AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 Når jeg leser om autisme og schizofreni så ser jeg at de har utrolig mye like symptomer. Så å si alle de negative symptomene på schizofreni er også vanlige symptomer ved autisme. Alle disse symptomene er symptomer som er vanlig ved begge diagnosene: Manglende ansiktsmimikk, monoton stemme, manglende spontan tale, sosial tilbaketrekning og isolasjon, fattig språk, dårlig emosjonell kontakt, redusert kroppspråk, perservasjon for å nevne det jeg kommer på nå. Spørsmålet mitt er hvordan vet man hvilken diagnose man har og hvordan vet man om man ikke har begge til og med? Anonymkode: 143a2...b59
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #2 Skrevet 14. september 2022 Eh, nei. Det er to helt forskjellige diagnoser. Anonymkode: 1171f...a51 21 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 Schizofreni ledsages som regel også med positive symptomer. Anonymkode: a5e4a...0fa 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 Autismespekterdiagnostiserte hallusinerer ikke. Autisme er ikke en alvorlig sinnslidelse. Anonymkode: 0e881...11a 4 11
Snok1 Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eh, nei. Det er to helt forskjellige diagnoser. Anonymkode: 1171f...a51 Nettopp. Og i det ligger også at de har to forskjellige sett med kriterier for å stille diagnosene. Dette ligger bakt inn i diagnosesystemet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #6 Skrevet 14. september 2022 I alle dager 😅 Anonymkode: bd726...f28 8
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når jeg leser om autisme og schizofreni så ser jeg at de har utrolig mye like symptomer. Så å si alle de negative symptomene på schizofreni er også vanlige symptomer ved autisme. Alle disse symptomene er symptomer som er vanlig ved begge diagnosene: Manglende ansiktsmimikk, monoton stemme, manglende spontan tale, sosial tilbaketrekning og isolasjon, fattig språk, dårlig emosjonell kontakt, redusert kroppspråk, perservasjon for å nevne det jeg kommer på nå. Spørsmålet mitt er hvordan vet man hvilken diagnose man har og hvordan vet man om man ikke har begge til og med? Anonymkode: 143a2...b59 Dette er også symptomer som kan beskrive noen som er deprimerte eller trøtte b mennesker før 8😅 Enkelt symptomer kan ikke si så mye, man må se på hele bildet. Anonymkode: 24205...708 5 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 Det kan jeg si med hånden på hjertet at i hen mine to Asbergere har noen av de symptomene eller en sånn adferd. Hvis en ikke har barn på autismespekteret så bør en ikke uttale seg veldig bastant, TS! Anonymkode: 42a85...e9a 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #9 Skrevet 14. september 2022 autisme og schizofreni??? Det er jo to helt forskjellige tilstander. Anonymkode: 8e3a5...cab 7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan jeg si med hånden på hjertet at i hen mine to Asbergere har noen av de symptomene eller en sånn adferd. Hvis en ikke har barn på autismespekteret så bør en ikke uttale seg veldig bastant, TS! Anonymkode: 42a85...e9a Du vet det finnes voksne som har dette, søsken osv. Man kan undre seg over diagnoser selv om man ikke har barn med denne diagnosen. Kanskje ts har autisme for alt du vet. Er det kun foreldre til barn med autisme som får uttale seg, eller drøfte tanker rundt diagnosen? Anonymkode: 1ddf2...b92 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #11 Skrevet 14. september 2022 Jeg omgås mye folk med diagnoser via jobb. Schizofreni er veldig lett å skille fra autisme. Anonymkode: eac56...676 7
NiceOrNothing Skrevet 14. september 2022 #12 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Når jeg leser om autisme og schizofreni så ser jeg at de har utrolig mye like symptomer. Så å si alle de negative symptomene på schizofreni er også vanlige symptomer ved autisme. Alle disse symptomene er symptomer som er vanlig ved begge diagnosene: Manglende ansiktsmimikk, monoton stemme, manglende spontan tale, sosial tilbaketrekning og isolasjon, fattig språk, dårlig emosjonell kontakt, redusert kroppspråk, perservasjon for å nevne det jeg kommer på nå. Spørsmålet mitt er hvordan vet man hvilken diagnose man har og hvordan vet man om man ikke har begge til og med? Anonymkode: 143a2...b59 Kjenner en med begge de diagnosene . Inkludert bi-polar. Fikk autisme -diagnosen først .
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #13 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg omgås mye folk med diagnoser via jobb. Schizofreni er veldig lett å skille fra autisme. Anonymkode: eac56...676 Men når man har alle symptomene i hovedinnlegget og i tillegg har vrangforestillinger og er unormalt paranoid og mistenksom. Hvordan vet man da om man har autisme eller schizofreni? Eller kanskje tenker mer på hvordan vet man at man ikke har både schizofreni OG autisme? Anonymkode: 143a2...b59
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #14 Skrevet 14. september 2022 De er da forskjellige! 😮 Anonymkode: 8d973...dae
Maestro Skrevet 14. september 2022 #15 Skrevet 14. september 2022 Er fritidskontakt for ungdom med autisme. Nær venninne med schizofreni. Hatt psykose en gang selv. Nei, ser ingen likhetstrekk for og si det sånn. 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #16 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet det finnes voksne som har dette, søsken osv. Man kan undre seg over diagnoser selv om man ikke har barn med denne diagnosen. Kanskje ts har autisme for alt du vet. Er det kun foreldre til barn med autisme som får uttale seg, eller drøfte tanker rundt diagnosen? Anonymkode: 1ddf2...b92 Poenget mitt var at en har ikke alle symptomer som er innenfor registeret for høytfungerende autisme (Asberger) selv om en får diagnosen. Jeg vil anta med min kunnskap at det er de med en tyngre autismediagnose som har desse symptomene som TS beskriver. Som sagt så fungerer mange med Asberger ganske så bra. Den gangen førstemann var under utredning og Asberger ble nevnt, så fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle gå hjem og Google Asberger fordi en kunne få en skikkelig nedtur og det som følger på. Det rådet fulgte jeg, og det er jeg veldig glad for i dag. Anonymkode: 42a85...e9a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #18 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anonymkode: b09dc...bff Hvorfor legge ut sånne artikler ? Hjelper det noen ? Anonymkode: 42a85...e9a
Drizzt Skrevet 14. september 2022 #19 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg leser om autisme og schizofreni så ser jeg at de har utrolig mye like symptomer. Så å si alle de negative symptomene på schizofreni er også vanlige symptomer ved autisme. Alle disse symptomene er symptomer som er vanlig ved begge diagnosene: Manglende ansiktsmimikk, monoton stemme, manglende spontan tale, sosial tilbaketrekning og isolasjon, fattig språk, dårlig emosjonell kontakt, redusert kroppspråk, perservasjon for å nevne det jeg kommer på nå. Spørsmålet mitt er hvordan vet man hvilken diagnose man har og hvordan vet man om man ikke har begge til og med? Anonymkode: 143a2...b59 Jeg synes du må lese mye mer fordi du skrev noe veldig dumt og komisk. Sånt skjer når man lager en hel setning ut fra 2 bokstaver man har lest. Spesielt må du lese om autisme, hva autisme er, hvorfor det kalles for spektrum, forskjeller mellom folk med autisme og ... bare les. Når du har samlet nok informasjon, ser du at det du skrev i HI er direkte feil.
Drizzt Skrevet 14. september 2022 #20 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Men når man har alle symptomene i hovedinnlegget og i tillegg har vrangforestillinger og er unormalt paranoid og mistenksom. Hvordan vet man da om man har autisme eller schizofreni? Eller kanskje tenker mer på hvordan vet man at man ikke har både schizofreni OG autisme? Anonymkode: 143a2...b59 Man utredes for begge hvis det er mistanke for at man har begge. Det blir feil å si at eple og enke er vanskelig å skille fra hverandre fordi begge starter og slutter på e og har 4 bokstaver hver og det er det du gjør her 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå