AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 Syns det foreksempel er dårlig utvalg i matbutikkene i Norge i forhold til foreksempel i Sverige. Har også vært i USA og der er det enda bedre utvalg. Min mening da. Hva mener andre her inne? Anonymkode: e8762...908
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #2 Skrevet 14. september 2022 Finland, som har omtrent like mange innbyggere som oss, har langt bedre utvalg i butikkene enn hva vi var. Å unnskylde det dårlige utvalget på befolkningen er ren og skjær bs. Anonymkode: 9fc0c...04b 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 Har bodd i Danmark i mange år og ble deprimert av det dårlige utvalget i norske matbutikker da jeg flyttet hjem igjen. Utvalget på min lokale coop butikk i Danmark var bedre enn de beste meny butikkene i Oslo, for ikke å snakke om alle spesialbutikkene. Tror problemet er en kombinasjon av for få grossister og butikkjeder i Norge og at nordmenn rett og slett ikke gidder å bruke penger på god mat, så markedet er dårlig Anonymkode: 0b502...f7e 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 Nordmenn har aldri hatt tradisjon for ferskvaredisk. Henger nok sammen med mulighetene for frakt og oppbevaring. Samt nordmenn som ikke vil bruke penger på mat. Og man er vanvittig sær på stykningsdeler. Tror nordmenn flest kun kan nevne 1-3 deler av okse, eller gris Det er helt utrolig å se folk stå og grave ned i fryseboksen etter frosset får-i-kål kjøtt på Rema, mulig fra i fjor, når vi bor i et land der man kan få tak i fantastisk kjøtt av lam rett fra gård. Og enkle ting som oksehale og andre kutt av oksen ser vi aldri noe til, for alle vil ha biff fra gilde eller first price. Anonymkode: c80e1...e7e 6
PetterKanin Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 Forskjellen på utvalget er vel mer påstått enn den er reell.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #6 Skrevet 14. september 2022 De har ofte færre, men bedre butikker i utlandet og da. Jeg bor i utkanten av Trondheim og har fem butikker i gangavstand, det finner du sjeldent i utlandet. Anonymkode: f878f...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 Jeg handler nesten bare på Coop Mega, Meny og i eksotiske matvarebutikker fordi utvalget i vanlige butikker ikke har halvparten av det jeg bruker til hverdags. Tror nordmenn generelt er ganske trauste i matveien, er med i flere matlagingsgrupper på fb og det går mye i de samme pølse- og kjøttdeigrettene. Skal vi være fancy blir det biff. Virker som det blir bedre, men når det nærmeste man kommer noe annet enn kjøttkaker er tacohylla og asiatisk i form av fem typer indisk saus på glass og to-tre japanske og kinesiske retter, regner jeg med at det er fordi markedet ikke er modent for mer enda. Anonymkode: e9a5f...be5 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 Det er dårligere utvalg, ja. Det kommer nok mye av avtalene mellom grossister og dagligvarekjeder her, hvor det er få store og sterke aktører som styrer. Brennpunkt hadde en dokumentar om det, med bl.a. hvordan Hval sjokolade nesten klarte å komme inn i hyllene, men ble presset ut av Nidar var det vel. TINE og Synnøve kriget jo om det samme, plasseringer i hyllene. Hatting rundstykker ble most ut av ene kjeden fordi de skulle selge egen merkevare, men kom seg vel inn igjen etter press fra kunder. Sånt tull skjer hele tiden. Rema 1000 prøvde seg jo på å omtrent fremme elendig utvalget med sin malplasserte "bestevenn-strategi", hvor alt fra Cola skulle ut og Hansa inn, eller hva det nå var. Selvfølgelig vil ikke forbruker ha dårligere utvalg, så folk ble jo forbanna, du kødder iallfall ikke med pilsen til folk. Det er jo sånn de dealer på toppen, og kjedene vil bare selge merker de eier eller har gode avtaler med, så da selger Coop omtrent bare Coop-kaffe imens du må til Norgesgruppen for og få Evergood siden de eier Johannesen osv. Anonymkode: 8a515...d0a 2
Jdz Skrevet 14. september 2022 #9 Skrevet 14. september 2022 PetterKanin skrev (2 minutter siden): Forskjellen på utvalget er vel mer påstått enn den er reell. Det er nok veldig reelt. Jeg blir like sjokkert hver gang jeg er i Norge og handler på REMA 1000. Jeg tror det nærmeste man kommer REMA 1000 her jeg bor er Walmart, men selv de har jo et langt bredere sortiment. De fleste matbutikkene her er som Meny +/-. Jeg har selvfølgelig ikke vært i alle verdens land, men jeg har tilgode å se tristere matbutikker enn i Norge noe annet sted. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De har ofte færre, men bedre butikker i utlandet og da. Jeg bor i utkanten av Trondheim og har fem butikker i gangavstand, det finner du sjeldent i utlandet. Anonymkode: f878f...6e7 Det stemmer. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg også rundt fem butikker i gangavstand, stort sett alle med det samme begrensede sortimentet. Selv om jeg bor så sentralt som man kan komme har jeg rundt en kilometer til nærmeste dagligvarebutikk i byen jeg bor i nå. Hadde vært kjekt med en nærbutikk, men ofrer det gladelig for bedre utvalg. De fleste kjedene her kan uansett levere på døra for mellom 0 og 50 kroner, så det er egentlig bare et problem hvis det er noe jeg har glemt å handle. 1
PetterKanin Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 (endret) Jdz skrev (5 minutter siden): Det er nok veldig reelt. Jeg blir like sjokkert hver gang jeg er i Norge og handler på REMA 1000. Jeg tror det nærmeste man kommer REMA 1000 her jeg bor er Walmart, men selv de har jo et langt bredere sortiment. De fleste matbutikkene her er som Meny +/-. Jeg har selvfølgelig ikke vært i alle verdens land, men jeg har tilgode å se tristere matbutikker enn i Norge noe annet sted. Det stemmer. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg også rundt fem butikker i gangavstand, stort sett alle med det samme begrensede sortimentet. Selv om jeg bor så sentralt som man kan komme har jeg rundt en kilometer til nærmeste dagligvarebutikk i byen jeg bor i nå. Hadde vært kjekt med en nærbutikk, men ofrer det gladelig for bedre utvalg. De fleste kjedene her kan uansett levere på døra for mellom 0 og 50 kroner, så det er egentlig bare et problem hvis det er noe jeg har glemt å handle. Penget med en kjede som Rema 1000 er konsentrert utvalg ... Det blir litt som å si at det er få bilmerker som forhandles av Mercedes-forhandleren ... Det at enkelte lavpriskjeder har et mindre omfattende utvalg betyr ikke at norske butikker som sådan har det. Endret 14. september 2022 av PetterKanin
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #11 Skrevet 14. september 2022 Jeg handler ikke en tiendedel av varene på Prix engang. Så hva er det dere savner egentlig? Anonymkode: 3b607...471 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #12 Skrevet 14. september 2022 Da jeg var i Sverige, ble jeg overrasket hvor stort og bedre utvalg det var på Findus produkter for eksempel, i forhold til Norge. Anonymkode: 0cfab...6b8 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #13 Skrevet 14. september 2022 Så godt som alle dagligvarebutikkene i Norge er jo eid av kun 3 konsern. NorgesGruppen (Kiwi, Meny, Joker, Spar, Nærbutikken m.fl), Reitan (Rema 1000, Narvesen m.fl.) og Coop (Extra, Mega, Obs, Prix m.fl.). Litt overraskende at de har fått lov til å holde på å lage seg monopoltilstander. Anonymkode: be82d...0bf 2
Topsi Skrevet 14. september 2022 #14 Skrevet 14. september 2022 Mye bedre utvalg i Sverige og Danmark, eneste de mangler i Sverige er karbonadedeig. Jeg pleier å handle Mye når jeg først er der for de har så mye greit. Ferdiglaget ertesuppe er en favoritt
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #15 Skrevet 14. september 2022 Har et vagt minne om en eller annen politiker som advarte mot polske tilstander i matvarebutikken om vi ble med i eu… han har neppe vært i en polsk matvarebutikk, der utvalget og ikke minst kvaliteten er vanvittig bra i forhold til det vi har her… Anonymkode: 29fc2...454 1
Gjest Lucius Skrevet 14. september 2022 #17 Skrevet 14. september 2022 Det er så latterlig dårlig utvalg i butikker i dette landet at det ikke er gøy en gang. I Spania har man noen matbutikker som får Meny og Jacobs til å virke som knøttsmå og dårlige matbutikker. For ikke å snakke om prisen på diverse.
Ænema Skrevet 14. september 2022 #18 Skrevet 14. september 2022 ekstremt dårlig utvalg til blodpris. det grønne i butikkene her er alltid halvrottent og innskrumpet. bedre grønnsaker i asia butikker. men der vet man jo ikke hvilke sprøytemidler som er brukt
Brunello Skrevet 14. september 2022 #19 Skrevet 14. september 2022 Det eneste norske butikker har godt utvalg i er godteri, potetgull og brus. Problemet er en kombinasjon av ekstrem butikktetthet, få kjeder med stor makt og at folk ikke er interessert i annet enn billigst mulig. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #20 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så godt som alle dagligvarebutikkene i Norge er jo eid av kun 3 konsern. NorgesGruppen (Kiwi, Meny, Joker, Spar, Nærbutikken m.fl), Reitan (Rema 1000, Narvesen m.fl.) og Coop (Extra, Mega, Obs, Prix m.fl.). Litt overraskende at de har fått lov til å holde på å lage seg monopoltilstander. Anonymkode: be82d...0bf Ja, det er helt korrekt. Men nordmenn kan jo takke seg selv også, når de ikke turte å handle på Lidl når de prøvde seg i Norge. Anonymkode: 1ee28...e3a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå