Daria Skrevet 15. september 2022 #21 Skrevet 15. september 2022 Jeg tror kanskje TS har misforstått loppemarked-konseptet? Det er ikke laget for eller primært rettet mot de som leter etter designvarer og verdifulle kupp, de skal skaffe sårt tiltrengte midler til korps og annen fritidsaktivitet. For dem er de 200 som kommer og kjøper vafler, gamle bøket og odde kaggekopper for å støtte mye viktigere enn de 10 som vil gjøre kupp, så hvorfor skal de tilrettelegge for de sistnevnte? 19 7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #22 Skrevet 15. september 2022 I korpset som barnet gikk var det slik. Foreldre rigget i løpet av en uke (vi snakker stort loppis!). Fredag, på dagen fikk foreldre lov å plukke- men etter ansiennitet, så de som hadde hatt barn i korpset lengst fikk plukke først, og dyrest, så nedover i rekkende. Klokken 16 kom oppkjøpere som plukket og lørdag/søndag ble restene solgt. Anonymkode: 743fd...511 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #23 Skrevet 15. september 2022 Jeg vet at også brukthandelbutikker pleier å la ansatte få gå gjennom varene og kjøpe rimelig før det blir satt ut varer til salg. Kanskje litt irriterende, men samtidig tenker jeg at det bare er sånn det er. Vil man være en av de heldige, så må man bare melde seg som frivillig eller jobbe i bruktbutikk. Det er jo også vanlig at ansatte i f.eks. klesbutikker får kjøpe av varer som kommer inn (faktisk ofte blir man oppfordret til det for å kle seg i kjedens klær når man er på jobb), før de henges ut i butikken. Det kan bety at det blir færre plagg i en størrelse som henges ut, og dermed mindre sjanse for kundene å finne sin størrelse. Man får jo ofte goder ved å jobbe et sted, uansett om det er som frivillig eller som ansatt. Synes det er helt greit. Man får heller følge med på finn.no o.l. sider. Et kupp er jo dessuten noe jeg mener man ikke kan forvente å gjøre til stadighet. Det skal jo være mer som et lykketreff, det er litt av spenningen ved å lete Anonymkode: 09b39...1c3 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #24 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): I korpset som barnet gikk var det slik. Foreldre rigget i løpet av en uke (vi snakker stort loppis!). Fredag, på dagen fikk foreldre lov å plukke- men etter ansiennitet, så de som hadde hatt barn i korpset lengst fikk plukke først, og dyrest, så nedover i rekkende. Klokken 16 kom oppkjøpere som plukket og lørdag/søndag ble restene solgt. Anonymkode: 743fd...511 Med tanke på at folk flest har mye billig ræl hjemme, og dermed stort sett leverer ræl til loppemarked, så er jo ikke utgangspunktet så bra heller. Da sier det seg jo selv at sjansen for å gjøre et kupp er minimal når halve bygda + oppkjøpere har silt gjennom sakene. Anonymkode: 09b39...1c3 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #25 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er helt enig i at de frivillige bør få noe for slitet -absolutt. Men samtidig så fratar man jo da muligheten får sjeldne funn. Så bli frivillig du også da, og ikke forvent at andre skal gjøre jobben gratis for deg. Anonymkode: c6ea2...5c8 10 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #26 Skrevet 15. september 2022 TS her -gøy det blir litt disuksjon. Jeg er enig i "torturen" over sur korpsmusikk og øving i stua, ha,ha - men det har jammen ikke vært veldig underholdende å sove i trangt klasserom full av pubertale 13 åringer hvor rommet sinker sur gymsokk og hormonsvette. Eller se på fotballkamper hvor motlaget er så overlegen at man bare håper at tapet ikke blir over 20 i de andres favør.. Men tilbake til loppis; det jeg mener; Nei jeg forventer ikke å finne mye design og div kupp. For ja - det selger jo gjerne folk sjøl på finn. Det som er "spenningen" med loppis er jo at noen ikke selv VET verdien av noe de har arvet av tante Olga -og så gir de til loppis. Det er DE skattene ivrige loppisfolk drømmer om. Og at dette da er mye mindre sannsynlig når hele varelageret er gjennomgått av hele dugnadsgjengen i forkant. Det tok liksom bort "piffen" i skattejakten og gjør loppis mindre attraktivt.. Var det jeg mente.. (og ja - er du samler av spesielle designprodukter, så blir det en god del loppemarked. Men har gått lei nå og drar heller på helgetur til Danmark - DA snakker vi skattejakt og mange gode funn! Anonymkode: aa181...c15 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #27 Skrevet 15. september 2022 Daria skrev (3 timer siden): Jeg tror kanskje TS har misforstått loppemarked-konseptet? Det er ikke laget for eller primært rettet mot de som leter etter designvarer og verdifulle kupp, de skal skaffe sårt tiltrengte midler til korps og annen fritidsaktivitet. For dem er de 200 som kommer og kjøper vafler, gamle bøket og odde kaggekopper for å støtte mye viktigere enn de 10 som vil gjøre kupp, så hvorfor skal de tilrettelegge for de sistnevnte? Igjen - jeg blir tydeligvis misforstått. Jeg hverken tror eller forventer at loppemarked vil bugne av designvarer, ha,ha. 95 % er jo skrot/ vanlig bruktvarer. Som selvsagt er supert ifht gjenbruk. Og selvsagt vil korpset bare ha penger. Men korpset vil også ha flest mulig kunder!!?? Og blant mange loppistilhengere går jo praten om hvilke korps /loppiser man vil prioritere å dra til -da noen er kjent for å ha bedre utvalg osv. Jeg mener bare at sjangsen for å komme over en liten skatt hadde vært mye større om ikke alle de frivillige først hadde tatt ut alt de selv ville ha - da vile utvalget blitt større for "kundene" og loppemarkedet fått bedre rykte på seg for å være et marked med gode varer. Anonymkode: aa181...c15 2 1
CrazyCatLady2500 Skrevet 15. september 2022 #28 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Takk for svar - da stemmer ryktet. Jeg er helt enig i at de frivillige bør få noe for slitet -absolutt. Men samtidig så fratar man jo da muligheten får sjeldne funn. Klart de fleste som jobber frivillig raskt erfarer hva som er samlerobjekt/verdi. Og når 30-40 kan gå å håndplukke i fred og ro kvelden før, så vil jo dette bare gi loppemarkedet dårligere for folk flest. Ler litt hver gang jeg leser i vg osv om "slik gjør du kupp på loppemarked osv" - den reelle sjangsen for nettopp dette er jo rimelig lav når de frivillige allerede har saumfart varene og plukket ut finsakene. Dette mener jeg ødelegger MYE for gleden ved å tenke man skal på skattejakt som jeg naivt trodde i starten. Men jeg har vært på ca 200 loppemarked siste 7-8 årene - er alltid veldig tidlig ute og er i førstelinja som løper inn -og veldig målrettet på hvilke avdeling jeg prioriterer og hva jeg ser etter. Kun TO ganger har jeg gjot et kupp. TO !! 8selvsagt garanter gått glipp av noe, man må jo prioritere beinhardt hvor man løper. Men allikevel. Er egentlig ganske skuffa over å få mistanken bekreftet. Man gjør selvsagt gode kjøp generelt, absolutt. Men kupp/ekte skattejakt skjer jo ikke - da må man til Danmark.. Og hvorfor skal egentlig korpsfolka ha en så stor kompensasjon som dette egentlig -å ha muligheten til å støvsuge markedet for sjeldne ting/godbiter fordi de gidder å stille? For det første; det er vel primært dugnad slik at korps/forening for masse penger til barnas aktiviteter?? og videre; gudene skal vite hvor mange dugnadstimer jeg som fotball og håndballmamma har slitet meg i gjennom - 8 timers vakter hele helger med ryddevakt, p-vakt osv. Aldri fått noe, men alltid tenkt at poenget var at barna skulle få godene av innsatsen. Angrer sykt på at jeg ikke "tvang" barna til å spille klarinett for å si det sånn.. Anonymkode: aa181...c15 Jeg har aldri hatt noe med et korps å gjøre?! Ikke alle loppemarkeder arrangeres av korps. Og du får melde deg som frivillig da vet du. 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #29 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Takk for svar - da stemmer ryktet. Jeg er helt enig i at de frivillige bør få noe for slitet -absolutt. Men samtidig så fratar man jo da muligheten får sjeldne funn. Klart de fleste som jobber frivillig raskt erfarer hva som er samlerobjekt/verdi. Og når 30-40 kan gå å håndplukke i fred og ro kvelden før, så vil jo dette bare gi loppemarkedet dårligere for folk flest. Ler litt hver gang jeg leser i vg osv om "slik gjør du kupp på loppemarked osv" - den reelle sjangsen for nettopp dette er jo rimelig lav når de frivillige allerede har saumfart varene og plukket ut finsakene. Dette mener jeg ødelegger MYE for gleden ved å tenke man skal på skattejakt som jeg naivt trodde i starten. Men jeg har vært på ca 200 loppemarked siste 7-8 årene - er alltid veldig tidlig ute og er i førstelinja som løper inn -og veldig målrettet på hvilke avdeling jeg prioriterer og hva jeg ser etter. Kun TO ganger har jeg gjot et kupp. TO !! 8selvsagt garanter gått glipp av noe, man må jo prioritere beinhardt hvor man løper. Men allikevel. Er egentlig ganske skuffa over å få mistanken bekreftet. Man gjør selvsagt gode kjøp generelt, absolutt. Men kupp/ekte skattejakt skjer jo ikke - da må man til Danmark.. Og hvorfor skal egentlig korpsfolka ha en så stor kompensasjon som dette egentlig -å ha muligheten til å støvsuge markedet for sjeldne ting/godbiter fordi de gidder å stille? For det første; det er vel primært dugnad slik at korps/forening for masse penger til barnas aktiviteter?? og videre; gudene skal vite hvor mange dugnadstimer jeg som fotball og håndballmamma har slitet meg i gjennom - 8 timers vakter hele helger med ryddevakt, p-vakt osv. Aldri fått noe, men alltid tenkt at poenget var at barna skulle få godene av innsatsen. Angrer sykt på at jeg ikke "tvang" barna til å spille klarinett for å si det sånn.. Anonymkode: aa181...c15 Jeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver, og har arrangert loppemarked i 5 år nå (2 i året) Vi har aldri hatt noen oppkjøpere komme og se kvelden før åpning. Vi har til nød en takstmann som kommer og hjelper oss prise det vi tror er verd noe. Men takstmann får ikke kjøpe noe. Vi har mange som henter og sorterer i forkant også, for å minimere jobben når alt skal rigges til for loppemarkedet. Så det er klart, mange av loppene "tas i og sees på" noen ganger før de ligger til salg. Vi lar alle som jobber hos oss, med å sortere, sette opp, pakke ut osv. holde av ting de ønsker å kjøpe selv. Og så betaler de full loppepris for det de tok av. MEN, og det er et viktig men. Vi holder på hele kvelden, og de siste går ikke hjem før i 22-23 tiden. Og da er det fortsatt ting som står uåpnet i kasser. Og folk løper ikke inn på avdelinger de ikke tilhører, for å se hva de finner. (Det er mulig de kan løpe seg en tur rett før åpning på lørdagen, hvis egen avdeling er klar til åpning. Men de fleste kan ikke det.) Altså handler dette om å ha flaks når man er med på å pakke opp. I tillegg til altså å vite hva man ser etter. Jeg har ikke opplevd at noen er ute etter å finne ting av stor verdi, eller at de tenker å videreselge det de finner. Oftest kommer folk fordi de samler på noe spesifikt (som vi nærmest aldri får inn) eller så er det noe de trenger. (Typisk klær og kjøkkenredskaper) Så min erfaring etter en del loppemarkeder, er at det er 5-6 personer som har fått "plukke" innenfor hver avdeling, men at de sjelden kjøper noe spesielt. Hos oss er det oftere slik at det som er ordentlig bra, og egentlig verd noe, men som ikke er solgt når restene kastes søndag, DET blir med noen av våre hjem. Men da er det gjerne det de ikke har samvittighet til å ødelegge/kaste. Så hos oss er jeg sikker på at det er mulig å gjøre et kupp. Men det forutsetter at vi har fått inn noe som virkelig er verd noe. Og det tror jeg faktisk er veldig sjeldent at vi gjør. Området vårt er ikke så velstående at folk har veldig dyre ting å gi bort. Anonymkode: c429c...283 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #30 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Takk for svar - da stemmer ryktet. Jeg er helt enig i at de frivillige bør få noe for slitet -absolutt. Men samtidig så fratar man jo da muligheten får sjeldne funn. Klart de fleste som jobber frivillig raskt erfarer hva som er samlerobjekt/verdi. Og når 30-40 kan gå å håndplukke i fred og ro kvelden før, så vil jo dette bare gi loppemarkedet dårligere for folk flest. Ler litt hver gang jeg leser i vg osv om "slik gjør du kupp på loppemarked osv" - den reelle sjangsen for nettopp dette er jo rimelig lav når de frivillige allerede har saumfart varene og plukket ut finsakene. Dette mener jeg ødelegger MYE for gleden ved å tenke man skal på skattejakt som jeg naivt trodde i starten. Men jeg har vært på ca 200 loppemarked siste 7-8 årene - er alltid veldig tidlig ute og er i førstelinja som løper inn -og veldig målrettet på hvilke avdeling jeg prioriterer og hva jeg ser etter. Kun TO ganger har jeg gjot et kupp. TO !! 8selvsagt garanter gått glipp av noe, man må jo prioritere beinhardt hvor man løper. Men allikevel. Er egentlig ganske skuffa over å få mistanken bekreftet. Man gjør selvsagt gode kjøp generelt, absolutt. Men kupp/ekte skattejakt skjer jo ikke - da må man til Danmark.. Og hvorfor skal egentlig korpsfolka ha en så stor kompensasjon som dette egentlig -å ha muligheten til å støvsuge markedet for sjeldne ting/godbiter fordi de gidder å stille? For det første; det er vel primært dugnad slik at korps/forening for masse penger til barnas aktiviteter?? og videre; gudene skal vite hvor mange dugnadstimer jeg som fotball og håndballmamma har slitet meg i gjennom - 8 timers vakter hele helger med ryddevakt, p-vakt osv. Aldri fått noe, men alltid tenkt at poenget var at barna skulle få godene av innsatsen. Angrer sykt på at jeg ikke "tvang" barna til å spille klarinett for å si det sånn.. Anonymkode: aa181...c15 Vel, for å ta det kort: 1. Det påvirker ingen at du mener du/allmennheten fratas «muligheten til sjeldne funn». Det er generelt neppe et hensyn de som driver loppemarkeder bryr seg om, eller ønsker å tilpasse seg. 2. Det er heller ingen som bryr seg om at du mister en del av «gleden ved å dra på skattejakt». Loppemarkeder arrangeres for å generere penger til noen, ikke for å glede deg. 3. Hvorfor korpsfolket skal få «en så stor kompensasjon»? Sikkert fordi de bidrar til et godt formål, og korpset både har økonomisk incentiv til og gjerne lyst til å gi dem en påskjønnelse for at de gir bort av fritiden sin. For å snu på det kunne man jo spurt hvorfor du skal få like gode shoppingmuligheter hos et skolekorps du ikke har løftet en finger for, som en som gjerne gir bort to hele helger hvert eneste år. Anonymkode: 55ec6...cfa 8 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #31 Skrevet 15. september 2022 Nå har jeg vært med på en god del loppemarkeder, og selv om vi har mulighet til å plukke ting i forkant, sø er det vel egentlig ingen av oss som gidder. Etter å ha stått hver kveld i en uke + og pakket ut gammelt skrammel så har du ikke lyst til å bruke mer tid der for å lete etter kupp. For de fleste av oss så er det å komme seg hjem og få tatt en dusj en mye større prioritet enn å lete igjennom mer gammelt rot….🙈 Anonymkode: 09561...b64 8
Daria Skrevet 15. september 2022 #32 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Igjen - jeg blir tydeligvis misforstått. Jeg hverken tror eller forventer at loppemarked vil bugne av designvarer, ha,ha. 95 % er jo skrot/ vanlig bruktvarer. Som selvsagt er supert ifht gjenbruk. Og selvsagt vil korpset bare ha penger. Men korpset vil også ha flest mulig kunder!!?? Og blant mange loppistilhengere går jo praten om hvilke korps /loppiser man vil prioritere å dra til -da noen er kjent for å ha bedre utvalg osv. Jeg mener bare at sjangsen for å komme over en liten skatt hadde vært mye større om ikke alle de frivillige først hadde tatt ut alt de selv ville ha - da vile utvalget blitt større for "kundene" og loppemarkedet fått bedre rykte på seg for å være et marked med gode varer. Anonymkode: aa181...c15 Arrangørene vil selge mest mulig, men det er ikke en selvfølge at å lokke til seg flest mulig "skatttejakt-kunder " er det som genererer mest salg, og et sånt arrangement handler om mye mer enn å bare drive butikk. For korpset er det ett fett om designvasen blir kjøpt av moren til Mina kvelden før (for som andre har sagt - om ting plukkes ut på forhånd, blir de betalt for) eller en målbevisst loppis-entusiast - men at moren til Mina med det blir mer motivert for å jobbe mer for korpset kan være verdt mye mer enn noen ekstra kunder. Særlig hvis de er av skattejakt-slaget, for det de kjøper blir solgt uansett. 8 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #33 Skrevet 15. september 2022 Min erfaring er at folk ikke vet hva som er verdt noe og ikke. Folk plukker gjerne det de liker eller mangler hjemme, de færreste av foreldrene som tar med seg to glass og en lysestake gjør det fordi verdien er høy. Jeg jobbet for mange år siden i et antikvariat, som har gitt meg en sær innsikt i hva folk betaler mye for og ikke. Min erfaring er at om man leter etter kupp for f.eks videresalg for å tjene penger, så er finn et mye bedre sted å starte enn loppemarked. Ikke lenge siden jeg fant et service på finn som var lagt ut for 500 kr for hele rukla, det var helt, pent, sjeldent og etterspurt service fra mellomkrigstiden som sannsynligvis kunne gått for 10x prisen om selger hadde visst hvor de skulle selge det og hvordan det skulle vært frontet. Anonymkode: 0e0b6...c37 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #34 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt enig - det var liksom mitt poeng også. !! Anonymkode: aa181...c15 Nettopp. Glad for at "mitt" loppemarked ikke tillater dette. Anonymkode: 20199...235 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #35 Skrevet 15. september 2022 Brunello skrev (22 timer siden): Jeg håper i alle fall de frivillige foreldrene får anledning til å kjøpe før det åpner. Så lenge de betaler det gjenstanden er priset til, vil ikke korpset tape noe. Wtf? Eh, jo. Korpset taper MYE på at de beste loppene er tatt før loppemarkedet åpner. Da slutter jo mange å gidde å komme i det hele tatt. Anonymkode: 9be84...cd9 5 2
Brunello Skrevet 15. september 2022 #36 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Wtf? Eh, jo. Korpset taper MYE på at de beste loppene er tatt før loppemarkedet åpner. Da slutter jo mange å gidde å komme i det hele tatt. Anonymkode: 9be84...cd9 Noen få slutter. De som vet hva som er bea og går kjøpt det alt for billig. Det bekymrer meg ikke nevneverdig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #37 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Wtf? Eh, jo. Korpset taper MYE på at de beste loppene er tatt før loppemarkedet åpner. Da slutter jo mange å gidde å komme i det hele tatt. Anonymkode: 9be84...cd9 Hvordan taper de penger når det er noen som har kjøpt og betalt tingene før loppemarkedet åpner?. Det er jo ikke sånn at det er budrunder på det som selges sånn som det er på auksjon, er heller ikke sånn at de opplyser om at de beste tingene er solgt på forhånd. Anonymkode: 83c24...7fc 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #38 Skrevet 15. september 2022 Daria skrev (5 timer siden): Jeg tror kanskje TS har misforstått loppemarked-konseptet? Det er ikke laget for eller primært rettet mot de som leter etter designvarer og verdifulle kupp, de skal skaffe sårt tiltrengte midler til korps og annen fritidsaktivitet. For dem er de 200 som kommer og kjøper vafler, gamle bøket og odde kaggekopper for å støtte mye viktigere enn de 10 som vil gjøre kupp, så hvorfor skal de tilrettelegge for de sistnevnte? Vi som donerer masse fine ting til skolens loppemarked, framfor å selge det på Finn, bidrar også! Om det virkelig er slik at de foreldrene som jobber med loppemarkedet får kjøpe de fineste tingene kvelden før, vet jeg virkelig ikke om jeg gidder bidra med ting lenger. Og nå snakker jeg ikke om ræl, men fine ting. Mister også lysten til å kjøpe overpriset muffins og saft til inntekt for korpset (der mine barn ikke går), dersom det er sånn at de som jobber på loppemarkedet synes forferdelig synd på seg selv. Anonymkode: 9be84...cd9 3 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #39 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan taper de penger når det er noen som har kjøpt og betalt tingene før loppemarkedet åpner?. Det er jo ikke sånn at det er budrunder på det som selges sånn som det er på auksjon, er heller ikke sånn at de opplyser om at de beste tingene er solgt på forhånd. Anonymkode: 83c24...7fc De taper ved at folk ikke gidder komme dit for å kjøpe saft/boller/alt mulig annet om det sprer seg et rykte om at arrangøren er grådig og beholder de fineste loppene selv. De risikerer også at folk lar være å bidra med lopper. Folk gjør dette for å være greie - både med korpset og med «fattige» folk som trenger billige ting. De donerer ikke ting som «premie» til de voksne som hjelper til på loppemarkedet. Anonymkode: 9be84...cd9 5 2
Cessa74 Skrevet 15. september 2022 #40 Skrevet 15. september 2022 En venninne av meg har jobbet som frivillig i flere år på loppemarked selv om sønnen slutta i korps , Hun har vært helt åpen om at hun plukker ut verdifulle ting. Det meste selger hun videre med stor fortjeneste på Finn. Mye Figgjo servise , Chatrine Holm ( dette selges dyrt videre), designlamper osv, Hun er rå på å finne de verdifulle skattene og pruter seg ned til sine medfrivillige, langt under hva de kunne solgt for på markedet Hun har tjent mye penger på det og sitter med noen verdifulle godsaker hjemme. Etter jeg fikk vite det ble sjarmen med loppemarked helt borte for min del. Enig i at dette gjør loppemarked mye mer uaktuelt for min del, litt som å dukke opp på søndag/dag 2. Bare skrot igjen.. 3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå