Gå til innhold

Grunn til bekymring, eller "bare" angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver her for å lufte noen tanker, for jeg er usikker på om jeg "bare" kjenner på angst, eller om jeg burde ta denne praten med min fastlege. 

Jeg har i en ganske lang periode vært veldig stresset på grunn av jobb. Jeg jobber lange dager, og har høye skuldre fra jeg våkner til jeg legger meg. Er generelt en person som fort stresser, og som sjeldent klarer å puste med magen. 

Det siste året har jeg vært veldig sliten og tom for energi. Er litt underernært, og har ganske lavt blodtrykk på grunn av dette. Har en god dialog med fastlegen angående dette, og får oppfølging. 

Men, den siste perioden har jeg kjent på et fysisk ubehag i kroppen, i tillegg til at jeg har vært enda mer tømt for energi. Jeg har de siste par ukene begynt å kjenne et slags ubehag i brystet som strekker seg oppover halsen og kjeven, og ut i skuldrene/armene. Det er ikke et veldig sterkt ubehag, men det kjennes. Det føles ikke som at det strammer, men kan bedre beskrives som brennende. Jeg har hatt et par kvelder hvor jeg har blitt veldig kvalm og svimmel, selv etter at jeg har spist godt, men det har ikke vart så lenge. 

Det skal også sies at jeg sover dårlig, og at jeg stort sett aldri er opplagt. Trener og mediterer 2-3 ganger i løpet av uken for å roe ned, og her er det ikke snakk om tung trening. Som regel yoga eller lignende. 

Jeg er usikker på om jeg burde ta denne praten med legen min, for om dette "bare" er angst eller stressrelatert så skal jeg klare å håndtere det selv. Har jobbet meg gjennom verre. Men, om dette potensielt sett kan være noe reelt jeg burde bekymre meg for, så skal jeg selvfølgelig ta kontakt med fastlegen fortløpende. Jeg har tidligere hatt helseangst og vært litt hypokonder, men det er mange år siden. Er redd for å bli "den" igjen nå. 

Vi har en del hjerteproblemer i familien, hvor noen har fått hjerteinfarkt i svært ung alder, men det har vært menn. Jeg er kvinne, og 31 år gammel. 

På forhånd, takk!

Anonymkode: 31f3d...105

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare angst? Du har helt klart aldri hatt angst hvis du omtaler det som en bagatell. 

Du er nok bare stresset og sliten og trenger å roe ned tempoet og arbeidsmengden. 

Anonymkode: 101a7...ea1

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes uansett du skal ta det opp med legen. For det kan jo virke beroligende at det er sjekket, så slipper du det på toppen.

• Liker 1
Skrevet

Et brennende ubehag som er stressrelatert hadde jeg tatt opp ja.

Anonymkode: b8db8...e2b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare angst? Du har helt klart aldri hatt angst hvis du omtaler det som en bagatell. 

Du er nok bare stresset og sliten og trenger å roe ned tempoet og arbeidsmengden. 

Jeg tror ikke det var meningen fra TS sin side å bagatellisere angst. 

Til TS, ja det er grunn til å ta opp dette med fastlegen selv om det skulle vise seg å bare være stressrelatert. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var et veldig unyansert svar? Angst kan være mange ting, angst er ikke ensbetydende med en lammende angstlidelse. 

Liten del fra Store Norske Leksikon:

(https://sml.snl.no/angst)

Angst er en følelse av uro, anspenthet og nagende forventning om at noe farlig kan hende, eller en overdreven fryktreaksjon på en hendelse.

Reaksjoner

Angstreaksjonen inneholder de samme elementer som fryktreaksjonen:

• kroppslig aktivering forbereder til flukt og kamp ved at hjertet slår fortere, mer blod ledes til muskulaturen, det frigjøres mer sukker i blodet, pusten går fortere, oksygenopptaket øker, muskulaturen spennes, man svetter og kan føle trang til å late vannet, eller får diaré.

Alt dette skyldes at det skilles ut stresshormoner og at det autonome nervesystemet aktiveres. Ved vedvarende angst blir denne aktiveringen ubehagelig og leder ofte til muskelsmerter, eller den blir angstvekkende i seg selv som ved panikk.

Angst er en allmennmenneskelig følelse som i og for seg ikke er sykelig, men angst kan også ofte relateres til psykiske lidelser som for eksempel psykoser, depresjoner og angstlidelse.

—————-

Så jo - TS sin opplevelse kan veldig godt være angst. Faktisk vil jeg tro det er svært sannsynlig. Men TS, kan du ikke nevne det for legen uansett? Jeg tenker at dette er en ting han gjerne vil vite om din helsesituasjon?

Anonymkode: a435d...5df

Skrevet

Det er iallefall klassiske stressymptomer.

Det at du spiser for lite er jo pri 1 å endre på, i tillegg til å endre på jobbsituasjon. Bytte jobb om nødvendig. 

Men om du har familiehistorikk med hjerteproblemer og kjenner ekle symptomer så bør man heller ta en sjekk for mye enn for lite. Ingen fare i å dra til legen en gang. 

Anonymkode: 52302...b6e

Skrevet

Ts her 

«Bare angst» var ikke ment som et hån mot dem som har lidelsen, har selv levd med angst tidligere i livet, og vet at det er forferdelig. Men angst er et «bare» i forhold til for eksempel et hjerteinfarkt. 

Alt trenger ikke alltid å tolkes i verste mening, og man kan faktisk tillate seg å ikke bli krenket inni mellom også. Bare et lite tips. 

Hvis dette er stressrelatert, noe jeg tror det, så gir det meg uansett symptomer jeg ikke har hatt før. Kontakter legen i morgen. 

tusen takk for at dere tok dere tid til å svare! 

• Hjerte 1
Skrevet

Du bør absolutt ta dette opp med legen. Stress over tid er vanskelig å få bukt med og når det går over i angst enda verre. Overgangen kan være litt diffus og derfor viktig å ta kroppens signaler på alvor så tidlig som mulig.

Anonymkode: d3210...157

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her 

«Bare angst» var ikke ment som et hån mot dem som har lidelsen, har selv levd med angst tidligere i livet, og vet at det er forferdelig. Men angst er et «bare» i forhold til for eksempel et hjerteinfarkt. 

Alt trenger ikke alltid å tolkes i verste mening, og man kan faktisk tillate seg å ikke bli krenket inni mellom også. Bare et lite tips. 

Hvis dette er stressrelatert, noe jeg tror det, så gir det meg uansett symptomer jeg ikke har hatt før. Kontakter legen i morgen. 

tusen takk for at dere tok dere tid til å svare! 

🤣 sant! Men tror det gjelder et fåtall. Blir litt som i gata «nei, du har ikke brukket foten, for jeg har hatt komplisert brudd i begge ankler og kan aldri gå igjen - DET er brudd det!» 🙄

Lykke til! ❤️ (Og tror som sagt at legen din ønsker å vite det uansett årsak..)

Anonymkode: a435d...5df

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skriver her for å lufte noen tanker, for jeg er usikker på om jeg "bare" kjenner på angst, eller om jeg burde ta denne praten med min fastlege. 

Jeg har i en ganske lang periode vært veldig stresset på grunn av jobb. Jeg jobber lange dager, og har høye skuldre fra jeg våkner til jeg legger meg. Er generelt en person som fort stresser, og som sjeldent klarer å puste med magen. 

Det siste året har jeg vært veldig sliten og tom for energi. Er litt underernært, og har ganske lavt blodtrykk på grunn av dette. Har en god dialog med fastlegen angående dette, og får oppfølging. 

Men, den siste perioden har jeg kjent på et fysisk ubehag i kroppen, i tillegg til at jeg har vært enda mer tømt for energi. Jeg har de siste par ukene begynt å kjenne et slags ubehag i brystet som strekker seg oppover halsen og kjeven, og ut i skuldrene/armene. Det er ikke et veldig sterkt ubehag, men det kjennes. Det føles ikke som at det strammer, men kan bedre beskrives som brennende. Jeg har hatt et par kvelder hvor jeg har blitt veldig kvalm og svimmel, selv etter at jeg har spist godt, men det har ikke vart så lenge. 

Det skal også sies at jeg sover dårlig, og at jeg stort sett aldri er opplagt. Trener og mediterer 2-3 ganger i løpet av uken for å roe ned, og her er det ikke snakk om tung trening. Som regel yoga eller lignende. 

Jeg er usikker på om jeg burde ta denne praten med legen min, for om dette "bare" er angst eller stressrelatert så skal jeg klare å håndtere det selv. Har jobbet meg gjennom verre. Men, om dette potensielt sett kan være noe reelt jeg burde bekymre meg for, så skal jeg selvfølgelig ta kontakt med fastlegen fortløpende. Jeg har tidligere hatt helseangst og vært litt hypokonder, men det er mange år siden. Er redd for å bli "den" igjen nå. 

Vi har en del hjerteproblemer i familien, hvor noen har fått hjerteinfarkt i svært ung alder, men det har vært menn. Jeg er kvinne, og 31 år gammel. 

På forhånd, takk!

Da bør du få det sjekket, ja. Lykke til!

Anonymkode: 877a7...62b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...