eldre først.

Anonymkode: 1b24a...e75

Menn kan helt klart ta vare på babyer. Vet om en som fikk nyfødt baby alene fordi moren ikke ville likevel å stakk av. Han har klart seg helt fint. 

Men her har de vært to og mor har permisjon først så da må man se på hvem som har tilknytning og best evne til barnets beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...