Gå til innhold

Ikke hatt mensen på 2,5 år... Farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 17 år og har ikke hatt mensen på 2,5 år på grunn av en spiseforstyrrelse. Hadde mensen regelmessig i 3 år før jeg mista den. Fastlegen min sier jeg ikke skal bekymre meg og at den kommer tilbake, men hun har sagt dette i over et år og nå har jeg vært på normalvekt siden februar. 
Kan det være farlig?

Anonymkode: 653b5...855

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke farlig å miste mensen og den kommer til å komme tilbake når kroppen din har fått hentet seg inn igjen og normalisert seg :)

Anonymkode: 0ef07...5fe

• Nyttig 2
Skrevet

Først og fremst er menstruasjonssyklusen et viktig helsetegn. Unormal menstruasjon (hyppighet, blødning, smerter, o.l.) kan være tegn på dårlig helse.

Det er ikke gunstig å gå lenge uten menstruasjon, pga. livmorslimhinnen bygges opp og dersom den ikke blir blødd ut kan det oppstå kreft. Men usikker på om det gjelder når menstruasjon uteblir pga. underernæring... om slimhinnen bygges opp så mye da.

Anonymkode: 05f72...4ab

• Nyttig 2
Skrevet

Du risikerer å bli infertil. Men det er ikke farlig å være infertil. 

Anonymkode: df536...699

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke noe fagkunnskap om dette selv, men legen sa til meg at en ikke blir infertil eller får fertilitetsproblemer av tidligere spiseforstyrrelser eller at mensen er borte over tid, hvis man kommer tilbake i stabil syklus.

Det er imidlertid noen som strever med å få tilbake regelmessig syklus og eggløsning etter spiseforstyrrelser. Det kan, også i følge legen, være til hjelp å ta det veldig rolig med tanke på trening, og å passe på å spise nok og næringsrikt. Kanskje må en opp i litt høyere vekt dersom en er i nedre del av normalvektsområdet. Når syklusen er tilbake, skal fertiliteten også være normal igjen. Men å være normalvektig i seg selv er ikke nok for å få regelmessig eggløsning for alle, hvis kroppen fortsatt er under press. 

Anonymkode: be2cb...218

• Nyttig 1
Skrevet

Og til TS. Legen din kjenner situasjonen for akkurat deg best. Men generelt kan lav bentetthet og på sikt benskjørhet være en konsekvens av manglende menstruasjon. Jeg har hatt det selv. Men hos meg gikk bentettheten tilbake til normalen etter at jeg ble frisk og normalvektig. Jeg vet at noen får varige problemer. Manglende menstruasjon, tyder på for lavt østrogennivå, som igjen også går utover bentettheten. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Først og fremst er menstruasjonssyklusen et viktig helsetegn. Unormal menstruasjon (hyppighet, blødning, smerter, o.l.) kan være tegn på dårlig helse.

Det er ikke gunstig å gå lenge uten menstruasjon, pga. livmorslimhinnen bygges opp og dersom den ikke blir blødd ut kan det oppstå kreft. Men usikker på om det gjelder når menstruasjon uteblir pga. underernæring... om slimhinnen bygges opp så mye da.

Hvor har du det fra at det ikke er gunstig å gå lenge uten menstruasjon og at det kan føre til kreft? Mange mister jo mensen helt ved f.eks. bruk av spiral og p-stav. Og legen min sier at det ikke er nødvendig å ha mensen og at jeg kan hoppe over mensen så lenge jeg vil med prevensjonsmiddel (p-piller, p-ring, p-plaster etc).

Anonymkode: 21426...b51

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvor har du det fra at det ikke er gunstig å gå lenge uten menstruasjon og at det kan føre til kreft? Mange mister jo mensen helt ved f.eks. bruk av spiral og p-stav. Og legen min sier at det ikke er nødvendig å ha mensen og at jeg kan hoppe over mensen så lenge jeg vil med prevensjonsmiddel (p-piller, p-ring, p-plaster etc).

Anonymkode: 21426...b51

.... det er velkjent? Dersom man ikke har menstruasjon på grunn av prevensjonsbruk etc. så bygges ikke livmorslimhinnen på samme måte og det er derfor ikke samme risiko, det er ikke samme situasjon i det hele tatt.

Men bruker man ikke hormonundertrykkende prevensjon og ikke har menstruasjon så kan det være en kreftrisiko, ja. Derfor anbefales kvinner som har sjeldent menstruasjon å ta medisiner for å fremprovosere blødninger minst 4 ganger i året. F.eks ved PCOS.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Slutt å spre usannheter som skremmer folk.

Anonymkode: 2eddf...071

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke noe fagkunnskap om dette selv, men legen sa til meg at en ikke blir infertil eller får fertilitetsproblemer av tidligere spiseforstyrrelser eller at mensen er borte over tid, hvis man kommer tilbake i stabil syklus.

Det er imidlertid noen som strever med å få tilbake regelmessig syklus og eggløsning etter spiseforstyrrelser. Det kan, også i følge legen, være til hjelp å ta det veldig rolig med tanke på trening, og å passe på å spise nok og næringsrikt. Kanskje må en opp i litt høyere vekt dersom en er i nedre del av normalvektsområdet. Når syklusen er tilbake, skal fertiliteten også være normal igjen. Men å være normalvektig i seg selv er ikke nok for å få regelmessig eggløsning for alle, hvis kroppen fortsatt er under press. 

Ja, jeg sa ikke at hun blir infertil, men hun risikerer å bli det. Det er virkelig ikke bra for kroppen å gå 2,5 år uten menstruasjon. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...