AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 Jeg og min eks har ei datter på 10,5. Vi gikk fra hverandre for ikke så veldig lenge siden. Det er et egentlig uproblematisk brudd men jeg vet ikke hvordan vi skal ordne kjøringen til og fra samvær. Vi blir ikke enige. Han har valgt å flytte og har kjøpt seg hus ca 3 timer unna oss. Han skal ha dattera si anna hver helg og jeg syns det er urettferdig å måtte kjøre i flere timer til og fra samvær når det ikke er jeg som har valgt å flytte så langt vekk. Det tar lit over en time å kjøre til fergen, fergen tar ca 40 min og så ca en halv time til far. Datter kan ta fergen selv. Jeg syns at når man får barn med noen så tar man også et valg å bli boende der, dessverre så ser ikke barnefar på det slik og syns han det er viktigere å flytte til storbyen. Jeg syns det er veldig lite fristende å bruke over 2 timer på fredag ettermiddag og på søndagskveld på å kjøre frem og tilbake. Hva syns dere blir en god løsning? Anonymkode: 896f7...a99 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #2 Skrevet 14. september 2022 Samværsforelder skal stå for kjøring dersom ikke annet er avtalt, men utgiftene skal deles. Anonymkode: 58288...fa1 10 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 Går det ikke noen busser els? Anonymkode: 3dbbd...575
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 Om ikke annet er avtalt, er det samværsforeldre som henter og leverer. Men det letteste her er vel at du leverer henne på fergen, også henter han henne på den andre siden. Og motsatt når hun skal hjem. Da er også kostnadene temmelig fordelt slik at det ikke blir et spørsmål. Halve tiden du kjører er da sammen med dattera deres, det er jo også ganske fin tid å snakke sammen på. Den tiden hun ikke er i bilen, kan du sette på musikken du ønsker og spille for full guffe 😄 Urettferdig, ja kanskje det. Men det er livet i all sin prakt det... Anonymkode: b683e...f25 14 2
mintgrønn Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Går det ikke noen busser els? Anonymkode: 3dbbd...575 Det er mulig men da tar reisen utrolig lang tid for barnet. 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #6 Skrevet 14. september 2022 mintgrønn skrev (Akkurat nå): Det er mulig men da tar reisen utrolig lang tid for barnet. Hm…. Jeg hadde nok forsøkt i det lengste å få han til å hente selv ja. Han valgte selv å flytte. Hadde reisetiden vært «omvendt», altså 30 min for deg med ferge er nå saken en annen. Anonymkode: 0e7fa...a18 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 Dette må dere dele på. Sorry, men det er likestilling Anonymkode: 4326c...e4d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette må dere dele på. Sorry, men det er likestilling Anonymkode: 4326c...e4d Likestilling? Dette har jo ingenting med kjønn å gjøre? Anonymkode: 8e0fc...e14 24 2
Daria Skrevet 14. september 2022 #9 Skrevet 14. september 2022 Det er vel mest urettferdig for barnet, som ikke har vært med på velge noe av dette. Den åpenbare løsningen her er jo at dere kjører til hver deres fergekai og fokuserer på hva som er best for barnet heller enn hva som er rettferdig for de voksne. 7 1 7
mintgrønn Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 (endret) Hadde kanskje tatt kontakt med familievernkontoret og hørt hva de anbefaler? Endret 14. september 2022 av mintgrønn
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #11 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om ikke annet er avtalt, er det samværsforeldre som henter og leverer. Men det letteste her er vel at du leverer henne på fergen, også henter han henne på den andre siden. Og motsatt når hun skal hjem. Da er også kostnadene temmelig fordelt slik at det ikke blir et spørsmål. Halve tiden du kjører er da sammen med dattera deres, det er jo også ganske fin tid å snakke sammen på. Den tiden hun ikke er i bilen, kan du sette på musikken du ønsker og spille for full guffe 😄 Urettferdig, ja kanskje det. Men det er livet i all sin prakt det... Anonymkode: b683e...f25 Jeg har jo henne nesten hele måneden så føler ikke en time ekstra i bilen blir en stor bonus. Syns det er veldig mye tid å kjøre over 2 timer på fredag og på søndag, mens han kommer unna med under en time. Syns heller ikke kostnadene er bra fordelt når jeg må kjøre over dobbelt så mye😅 Anonymkode: 896f7...a99 15 1
Fluffymuffin Skrevet 14. september 2022 #12 Skrevet 14. september 2022 Det er vel i begges interesse at barnet får møte far? Har vært i samme situasjon selv. Vi kjørte begge til ferga, og den som skulle ha barnet tok ferga over å hente frem til barnet ble gammelt nok til å ta ferge alene. 1
kraftwerk Skrevet 14. september 2022 #13 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg og min eks har ei datter på 10,5. Vi gikk fra hverandre for ikke så veldig lenge siden. Det er et egentlig uproblematisk brudd men jeg vet ikke hvordan vi skal ordne kjøringen til og fra samvær. Vi blir ikke enige. Han har valgt å flytte og har kjøpt seg hus ca 3 timer unna oss. Han skal ha dattera si anna hver helg og jeg syns det er urettferdig å måtte kjøre i flere timer til og fra samvær når det ikke er jeg som har valgt å flytte så langt vekk. Det tar lit over en time å kjøre til fergen, fergen tar ca 40 min og så ca en halv time til far. Datter kan ta fergen selv. Jeg syns at når man får barn med noen så tar man også et valg å bli boende der, dessverre så ser ikke barnefar på det slik og syns han det er viktigere å flytte til storbyen. Jeg syns det er veldig lite fristende å bruke over 2 timer på fredag ettermiddag og på søndagskveld på å kjøre frem og tilbake. Hva syns dere blir en god løsning? Anonymkode: 896f7...a99 Kan dere ikke møtes på halvveien? Begge kjører 1 1/2time en vei for å møtes? Går det kollektivtransport når fergen er over? Kunne datteren din tatt det alene? Dårlig gjort av far å flytte så langt unna, for så å nekte å hente datteren sin? Da vet du hvor interessen og prioriteringene ligger. Dette går bare utover barnet, stakkar.. 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #14 Skrevet 14. september 2022 Dommeren i saken jeg var i sa at biltid er kvalitetstid Man kan jo ikke gjøre noe annet enn å snakke med barnet sitt. Anonymkode: 6ccc5...86c
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #15 Skrevet 14. september 2022 Jeg hadde kjørt til fergekaia. Ser ikke no problem med å bruke et par timer fredag ettermiddag til å kjøre barnet. Og det er da kun annen hver helg Har du dårlig råd, og bensin/diesel er så dyrt nå, så hadde jeg spurt eksen om dere kunne delt drivstoffsutgiftene. Anonymkode: 0d6c1...f9a 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #16 Skrevet 14. september 2022 Om han har flyttet 3 timer unna, så synes jeg nesten samvær annenhver uke blir litt for ofte. Det er da 6 timer som går med på reise annenhver helg for datteren deres... Og om hun vil begynne med organisert idrett som har kamper i helgene, så kan dette fort bli vanskelig. Og det blir helt klart urettferdig at du får 4 timer, mens han slipper unna med 2. Siden det er så skjevfordelt så hadde jeg nesten krevd at han tok ferga over, og kjørte nærmere for å hente, evt hele veien. I alle fall enten fredag eller søndag. Slik annenhver helg-ordning synes jeg er forbeholdt de som bor mindre enn 2 timers reisevei unna. Jeg er selv oppvokst med en halvsøster med denne løsningen og ca 90 min reisevei, og hvor min far og hennes mor valgte å dele på kjøringen halvveis de fleste gangene. Jeg var som oftest med å hente, og da hendte det vi tok hele veien slik at jeg fikk vært litt hjemme hos halvsøsteren min også. Anonymkode: 1a5ec...cd7 15 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #17 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har jo henne nesten hele måneden så føler ikke en time ekstra i bilen blir en stor bonus. Syns det er veldig mye tid å kjøre over 2 timer på fredag og på søndag, mens han kommer unna med under en time. Syns heller ikke kostnadene er bra fordelt når jeg må kjøre over dobbelt så mye😅 Anonymkode: 896f7...a99 Han får betale billetten hennes til fergen begge veier. Da er dere sikkert dekket. Men om han har veldig mye høyere inntekt enn deg, så kan nok det bli et tema på en samtale. Reiseutgifter skal typisk dekkes etter samme brøken som en ser på bidraget, så om den ene betaler 60% av det nav mener ett barn koster, så skal også denne betale 60% av utgiftene til samvær. Her er ofte tiden vi har i bilen forskjellig fra tiden i hjemmet. Vi snakker om helt andre ting, ser på livet og verden og løser litt verdensproblemer. Jeg har datter 100% av tiden. Du har virkelig ikke lyst til å kjøre ser det ut som. Synd. Det er nok den mest praktiske løsningen utfra hva du forteller. Men du skal se at når dattera deres blir eldre, så kan det være at hun ikke vil til han så ofte om hun heller ønsker å være med venner, har aktivitet eller noe slikt. Spesielt om båndene hennes til hans nye hjemsted ikke er sterke... Anonymkode: b683e...f25 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #18 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde kjørt til fergekaia. Ser ikke no problem med å bruke et par timer fredag ettermiddag til å kjøre barnet. Og det er da kun annen hver helg Har du dårlig råd, og bensin/diesel er så dyrt nå, så hadde jeg spurt eksen om dere kunne delt drivstoffsutgiftene. Anonymkode: 0d6c1...f9a Far stikker til storbyen for å leve herrens glade dager, mor skal ha datteren hele tiden men får litt fri annenhver helg. Og så skal hun bruke fredagskvelden og søndagskvelden i bil? Altså kun få tid til egne interesser èn kveld annenhver uke? Anonymkode: 8e0fc...e14 16 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #19 Skrevet 14. september 2022 Synes mest synd på barnet som må reise 3 timer to ganger på en helg. Dere foreldre slipper jo unna med hhv 2 timer og 1 time. Anonymkode: 46fd9...da5 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #20 Skrevet 14. september 2022 Dere kjører begge to og møtes midtveis. Når barnet blir større kan det kanskje ta kollektivtransport en av veiene innimellom, selv om det blir lengre reisetid. Anonymkode: bb542...6ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå