AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #21 Skrevet 16. september 2022 21 hours ago, Kerrs Pink said: Nope. "Første gang kroppen støter på det såkalte allergenet, danner kroppen antistoffer mot akkurat det stoffet - men man får ingen symptomer på allergi. Neste gang kroppen utsettes for allergenet, starter derimot en allergisk reaksjon i kroppen der antistoffene som ble dannet fører til at ulike betennelsesfremkallende substanser frigjøres." Hentet fra: https://www.allergiguiden.no/nb-no/allergi/hva-skjer-i-kroppen-ved-allergi Kan nesten ingenting om allergi, men dette vet jeg Anonymkode: c390b...de8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #22 Skrevet 16. september 2022 Prøv å smør litt på leppa til baby først og vent 30 min! Vår baby var allergisk mot nøtter og det tok seriøst bare tre-fire minutter fra han spiste en munnfull mat med nøtter i, til han ble så syk at han hovnet opp i ansiktet og besvimte. Det ble sykehus i hui og hast!! Det gikk heldigvis bra men man aner jo ikke, og nøtter er en av de verste allergiene.. bare vær forsiktig i starten. Anonymkode: 7f7f6...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #23 Skrevet 16. september 2022 Sunn og rask fra tights er 100% økologiske nøtter, så de kan du prøve. Anonymkode: 73034...e58
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #24 Skrevet 16. september 2022 Vi bruker Helios sin nøttesmør. Finnes i forskjellige typer Får også skippy peanøttsmør av og til 😊 Anonymkode: 095ac...c40
Gjest Kerrs Pink Skrevet 16. september 2022 #25 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): "Første gang kroppen støter på det såkalte allergenet, danner kroppen antistoffer mot akkurat det stoffet - men man får ingen symptomer på allergi. Neste gang kroppen utsettes for allergenet, starter derimot en allergisk reaksjon i kroppen der antistoffene som ble dannet fører til at ulike betennelsesfremkallende substanser frigjøres." Hentet fra: https://www.allergiguiden.no/nb-no/allergi/hva-skjer-i-kroppen-ved-allergi Kan nesten ingenting om allergi, men dette vet jeg Anonymkode: c390b...de8 Det er fortsatt ikke skremselspropaganda å være forberedt på allergi. Uansett hva du "vet" 😉
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #26 Skrevet 16. september 2022 Kerrs Pink skrev (22 timer siden): Nope. Hvilken påstand er det du betviler? Kan du patofysiologien bak allergi? For det kan nemlig jeg. Anonymkode: a078a...5b3 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #27 Skrevet 16. september 2022 4 minutter siden, Kerrs Pink said: Det er fortsatt ikke skremselspropaganda å være forberedt på allergi. Uansett hva du "vet" 😉 Dette var da en svært barnslig respons når du får påpekt at du tar feil. Anonymkode: 7e203...576 1
Gjest Kerrs Pink Skrevet 16. september 2022 #28 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken påstand er det du betviler? Kan du patofysiologien bak allergi? For det kan nemlig jeg. Anonymkode: a078a...5b3 At det er skremselspropaganda å være forberedt. Hva du kan eller ikke, bryr jeg meg ikke om altså. Jeg lever i dette med mine barn, og er jeg ikke i forkant så er det bare å ringe ambulansen. Derfor, når en skal begynne å gi en ny matvare til et lite barn, i dette tilfellet en baby, er det lurt å være forberedt.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #29 Skrevet 16. september 2022 Jeg laget nøttesmør selv for et par dager siden. Det er første gang jeg laget det, og det var kjempeenkelt. Jeg brukte stavmikser. - én pose mandler (250g?) - 5-6 paranøtter (om du ha det, eller dropp det - bittelitt salt eller ikke noe salt Varm opp stekeovnen til 180 grader. Legg mandlene på et bakepapir og stek i 10 minutter. Hell det i beholder og bruk stavmikseren. Først finkvernes mandlene, og etter en liten stund slipper de fettet og man får smørkonsistensen. Veldig enkelt! Hell det på et rent syltetøyglass eller lignende, og oppbevar i kjøleskapet. Babyen min spiser litt, men er ikke veldig interessert. Verdt å prøve uansett, tenker jeg. Anonymkode: c34a0...6fb 1
Gjest Kerrs Pink Skrevet 16. september 2022 #30 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette var da en svært barnslig respons når du får påpekt at du tar feil. Anonymkode: 7e203...576 Ja, det er din rett å mene at det var barnslig. Men jeg tar ikke feil, eller mener du at en IKKE burde tenke seg om før en gir en ny matvare til en baby? At en tilfeldig anonym person på internett påstår de kan alt om allergier, og ikke bare nøtteallergi, er jo helt absurd å tro på. Selv om de legger ved en kilde som passer akkurat til det den personen selv sa. Ts må bare gi nøttesmør for min del, herlighet, det er ikke mitt barn. Jeg håper hun reflekterer over hva hun gir, hvor mye, hvor ofte, og om babyen skulle få en reaksjon, ha en plan klar så hun slipper å bli kjemperedd fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Dét er mitt poeng.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #31 Skrevet 16. september 2022 Kerrs Pink skrev (12 minutter siden): Ja, det er din rett å mene at det var barnslig. Men jeg tar ikke feil, eller mener du at en IKKE burde tenke seg om før en gir en ny matvare til en baby? At en tilfeldig anonym person på internett påstår de kan alt om allergier, og ikke bare nøtteallergi, er jo helt absurd å tro på. Selv om de legger ved en kilde som passer akkurat til det den personen selv sa. Ts må bare gi nøttesmør for min del, herlighet, det er ikke mitt barn. Jeg håper hun reflekterer over hva hun gir, hvor mye, hvor ofte, og om babyen skulle få en reaksjon, ha en plan klar så hun slipper å bli kjemperedd fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Dét er mitt poeng. Selvfølgelig skal man følge med på om barnet reagerer på nye matvarer, men når man fremstiller det som at man må sitte klar med telefonen gir dette et feilaktig bilde på hvor vanlig det er med alvorlige allergiske reaksjoner og hvordan det utarter seg. Anonymkode: a078a...5b3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #32 Skrevet 16. september 2022 23 minutter siden, Kerrs Pink said: Ja, det er din rett å mene at det var barnslig. Men jeg tar ikke feil, eller mener du at en IKKE burde tenke seg om før en gir en ny matvare til en baby? At en tilfeldig anonym person på internett påstår de kan alt om allergier, og ikke bare nøtteallergi, er jo helt absurd å tro på. Selv om de legger ved en kilde som passer akkurat til det den personen selv sa. Ts må bare gi nøttesmør for min del, herlighet, det er ikke mitt barn. Jeg håper hun reflekterer over hva hun gir, hvor mye, hvor ofte, og om babyen skulle få en reaksjon, ha en plan klar så hun slipper å bli kjemperedd fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Dét er mitt poeng. Du står helt fritt til å dokumentere dine påstander også. Anonymkode: 7e203...576
Gjest Kerrs Pink Skrevet 16. september 2022 #33 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du står helt fritt til å dokumentere dine påstander også. Anonymkode: 7e203...576 Det er min mening, jeg har ikke påstått at jeg kan ekstremt mye om dette temaet. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Selvfølgelig skal man følge med på om barnet reagerer på nye matvarer, men når man fremstiller det som at man må sitte klar med telefonen gir dette et feilaktig bilde på hvor vanlig det er med alvorlige allergiske reaksjoner og hvordan det utarter seg. Anonymkode: a078a...5b3 Ok, så når jeg sier at en burde være forberedt, gjøre seg opp noen tanker om saken, så betyr det at en må sitte klar med telefonen til alle tider..? Det var ikke det jeg mente. Vi er alle forskjellige og har våre ting. Jeg kan ikke gå noe sted uten epipenn og medisin, må lese alle merkelapper nøye. Så jeg ER alltid klar til å ringe. Jeg unner ingen å ha det sånn. Men det betyr jo selvsagt ikke at alle har det på samme måte. Allergisk reaksjon er skremmende de første gangene. Alvorlig reaksjon er alltid skremmende, hver gang.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #34 Skrevet 16. september 2022 2 hours ago, Kerrs Pink said: Det er min mening, jeg har ikke påstått at jeg kan ekstremt mye om dette temaet. Aha, så dine meninger betyr mer enn fakta som den andre brukeren kom med? Anonymkode: 7e203...576
Gjest Kerrs Pink Skrevet 17. september 2022 #35 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Aha, så dine meninger betyr mer enn fakta som den andre brukeren kom med? Anonymkode: 7e203...576 🤣🤣 ja selvsagt, for MEG så gjør de jo det. Jeg vet hvordan dette fungerer for meg og min familie, og svarer utfra egne erfaringer. Jeg ler litt nå, for jeg skjønner jo at det kan høres helt fjernt ut, men jeg stoler nå mer på våre leger her og det de sier enn folk på internett. Men nå må dere ha ei riktig god helg videre og ingen må få allergiske reaksjoner de ikke kan takle.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #36 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 8.32): Ænglamark sitt creamy peanøttsmør. Det inneholder kun peanøtter og bitte litte granne salt, godt innenfor hva som er ok for små babyer på skiven. Har også brukt Green Choice sitt, men der sliter jeg litt med å finne versjonen uten biter for tiden. Anonymkode: a410f...e78 Åssen får de det til smør konsistensen om det bare er nøtter og salt? Dette kan jeg ikke noe om Anonymkode: 64701...373
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #37 Skrevet 17. september 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Åssen får de det til smør konsistensen om det bare er nøtter og salt? Dette kan jeg ikke noe om Anonymkode: 64701...373 Det er veldig mye fett i nøtter. Anonymkode: 7e203...576
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå