Gå til innhold

Skal snart utredes for ADHD. Er så fryktelig nervøs og redd for å feilrepresentere meg selv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ber vel egentlig ikke om råd her, med mindre du har noen veldig gode. 

Jeg har så mange diagnoser fra før - ca halvparten av dem er typiske feildiagnoser kvinner gjerne får i stedet for ADHD-diagnosen (for eksempel depressiv bipolar)... Den andre halvparten er diagnoser som havner innunder ADHD-paraplyen (angst, for eksempel) eller ofte sameksisterer med ADHD (for eksempel C-PTSD). Jeg er redd jeg dukker opp hos nevropsykolog, og så sier han at "åja! Du er jo bare deprimert" eller "dette er sikkert bare PTSD-symptomatikk" når jeg vet i mitt ærligste indre at det ikke er noen av disse - og at jeg har vært slik siden jeg var liten. 

Om jeg ikke får diagnosen, får jeg ikke hjelp med den. Får jeg ikke hjelp med den, blir jeg sikkert ufør på sikt (går på AAP nå), for jeg har virkelig prøvd absolutt alt. Jeg trener så regelmessig jeg kan, spiser kjempesunt, har prøvd antidepressivaer og en haug andre medikamenter, har gått i samtaleterapier av alle slag, jeg har prøvd å ikke gjøre en damn shit, jeg har prøvd å utfordre meg, flytte for meg selv... Prøvd meg i mange, mange forskjellige jobber via eget initativ og via NAV, klarer bare noen måneder av gangen, selv med redusert stillingsprosent og masse tilrettelegging og årsaken minner om ADHD hver eneste gang. 

Jeg er redd for å ikke representere meg selv rett på utredning, at jeg er nervøs og sier noe dumt og ødelegger alt sammen... Eller hva hvis jeg bare begynner å grine hos psykologen? Da tenker han sikkert at jeg bare har sosial angst eller noe. Ikke vet jeg. 
Gruer meg!

Anonymkode: 39408...61b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er viktig at du får frem at du er redd for å presentere deg selv, fortell alt du er redd for som du beskriver. Da forstår nok psykologen hvorfor du virker nervøs også. Jeg syntes det er kjempe logisk at du er nervøs, så en psykolog burde vell skjønne det de også? 

fortell at du tror du har adhd. Ikke prøv å la psykologen gjette seg frem til det selv, via informasjon du gir. Forteller du det rett frem, kan dere ha en mer direkte utredning mot adhd diagnosen 

Anonymkode: d7bb4...566

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker det er viktig at du får frem at du er redd for å presentere deg selv, fortell alt du er redd for som du beskriver. Da forstår nok psykologen hvorfor du virker nervøs også. Jeg syntes det er kjempe logisk at du er nervøs, så en psykolog burde vell skjønne det de også? 

fortell at du tror du har adhd. Ikke prøv å la psykologen gjette seg frem til det selv, via informasjon du gir. Forteller du det rett frem, kan dere ha en mer direkte utredning mot adhd diagnosen 

Vel, jeg skal jo til en nevropsykolog som har som spesialistfelt å utrede ADHD, da... Så det er vel rimelig obvious at jeg tror jeg har det, men kan jo for sikkerets skyld nevne det likevel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vel, jeg skal jo til en nevropsykolog som har som spesialistfelt å utrede ADHD, da... Så det er vel rimelig obvious at jeg tror jeg har det, men kan jo for sikkerets skyld nevne det likevel.

Vel, du nevnte ikke nevropsykolog som har spesialisthelsetjenesten for å utrede adhd, da. Du skrev du bare var redd for å havne hos en nevropsykolog som skulle anta at du var deprimert eller har ptsd. 

ingenting er obviuos om du ikke beskriver det med ord, så jeg tror det for sikkerhetsskyld er ganske relevant å nevne bakgrunnen for hvorfor du oppsøker profesjonell hjelp

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, du nevnte ikke nevropsykolog som har spesialisthelsetjenesten for å utrede adhd, da. Du skrev du bare var redd for å havne hos en nevropsykolog som skulle anta at du var deprimert eller har ptsd. 

ingenting er obviuos om du ikke beskriver det med ord, så jeg tror det for sikkerhetsskyld er ganske relevant å nevne bakgrunnen for hvorfor du oppsøker profesjonell hjelp

Spesialistfelt*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...