Gå til innhold

5 åring som raser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 5 åring som har hatt sine utfordringer, men vi har alltid klart å møte dette ved å holde oss rolige, møte følelsene og vise forståelse. Vi har begge cos kurs.

Men, nå går det over stokk og stein. Vi har måtte bruke mer trusler og det fungerer dårlig.

Typisk er i dag. Hen kom hjem fra bhg og alt var galt. Skulle skifte klær og står nærmest å roper, river meg i håret og kommanderer meg til å kle på hen. Jeg sier hen er stor nok selv og barnet begynner da å rive i skapdøra for å tippe kleskapet, sparker i veggen osv. Når jeg prøver å nå inn så eskalerer det. Jeg prøver å gå vekk, men barnet kommer etter meg for å bite. Jeg ender med å forlate rommet og må fysisk holde barnet unna. 

Så middag hvor barnet bare sitter å knurrer som en bjørn og krever ipad. Jeg sier ingen ipad før barnetv (barnet får aldri ipad ved bordet så skjønner ikke hvorfor hen prøver), barnet begynner derfor kaste mat. Jeg sier ingen mat og ingen ipad før hen snakker skikkelig. Ender i hyling og mat veggemellom. 

Til barnetv fikk barnet ipaden og etter en stund forsvant internett. Barnet blir sint, vil kaste ipad i gulvet og knurrer. Jeg sier at hen kan spørre om hjelp med skikkelig stemme så skal vi hjelpe. Barnet hopper da på meg og gnurrer og biter etter meg. Jeg sitter med et småsøsken og dytter derfor hen bort, noe som gjør at barnet roper på pappa og sa at mamma slo. Jeg sier at vi hjelper når du spør skikkelig. Barnet gråter og hyler og kaster ting i 20 minutt før hen roer seg.

Og vi har ikke kommer til leggetid ennå.

Altså, jeg vet jo vi gjør noe galt... men vi klarer ikke snu den negative trenden. Barnet er rolig og fin i bhg, og vi har fine dager innimellom hjemme også.

Anonymkode: 531ed...94c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden barnet kom hjem fra bhg og alt var galt, så er min første tanke at barnet er veldig sliten og kanskje hadde trengt ett fang å sitte på.

Det er ikke uvanlig at barn raser slik, det er bare veldig veldig krevende å stå i.

Noen barn er har ett mer krevende temperament enn andre. De er kanskje utålmodige, aggressive og egoistiske. Det er ikke noe galt med dette, vi som samfunn trenger alle typer personligheter. Det er bare at de blir mer krevende å oppdra😁😁

Anonymkode: d290f...cfd

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du tar for mange kamper. Å kle på et barn etter lang dag i barnehage er helt innafor.

Ikke ipad når han spiser er jo greit, men ikke ta kampen om å få han til å spørre fint når han trenger hjelp. 

Å lære selvstendighet og høflighet gjøres ikke når han er frustrert. 

Hjelp han litt mer når du ser han trenger hjelp? 

Anonymkode: d0279...7f0

Skrevet

Ps, har du aldri ringt til IT support eller liknende og vært frustrert og mindre høflig enn du pleier, fordi noe ikke fungerer som skal fungere? 

Tenk om han fra Telenor hadde svart at han ikke hjelper deg før du spør på en pen måte.

Ville du gjort som han sa..? 

• Liker 1
Skrevet

Når barnet kommer hjem etter å ha vært borte fra deg/dere hele dagen, er i dårlig humør og vil ha hjelp til noe det egentlig klarer selv - hvor er barnet på trygghetssirkelen da? 

Anonymkode: 81e43...2b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror du tar for mange kamper. Å kle på et barn etter lang dag i barnehage er helt innafor.

Ikke ipad når han spiser er jo greit, men ikke ta kampen om å få han til å spørre fint når han trenger hjelp. 

Å lære selvstendighet og høflighet gjøres ikke når han er frustrert. 

Hjelp han litt mer når du ser han trenger hjelp? 

Jeg tror jeg ordla meg litt strengt. Problemet var ikke at hen ordla seg surt, problemet var at hen ikke ordla seg i det hele tatt. Når internetten forsvant så knurret hen, hevet ipaden for å kaste (jeg tok den imot før den traff gulvet) og sparket. Hen sa ingen ord i det hele tatt. Jeg sa at jeg kunne hjelpe hvis hen spurte, istedet for å hive ipadden og knurre. 

Vi er overhode ikke strenge på høffelighet og er nok mer runde i kantene på dette en de fleste. Men jeg kan ikke godta å bli slått og ipadden knust bare fordi internetten går.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når barnet kommer hjem etter å ha vært borte fra deg/dere hele dagen, er i dårlig humør og vil ha hjelp til noe det egentlig klarer selv - hvor er barnet på trygghetssirkelen da? 

Hen er såklart nede på sirkelen og vi er veldig obs på dette. Men når alt vi gjør ender i slag, spark og knusing så er det lett å være mindre pedagogisk. Feks når hen er veldig uregulert og vi tilbyr en klem så kan hen komme mot oss og glefse oss i nakken istedet for å ta imot kosen (hen gjør det mest med far).

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ps, har du aldri ringt til IT support eller liknende og vært frustrert og mindre høflig enn du pleier, fordi noe ikke fungerer som skal fungere? 

Tenk om han fra Telenor hadde svart at han ikke hjelper deg før du spør på en pen måte.

Ville du gjort som han sa..? 

Jeg har aldri ringt IT support og utelukkende knurrer i telefonen uten å bruke og kaster pcn min i gulvet når jeg ble tilbydd hjelp hvis jeg bare sa hva problemet var.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri ringt IT support og utelukkende knurrer i telefonen uten å bruke og kaster pcn min i gulvet når jeg ble tilbydd hjelp hvis jeg bare sa hva problemet var.

Jeg mente:

Jeg har aldri ringt IT support og utelukkende knurret i telefonen og kastet pcn min i gulvet når jeg ble tilbydd hjelp fordi jeg ble bedt om å bruke ord istedet for å knurre og slå.

(ble litt mye skriveleif)

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Siden barnet kom hjem fra bhg og alt var galt, så er min første tanke at barnet er veldig sliten og kanskje hadde trengt ett fang å sitte på.

Det er ikke uvanlig at barn raser slik, det er bare veldig veldig krevende å stå i.

Noen barn er har ett mer krevende temperament enn andre. De er kanskje utålmodige, aggressive og egoistiske. Det er ikke noe galt med dette, vi som samfunn trenger alle typer personligheter. Det er bare at de blir mer krevende å oppdra😁😁

Anonymkode: d290f...cfd

Ja, du har nok rett og hen er nok veldig uregulert. Men akkurat nå så føler vi at vi mister litt kontrollen og vet ikke helt hvordan vi skal takle veldig grenseoverskridende atferd som biting, slag, knuding og kasting av mat.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg mente:

Jeg har aldri ringt IT support og utelukkende knurret i telefonen og kastet pcn min i gulvet når jeg ble tilbydd hjelp fordi jeg ble bedt om å bruke ord istedet for å knurre og slå.

Det var en metafor.. 

Poenget er at du bare provoserer han enda mer ved å mase om høflighet når han er frustrert. Han knurrer og kaster fordi den ikke virker og han er frustrert. Hvis du fikser ipaden blir han fornøyd. Du vet jo hva han trenger, må han virkelig spørre med ord?

Så.... Kan dere snakke om atferd i fredstid. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2022 den 19.32):

Hen er såklart nede på sirkelen og vi er veldig obs på dette. Men når alt vi gjør ender i slag, spark og knusing så er det lett å være mindre pedagogisk. Feks når hen er veldig uregulert og vi tilbyr en klem så kan hen komme mot oss og glefse oss i nakken istedet for å ta imot kosen (hen gjør det mest med far).

Så når ungen er nede på sirkelen og ber om å bli sett ved å kreve å bli kledt på når han egentlig klarer det selv, hva kan du enklest gjøre for å se barnet?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2022 den 19.40):

Det var en metafor.. 

Poenget er at du bare provoserer han enda mer ved å mase om høflighet når han er frustrert. Han knurrer og kaster fordi den ikke virker og han er frustrert. Hvis du fikser ipaden blir han fornøyd. Du vet jo hva han trenger, må han virkelig spørre med ord?

Så.... Kan dere snakke om atferd i fredstid. 

Enig i dette 👍🏼

AnonymBruker skrev (På 14.9.2022 den 19.37):

Jeg mente:

TS, du forsto vel hva brukeren mente? Eller kverulerer du for moroskyld? 

Det er ikke meningen at foreldre skal være 100% pedagogisk, pedagoger finnes i bhg og skole. Hjemme trenger barnet moren og faren sin. Første som slo meg inn her, er at barnet trengte kjærlighet og trygghet fra deg når hen kom hjem fra bhg. 

Er hen sjalu på småsøsknet sitt kanskje? Kanskje føler barnet at hen ikke får like mye kos og oppmerksomhet som småsøsken. Er de gode venner? Bruker du og far tid alene med barnet for å gi trygghet? 

Anonymkode: 17ea6...fb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så når ungen er nede på sirkelen og ber om å bli sett ved å kreve å bli kledt på når han egentlig klarer det selv, hva kan du enklest gjøre for å se barnet?

TS, dette er et lite barn på 5 år som trenger hjelp til regulering av følelser og kjærlighet fra foreldrene sine. Du snakker til 5-åringen som om det er et voksent menneske?! Jeg hadde ikke nølt med å kle om barnet etter barnehagen, selvfølgelig er barnet slitent og vil ha mammaen sin.. 

Anonymkode: 17ea6...fb4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
On 9/14/2022 at 7:10 PM, AnonymBruker said:

Hen kom hjem fra bhg og alt var galt.

Ta ungen på fanget, dyne rundt hen, og gi trøst til alt ikke er galt lenger. Stakkars barn. 

Anonymkode: 74aa3...cc3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...