AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 Har flere ganger hørt rykter om at endel loppemarked/korps lar proffe oppkjøpere ta en titt/får mulighet til å kjøpe før selve loppemarkedet åpner? En annen ting jeg har hørt er at foreldre/de frivillige som arrangerer loppis får lov å trekke ut /kjøpe ting i forkant, altså når de rigger opp så det faktisk ikke legges ut for salg? Det siste har ihvertfall jeg hørt fra en korpsmamma -at fordi hun hadde førsterett på en ting så var det verdt jobben ,men at den enkelte kun fikk ta en ting. Men hvis typ 20-30 personer får ta ut en gjenstand hver (kjøpe), og det samme gjelder oppkjøper -så mister man jo en reell skattemulighet på loppis. Jeg har vært på mange loppiser i oslo og viken, (og andre steder). Er alltid tidlig ute/blant de første. Og har mye erfaring og VET hva jeg skal se etter ifht design/samleobjekter. Men jeg kan telle på EN hånd, og knapt det, at jeg har funnet noe som kan ligne et lite kupp. Det lille jeg har sett av verdi er ofte enten slitt eller altfor høyt priset. Så det kan jo stemme med ryktene -at de sjelnde kuppene rett og slett aldri kommer ut på salg til "alle". I danmark derimot har jeg gjort mange gode designkupp til billig penge, men aldri i Norge.. Noen som vet om de ryktene stemmer? Anonymkode: aa181...c15 1 1
Populært innlegg Brunello Skrevet 14. september 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 14. september 2022 Jeg håper i alle fall de frivillige foreldrene får anledning til å kjøpe før det åpner. Så lenge de betaler det gjenstanden er priset til, vil ikke korpset tape noe. 80 2
Gjest Neria Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 På loppemarkedet i korpset til mine barn får oppkjøpere absolutt ikke komme inn kvelden før. Ofte så vet vi ikke hva vi har å selge før vi har pakket ut alt seint på kvelden uansett. Og de som jobber får heller ikke noen førsterett på ting, de fleste ting går til høyere pris til folk som er innom enn til de som er på jobb på markedet. Men det er klart - står du og selger og ser en ting du gjerne vil ha, så kjøper du jo den til en passe pris. Ingen får noe gratis hos oss. Men for å finne skattene må du stå utenfor når vi åpner. Det pleier å være lang kø av folk ute, så skal du sikre deg noe spesielt må du komme før åpning og løpe inn sammen med de andre. Hvis du kommer en time etter åpning kan skattene være forsvunnet. Og så må det også sies at et loppemarked er aldri bedre enn det man faktisk får inn av varer. Så noen år får vi mest småpell, julepynt og ubrukelig nips - og noen år har vi store Figgjo-serviser eller lekre teakmøbler til salgs. Helt umulig å spå på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 Vet ikke noe om oppkjøpet, driver ikke i så stor skala her. Men vi frivillige får plukke ut det vi vil ha når vi settet opp. Det skulle bare mangle at vi får noe igjen for alle de timene vi bruker. Anonymkode: e6236...9cb 21 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 Hvis du sammenligner dansk Finn (DBA) med norsk Finn så vil du se både mye lavere priser blant designmøbler, og også langt flere designobjekter. Tror danskene rett og slett har kjøpt mye mer design, og også har hatt bedre priser og tilgang enn oss i Norge. Har selv funnet lite kupp på loppemarked i Oslo, kanskje en del vet hva ting er verdt og heller selger på Finn? Anonymkode: 503c1...cc9 8
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #6 Skrevet 14. september 2022 En kollega av meg er med på å arrangere loppemarked i Oslo. Der får de plukke ut ting de vil kjøpe og kjøpe til den prisen det ville kostet på loppemarkedet. Alltid noen som prøver å skaffe seg verdifulle gjenstander til en slikk og ingenting. Anonymkode: c21b8...e8c 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 Jeg bruker å hjelpe til på et loppemarked hvert år, og ja, vi får kjøpe ting mens vi rigger til dagen før. Anonymkode: 70c00...5c4 1
Blåttvann Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 Helt greit at de som arrangerer loppemarkedet får kjøpe gjenstander de ser seg ut. Skulle bare mangle, for en drittjobb. Blir ør i hodet av loppemarkeder etter 2 minutter. Jeg går dit bare for å støtte ved å kjøpe en brus og en vaffel. 11
CrazyCatLady2500 Skrevet 14. september 2022 #9 Skrevet 14. september 2022 Jeg er ofte frivillig på loppemarked og får så klart da kjøpe mens vi pakker ut og gjør i stand. Det er belønningen for å være frivillig 😊 7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 Takk for svar - da stemmer ryktet. Jeg er helt enig i at de frivillige bør få noe for slitet -absolutt. Men samtidig så fratar man jo da muligheten får sjeldne funn. Klart de fleste som jobber frivillig raskt erfarer hva som er samlerobjekt/verdi. Og når 30-40 kan gå å håndplukke i fred og ro kvelden før, så vil jo dette bare gi loppemarkedet dårligere for folk flest. Ler litt hver gang jeg leser i vg osv om "slik gjør du kupp på loppemarked osv" - den reelle sjangsen for nettopp dette er jo rimelig lav når de frivillige allerede har saumfart varene og plukket ut finsakene. Dette mener jeg ødelegger MYE for gleden ved å tenke man skal på skattejakt som jeg naivt trodde i starten. Men jeg har vært på ca 200 loppemarked siste 7-8 årene - er alltid veldig tidlig ute og er i førstelinja som løper inn -og veldig målrettet på hvilke avdeling jeg prioriterer og hva jeg ser etter. Kun TO ganger har jeg gjot et kupp. TO !! 8selvsagt garanter gått glipp av noe, man må jo prioritere beinhardt hvor man løper. Men allikevel. Er egentlig ganske skuffa over å få mistanken bekreftet. Man gjør selvsagt gode kjøp generelt, absolutt. Men kupp/ekte skattejakt skjer jo ikke - da må man til Danmark.. Og hvorfor skal egentlig korpsfolka ha en så stor kompensasjon som dette egentlig -å ha muligheten til å støvsuge markedet for sjeldne ting/godbiter fordi de gidder å stille? For det første; det er vel primært dugnad slik at korps/forening for masse penger til barnas aktiviteter?? og videre; gudene skal vite hvor mange dugnadstimer jeg som fotball og håndballmamma har slitet meg i gjennom - 8 timers vakter hele helger med ryddevakt, p-vakt osv. Aldri fått noe, men alltid tenkt at poenget var at barna skulle få godene av innsatsen. Angrer sykt på at jeg ikke "tvang" barna til å spille klarinett for å si det sånn.. Anonymkode: aa181...c15 7 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #11 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar - da stemmer ryktet. Jeg er helt enig i at de frivillige bør få noe for slitet -absolutt. Men samtidig så fratar man jo da muligheten får sjeldne funn. Klart de fleste som jobber frivillig raskt erfarer hva som er samlerobjekt/verdi. Og når 30-40 kan gå å håndplukke i fred og ro kvelden før, så vil jo dette bare gi loppemarkedet dårligere for folk flest. Ler litt hver gang jeg leser i vg osv om "slik gjør du kupp på loppemarked osv" - den reelle sjangsen for nettopp dette er jo rimelig lav når de frivillige allerede har saumfart varene og plukket ut finsakene. Dette mener jeg ødelegger MYE for gleden ved å tenke man skal på skattejakt som jeg naivt trodde i starten. Men jeg har vært på ca 200 loppemarked siste 7-8 årene - er alltid veldig tidlig ute og er i førstelinja som løper inn -og veldig målrettet på hvilke avdeling jeg prioriterer og hva jeg ser etter. Kun TO ganger har jeg gjot et kupp. TO !! 8selvsagt garanter gått glipp av noe, man må jo prioritere beinhardt hvor man løper. Men allikevel. Er egentlig ganske skuffa over å få mistanken bekreftet. Man gjør selvsagt gode kjøp generelt, absolutt. Men kupp/ekte skattejakt skjer jo ikke - da må man til Danmark.. Og hvorfor skal egentlig korpsfolka ha en så stor kompensasjon som dette egentlig -å ha muligheten til å støvsuge markedet for sjeldne ting/godbiter fordi de gidder å stille? For det første; det er vel primært dugnad slik at korps/forening for masse penger til barnas aktiviteter?? og videre; gudene skal vite hvor mange dugnadstimer jeg som fotball og håndballmamma har slitet meg i gjennom - 8 timers vakter hele helger med ryddevakt, p-vakt osv. Aldri fått noe, men alltid tenkt at poenget var at barna skulle få godene av innsatsen. Angrer sykt på at jeg ikke "tvang" barna til å spille klarinett for å si det sånn.. Anonymkode: aa181...c15 Nå vet du det, så drit i loppemarkeder fremover da 🤷🏼♀️ Anonymkode: 74399...9cf 12 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #12 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og hvorfor skal egentlig korpsfolka ha en så stor kompensasjon som dette egentlig -å ha muligheten til å støvsuge markedet for sjeldne ting/godbiter fordi de gidder å stille? For det første; det er vel primært dugnad slik at korps/forening for masse penger til barnas aktiviteter?? og videre; gudene skal vite hvor mange dugnadstimer jeg som fotball og håndballmamma har slitet meg i gjennom - 8 timers vakter hele helger med ryddevakt, p-vakt osv. Aldri fått noe, men alltid tenkt at poenget var at barna skulle få godene av innsatsen. Angrer sykt på at jeg ikke "tvang" barna til å spille klarinett for å si det sånn.. Anonymkode: aa181...c15 Nå må du være forsiktig med hva du sier. Er du klar over hvor kjedelig det er å spille i korps og hvor kjedelig det er å ha barn som spiller? Å måtte høre på barnet vårt prøve å spille trompet, eller enda verre; 50 barn som ikke kan spille, men som likevel spiller surt i forskjellig tempo.. Forstår du hvor tungt det er? Ja, håndball er gørr det altså, men korps er mye verre! Anonymkode: 034e5...75d 17 1
Gjest Neria Skrevet 14. september 2022 #13 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for svar - da stemmer ryktet. Jeg er helt enig i at de frivillige bør få noe for slitet -absolutt. Men samtidig så fratar man jo da muligheten får sjeldne funn. Klart de fleste som jobber frivillig raskt erfarer hva som er samlerobjekt/verdi. Og når 30-40 kan gå å håndplukke i fred og ro kvelden før, så vil jo dette bare gi loppemarkedet dårligere for folk flest. Ler litt hver gang jeg leser i vg osv om "slik gjør du kupp på loppemarked osv" - den reelle sjangsen for nettopp dette er jo rimelig lav når de frivillige allerede har saumfart varene og plukket ut finsakene. Dette mener jeg ødelegger MYE for gleden ved å tenke man skal på skattejakt som jeg naivt trodde i starten. Men jeg har vært på ca 200 loppemarked siste 7-8 årene - er alltid veldig tidlig ute og er i førstelinja som løper inn -og veldig målrettet på hvilke avdeling jeg prioriterer og hva jeg ser etter. Kun TO ganger har jeg gjot et kupp. TO !! 8selvsagt garanter gått glipp av noe, man må jo prioritere beinhardt hvor man løper. Men allikevel. Er egentlig ganske skuffa over å få mistanken bekreftet. Man gjør selvsagt gode kjøp generelt, absolutt. Men kupp/ekte skattejakt skjer jo ikke - da må man til Danmark.. Og hvorfor skal egentlig korpsfolka ha en så stor kompensasjon som dette egentlig -å ha muligheten til å støvsuge markedet for sjeldne ting/godbiter fordi de gidder å stille? For det første; det er vel primært dugnad slik at korps/forening for masse penger til barnas aktiviteter?? og videre; gudene skal vite hvor mange dugnadstimer jeg som fotball og håndballmamma har slitet meg i gjennom - 8 timers vakter hele helger med ryddevakt, p-vakt osv. Aldri fått noe, men alltid tenkt at poenget var at barna skulle få godene av innsatsen. Angrer sykt på at jeg ikke "tvang" barna til å spille klarinett for å si det sånn.. Anonymkode: aa181...c15 De aller fleste loppemarked trenger fler frivillige enn de kan skaffe fra egne rekker. Så hvis du har lyst til å komme på innsiden hvis det er det du tror skal til for å gjøre et kupp - ta kontakt med nærmeste korps og meld deg frivillig til loppemarkedtjeneste Så kanskje du får kjøpt en godbit utenom åpningstid? I vårt korps har vi loppehjelpere som er både besteforeldre og foreldre av musikanter som sluttet for årevis siden. Og noen som bare er glade loppenisser og interessert i å selge gamle ting og å støtte korpset. Men når det gjelder å "støvsuge markedet" for godbiter - det eneste et hvert loppemarked vil er å selge flest mulig ting til høyest mulig pris for å tjene flest mulig penger på dugnaden. Så det er egentlig revnende likegyldig om det er en som jobber på loppemarkedet eller en besøkende som kjøper tingen så lenge prisen er rett. Men å la loppeselgerene ta ting fra loppemarkedet gratis er jo å spenne beina under sin egen dugnad. Eneste som selgerne får gratis hos oss er kaffe i pausen, alt annet må kjøpes til full loppepris.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #14 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå må du være forsiktig med hva du sier. Er du klar over hvor kjedelig det er å spille i korps og hvor kjedelig det er å ha barn som spiller? Å måtte høre på barnet vårt prøve å spille trompet, eller enda verre; 50 barn som ikke kan spille, men som likevel spiller surt i forskjellig tempo.. Forstår du hvor tungt det er? Ja, håndball er gørr det altså, men korps er mye verre! Anonymkode: 034e5...75d Hehe - deg om det. Det KJEDELIGSTE jeg kan tenke meg er å se unger totalt uten ballkontroll spille fotball eller håndball i mølje. Eller enda værre - stå hallvakt når a-laget skal spille kamp, en dugnad som ikke engang gavner ditt eget barn. Nei, takke meg til 50 nydelige musikanter som virkelig gjør sitt beste. Lykken i øynene når de mestrer noe de ikke har greid før. Progresjonen gjennom årene hvor de stadig blir bedre og opplever samspill, samarbeid og har en hobby hvor gutter og jenter i ulik alder deltar på lik linje og ingen blir satt på noen innbytterbenk bare fordi en trener skal vinne en kamp. Anonymkode: 0c9e0...31c 10
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #15 Skrevet 14. september 2022 Lopper gis jo vekk gratis. Hvis noen har noe av verdi/samling sp antar jeg de prøver å selge på Finn el. selv. På loppemarked gis ofte skrot og nips vekk. Anonymkode: 88c93...079 7 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #16 Skrevet 14. september 2022 Dette var en artig tråd 😄 50 unger som ikke kan spille 😅 Jeg vil bare si: *ingenting* slår hva den stakkars gjengen serverte i fjor post pandemi 🙉😉 De hadde hva, øvd på teams i to år? 😵 Men de stilte opp og gjennomførte. Respekt! Allerede nå i år høres det ekstremt mye bedre ut, selv om gjennomsnittsalderen har sunket. Men det var en avsporing. I "mitt" korps sitt loppemarked får vi ikke lov å holde av ting til oss selv. Og ikke kommer det proffe oppkjøpere i forkant heller. Anonymkode: 20199...235 4 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #17 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nå må du være forsiktig med hva du sier. Er du klar over hvor kjedelig det er å spille i korps og hvor kjedelig det er å ha barn som spiller? Å måtte høre på barnet vårt prøve å spille trompet, eller enda verre; 50 barn som ikke kan spille, men som likevel spiller surt i forskjellig tempo.. Forstår du hvor tungt det er? Ja, håndball er gørr det altså, men korps er mye verre! Anonymkode: 034e5...75d 😂 Men har du hørt en proff trompetist spille trompet? 🤩 Det er vakkert! Og det kan bli ditt barn, om du bare holder ut ;-) Anonymkode: 20199...235 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #18 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette mener jeg ødelegger MYE for gleden ved å tenke man skal på skattejakt som jeg naivt trodde i starten. Men jeg har vært på ca 200 loppemarked siste 7-8 årene - er alltid veldig tidlig ute og er i førstelinja som løper inn -og veldig målrettet på hvilke avdeling jeg prioriterer og hva jeg ser etter. Kun TO ganger har jeg gjot et kupp. TO !! 8selvsagt garanter gått glipp av noe, man må jo prioritere beinhardt hvor man løper. Men allikevel. Er egentlig ganske skuffa over å få mistanken bekreftet. Anonymkode: aa181...c15 200 loppemarkeder ! 😮 Hvorfor gjør du det, hvis du bare har gjort 2 kupp? Anonymkode: a39cc...f69 11 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #19 Skrevet 14. september 2022 Hvorfor melder du deg ikke som frivillig selv? Anonymkode: c08a9...259 14 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #20 Skrevet 15. september 2022 Jeg tror helt ærlig, det er ikke det at de som jobber, får kjøpt noe før åpning, som er problemet. Jeg elsker å gå på loppemarked selv men ja, designmøbler og slikt, det får man ikke på loppemarked. De som har designmøbler, de selger de heller på finn. Og ja, markedet for designmøbler i Norge er ikke like stort og mettet som i Danmark. Derimot, barneklær, barneutstyr, sportsutstyr og bøker, det er bare topp å kjøpe på loppemarked, da det er ting som samler seg opp og folk vil gjerne bli kvitt, og er villige til å gi gratis til loppemarkeder. Altså, jeg tviler ikke på at de får noen skatter i ny og ned, jeg har jo hørt om loppemarked på Vinderen hadde Channel-vesker på auksjon men jeg ville ikke satse på det. Som sagt, hvorfor gi slike ting til loppemarked, når man kan selge de på finn. Det med designmøbler i Norge, det tror jeg er mote og prioriteringer. Det var ikke spesielt poppis med designmøbler i Norge på 70-80-tallet, og derfor har vi ikke rikt designmøbler-bruktmarked nå. Altfor mange hadde da heller gått for furumøbler i gårdstill eller ikea, om det være pga penger eller rett og slett interiørtrender på den tida. Dannmark derimot, lever jo av å selge designmøbler i stor grad, så markedsføring av designmøbler, og generell akseptsanse i samfunn for å bruke penger på designklassikere, er historisk sett større. Det gir selvforsterkende effekt, da "alle andre har det", så vil alle ha det. Pluss at en større andel av danske lever i store byer, ikke glemme det. Anonymkode: 7ed4f...571 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå