Nesly Skrevet 14. september 2022 #1 Del Skrevet 14. september 2022 Gir de like mye i gave til bonusbarnebarn som "ekte" barnebarna i typ jul/bursdag og konfirmasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #2 Del Skrevet 14. september 2022 Jeg har en datter fra før, og her gjør ikke svigers forskjell på barna i familien. Hun er inkludert på lik linje som de andre. Det samme gjelder hans besteforeldre og tanter. Jeg er veldig takknemlig for det. De er mye mer besteforeldre til henne, enn hennes ekte familie fra farssiden. Anonymkode: b7ec9...ca0 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #3 Del Skrevet 14. september 2022 Svigers har bare våre unger som barnebarn. Et bonusbarnebarn og 3 barnebarn, ingen forskjellsbehandling. Får like mye til bursdag, jul osv. Har vært kjent siden bonusbarnebarnet var 1 år. Anonymkode: 15068...2a3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #4 Del Skrevet 14. september 2022 Mine svigerforeldre behandler mine barn som sine barnebarn❤️ Selvom vi kom inn i livet dems når barna var store😊(Tennåringer) Så veldig glad i svigerforeldrene mine❤️ Anonymkode: 2f00b...261 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #5 Del Skrevet 14. september 2022 Litt mindre. Ingen får veldig dyre gaver. Vi bor i flyavstand og de treffes få ganger i året, stebarnet var allerede nesten ferdig med ungdomsskole da vi ble samboere, og er ikke med når vi reiser på besøk til dem over flere dager (velkommen, men er jo opptatt med eget liv, kjæreste, venner, studier, deltidsjobb osv). Stebarnet husker ikke skikkelig navn på fellesbarnets onkler, tanter og søskenbarn. Jeg synes det er litt rart at de ikke bare gir akkurat det samme, siden det er snakk om 1 person og de ikke har trang økonomi. Anonymkode: dd1e9...fee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #6 Del Skrevet 14. september 2022 Nesly skrev (36 minutter siden): Gir de like mye i gave til bonusbarnebarn som "ekte" barnebarna i typ jul/bursdag og konfirmasjon? Ja både mine foreldre og mine bonussvigers Anonymkode: 1dd63...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #7 Del Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Litt mindre. Ingen får veldig dyre gaver. Vi bor i flyavstand og de treffes få ganger i året, stebarnet var allerede nesten ferdig med ungdomsskole da vi ble samboere, og er ikke med når vi reiser på besøk til dem over flere dager (velkommen, men er jo opptatt med eget liv, kjæreste, venner, studier, deltidsjobb osv). Stebarnet husker ikke skikkelig navn på fellesbarnets onkler, tanter og søskenbarn. Jeg synes det er litt rart at de ikke bare gir akkurat det samme, siden det er snakk om 1 person og de ikke har trang økonomi. Anonymkode: dd1e9...fee Jeg må bare spørre fordi jeg kan relatere: Er det sånn at de gir penger, og forskjellen blir veldig tydelig, eller kjøper de en gave, også er det ulik verdi? Hvor gammelt er de minste barna? Eldste må jo nærme seg myndighetsalder, siden h*n nesten var ferdig på ungdomsskolen da du og stefar flyttet sammen, og dere har rukket å få flere barn? Mange reduserer jo også på gaver når man fyller 18. Anonymkode: c3b83...79c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 15. september 2022 #8 Del Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Litt mindre. Ingen får veldig dyre gaver. Vi bor i flyavstand og de treffes få ganger i året, stebarnet var allerede nesten ferdig med ungdomsskole da vi ble samboere, og er ikke med når vi reiser på besøk til dem over flere dager (velkommen, men er jo opptatt med eget liv, kjæreste, venner, studier, deltidsjobb osv). Stebarnet husker ikke skikkelig navn på fellesbarnets onkler, tanter og søskenbarn. Jeg synes det er litt rart at de ikke bare gir akkurat det samme, siden det er snakk om 1 person og de ikke har trang økonomi. Anonymkode: dd1e9...fee Men hvis stebarnet er voksent, så å si uansett ikke besøker dem, og dessuten er så lite engasjert i den delen av familien at han eller hun ikke husker navn på folk, markerer jo hun eller han også avstand på sitt vis, så da kan jeg egentlig forstå at de ikke gir det samme. Hvis det hadde vært en 10-åring, kunne man forventet at de ikke gjorde forskjell, men ikke når barnebarnet er voksent og selv "melder seg ut". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Del Skrevet 15. september 2022 Vi er særboere så jeg vet ikke hva svigers gir til sine barnebarn, men mine barn får raust av dem mtp at de ikke møtes så ofte. Men bare julegave og konfirmasjonsgave. Mine foreldre gir ikke så mye til min særboer sine barn. En liten julegave som regel. Anonymkode: 10add...ebd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
molo80 Skrevet 15. september 2022 #10 Del Skrevet 15. september 2022 Jeg har ett barn og to bonusbarn. Mine foreldre gir alltid bursdagsgave og julegave til bonusbarnebarna, men barnebarnet får mer. Mine bonusbarn har store familier på begge sider, mitt barn har liten familie. Vi har bare bodd sammen i 2 år, så det er ikke naturlig at alle søskenene fra samboer sin familie gir til mi datter, så hun får kun fra de som vi er mest sammen med. Må legge til at mine foreldre er veldig rause med gaver. Bonusbarna får gaver til 500 både til jul og bursdag fra dem, men min datter får mer.. Når det gjelder andre ting så gjør mine foreldre ingen forskjell.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Del Skrevet 15. september 2022 Jeg har to barn med samboeren min, han har ei datter fra før. Datteren hans blir behandlet helt likt av min familie, ca samme pris på gaver kjøpt inn. Kan nok variere litt, men det kommer helt an på hva hun ønsker seg, og hva våre to felles ønsker seg. Er uansett ikke snakk om veldig mye i forskjell, og det kan like gjerne være hun som et år får en dyrere julegave enn mine to. Så alt i alt, blir det ganske så likt. Hun liker forøvrig bedre å være hjemme hos min mamma, enn sin egen mormor - fordi hjemme hos mamma får hun leke med det hun vil, hun får velge selv om hun vil være ute eller inne (men blir oppfordret til å være ute når det er pent vær) og moren min leser bøker, pusler puslespill og spiller med de når de er på besøk. Mormora hennes gjør ikke det, der må hun ut å gå tur (som ofte er på over 5km) hver dag hun er der uansett vær. Så hun velger ofte helger med min mamma, enn helger med henne. Datteren hans er snart åtte, og det har vært slik de siste par årene, iallfall. Anonymkode: 9f265...a93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Del Skrevet 15. september 2022 Mine besteforeldre ga like mye i jule- og bursdagspresanger til stebarnebarnet sitt som til de andre barnebarna. Men de ga ikke like mye i konfirmasjonsgave. Stebarnebarnet hadde stor familie på farens side også, og fikk jo da allerede mye mer gaver enn halvsøskenene til jul og bursdag, siden hun fikk fra tre sett besteforeldre og ikke bare to (og stetanter/onkler også). Anonymkode: 5825f...4d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #13 Del Skrevet 15. september 2022 Ser mange skriver at de behandler alle likt om det er barnebarn eller bonus. Jeg valgte å si fra til svigers at jeg ønsker at barna mine kun får julegave dersom vi feirer jul sammen, og det trenger bare å være en liten ting. Til bursdag gav hun dem 300,- kr hver. Hun er ikke bestemor til barna, men mor til min nye mann. Jeg mener barna mine ikke trenger å få i pose og sekk fordi foreldrene dems er skillt. De får penger hos farmor & farfar , og hos mormor og morfar. Hvis de da får samme sum hos bonus beste foreldre på begge sider, blir de etter min mening bortskjemte .. Det skal ikke være en kjempe fordel, men en «liten» bonus .. vet flere syntes min mening er rar da.. Anonymkode: f6e96...e67 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #14 Del Skrevet 15. september 2022 Nesly skrev (10 timer siden): Gir de like mye i gave til bonusbarnebarn som "ekte" barnebarna i typ jul/bursdag og konfirmasjon? Nei, det gjør hun ikke, og alle synes det er helt greit. Hennes bonusbarnebarn har 2 fulle sett med besteforeldre, og hennes biologiske barnebarn har en besteforelder. Hun snakket med familien om skjevdelingen, og alle mente hun gjorde rett i å prioritere de biologiske barnebarna. Anonymkode: e823a...025 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 15. september 2022 #15 Del Skrevet 15. september 2022 Dere som sier det er likt, gjelder dette også større gaver? Jeg vet om folk som har fått bunad av besteforeldre til konfirmasjonen, gir du da dette til bonusbarnebarna? Min mor ga mine barn 10000- til konfirmasjon(og dåp) skulle hun gitt samme sum til bonusbarnebarn. Bare så det er nevnt har vi kun fellesbarn, så ingen forskjellsbehandling her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #16 Del Skrevet 15. september 2022 Bonusdatter ( voksen nå), har aldri fått like dyr gave av min mor som mitt barn har fått. Ingen har reagert på det. Hun vokste opp med fire besteforeldre som hun fikk gaver av, mens min bare hadde en. Viktig med gave, syns jeg, men behøver ikke å være likt. Anonymkode: 9b2d7...8aa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #17 Del Skrevet 15. september 2022 Nei, dessverre. Anonymkode: 4a04e...9e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #18 Del Skrevet 15. september 2022 fru Alving skrev (45 minutter siden): Dere som sier det er likt, gjelder dette også større gaver? Jeg vet om folk som har fått bunad av besteforeldre til konfirmasjonen, gir du da dette til bonusbarnebarna? Min mor ga mine barn 10000- til konfirmasjon(og dåp) skulle hun gitt samme sum til bonusbarnebarn. Bare så det er nevnt har vi kun fellesbarn, så ingen forskjellsbehandling her. Ja stor sum til alle også i konf Anonymkode: 1dd63...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #19 Del Skrevet 15. september 2022 Nei, de gir billigere gaver til bonusene. Som jo er helt rimelig - alle disse har egne besteforeldre i massevis. Anonymkode: 85850...693 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. september 2022 #20 Del Skrevet 15. september 2022 (endret) Ja, de gir (eller gav, siden de er døde nå) like mye til både bonusbarnebarn og biologiske barnebarn. Og vi gir selv like mye til bonusnevøer/-nieser som til biologiske (det inkluderer også større gaver som til konfirmasjon). For oss føles dette som det mest naturlige. Det betyr nødvendigvis at bonusbarna får gaver fra tre sider, men det å være skilsmissebarn er ikke en dans på roser og kanskje føler man seg ikke helt inkludert i hverken mor eller fars nye familie med deres nye partnere, nye barn og partnerens familie. I tillegg har deres nye stesøsken sine foreldre sammen og har bare ett hjem. Rettferdighet handler ikke alltid om penger og verdier. Og hvis det å behandle stebarn/-barnebarn/-nevøer/-nieser akkurat som de biologiske gjør at de føler seg mer inkludert og føler mer tilhørighet til familien så synes jeg det teller veldig mye mer enn at de kanskje får litt flere gaver. Endret 15. september 2022 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå