Gå til innhold

Barn og idrett. Er jeg for streng med datteren min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun går i 6. klasse og går på handball. Har gjort det siden hun var 6 år. Hun har hele veien egentlig vært ganske god, men har det siste året merket at hun har blitt litt lat. Hun gidder liksom ikke gjøre sitt beste hverken på kamp eller trening, og lener seg litt på at de andre skal gjøre jobben virker det som. Så nå har jeg sagt til henne at hun må skjerpe seg. At hun må gjøre sitt beste både på trening og kamp, og ikke stå å se på at de andre gjør jobben. Hun må også bidra. Fordi jeg vet at hun kan bedre. 
For streng eller greit å si fra at hun må skjerpe seg?

Hun sier hun syns det er gøy og vil ikke slutte. 

Anonymkode: f46a5...562

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er det kanskje ikke like gøy lengere? Mange barn som slutter med lagidrett når det blir for seriøst. De startet med noe som var gøy,ikke for konkurransen sin del. 

Anonymkode: 6b8c9...ad7

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Da er det kanskje ikke like gøy lengere? Mange barn som slutter med lagidrett når det blir for seriøst. De startet med noe som var gøy,ikke for konkurransen sin del. 

Anonymkode: 6b8c9...ad7

Hun sier hun syns det er gøy, og vil ikke slutte. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

Ja, men da syns hun kanskje at det er gøy når det ikke er så seriøst. Men jeg er enig med deg, for å være en god lagkamerat må man også yte sitt beste. Og det blir bare viktigere og viktigere jo eldre de blir. De andre på laget kan også fort bli irritert om de ser at hun ikke gjør sitt beste. Sier ikke trenerne noe? 

Om hennes beste var det nivået hun er på nå, hadde det vært greit. Men det er ikke greit når hun kan yte bedre.

Anonymkode: fae89...20f

• Liker 1
Skrevet

"Yte", "gjøre jobben", "skjerpe seg"? 

Ikke spille, trene og kose seg med venner? 

Må det være så seriøst? Hva er de? 11 år? Ikke rart det blir frafall fra barneidretten.. 

Anonymkode: 3ea57...9fd

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

ts

Men sier hun det fordi det er det hun tror du vil høre? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For min del er det uviktig hvordan barn presterer på banen. Jeg er opptatt av at barnet skal få fysisk aktivitet, det er jo det som er helsebringende.

Så, jeg tenker at så lenge dattera di trives, så er det helt greit slik det nå er. De trenger ikke å alltid gi alt eller være på topp. Noen må være de dårligste også,og de midt i mellom. Det viktigste bør vel være den fysiske aktiviteten,og at de har noe å gjøre på, utenom mobil etc😁

Anonymkode: 30eed...c9e

• Liker 5
Skrevet

Det er nok ikke slik på laget til min datter at det er nok å bare være med for å ha det gøy. Det et ikke blodalvorlig, men innsats er forventet. Det blir frustrasjon blant de andre på laget når noen ikke gidder. 

ts

Skrevet

Det viktigste i verden er ikke å jobbe hardt, men å gjøre det man må på en måte man trives med. Da gir det ofte best resultat og best livskvalitet. Grunnen til at mange ofte blir angstfylte, deprimerte, utbrent eller får dårlig livskvalitet er at de jobber hardt/ut i fra hva de tror andre forventer, istedenfor for å gjøre det på en måte som de trives med. Beste er å lære datteren din å spille på en slik måte som gir henne glede 

Anonymkode: ab60c...1ab

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Men hva sier datteren din selv om situasjonen? Er hun enig i at hun ikke bidrar like mye? Hvorfor det, i så fall? 

Skrevet

Er du treneren hennes? 

Anonymkode: e202e...28b

Skrevet

Greit å si du mener hun bør gjøre en bedre innsats. Trenerens vurdering om hun fortsatt kan spille på laget. 

Anonymkode: cfec5...dad

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hun går i 6. klasse og går på handball. Har gjort det siden hun var 6 år. Hun har hele veien egentlig vært ganske god, men har det siste året merket at hun har blitt litt lat. Hun gidder liksom ikke gjøre sitt beste hverken på kamp eller trening, og lener seg litt på at de andre skal gjøre jobben virker det som. Så nå har jeg sagt til henne at hun må skjerpe seg. At hun må gjøre sitt beste både på trening og kamp, og ikke stå å se på at de andre gjør jobben. Hun må også bidra. Fordi jeg vet at hun kan bedre. 
For streng eller greit å si fra at hun må skjerpe seg?

Hun sier hun syns det er gøy og vil ikke slutte. 

Oi, ja, du er alt for streng. 

Hvorfor i all verden står du og ser på TRENINGENE hennes når hun er så stor? Gi ungen din litt space og la henne få styre selv. Det er bare for moro, det får være måte på prestasjonspress hjemmefra. 

Du sier at laget har en grei indrejustis hvis folk ikke bidrar. Da vil det jo ordne seg selv da. Hun får beskjed fra de andre jentene hvis de synes hun bidrar for lite. 

La ungen din ha det gøy på sine premisser. Hun er 11.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

"Yte", "gjøre jobben", "skjerpe seg"? 

Ikke spille, trene og kose seg med venner? 

Må det være så seriøst? Hva er de? 11 år? Ikke rart det blir frafall fra barneidretten.. 

Problemet er at det ikke finnes et "ha det gøy"-lag og et "seriøst"-lag. 

Det er det som er så dumt. 

Om noen bare er med for å ha det gøy, og ikke anstrenger seg, ødelegger de for de som faktisk tar det seriøst, som er opptatt av å bli flinke og gjøre det bra. 

Det burde rett og slett vært flere tilbud. Ett for de seriøse, og ett for de som gjør det for moro skyld, og har mest fokus på aktivitet, være med venner, osv. 

Jeg sluttet med en idrett nettopp fordi det ble for seriøst. Jeg orket ikke press om å hele tiden skulle prestere, jeg ville bare være i fysisk aktivitet med vennene mine og ha det kjekt. 

Veldig dumt, men samtidig så er det jo like dumt om de som virkelig vil prestere slutter fordi det ikke er gøy når "latsabber" som meg ødelegger for laget. 

Anonymkode: 0c1aa...1c4

• Liker 1
Skrevet
Surriball skrev (1 time siden):

Oi, ja, du er alt for streng. 

Hvorfor i all verden står du og ser på TRENINGENE hennes når hun er så stor? Gi ungen din litt space og la henne få styre selv. Det er bare for moro, det får være måte på prestasjonspress hjemmefra. 

Du sier at laget har en grei indrejustis hvis folk ikke bidrar. Da vil det jo ordne seg selv da. Hun får beskjed fra de andre jentene hvis de synes hun bidrar for lite. 

La ungen din ha det gøy på sine premisser. Hun er 11.

Grunnen til at jeg innimellom ser på treningene er fordi det er et stykke å kjøre. Så da handler jeg ofte litt mens hun trener, også sitter jeg og ser på og ventet den tiden som er igjen. 

ts

Skrevet

Det er selvsagt viktigst at datteren din trives, har det gøy og er i aktivitet. Og det er hun jo.

Så mener jeg likevel at det ikke er noen motsetning mellom å ha det kjekt og gjøre sitt beste. Klart datteren din skal bidra og være en del av laget, hun kan ikke lene seg på alle andre. Og dette er vel egentlig treneren sin jobb å si fra og motivere til.

• Liker 1
Skrevet

Tror utvilsomt jeg ville overlatt den delen til treneren å håndtere. Er han eller hun misfornlyd med henne så tar de det sikkert opp på en grei måte. Du er ikke treneren hennes, og kan ha en mer tilbakelent rolle. Så fint hun liker det tenker jeg! Resten får treneren ordne opp i.

Anonymkode: 1261b...731

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

ts

Og det gjør du alt for å endre på?

Anonymkode: 9edca...4d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet er at det ikke finnes et "ha det gøy"-lag og et "seriøst"-lag. 

Det er det som er så dumt. 

Om noen bare er med for å ha det gøy, og ikke anstrenger seg, ødelegger de for de som faktisk tar det seriøst, som er opptatt av å bli flinke og gjøre det bra. 

Det burde rett og slett vært flere tilbud. Ett for de seriøse, og ett for de som gjør det for moro skyld, og har mest fokus på aktivitet, være med venner, osv. 

Jeg sluttet med en idrett nettopp fordi det ble for seriøst. Jeg orket ikke press om å hele tiden skulle prestere, jeg ville bare være i fysisk aktivitet med vennene mine og ha det kjekt. 

Veldig dumt, men samtidig så er det jo like dumt om de som virkelig vil prestere slutter fordi det ikke er gøy når "latsabber" som meg ødelegger for laget. 

Anonymkode: 0c1aa...1c4

Enig med deg i mye. Det er dumt at det ikke finnes "old boys"-lag for den alderen. De som er med for å få en dose fysisk aktivitet og lagfølelse i en sosial setting. Samtidig betyr det ikke nødvendigvis at man ødelegger for laget selv om man ikke "peaker" på hver eneste trening. Noen blomstrer tidlig, noen blomstrer seinere, og noen blomstrer i rykk og napp. Legg på pubertet som kan komme og rote til ting, kanskje spesielt dagsform. Videre tror jeg det er sånn at dersom idretten kun skal være for de som trener beinhardt og har en drøm om å bli proff, ja da er det ikke nok deltakere til å stille lag. Og da er det heller ikke mulighet for at de med ambisjoner å blomstre og utvikle seg.  Man er avhengig av bredden dersom det å få fram talentene er et mål.

• Liker 1
Skrevet

Vi oppdaget også at vår datter fotballspillende plutselig sluttet å ha like stor innsats på trening og kamper. Det måtte litt lirking til før vi fikk ut av henne at hun hadde fått litt kommentarer fra lagvenninner om at hun viste seg for mye frem med noe teknikk, og at trenerne hadde sagt noe som hun tolkes som at hun  tok for mye plass så hun endte opp med å nesten bare spille frem andre og ikke tørre å prøve på nye ting eller gå selv om det var åpent.  Hun elsker å spille fotball, men stoler fortsatt ikke på trener og lagvenniner, så vi jobber mye med henne om å hjelpe henne til å få tilbake selvtilliten. Noen vil kanskje kalle det pushing, men det er mer pepping om å tørre å ta plass.

Så ville forsøke å finne ut om noe plager henne på trening/kamp. 

Anonymkode: ce411...164

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...