AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 Det begynte for over ti år siden med ebay og wish og jeg bestilte masse jeg ikke behøvde. De siste par årene har jeg gått over til dyrere klesbutikker, zalando, na-kd osv og jeg handler med faktura for opp til 5000 kr i mnd . Noen ganger har jeg bestilt for over 10.000! Jeg har ikke disse pengene så jeg returnerer det meste men beholder en del og har brukt ca 20tusen i år fra sparekonto det stod 50tusen på. Jeg er lavtlønnet og har ikke mer sparepenger enn det så jeg har virkelig ikke råd til all shoppingen men jeg klarer ikke stoppe! Tenker at jeg kan jo bare sende i retur så koser jeg meg med å scrolle og fantasere om at jeg skal se like bra ut som modellene. Jeg har dårlig selvbilde og hatt en kjæreste som kastet alle klesplaggene mine fordi han syns jeg/de var stygge og jeg har gått i terapi i mange år. Shoppingen er en avhengighet og tidsfordriv når jeg ikke får sove eller når det ikke er noe på tv osv , scroller jeg klær da hygger jeg meg når jeg er trist og alle problemer forsvinner for en liten stund for jeg fantaserer om settinger som aldri kommer som jeg kan bruke klærne i Det skjer i perioder noen ganger tre bestillinger på to dager også kan det gå tre eller fire uker til neste gang eller bare en uke. Det varierer Er det vanlig å ta av sånn med nettshopping eller har jeg et avhengighetsproblem? Jeg har nevnt det for psykologen men han sa liksom ikke noe på det så jeg har ikke tatt det opp igjen Anonymkode: f6c38...d0a 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #2 Skrevet 14. september 2022 PS to nettbutikker har utestengt meg pga mange returer.... ts Anonymkode: f6c38...d0a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 Ja slik du beskriver det har du en avhengighet der du fyller et tomrom på en usunn måte.. Kanskje på tide å ta opp igjen terpai? Anonymkode: 3697d...579 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja slik du beskriver det har du en avhengighet der du fyller et tomrom på en usunn måte.. Kanskje på tide å ta opp igjen terpai? Anonymkode: 3697d...579 Jeg går i terapi fortsatt men som sagt reagerte ikke psykologen noe på det når jeg fortalte om det. Har ellers veldig godt forhold med psykologen min Anonymkode: f6c38...d0a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg går i terapi fortsatt men som sagt reagerte ikke psykologen noe på det når jeg fortalte om det. Har ellers veldig godt forhold med psykologen min Anonymkode: f6c38...d0a men fortalte du at du tapper sparekontoen og er utestengt fra netthandler hos enkelte eller hva sa du? Anonymkode: 3697d...579 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #6 Skrevet 14. september 2022 Ja du har en avhengighet, høres ut som "shopping-bulimi" når du kjøper mye og retunerer så mye at du blir utestengt fra nettbutikker. Har aldri hørt om noen som har blitt utestengt fra nettbutikk før😮 Anonymkode: d466c...b1c 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja du har en avhengighet, høres ut som "shopping-bulimi" når du kjøper mye og retunerer så mye at du blir utestengt fra nettbutikker. Har aldri hørt om noen som har blitt utestengt fra nettbutikk før😮 Anonymkode: d466c...b1c Skjønner ikke hvordan det kan være lovlig engang. Anonymkode: fbf62...e33
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvordan det kan være lovlig engang. Anonymkode: fbf62...e33 Ulovlig er det nok ikke, man kan vel selv velge hvem man vil selge til så sant man ikke diskriminerer pga religon, etnisitet, religion etc. Men har som sagt aldri hørt om noen som har blitt utestengt før Anonymkode: d466c...b1c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Skrevet 15. september 2022 Vil ikke kalle dette vanlig. Jeg er i overkant glad i klær og sko. Men handler stort sett bare når jeg "trenger" noe. Typisk før julebordsesongen så klikker jeg hjem 5-6 kjoler, og beholder 1-3 av de. Eller en ny strandkjole og badedrakt før en ferie. Altså brukes ikke shopping som underholdning og tidsfordriv, og gir ikke glede i seg selv. Da gleden sitter i å bruke et nytt plagg til en gitt anledning. Anonymkode: 94c9b...bbe
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 Jepp, absolutt en avhengighet. Jeg har det på eksakt samme måte selv. Anonymkode: cdfdd...c27 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 Nei, det er ikke vanlig og det går jo utover din økonomi. Selv kjøper jeg klær når jeg trenger det, i tillegg til at jeg et par ganger i måneden går litt rundt og titter på ting uten å lete etter noe spesifikt, men det ender som oftest med at jeg ikke kjøper noe, eventuelt at jeg kjøper noe jeg trenger. Jeg bruker maks noen timer i måneden på å se på klær og sko. Har du noen andre interesser? Kanskje det vil hjelpe å fokusere på andre ting. Anonymkode: f1b8b...64b
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jepp, absolutt en avhengighet. Jeg har det på eksakt samme måte selv. Anonymkode: cdfdd...c27 Samme her.😵 Anonymkode: 12e36...601
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #13 Skrevet 15. september 2022 Det der høres ikke sunt eller normalt ut, nei. Du har jo en problematferd du ikke klarer å styre, som har negative konsekvenser for både andre og deg selv. Anonymkode: cf86d...c09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå