Gå til innhold

Dere som har foreldre som har barnebarn og bonusbarnebarn

Nesly

Anbefalte innlegg

Da jeg var i et forhold med mine og dine barn, så ble det gjort store forskjeller. 
Det var sårt for min datter, for bestefedrene hennes er opptatt med sitt. Bestemødrene på begge sider er dessverre døde. 
Ikke så mye å gjøre med det. Måtte gjøre det beste ut av det. 

Når besteforeldrene hentet mine bonusbarn for å dra på kino, ut å spise ol så tok jeg med min datter å gjorde noe hyggelig av og til. 

Anonymkode: 8cfd4...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine foreldre har gitt mer til barnebarnet enn til mine tre bonusbarn. Ikke åpenlyst, ingen konvolutter med beløp som tydelig er ulike osv, og de har vært meget rause med bonusbarna mine også (de får mer i julegave/bursdag/konfirmasjon av mine foreldre enn av svigers). Men på julaften feks får bonusbarna flere gaver enn min fordi de har større familie, så dette har aldri vært et tema overhodet. Tror tvert i mot at de ser på det som naturlig!

Hadde bonusbarna ikke hatt annen familie på morssiden hadde situasjonen vært en annen, og da kan det godt hende at ting hadde vært annerledes!

De var små da vi møttes, og de er definitivt en del av familien! Men en sånn type forskjell synes jeg faktisk er greit, så lenge det ikke gnis inn og den ene sitter med en femtilapp og den andre med fem tusen i konvolutten til bursdag! Bonusbarna har skilte besteforeldre på morssiden, og disse har heller aldri gitt gaver i lik verdi, så her er de vant til å få ulikt uansett hvem det er fra. 

Tydelig forskjellsbehandling, som å ha med gave til den ene og ikke resten når alle er samlet, eller ulike pengesummer i konvolutter som åpnes i fellesskap feks, det er noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/14/2022 at 11:34 PM, AnonymBruker said:

Litt mindre. Ingen får veldig dyre gaver. 

Vi bor i flyavstand og de treffes få ganger i året, stebarnet var allerede nesten ferdig med ungdomsskole da vi ble samboere, og er ikke med når vi reiser på besøk til dem over flere dager (velkommen, men er jo opptatt med eget liv, kjæreste, venner, studier, deltidsjobb osv). Stebarnet husker ikke skikkelig navn på fellesbarnets onkler, tanter og søskenbarn. 

Jeg synes det er litt rart at de ikke bare gir akkurat det samme, siden det er snakk om 1 person og de ikke har trang økonomi. 

Anonymkode: dd1e9...fee

Jeg synes egentlig det er litt rart at hun får noe, da hun verken besøker eller husker navn. 

Anonymkode: ccfe6...034

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet har tre sett besteforeldre, skal det da få full pott i gaver fra alle? Det er jo heller ikke rettferdig. 

Anonymkode: eed01...07f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit at det er skjevdeling. Hver familie får finne sin form på hva som er rett eller galt. 

Oppfordrer alle familier til å ta en prat om det og finne den løsningen som er rett for dem. 

Vi opplevde ett av de første årene at bonusbarnet satt med et berg av gaver til jul og felles barnet kun hadde noen få. Bonusbarnet har jo en familie til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. I den grad det kan bli likt, ihvertfall. De minste får også gave av eldstes bestemor. ❤️

Anonymkode: ad721...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toyah skrev (På 17.9.2022 den 9.10):

Jeg syns det er helt greit at det er skjevdeling. Hver familie får finne sin form på hva som er rett eller galt. 

Oppfordrer alle familier til å ta en prat om det og finne den løsningen som er rett for dem. 

Vi opplevde ett av de første årene at bonusbarnet satt med et berg av gaver til jul og felles barnet kun hadde noen få. Bonusbarnet har jo en familie til.

Helt enig.

For omtrent 10 år siden tok jeg opp dette temaet her inne.

Da ga en mor beskjed om at selv om hun ville ha et nært og godt forhold til bonusbarnebarna sine, ville hun ikke ha en bestemorrolle for dem.
Bonusbarnebarna hennes hadde allerede 2 sett biologiske besteforeldre som stilte opp for dem, mens hennes egne barnebarn hadde en besteforelder i live, og det var henne.

Tradisjonen i denne familien hadde i alle år vært at alle ble behandlet likt ut i fra den rollen de hadde, men da hun fikk 4 bonusbarnebarn i tillegg til sine to yngre biologiske barnebarn, følte hun på urettferdigheten ved likebehandlingen.

Hun så at hennes bonusbarnebarn fikk tilskudd til førerkort av de biologiske besteforeldrene sine, det kunne ikke hennes biologiske barnebarn få fra henne, fordi hun hadde ikke økonomi til å gi samme tilskudd til bonusbarnebarna.

Hun så at hennes bonusbarnebarn fikk være med på ferie med de biologiske besteforeldrene sine, det fikk ikke hennes biologiske barnebarn få fra henne, fordi hun hadde ikke økonomi til å ta med bonusbarnebarna også.

Hun så at hennes bonusbarnebarn fikk tilskudd til bunad til konfirmasjonen av de biologiske besteforeldrene sine, det fikk ikke hennes biologiske barnebarn få fra henne, fordi hun hadde ikke økonomi til å gi samme sum til bonusbarnebarna også.

Hun så at bonusbarnebarna fikk hauger av dyre bursdags- og julegaver fra sine biologiske besteforeldre, det kunne hun ikke gi til sine biologiske barnebarn, fordi hun hadde ikke økonomi til å gi det samme til bonusbarnebarna.

OSV

Derfor ga hun beskjed om at hun ønsket å gjøre ting for og med de biologiske barnebarna, uten at det ble forventet at hun gjorde det samme for bonusbarnebarna.

Etter en tilvenningsperiode har dette fungert veldig godt!

På alle andre områder, som ikke går på det økonomiske, er bonusbarnebarna, og etterhvert også bonusoldebarna, en naturlig del av familien, og er inkludert på alle måter, unntatt når det gjelder størrelsen på gaver.

Vår familie har funnet en løsning som passet for oss, men det er ikke sikkert at vår løsning passer for andre.

Kommunikasjon er nøkkelordet!

Anonymkode: e823a...025

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har en tendens til å "glemme" min bonus-sønn. 😐 Han er noe eldre enn de andre barna i flokken, og når jeg etterspør hvor f.eks. hans julegave er så unnskylder de det med at han er "for gammel". Han er 12 år, liksom. 🙄 Skulle man fulgt deres logikk så hadde jo heller ikke ettåringen min trengt så mange gaver (hun er mest interessert i gavepapiret for tiden), men hun fikk masse gaver, selv i fjor da hun bare var et par måneder gammel ved jul. 

Han har fine biologiske besteforeldre på begge sider og mangler således ingenting når det kommer til gaver og ting, men jeg synes ikke det er noe hyggelig de årene han feirer jul hos oss også kommer mine foreldre innom med gaver i lass og dung til de to yngre barna. Er så kjedelig å utelate han eller vise tydelig forskjell. Men til syvende og sist så er det jo like mye deres tap. Etter å ha prøvd å ta det opp flere ganger uten bedring har jeg nå begynt å ikke invitere de like mye de gangene han feirer høytider og bursdag med oss. 

Anonymkode: 2efda...453

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre gir gaver til «bonus»barnebarna, men ikke så mye som de ekte barnebarna. Jeg også gir gaver, men gir mer til de ekte barnebarna. Vi har ikke noe særlig kontakt med de og de er ikke spesielt takknemlige heller. Sier aldri takk, så jeg synes egentlig ikke de fortjener noe. De er ikke små barn. 

Anonymkode: bf592...5b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster har to bonusbarn, et eget barn og jeg har to barn. Når mine foreldre inviterer ut på felles middag eller til en felles ferietur vi var på er bonusbarnebarna selvfølgelig invitert. De gir også gaver til bursdag, jul og konfirmasjon, men ikke fullt så mye som til egne barnebarn. Som flere har nevnt har bonusbarneb egne sett med besteforeldre og mine foreldre ønsker ikke «konkurrere» eller sette igang en gavegalopp her. Mine barn har kun mine foreldre og min søster da mannen dessverre har mistet både foreldrene og søster til sykdom. Tenker man må finne ut hva som passer i den enkelte familie, uten å skape urettferdighet eller utenforskap. 

Anonymkode: c2a85...e0f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen nevnte over her: Blir det egentlig likt da, hvis de barna som har bonusbesteforeldre i tillegg til biologiske besteforeldre, skal få penger og gaver fra alle? Disse barna vil jo da få mye mer enn de barna som har to sett besteforeldre. 
Rettferdig? Eller? 
Bare en tanke. 

Anonymkode: 49d3f...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig.

For omtrent 10 år siden tok jeg opp dette temaet her inne.

Da ga en mor beskjed om at selv om hun ville ha et nært og godt forhold til bonusbarnebarna sine, ville hun ikke ha en bestemorrolle for dem.
Bonusbarnebarna hennes hadde allerede 2 sett biologiske besteforeldre som stilte opp for dem, mens hennes egne barnebarn hadde en besteforelder i live, og det var henne.

Tradisjonen i denne familien hadde i alle år vært at alle ble behandlet likt ut i fra den rollen de hadde, men da hun fikk 4 bonusbarnebarn i tillegg til sine to yngre biologiske barnebarn, følte hun på urettferdigheten ved likebehandlingen.

Hun så at hennes bonusbarnebarn fikk tilskudd til førerkort av de biologiske besteforeldrene sine, det kunne ikke hennes biologiske barnebarn få fra henne, fordi hun hadde ikke økonomi til å gi samme tilskudd til bonusbarnebarna.

Hun så at hennes bonusbarnebarn fikk være med på ferie med de biologiske besteforeldrene sine, det fikk ikke hennes biologiske barnebarn få fra henne, fordi hun hadde ikke økonomi til å ta med bonusbarnebarna også.

Hun så at hennes bonusbarnebarn fikk tilskudd til bunad til konfirmasjonen av de biologiske besteforeldrene sine, det fikk ikke hennes biologiske barnebarn få fra henne, fordi hun hadde ikke økonomi til å gi samme sum til bonusbarnebarna også.

Hun så at bonusbarnebarna fikk hauger av dyre bursdags- og julegaver fra sine biologiske besteforeldre, det kunne hun ikke gi til sine biologiske barnebarn, fordi hun hadde ikke økonomi til å gi det samme til bonusbarnebarna.

OSV

Derfor ga hun beskjed om at hun ønsket å gjøre ting for og med de biologiske barnebarna, uten at det ble forventet at hun gjorde det samme for bonusbarnebarna.

Etter en tilvenningsperiode har dette fungert veldig godt!

På alle andre områder, som ikke går på det økonomiske, er bonusbarnebarna, og etterhvert også bonusoldebarna, en naturlig del av familien, og er inkludert på alle måter, unntatt når det gjelder størrelsen på gaver.

Vår familie har funnet en løsning som passet for oss, men det er ikke sikkert at vår løsning passer for andre.

Kommunikasjon er nøkkelordet!

At hun ikke vil ha en bestemorrolle for de er sært , det hadde jrg ikke godtatt

Anonymkode: 1dd63...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine foreldre har en tendens til å "glemme" min bonus-sønn. 😐 Han er noe eldre enn de andre barna i flokken, og når jeg etterspør hvor f.eks. hans julegave er så unnskylder de det med at han er "for gammel". Han er 12 år, liksom. 🙄 Skulle man fulgt deres logikk så hadde jo heller ikke ettåringen min trengt så mange gaver (hun er mest interessert i gavepapiret for tiden), men hun fikk masse gaver, selv i fjor da hun bare var et par måneder gammel ved jul. 

Han har fine biologiske besteforeldre på begge sider og mangler således ingenting når det kommer til gaver og ting, men jeg synes ikke det er noe hyggelig de årene han feirer jul hos oss også kommer mine foreldre innom med gaver i lass og dung til de to yngre barna. Er så kjedelig å utelate han eller vise tydelig forskjell. Men til syvende og sist så er det jo like mye deres tap. Etter å ha prøvd å ta det opp flere ganger uten bedring har jeg nå begynt å ikke invitere de like mye de gangene han feirer høytider og bursdag med oss. 

Oj så kjipt av foreldrene dine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At hun ikke vil ha en bestemorrolle for de er sært , det hadde jrg ikke godtatt

Hvorfor?  De har allerede to bestemødre, og hadde ikke behov for enda en.  Tenåringene selv hadde ikke noe ønske om en ekstra bestemor, og hun ville ikke ha en bestemorrolle: vinn/vinn for begge parter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 11.35):

Oj så kjipt av foreldrene dine

Ja, jeg vet. Som sagt mangler gutten ingenting materielt, men jeg synes det handler om inkludering. Hans biologiske mor og hennes familie gir mine barn små, symbolske gaver for å symbolisere at de blir sett på som familie siden de er denne guttens søsken, så jeg synes det er kjedelig at min bonussønn ikke får samme gest tilbake fra min familie. Som sagt handler det ikke om penger eller tingene i seg selv, men bare å vise at han er en del av flokken, liksom. 

De har også prøvd å holde tilbake invitasjoner til hytta, turer etc. tidligere, men der har jeg og samboer sagt tydelig ifra at han er med hvis vi skal dra på noe de ukene han er hos oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...