AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 Hei! jeg er ei 27 år gammel jente/dame som er første gangs gravid. Jeg er i uke 11+5. Jeg har ikke den typiske slanke kroppen, eller en «perfekt» mage. Jeg har allerede fått såpass med synlig mage, at skjørt og bukse så vidt passer. Jeg føler en form for skam, i at jeg allerede har fått synlig mage, da jeg hele tiden får høre «Alt for tidlig å få mage nå vel», «så tidlig kan du vel ikke få mage? Jeg fikk ikke mage før i uke 18» osv. Det blir ofte ledd litt av, eller så sitter jeg igjen med en følelse av at jeg er dum. Når er det for tidlig å få gravidmage, og er det fler som har følt på en form for skam, eller liknende følelser rundt det? jeg går nesten rundt og holder inn magen, for å skjule det, men det begynner å bli slitsomt.. - gravid jente med masse hormoner🥹🫶🏻 Anonymkode: f6efe...407 2
Million Skrevet 14. september 2022 #2 Skrevet 14. september 2022 (endret) Vel, jeg var tynn som et fugleskremsel da jeg ble gravid. Vekten lå på noen-og-førti kg. Magen var paddeflat før jeg ble gravid. Men jeg fikk ikke kneppet igjen jeansene da jeg rundet 12 uker på vei pga magen, omtrent like langt som deg altså. Jeg husker jeg fortalte sjefen at jeg var gravid akkurat da jeg var 12 uker på vei, og dro opp blusen for å vise henne at jeg måtte bruke strikk for å holde buksen på plass for jeg fikk ikke knappet den igjen pga mage. Du er ikke alene. Mange får mage lenge før man "egentlig" i teorien skulle fått det mtp fosterets størrelse. Jeg vet ikke hvorfor den var så stor på meg (og deg) allerede 12 uker på vei. Sikkert mange som har det sånn. Endret 14. september 2022 av Million 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 Million skrev (1 minutt siden): Vel, jeg var tynn som et fugleskremsel da jeg ble gravid. Vekten lå på noen-og-førti kg. Og jeg fikk ikke kneppet igjen jeansene da jeg rundet 12 uker, omtrent like langt som deg altså. Jeg husker jeg fortalte sjefen at jeg var gravid akkurat da jeg var 12 uker på vei, og dro opp blusen for å vise henne at jeg måtte bruke strikk for å holde buksen på plass for jeg fikk ikke knappet den igjen pga mage. Du er ikke alene. Mange får mage lenge før man "egentlig" i teorien skulle fått det mtp fosterets størrelse. Jeg vet ikke hvorfor den var så stor på meg (og deg) allerede 12 uker på vei. Sikkert mange som har det sånn. Godt å høre at det er fler som hadde litt mage såpass tidlig. Gjør at jeg føler meg litt bedre. Tusen takk for svar 🫶🏻 -ts Anonymkode: f6efe...407 1
Silkedyne Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 Det er mange som får mage tidlig, ikke skam deg 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 Hvorfor føler du skam over det? Alles kropp og svangerskap er forskjellig! Jeg har en venninne som har bakoverlent livmor så hun fikk seint mage og magen hennes så "for liten" ut. Hun fikk spørsmål om hun visste hvor langt hun faktisk var på vei, og om babyen hennes var frisk. Den lille gutten var helt der han skulle på vekt og lengde under hele svangerskapet. Anonymkode: a50dc...07b 1
JegMotStrømmen Skrevet 14. september 2022 #6 Skrevet 14. september 2022 Og jeg skammet meg over ikke å få mage i første svangerskap. Var ikke synlig før i 8ende måned. De to neste fikk jeg mage tidligere, spesielt i siste svangerskap, da begynte den å ese omtrent med en gang. Følte stolthet over den voksende magen da. Men magen forsvant fort etter svangerskapet, så tror ikke det har så alvorlig betydning for hvordan magen vokser i svangerskapet, til hvordan magen blir etter svangerskapet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 Jeg var mye oppblåst rundt den tiden der, og hadde mage. Den forsvant bittelitt noen uker etter, før jeg fikk skikkelig gravidmage. Uansett helt normalt, du har jo et lite liv der inne ♥ Folk skal alltid ha en mening om gravide, og du må bare heve deg over det. Anonymkode: a018c...5a5 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 Jeg følte det som deg, at jeg fikk mage for tidlig. Er litt overvektig fra før, så det så også bare ut som jeg var ekstra tjukk. Husker på en familiefest når jeg var 14 uker på vei, da gråt jeg før jeg skulle gå for jeg synes jeg bare så feit ut. Jeg er 40 år og burde vært ferdig med sånne kroppsproblemer i min alder. Nå har jeg passert 31 uker, og har stor og fin gravidmage. Den er i øvre sjikt størrelsesmessig, men jenta inni er helt gjennomsnittlig (nylig sjekka på ultralyd). Og nå er jeg ikke lenger redd for å vise den fram, men det er vel også fordi jeg føler det er mer akseptert med stor mage i tredje trimester. Har ingen spesielle tips eller råd, men jeg tror du kommer til å føle deg bede når du er litt lengre på vei. Anonymkode: 17c1c...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #9 Skrevet 14. september 2022 Jeg begynte vel å merke magen mest i uke 14. Da kjøpte jeg gravidbukse. Ikke fordi magen var så synlig, men livmoren var kommet opp fra bekkenet og ble stramt med vanlig bukse. Og kjøpte ikke en str større i vanlige bukser da magen likevel skulle vokse. I uke 17-18 kunne jeg tydelig se mage. Det kunne kjente også. Men tviler ukjente hadde spurt meg om graviditet i frykt for at jeg bare var oppblåst. Anonymkode: 71e04...794 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hei! jeg er ei 27 år gammel jente/dame som er første gangs gravid. Jeg er i uke 11+5. Jeg har ikke den typiske slanke kroppen, eller en «perfekt» mage. Jeg har allerede fått såpass med synlig mage, at skjørt og bukse så vidt passer. Jeg føler en form for skam, i at jeg allerede har fått synlig mage, da jeg hele tiden får høre «Alt for tidlig å få mage nå vel», «så tidlig kan du vel ikke få mage? Jeg fikk ikke mage før i uke 18» osv. Det blir ofte ledd litt av, eller så sitter jeg igjen med en følelse av at jeg er dum. Når er det for tidlig å få gravidmage, og er det fler som har følt på en form for skam, eller liknende følelser rundt det? jeg går nesten rundt og holder inn magen, for å skjule det, men det begynner å bli slitsomt.. - gravid jente med masse hormoner🥹🫶🏻 Anonymkode: f6efe...407 Ikke bry deg om hva andre sier. Jeg fikk fort mage første og andre gang. Måtte handle mammabukser før det var gått 3mnd. Nyt å være gravid. De er bare misunnelig eller tett i topplokket! Anonymkode: aa987...07c 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #11 Skrevet 14. september 2022 Man får sååååå mange kommentarer på kroppen når man er gravid, enten er den for stor eller for liten🫣 prøv å ikke ta det personlig, er bare folk som mangler litt antenner❤️ Anonymkode: 13391...608 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #12 Skrevet 14. september 2022 Endelig kan du slippe magen fri! Det beste med å være gravid er jo at man slipper å skamme seg over magen😂 nå er det jo meninga å ha en stor mage. Jeg brukte tettsitttende stretchy kjoler for første og siste gang i livet, elsket å bare la magen vises og ikke skjule den slik jeg har gjort hele livet. Nyt det. Anonymkode: 6be58...525 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #13 Skrevet 14. september 2022 Jeg hadde paddeflat mage med synlige muskler da jeg ble gravid, og hadde allerede skikkelig tydelig mage da jeg var 12 uker på vei (Jeg så ut sånn som hun her i uke 18 altså.). Var ikke noen tvil der for å si det sånn! Men jeg var superstolt av magen, elsket alt ved å være gravid egentlig. Runde nr 2 hadde jeg også flat mage fra før og synlig mage kom i uke 9. Jeg så ut som en badeball i uke 40. Begge gangene gikk magen tilbake til flat igjen rundt 3 mnd etter fødsel. En venninne av meg er bygd helt annerledes enn meg, ingen midje og alltid litt ekstra på magen, og med bakovervendt livmor hadde hun knapt mage i uke 41. Folk er forskjellige rett og slett. ❤️ Anonymkode: 2da94...5ca
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #14 Skrevet 14. september 2022 Tusen tusen tusen hjertelig takk til alle som har lagt igjen svar!🫶🏻❤️ Er helt på gråten, fordi nå føler jeg meg mye bedre. Må bare prøve å tenke at alle er forskjellige, med ulike utgangspunkt og rett og slett bare vært stolt av hvordan jeg ser ut under denne tiden fremover. 🫶🏻 - TS Anonymkode: f6efe...407 2
AnOnym125637 Skrevet 14. september 2022 #15 Skrevet 14. september 2022 Det er rart med graviditeten og alt folk tillater seg å kommentere. 1. Gang gravid, ikke mage før 5mnd 2. Gang, mage m en gang og kommentar som svidde seg fast «hvordan skal dette gå når du er så stor allerede?» Men den i magen fulgte helt sin egen kurve. Vektoppgangen min hoppet i beg og roet seg mot slutten. Prøv å nyt tiden med å være to (eller tre eller fire) 🙂 Den går så fort. Prøv å kos deg med (som de sier) å slippe magen fri 😉 Så kan du også velge klær ettersom du vil vise eller ikke. Finnes mange alternativer (en stund i alle fall). Kanskje også ha en kommentar klar om noen slenger ut noe. For folk tillater seg alt for mye. Masse lykke til! Det kan føles lenge, men det er en kort stund og jeg husker at jeg til tider savnet å være «to» ❤️
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #16 Skrevet 15. september 2022 du har ikke babymage men du har gravidmage. Gravidmagen er ofte oppblåst og man blir uvel om noe klemmer rundt magen. Jeg kjenner meg så igjen i det du sier. Det er ikke så rart når man leser over alt her inne at man ikke får mage før ditt og datt, men det er INGEN som bestemmer dette. Bare du kan kjenne hvordan din kropp er! Er det ubehagelig med bukser som klemmer, så bruker man noe annet. Jeg bruker åpen knapp og litt større gensere over, jeg er bare 8 uker på vei. Ikke fordi jeg MÅ men jeg bli kvalm når buksene klemmer. Ingen kan komme å fortelle meg at jeg ikke kan gjøre det fordi jeg ikke har fått mage, for det er ikke det det handler om. Gjør det som er best for deg ❤️ Anonymkode: 09e59...679
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #17 Skrevet 15. september 2022 Hadde akkurat tenkt å starte en lignende tråd. Jeg er 10 uker på vei, og hater magen min. Jeg er også tynn og lita, og hadde vel sett for meg en søt liten babybump rundt uke 20. Magen min har vært stor en stund. Ser ut som jeg er flere måneder på vei. Jeg la på meg en del før jeg ble gravid, men nå eser det bare mer ut selv om jeg har gått litt ned i vekt. Magen er størst om kvelden. Hadde sykt mye luft i magen i går. Var i et selskap og måtte kneppe opp buksa. Hadde heldigvis stram singlet på som jeg kunne ha over buksa, og en baggy genser så det ikke syntes. Også måtte jeg fise og tisse hele tida 😅😆 huff. Jeg går med store gensere. Har ikke fortalt folk at jeg er gravid enda. Ingen har kommentert noe, da. Tenker jeg må fortelle det snart, håper ikke jeg får noen kommentarer om at jeg er for stor. Kan godt hende folk har lagt merke til magen allerede da. Haha huff, håper ikke det. Anonymkode: 1a9b7...7af
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #18 Skrevet 15. september 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor føler du skam over det? Alles kropp og svangerskap er forskjellig! Jeg har en venninne som har bakoverlent livmor så hun fikk seint mage og magen hennes så "for liten" ut. Hun fikk spørsmål om hun visste hvor langt hun faktisk var på vei, og om babyen hennes var frisk. Den lille gutten var helt der han skulle på vekt og lengde under hele svangerskapet. Anonymkode: a50dc...07b Skal man liksom ha liten mage når man har bakovervendt? Min er ganske stor. Meg som skrev over her, 10 uker på vei. Jeg har også bakovervendt livmor. Anonymkode: 1a9b7...7af
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #19 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Man får sååååå mange kommentarer på kroppen når man er gravid, enten er den for stor eller for liten🫣 prøv å ikke ta det personlig, er bare folk som mangler litt antenner❤️ Anonymkode: 13391...608 Dette. Jeg er en av de som først fikk en mage i uke 24. Og det var så mye bemerkninger om jeg hadde sjekket at jeg var gravid, er jeg sikker, herlighet så liten, også fra helsepersonell. Gikk rundt og bekymret meg for at noe var galt med meg, som var total unødvendig opplevelse for meg. Jeg følte meg som deg - dum og teit. Men jeg vet jo at det er individuelt. En venninne av meg fikk mage i uke 12, en i uke 18, en i uke 20 osv. Det er helt naturlig! Og vanlig. Vær stolt over magen som lager et nytt liv Problemet er at med en gang folk ser en gravid kvinne får de en rett til å kommentere på kropp. Neste gang sier du bare «Fint for deg, dette er slik kroppen min ser ut gravid og det syns jeg er helt greit» eller «Joda, alle kvinner er ulike, det er ingen fasit at du fikk mage i uke X, dette er mitt svangerskap». For det du vil lære er at alle har en mening om alt - fra kvalme, til halsbrann, til hvor babyen ligger til hva som er rett fødsel. Du må bare begynne jobbe på med og bli hardhudet og la de prelle av Anonymkode: c541c...0cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå